Slovenska Robeta Mobil har genom Ären vuxit till en stor aktör pÄ den europeiska plÄtismarknaden. Man spelar i premiumsegmentet och erbjuder fordon pÄ chassin frÄn Stellantis och Mercedes. Testbilen för dagen stÄr pÄ Citroën men kan Àven fÄs pÄ Fiat.
Alla Robetas modeller, utom den prestigefyllda Schumacher Edition, Àr uppkallade efter gamla gudar. Helios Àr solguden. Betyder det att det Àr evigt solsken ombord? Njae, men nog gav bilens oss sol i hjÀrtat under testet.
Â
Text och foto Rok VizoviĆĄek
Â
Robeta Mobil grundades 2011 med mÄlet att bygga premiumplÄtisar med stor möjlighet till individuell anpassning. Ett lyckat recept som gjort att de idag Àr en av de större premiumaktörerna i Europa. Men trots att det idag Àr pÄ grÀnsen till massproduktion fortsÀtter man anpassa sina fordon efter kundens önskemÄl vad gÀller fÀrg och material i bodelen. Det gör varje Robeta mer eller mindre unik.
Kvalitetskontrollen Àr inte som hos andra tillverkare. Varje Robeta byggs av en och samma hantverkare. NÀr bilen Àr klar sÀtter han en skylt pÄ bilen med sitt namn. PÄ samma vis som man gör med motorer i lyxiga sportbilar.
Detta system gör att man inte slarvar, ty dÄ fÄr man stÄ till svars inför kunden.
Â
Byggd för alla Ärstider
HÀr i Norden Àr vi mÄna om att vÄra husbilar ska klara Àven vinterbruk. Robeta ger hÀr lugnande besked. Isoleringen i vÀggarna Àr 25 mm tjock expanderad polyetylen, ett isoleringsmaterial med slutna celler som gÄr att forma. Det Àr alltsÄ inte stela skivor. I golvet anvÀnds 20 mm tjocklek. I alla balkar och förstÀrkningar isolerar man med polyuretanskum. VÀggarna i bodelen klÀs med textil för att ge en mer ombonad kÀnsla och Àven ta bort eventuell strÄlningskyla. Bilarna blir inte bara vÀlisolerade mot kyla och vÀrme. De fÄr Àven en lÀgre ljudnivÄ under fÀrd.
StandardvÀrmare Àr en luftburen 4 kW Truma Combi Diesel vÀrmare. Men man kan fÄ den kraftigare 6 kW versionen med eller utan elpatron om sÄ önskas. Testbilen hade 4 kW dieselvÀrmare utan elpatron. Till Sverige blir troligen 6 kW dieselversionen med elpatron vanligast.
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. PÄ taket en 130 W solpanel, den Àr standard. Vilket rimmar vÀl med att kylskÄpet Àr ett kompressorskÄp. Att endast spisen behöver gasol underlÀttar mycket om du vill resa i Europa utan att bry dig om var du ska fylla gasol.
Â
Robeta Air
Att bygga rejÀlt betyder ofta att man bygger tungt. Men Robeta har hÀmtat teknik frÄn flygindustrin och bygger sina möbler med en teknik de kallar Robeta Air. Enligt deras egen utsago sparar de över 200 kg i vikt jÀmfört med traditionell möbelkonstruktion. Det gör mycket för lastvikten. I Helios fÄr du lasta ett halvt ton.
Â
Bekant körkÀnsla
Testbilen Ă€r byggd pĂ„ CitroĂ«n Jumper och dĂ€rmed manuellt vĂ€xlad. En âdealbreakerâ för somliga, de fĂ„r dĂ„ vĂ€lja bilen byggd pĂ„ Fiat Ducato till vilken man kan bestĂ€lla automat. Motorn pĂ„ 165 hk har bra med ork och pĂ„ de smĂ„ vĂ€gar vi kör under större delen av testet kan vi ligga pĂ„ femmans vĂ€xel hela tiden.
KörkĂ€nslan Ă€r den förvĂ€ntade. Vi har kört hundratals husbilar pĂ„ denna bas. Men en sak sticker ut â ljudkomforten. Det Ă€r en mycket tyst fĂ€rd. Möblerna Ă€r helt tysta, Ă€ven dĂ„ underlaget brister. HĂ€r mĂ€rks bilens fina isolering.
Chassiet Àr Ät det styvare hÄllet, ger bra kontroll men det kan bli lite skumpigt pÄ sÀmre vÀg. Den lÄnga hjulbasen gör bilen mindre vindkÀnslig men inte jÀttesmidig i trÄng trafikmiljö.
Â
Klassisk planlösning
PlĂ„tisar pĂ„ sex meters lĂ€ngd har inretts pĂ„ i princip samma vis de senaste 30 Ă„ren. Helt enkelt för att det Ă€r ett effektivt utnyttjande av bilens dimensioner. Ăven Helios Ă€r inredd pĂ„ klassiskt manĂ©r – fyrsittsdinette fram, kök och badrum i mitten, en tvĂ€rstĂ€lld dubbelsĂ€ng bak med rymligt stuvutrymme under.
ĂndĂ„ sticker Helios ut i mĂ€ngden med sin möbeldesign och anvĂ€ndarvĂ€nlighet. Och en av de större dubbelsĂ€ngarna i klassen, hela 178 cm bred!
KlĂ€dseln Ă€r av hög kvalitet, mycket moderiktig med quiltade âdiamanterâ och dekorerad med Robetas logga. FĂ€rgkombinationerna tilltalar mig, men detta Ă€r ju en personlig preferens och du kan som sagt vĂ€lja fĂ€rgskala ombord sjĂ€lv. Bordet Ă€r ett av de större vi sett i en plĂ„tis, Ă€ven den som sitter pĂ„ passagerarsĂ€tet har inga problem att Ă€ta middag.
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Robeta Mobil Helios. Klicka för större bild och bildtexter.
Jag tycker
Att Robeta Mobil numera tillverkar stora volymer har inte pÄverkat kvaliteten pÄ bygget eller kundens valmöjligheter. Det Àr bÄde imponerande och viktigt. Premiumklassens kunder stÀller stora krav och jag ser inget som antyder att Robeta Mobil inte lever upp till dessa krav.
För er som bor i Norden kommer isoleringen och den kraftiga dieselvÀrmaren vara till stor glÀdje. Om ni vill ta er ut i Europa Àr det enkelt dÄ kompressorkyl och dieselvÀrmare gör att gasolflaskan kommer rÀcka mycket lÀnge, inget trassel med att fylla gasol.
Kort sagt: För tvĂ„ som vill ha en bekvĂ€m och vĂ€lbyggd plĂ„tis att anvĂ€nda Ă„ret runt Ă€r Helios helt klart ett starkt alternativ. Ăr man fyra fungerar det bra under de varmare mĂ„naderna dĂ„ popup-taket ger ett extra sovrum.
Fakta
- Modell Robeta Mobil Helios
- Chassi Citroën Jumper
- Motor 2,2L 165 hk
- Vridmoment 370 Nm
- VÀxellÄda 6-vÀxlad manuell
- LxBxH 599 x 205 x 258 cm
- Hjulbas 4 040 mm
- Totalvikt 3500 kg
- Lastvikt 520 kg
- FĂ€rskvattentank 110 liter
- Spillvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- BrÀnsletank 90 liter
- Pris Svenskt pris inte spikat i skrivande stund, men ca 1 250 000 kr
- Svensk representant: https://www.wingauto.se
- Robeta Mobil hemsida: https://robetamobil.com
Jag gillar
- God lastvikt, 520 kg
- Stor dubbelsÀng, 178 cm bred.
- Rikligt utrustad
- DieselvÀrmare
- Rymligare popup-tak Àn vanligt
- Möjlighet att göra personlig
Â
Jag önskar
- Att Citroën hade automatlÄda
Att ha i Ă„tankeÂ
Att testa en Robeta Ă€r vanskligt dĂ„ den ena sĂ€llan Ă€r den andra lik. Du kan vĂ€lja mellan olika badrumsinredningar, helt gasolsanerad version med induktionshĂ€ll och extra stort litiumbatteri och inverter, den speciella âFor Twoâ versionen utan baksĂ€te, med eller utan popup-tak, hissbar sĂ€ng bak för att fĂ„ in cyklarna under fĂ€rd, för att inte tala om alla olika textil- och fanĂ©rversioner som stĂ„r till buds.