Meny

.

Robeta Schumacher Edition

Tidigare Formel 1 föraren Ralf Schumacher, bror till Formel 1 mÀstaren Michael, har i samarbete med Slovenska Robeta lÄtit bygga sin drömplÄtis. En pÄ mÄnga vis unik husbil som blev sÄ uppmÀrksammad vid premiÀren att den kommer tillverkas i 50 exemplar per Är.

 

Text och foto Rok VizoviĆĄek

ÖversĂ€ttning och bearbetning Stefan Janeld

 

Min första tanke inför att jag skrev denna artikel var att beskriva modellen som en exklusiv ”man cave”. Men den Ă€r mer Ă€n sĂ„. Den Ă€r landbackens motsvarighet till en Riva motorbĂ„t. Ett fordon med tydligt syfte som dessutom utstrĂ„lar exklusivitet och status. I detta fall ett lyxigt vardagsrum för umgĂ€nge med sina vĂ€nner efter att ha sett dagens race eller avslutat 18 hĂ„l.

Schumacher Edition glider inte obemĂ€rkt förbi. Även exteriören ger ett exklusivt intryck och gör inget för att dölja att det Ă€r ett mycket exklusivt fordon. Med tanke pĂ„ att prislappen nĂ€rmar sig 3 miljoner kronor har den en hel del att leva upp till.

 

Maxad version av Sprinter

Okej, hur man Àn vrider och vÀnder pÄ saken Àr Mercedes Sprinter en skÄpbil, framtagen för att vara ett bruksfordon. Inte för lÄngfÀrdskomfort. Men om du utrustar den med allt Mercedes erbjuder i form av komfort- och sÀkerhetshöjande utrustning, inklusive tvillinghjul pÄ bakaxeln, fÄr du ett bÄde bekvÀmt och kompetent fordon. LÀgg till det ett AMG kit för exteriören och bilen har vÀldigt lite gemensamt med hantverkarens arbetsfordon. Om nÄgon frÄgar Àgaren till en Schumacher Edition vilken utrustning bilen har kan han kort och koncist svara: Allt!

Standardmotor Àr 190 hk motorn med ett nÀstan lastbilslikt vridmoment. Standard pÄ Schumacher Edition Àr bakhjulsdrift med tvillinghjul. Men du kan fÄ fyrhjulsdrift mot en avgift. En annan sak du kan betala extra för Àr att fÄ en totalvikt pÄ hela 7 000 kg. Standard Àr 5 000 kg. NÄgra andra tillval för basbilen finns inte, allt Àr inkluderat i grundpriset:

  • Niostegad automatlĂ„da med rattvĂ€xlar
  • MBUX-system med den största skĂ€rmen
  • UppvĂ€rmda framsĂ€ten
  • Automatiskt klimatsystem Thermotronic,
  • Extra varmluftsuppvĂ€rmning
  • En mĂ€ngd körassistenter (frĂ„n aktiv filhĂ„llningsassistent till Distronic radarfarthĂ„llare).
  • 360-graderskamera, vilket i hög grad underlĂ€ttar parkering.
  • LED strĂ„lkastare

Bara för att nÀmna en del.

Bakom ratten trivs jag. Stolen Àr bekvÀm, ratten kÀnns bra i hÀnderna. Utsikten frÄn förarplats Àr utmÀrkt och jag placerar enkelt bilen pÄ vÀgen under fÀrd. 360° kameran ger god koll i trÄng miljö. Det Àr en stor plÄtis, inte de vanliga kompakta mÄtten. Du ryms inte i en parkeringsruta. Den lÄnga hjulbasen ger god komfort och kursstabilitet. Men trots den lÀngre hjulbasen Àr det ett ganska lÄngt överhÀng. LÀngre Àn man Àr van vid hos plÄtisar.

FjÀdringen Àr Ät det mjukare hÄllet. Jag kan inte se att man fÀrdas bÀttre i en SUV eller personbil.

 

Maxad utrustningsnivÄ

Interiören följer exteriören. Exklusiv. UtrustningsnivÄn Àr mycket hög. Precis som man valt allt som gÄr att fÄ till basbilen har man inte snikat in pÄ nÄgot hÀr heller.

Bodelsbatteriet Àr ett litiumbatteri pÄ 460 Ah som kan laddas via generator, 230V eller solpanelerna pÄ taket. All teknik ombord styrs via en kontrollpanel frÄn Simarine Boat Monitor. Med din smartphone kan du styra vÀrme, kyla, belysning och andra förbrukare.

Tankarna Àr rejÀlt tilltagna:

  • FĂ€rskvatten 140 liter
  • Spillvatten 100 liter
  • Toatank 55 liter (ej kassett)

 

Toaletten Àr i porslin, duschen har regnfunktion. Badrummet Àr mer som i en liner Àn i en plÄtis.

Köket Àr vÀlutrustat, minst sagt. 150 liter kylskÄp, induktionshÀll, mikrovÄgsugn, kaffemaskin, diskmaskin (jodÄ, den Àr standard) och en vinkyl.

VÀrmaren Àr en Truma Combi 6D dieselvÀrmare med elpatron med iNet för att styra frÄn padda eller smartphone. Varma dagar kan du kyla bodelen med en takmonterad AC.

Multimediasystemet ombord utgÄr frÄn det stora MBUX systemet frÄn Mercedes men Àr kompletterat med en extra skÀrm vid soffan, tvÄ subwoofers och fyra högtalare i bodelen. Ljudet Àr fantastiskt. Och hela systemet kan styras frÄn din smarta telefon eller padda.

Robeta kallar ljus-systemet ombord för biometriskt. LED-belysningen anpassar sig efter anvÀndarens humör och kan Àven styras via en mobilapplikation.

 

”Man cave”

Att detta Àr en bil riktad mot mÀn understryks av cigarr humidoren vid ingÄngen. Skjutdörren Àr elektrisk, effektfullt, tyst, men ocksÄ plÄgsamt lÄngsam.

Bodelen, eller vardagsrummet som kÀnns mer rÀtt att sÀga, domineras av den stora soffan. TextilklÀdd, vilket kanske förvÄnar. Men jag saknar inte skinnklÀdsel. Textilen Àr i högsta kvalitet och ger en skön kÀnsla. Sittplatsen nÀrmast förarstolen har ett manuellt utdragbart fotstöd för extra komfort HÀr har man ocksÄ bÀst utsikt genom skjutdörren. Den perfekta platsen att sitta och se ett race frÄn eller bara blicka ut över ett stilla hav.

Möblerna Ă€r tillverkade av den berömda snickeriverkstaden Bobič frĂ„n Novi Mesto. Mycket design, hög kvalitet. Alla luckor har dold push-lock mekanism med skön kĂ€nsla. Den övre delen av överskĂ„pen av Ă€kta trĂ€ och imiterar med sin textur designen av entrĂ©steget till bodelen. Linjerna slingrar sig omvĂ€xlande hela vĂ€gen till baksidan av fordonet, dĂ€r badrum och bagageutrymme finns. Resten av möblerna Ă€r antracitfĂ€rgade. Ytorna pĂ„ köksbĂ€nken och skĂ„pet vid entrĂ©n Ă€r av Kerrock, en komposit av Bauxit, Aluminiumhydroxid och Akrylpolymer.

Köket har sin plats midskepps i bilen, pÄ vÀnster sida. Ett vinkelkök med stor diskbÀnk och blandare av hög kvalitet.

Vid entrĂ©n finns, pĂ„ begĂ€ran av Ralf som Ă€r en stor hundĂ€lskare, ett utrymme under skĂ„pet för hans hund Lilly. Denna del av vardagsrummet kommer att göras specifikt efter kundernas önskemĂ„l – istĂ€llet för en hundsĂ€ng kan ett större skĂ„p installeras hĂ€r.

 

För tvÄ

Att Ă€garna till en sĂ„ prestigefylld husbil skulle vilja sova pĂ„ soffan Ă€r inte troligt. DĂ€rför finns en lĂ€ngsmonterad dubbelsĂ€ng i taket. Den hissas med el och kommer ner i bekvĂ€m höjd. Ingen stege behövs. Med sĂ€nkt sĂ€ng kan man ta sig ut och in via bakdörrarna. Det finns en dörr inne pĂ„ toaletten som leder in till garaget. BĂ€ddmĂ„ttet Ă€r generöst – 200×145 cm.

 

Garaget

Bilen Ă€r 736 cm lĂ„ng. Som en normal familjehusbil. Att dĂ„ fĂ„ plats med ett rejĂ€lt stuv lĂ€ngst bak Ă€r ingen större utmaning. SĂ€rskilt som bilen inte har ett sovrum. Men stuvutrymmet Ă€r inte som i de flesta husbilar eller plĂ„tisar. Det Ă€r i fullhöjd och liknar mer en ”walk in closet”. Utrymmet kan skrĂ€ddarsys efter bestĂ€llarens behov. RĂ€kna inte med att fĂ„ in en massa saker. Med campingmöbler, ett golfset eller kanske skidor blir utrymmet fyllt. Gott sĂ„, Robeta Schumacher Edition Ă€r inte tĂ€nkt att vara en transportbil, det Ă€r en njutningsmaskin.

 

Framtidsplaner

Vid presentationen pÄ Caravan Salon 2022 var det mÄnga som tappade hakan dÄ de sÄg bilen. Den Àr pÄ mÄnga sÀtt en helt ny typ av plÄtis. En tvÄpersoners yacht pÄ hjul kan man sÀga. Robetas planer för modellen Àr allt annat Àn blygsamma. Produktionen Àr planerad för 50 fordon Ärligen. Och av intresset att döma kommer de sÀlja alla. NÀr du lÀser detta har första exemplaret levererats till Ralf Schumacher, förhoppningsvis njuter han i fulla drag.

 

I bildgalleriet nedan kan du se mer av denna exklusiva plÄtis. Klicka för större bilder och bildtexter.

Jag tycker

Det vore enkelt att raljera över en plÄtis med sÄ överdÄdig inredning och lika överdÄdig prislapp. Men faktiskt ser jag bilen mer som en plattform att visa hur lÄngt man kan ta plÄtiskonceptet. Precis som Formel 1 visar hur lÄngt man kan driva utvecklingen av bilar. En del av det vi ser i Robeta Schumacher Edition kommer leta sig ner till billigare plÄtisar. Hoppas jag!

En sak Àr sÀker. Modellen visar att Robeta tillhör absoluta toppskiktet av plÄtistillverkare.

Fakta

Jag gillar

– Teknisk perfektion

– Lastkapacitet

– Inredningsdesign

– Utrustning

 

Jag önskar

– Att de byggde fler Ă€n 50 per Ă„r

– Att jag hade tre miljoner över

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift