Meny

.

Sunlight Cliff 590 4×4 Adventure Edition

En plÄtis med kort hjulbas, stark motor och fyrhjulsdrift Àr bÄde rolig och trygg att köra. SÄ hÀr Ärs, nÀr vÀgarna ofta Àr vinterhala, ger det en extra kÀnsla av trygghet att veta att man har bÀsta möjliga fÀste. HÀng med pÄ en tur i Sunlights senaste Àventyrshusbil.

 

Av Stefan Janeld

 

Vi Ă€r i Friedrichshafen, vid flygfĂ€ltet som en gĂ„ng i tiden var luftskeppet Graf Zeppelins hemmahamn. Historiens mest framgĂ„ngsrika luftskepp som korsade Atlanten hela 139 gĂ„nger och Ă€ven utförde den enda jorden runt resan av ett luftskepp. Även idag Ă€r hĂ€r en bas för luftskepp. Men betydligt mindre i storlek och de Ă„ker bara sightseeing turer runt Bodensjön. Äventyrlig mark, passande en husbil med tillĂ€gget Adventure Edition.

 

Smidig och pigg med hög komfort

Som jag skriver i ingressen Àr detta en bÄde rapp och smidig bil att köra. Motorn Àr pÄ 170 hk och rÄstark. Den manuella lÄdan gör att man kan locka fram varenda en av hÀstarna pÄ ett vis man inte gör med en automatlÄda. LÄdan Àr lÀttjobbad med distinkta, korta, slag. AutomatlÄda finns inte till fyrhjulsdrivna Ford Transit. Och jag saknar den inte alls.

Hjulbasen Àr kort, endast 3 750 mm. Det gör bilen smidig i trÄng miljö. Smidigare Àn sexmeters plÄtisar frÄn exempelvis Fiat. Den hÀr Àr personbilssmidig att manövrera.

Man sitter bra i framstolarna. Chassiet filtrerar bort ojÀmnheter i vÀgen mycket effektivt. Komforten under fÀrd Àr hög. Helt i nivÄ med plÄtisar pÄ Mercedes Sprinter.

 

VĂ€lutrustad

Detta Ă€r en specialmodell, som sĂ„dan Ă€r den specialutrustad. Den moderna komfortbilisten har allt som förvĂ€ntas – klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, multimediasystem med 12” skĂ€rm, navigator, parkeringsradar fram och bak, backkamera. Under fĂ€rd Ă€r det fint med sĂ„vĂ€l regnsensor som automatisk avblĂ€ndning av helljuset.

Vintertid Àr sÄklart fyrhjulsdriften viktig, men Àven den uppvÀrmda vindrutan kommer glÀdja Àgarna. Du slipper imma och du slipper Àven skrapa is frÄn framrutan, nÄgot som kan vara nog sÄ jobbigt pÄ sÄ hÀr höga fordon. Med vindrutevÀrmen pÄslagen ett par minuter kan du vifta bort frosten med vindrutetorkarna.

Även markis, cykelhĂ„llare, Bi-Xenon strĂ„lkastare med kurvljus ingĂ„r. Testbilen hade dem inte, men som standard Ă€r det 16” svarta aluminiumfĂ€lgar.

 

TvÄ vÀrmare att vÀlja bland

I Tyskland Àr en 4kW Truma Combi gasolvÀrmare standard. Den erbjuds inte i Sverige. HÀr hemma kan du vÀlja pÄ en 6kW gasolvÀrmare med elpatron eller 4kW dieselvÀrmare.

BÄda kommer rÀcka mer Àn vÀl Àven i bistraste vinterklimat. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Detta i kombination med fyrhjulsdriften gör att bilen Àr en synnerligen lÀmplig vinterhusbil.

Personligen hade jag valt dieselvÀrmare, dÄ minimeras antalet besök i det ganska trÄnga gasolutrymmet. SÀrskilt som kylskÄpet Àr ett kompressorskÄp. Med dieselvÀrmare Àr det dÄ bara spisen som krÀver gasol. Med tvÄ 11 kg flaskor klarar man sig troligen ett par Är innan man behöver fylla gasol.

 

TrÄnga passager

Planlösningen Ă€r enligt mall 1A – tvĂ€rbĂ€dd bak, kök och badrum midskepps, en halvdinette fram. Varje del för sig Ă€r bra. Men sammantaget blir bilen trĂ„ng att röra sig i. Grundregeln i husbilar Ă€r att passager smalare Ă€n 50 cm upplevs trĂ„nga. Passagen mellan kök och soffa Ă€r hĂ€r 38 cm och öppningen för att komma upp i sĂ€ngen Ă€r 45 cm.

 

Jag har dÀrför tvÄ tips till Sunlight.

  • 1: Erbjud enkelsits som baksĂ€te istĂ€llet för tvĂ„sitssoffa som tillval.
  • 2: Ta bort den höga sargen mellan kök och sĂ€ng, alternativt gör den fĂ€llbar.

 

Nu Àr det inte unikt för Sunlight att plÄtisar pÄ Ford upplevs lite trÄnga. Transit Àr ett smalare skÄp att inreda. Liksom Mercedes Sprinter, VW Crafter/MAN TGE Àr. Man köper dessa för att fÄ den fina körkomforten och inte sÀllan fyrhjulsdriften, inte för den generösa boytan.

I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med testbilen. Klicka för större bilder och bildtexter.

Jag tycker

Sunlight Cliff 590 4×4 Adventure Edition Ă€r en plĂ„tis som har allt och kan allt. PĂ„ gott och ont. Dess frĂ€msta argument Ă€r att man fĂ„r en vĂ€lutrustad och synnerligen kompetent plĂ„tis till ett konkurrenskraftigt pris.

Är man smĂ€rt och smidig Ă€r bristen pĂ„ golvyta knappast diskvalificerande. Men för lite Ă€ldre, mer rundlagda personer, kommer det bli jobbigt. Dessa bör ta en titt pĂ„ en Fiat/CitroĂ«n baserad plĂ„tis istĂ€llet. Sunlight har Ă€ven sĂ„dana i Adventure utförande.

Som enda bil i ett hushÄll fungerar testbilen vÀl. Det enda man inte kan göra med den Àr att parkera i ett parkeringshus.

 

Till sist en reflektion. Sunlight har sedan starten marknadsförts som ett instegsfabrikat. Och bedöms ofta som ett sÄdant. Men det kÀnns som att man Àr pÄ vÀg bort frÄn instegsklassen och mer och mer tar rollen som Hymer Gruppens Àventyrliga och ungdomliga mellanklassfabrikat. Inte bara för att man nu har en ÀventyrsplÄtis pÄ programmet. Hela atmosfÀren runt fabrikatet har föryngrats pÄ senare Är.

Fakta

Jag gillar

  • Drivlinan
  • Åk-komforten
  • Vinterdugligheten
  • UtrustningsnivĂ„n
  • Ramfönster

 

Jag önskar

  • SlĂ€de i gasolutrymmet
  • Bredare passage till sĂ€ngen
  • UppfĂ€llbart handfat

 

Utrustning:  ABS, ASR, ESP, 2 airbags, klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, multimediasystem, navigator, 2xPDC (fram och bak), kollapsande handbromsspak, Truma Combi luftburen vĂ€rmare med varmvattenberedare (gasol 6kW med elpatron eller diesel 4kW), 70 liter kompressorkylskĂ„p, 2 lĂ„gig gasolspis, plats för 2 x 11 kg gasolflaskor, 3,5 meter markis, cykelstĂ€ll, 16” svarta aluminiumfĂ€lgar (ej pĂ„ testbil).

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift