Meny

.

HHO – Invändig rengöring av motorn

Jag är hos Prodob i Upplands Väsby för att förbereda ett test av en ny produkt från HHO Europe.

HHO är namnet på en metod att göra rent motorn inifrån. Syftet är att få en piggare, snålare och renare motor.

 I denna första del av testet beskriver vi tekniken i teori. I nästa artikel redogör vi för resultatet av vårt test.

 

Av Stig Forsberg

 

Vi har sedan en tid varit nyfikna på en ny produkt på marknaden som säger sig rengöra motorn invändigt från sot och slaggprodukter. Att kalla det en produkt är lite fel för det är ett helt system som kopplas till motorn vid rengöringen.

Tekniken är att med vätgas (kemisk beteckning H) och olika tillsatser få motorn rengjord när den är igång. Processen kan jämföras med pyrolystekniken i din ugn hemma. När du rengör höjs temperaturen i ugnen och kvar av allt spill blir bara lite aska som du torkar eller dammsuger upp.

 

Förbränningsrum, katalysator och avgassystem blir rent

Metoden kallas HHO vilket vi normalt skriver kemiskt som H20 och känner som vatten. I det här fallet är det höga halter av vätgas(H) som blandas in i förbränningen med syre (kemisk beteckning O) som gör att förbränningstemperaturen blir mycket högre.

Den höga temperaturen gör att sot och förbränningsprodukter förbränns och förbränningsrummet blir rent. Restprodukten blir en fin aska som följer med motorns avgaser ut. När motorn är ren tillsätts olika kemikalier som gör att man får upp temperaturen i katalysator och avgassystem så att även dessa rengörs.

 

Passar husbilar extra väl

Med rent förbränningsrum och avgassystem minskar motståndet för avgaserna. Det i sin tur uppges återställa motorns ursprungliga effekt och ge upp till 15% lägre bränsleförbrukning.

Metoden beskrivs speciellt effektiv för dieseldrivna husbilar som kör på ett stillsamt sätt och sällan varvas ur ordentligt. Den fungerar även för bensinmotorer, men en bensindriven bil varvas ju oftare ur, så min gissning är att metoden då gör mindre skillnad.

 

I praktiken

Leverantören mäter avgasvärdena före behandlingen och begär att du skall köra en av dig vald teststräcka. Efter behandlingen mäts avgaserna igen och du skall köra samma teststräcka igen och notera skillnaden. Vi är av den uppfattningen att man då möjligen vill testa om det blev bättre och står på lite extra. Det gäller dock att köra exakt lika och under samma väderförhållanden, dvs inget sugande regn på vägen.

Vi återkommer efter vårt test och berättar om systemet lever upp till vad det lovar.

I samband med byte till sommarhjul passade jag på att informera mig och förbereda för en HHO behandling av min motor.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift