Denna artikel publicerades första gången i vårt nyhetsbrev. Är du prenumerant har du redan troligen redan läst den. Om du inte är prenumerant är det hög tid att du blir det. Självklart kostar det ingenting.
Det händer ibland att en kampanjmodell blir så populär att kampanjen aldrig tar slut. Så är fallet med Frankia Platin som i år firar sin tionde födelsedag. En husbil som idag är nästan unik på marknaden.
Av Stefan Janeld
För er som inte känner till Frankias modellutbud är det bäst att jag börjar med en kort presentation av Platin. Det är en modellserie i det övre premiumsegmentet, baserad på bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter som säljs i ett maxat utförande anpassat för långvarig fricamping året runt.
Fokus på tekniken
Jag minns när Platin skulle lanseras. På pressträffen sommaren 2013 (vill jag minnas att det var) berättade Frankias representant att man ville erbjuda en husbil som var nyckelfärdig. Det skulle underlätta för kunderna om tillvalslistan var kort. Och bli färre problem med efterinstallerade tillbehör. En tanke som återkommer hos de flesta husbilstillverkare med jämna mellanrum.
Jag var inte särskilt imponerad när man rabblade upp allt som var standard på modellen. Men så började man berätta om hur trötta man var på att få klagomål på elsystemet. Att strömmen aldrig räckte till. Att man i Platin monterat ett elsystem av toppklass. Nu blev jag intresserad. Detta är alltså en modell framtagen för att uppfylla kunders önskemål.
Tog hjälp utifrån
Första steget att få mer el ombord var att hitta bra batterier. Det här var innan litiumbatterier hade kommit ner i rimliga prisnivåer. Man hade under ett år testat en mängd oilka AGM och Gelbatterier. Det kunde skilja så mycket som 25% i användbara ampère mellan batterier med samma specifikationer. Det skiljde såklart också en del i pris mellan de olika batterierna men i Platin skulle man bara montera det bästa. Valet föll på batterier från Büttner.
Men man kunde inte bara byta batteri. Hela elsystemet måste vara optimerat. Eftersom Büttners baterier visat sig vara bra fick Büttner även uppdraget att designa ett elsystem specialbyggt för fricamping. Komplett med laddare, regulatorer, inverter och väl tilltagna kabeldimensioner.
Teknikpaketet som man kallade det nya elsystemet innehöll:
- 20A batteriladdare
- 4 st 95W solpaneler
- 3 st 110 Ah AGM batterier
- 1500 W inverter
- 45A laddbooster
- Laddregulator
- Fjärrdisplay till solcellerna
Ombord var även ett dubbel-DIN multimediasystem med backkamera och navigation, TV, parabol, surroundsystem, två klimatanläggningar för bodelen (på taket och i dubbelgolvet), en 5,5 meters markis var också standard.
Premiär på Caravan Salon 2013
Den första Platin var en långbäddarsbil på 8,58 meter. Lite roligt tyckte vi i pressen det var att en model kallad Platin visades med guldlackering, eller champagne som Frankia kallade den.
Premiären var lyckad. Succéartad rent av. Att kunderna uppskattade en husbil som de slapp utrusta själva var tydligt. Likaså att den var anpassad för fricamping lockade. Att vara oberoende är ju faktiskt en stor del av husbilslivets charm.
Fick snabbt syskon
Den första Platin hade tillägget Limited Edition. Man tänkte att om upplagan var begränsad skulle man sälja de planerade husbilarna snabbt. Och det gjorde man. Men man skapade också en del frustration hos kunder som inte hann slå till. Så man slopade Limited Edition i namnet och införlivade den i sitt ordinarie sortiment.
Platin fick snart sitt första syskon – Titan. Samma koncept men byggd på framhjulsdrivna Fiat.
Med tiden växte utbudet och gick från att vara en specialmodell till en modellserie.
Dagens Platin
Idag, tio år senare, är Platin en fullt utbyggd modellserie som omfattar sex modeller. Två med långbäddar, två med queensbed och två med U-soffa. De är antingen 8,07 meter långa eller 8,61 meter. Totalvikten är 5,5 ton.
Inredningen och exteriören har moderniserats i omgångar. Likaså har tekniken. Idag är det inte AGM batterier längre utan ett 240Ah litium. Solpanelerna är fortfarande fyra till antalet, men på 115W styck, invertern har uppgraderats till 1700W och laddboostern till hela 90A.
Bakhjulsdriften gör den unik
Fortfarande är modellen bakhjulsdriven. Vilket är nästan helt unikt för en Mercedes-baserad husbil anno 2023. De flesta tillverkare har valt den framhjulsdrivna versionen. Men Frankia har aldrig gjort som andra tillverkare. De är kända för att ha egna lösningar och sätta praktisk nytta i första rummet.
Fördelen med bakhjulsdrift märks främst på sämre underlag. Som exempelvis isigt väglag. Med tyngden över drivhjulen får man bästa fäste. I uppförsbackar flyttas ännu mer vikt till bakhjulen och bilen blir lite av en bergsget.