Meny

.

Elmia Husvagn Husbil, 11-15 september 2019

Mer mÀssa, mindre marknad

Med svag valuta och politiker som levererat historiens största skattesmÀll mot en enskild grupp, oss husbilister, var köplusten dÀmpad hos besökarna till Elmia Husvagn Husbil.

Normalt Àr mÀssan mer lik en marknad dÀr det köpslÄs och fyndas. 20% av Sveriges husbilsförsÀljning brukar ske hÀr. Men icke sÄ i Är. I Är var det en mÀssa dÀr man informerade sig om modeller, prylar, lagar och förstÄs den nya skatten.

Av Stefan Janeld

35 800 personer besökte Elmia Husvagn Husbil 11-15 september. De kunde frossa i husbilar och tillbehör frÄn över 150 utstÀllare. Och förstÄs i hutlöst dyr mat och fika, endast pÄ flygplatser kan prisbilden pÄ mÀssors mat och dryck matchas.

Har inte missat en mÀssa

I Forsbergs Fritidscenters monter stötte jag pÄ ett bekant ansikte. Arne Forsberg Àr pensionerad men kan inte motstÄ att jobba i montern pÄ mÀssan. HÀr trÀffar han kunder han kÀnt i mÄnga Är och gör fortfarande en del affÀrer. Inte för att han mÄste, utan för att han tycker det Àr roligt. En sann entusiast som har arbetat pÄ varje Elmia mÀssa sedan starten 1981. Det tror jag inte nÄgon annan kan sÀga.

Arne Forsberg har spenderat hela sitt yrkesliv i fritidsfordonsbranschen. Hans söner, Christian och Mathias, gick i pappas fotspÄr nÀr de 1991 startade Forsbergs Fritidscenter.

Azimoo - VÀrldspremiÀr

Azimoo byggs i Polen och Ă€r en Ă€ventyrshusbil byggd att ta sig fram i princip överallt och kunna vara oberoende under lĂ„nga tider. En biltyp som egentligen har sin stora marknad i Tyskland och Frankrike. Men dĂ„ man blev klara med bilen för sent för att fĂ„ plats pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf förlade man premiĂ€rvisningen till Elmia. Vilket mĂ€ssan och dess besökare ska vara glada för, det Ă€r sĂ€llan man ser denna biltyp i Sverige.

Priset för visningsbilen Àr ca 2,3 miljoner. Vilket i sammanhanget Àr mycket prisvÀrt.

Det Àr inte av en slump eller av prisskÀl man bygger pÄ Mitsubishi Fuso. Det Àr en av de mest spridda lastbilarna i vÀrlden. SÀrskilt i Afrika och Asien hittar man i varenda by nÄgon som kan meka med en Fuso.
ÖverhĂ€nget Ă€r vinklat för att möjliggöra klĂ€ttring uppför branta backar. Kanske en flodbĂ€dd, eller sanddyn?
DÀmpare och fjÀdring Àr utbytta mot mer ÀndamÄlsenliga Àn original.
Vinsch bÄde fram och bak gör att man tar sig ur de flesta knipor pÄ egen hand.
FrÀmre winschen
TvÀrbÀdd Àr utrymmeseffektivt
InvÀndigt kan du fÄ bilen hur du vill. Batteribanken stöttas av ett 1000 wats batteri av solceller. Sattelitradio, sattelittelefon och dito teve gör att man kan kontakta sina nÀra och kÀra samt hÄlla koll pÄ nyheterna oavsett var i vÀrlden du befinner dig.
PÀrmen med fanérval Àr tjock och proverna pÄ tyger fler Àn jag kan uppskatta.
Reservhjulen, det finns tvÄ, dras fram med en manuell vinsch och kan hissas ner till marken.
I förarhytten ser allt original ut. Men det Àr det icke! Stolarna Àr special. All inredning har rivits ur för att kunna isolera hytten mot vÀrme, kyla och ljud. I taket en manöverpanel.

Hanroad - SverigepremiÀr

Hanroad Àr en del av Pilote Gruppen och bilen stod i Pilotes monter.

En campingbil à la VW California med popup-tak, bÀddsoffa och köksmodul. Finishen Àr mycket hög och med de textilklÀdda vÀggarna Àr det en ombonad kÀnsla ombord.

Med 200 hk dieselmotor, automat och fyrhjulsdrift Àr det en bÄde bekvÀm och kompetent campingbil. Priset startar pÄ 764 000 kronor.

Etrusco - PrisvÀrd damsko

Etrusco visade nÄgot sÄ ovanligt som en kompakt husbil med fransk sÀng. Och genast blev jag pÄmind om varför den franska sÀngen var sÄ populÀr tidigare. För trots en lÀngd pÄ blott 595 cm Àr bodelen riktig rymlig.

Modellen heter T5900 och byggs pÄ Fiat. Prislappen startar pÄ 537 000 kronor. Det gör den till en av marknadens billigaste husbilar.

Kabe - PremiÀr för Van

PÄ mÀssan stod Kabe Van i fÀrdigt skick och den fick precis sÄ mycket uppmÀrksamhet som man kunde tro pÄ förhand.

Med sina sju meters lÀngd var det mÀssans största plÄtis. I vÀlutrustat skick kostar den 1 040 000 kronor.

För tredje Äret i rad bjöd Husbilsskolan pÄ gratis rÄdgivning i Lobby Syd. FrÄgorna handlade mycket om nya skatten men inte sÄ mycket som man pÄ förhand kunde tro. Hur man slipper ha ont om el ombord, vilken husbil som passar just vÄra behov bÀst, var man kan Äka i Europa för att se nÄgot nytt och mÄnga andra frÄgor fick ocksÄ sina svar.

Förutom montern dÀr man kunde droppa in oanmÀld hölls det seminarier i ett konferensrum som rymde 110 personer och pÄ scenen i café syd fick ÄskÄdarna restips.

För er som missade detta finns det fortfarande chans att ta rÄd av Husbilsskolans experter. Deras verksamhet bedrivs pÄ nÀtet och mot en avgift kan man frÄga obegrÀnsat antal frÄgor och Àven lÀsa resereportage och ta del av tekniska artiklar. Ta en titt pÄ

Transportstyrelsen var inbjuden av Husbilsskolan för att prata lagar, regler och nya fordonsskatten.
Christer pratar om svenska kulturvÀgar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift