Meny

.

Pilote Atlas 603G

Som en del i Pilotes 60 års jubileum lanserar företaget Atlas serien. Vi har tidigare testat den halvintegrerade. Nu är turen kommen till plåtisen. En modell med lite tuffare offroad attityd. Som backas upp av bättre framkomlighet tack vare Fords mLSD system.

 

Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet

 

Atlas baseras på Ford Transit Trail. En tuffare och mer kompetent version av Transit. Trail har en mattsvart grill och svarta aluminiumfälgar. Stötdämparna är oömt mattsvarta. Under skalet är Fords mLSD systen standard. LSD står för Limited Slip Differential, en diffspär som ökar framkomligheten. Särskilt välkommet vintertid här i Sverige.

Standardmotorn är på 170 hk kopplad till en sexväxlad manuell växellåda. En trevlig drivlina som är lika lättjobbad som rapp. Fjädringen är komfortinriktad utan att vara för mjuk. Man åker mycket bekvämt.

 

Dieselvärmare

Längst bak, i garaget, hittar vi gasflaskan, batterierna, elcentralen och färskvattentanken. Garaget är 103 cm högt och lika brett som bilen. Här finns även en utvändig dusch.

Den som vill ha lite extra oberoende, kunna fricampa längre, kan välja två litiumbatterier. På taket är två 100W solpaneler standard.

V√§rmek√§lla √§r Truma Combi diesel. Den √§r placerad under soffan, en bra placering som g√∂r att man f√•r varmare fram och svalare bak i sovrummet. √Ąven om det i en s√• h√§r liten bil inte blir n√•gon st√∂rre skillnad.

 

Högt i tak

Planlösningen är den gängse. Tvärbädd bak, kök och badrum mitt emot varandra och en sittgrupp fram. Soffan upplever vi som bekvämare än många andra. Ståhöjden är hela 208 cm. Välkommet för de som är över medellängd.

Taket är klätt i svart tyg, det ser inte bara bra ut, det ger även en dämpad ljudatmosfär. Runt fönstren är det också ett svart tyg som matchar taket. Vita väggar i kombination med träfärgade skåpsluckor är snyggt. Sammantaget är det en lyxig känsla ombord. Som kvällstid förstärks av stämningsbelysningen.

 

Bra faciliteter

I köket är det senaste snitt på kylskåpet. Det är placerat i dörröppningen så man når det även utifrån. Vi uppskattar drickalådan längst ner i skåpet. Spis och ho är en enhet och lämnar tillräckligt med arbetsyta. Lådor istället för skåp gör det enkelt att hitta saker. Tyvärr saknas 230 volts uttag i köket. Det hade vi gärna haft.

Badrummet är okej. I princip en duschkabin med toalett. Bänktoaletten kan inte skjutas undan. Efter avslutad dusch får man torka av den. Badrumsdörren är en skjutdörr i plast.

 

Hög säng

Eftersom garaget är högt hamnar sängen högt. Det krävs en stege för att komma på plats. Denna stege är inte särskilt robust. Sängen är 145 cm bred, vilket räcker gott. Längden är dock bara 187 cm, vilket rimmar lite illa med takhöjden som bjuder in långa personer. Men man kan ju ligga lite på tvärsen.

Istället för de vanliga pappersplisséerna är det här bak mörkläggningsgardiner i tyg. En bättre lösning eftersom de inte skadas om man kommer åt dem. Vilket man alltid gör.

Vi tycker

Denna stabila plåtis är en smidig och bekväm resekamrat som också är praktisk i vardagen tack vare sina kompakta mått. Den är lättkörd och man kan parkera den även i stan. Att den baseras på Trail versionen av Transit ökar attraktionen lite extra, dels för att man åker i en snygg bil som drar folks blickar till sig. Men också för att det känns tryggt med den extra framkomligheten.

Fakta

Vi gillar

  • St√•h√∂jden
  • V√§lutrustad
  • K√∂rkomforten
  • Drivlinan
  • Rymligt garage

 

Vi önskar

  • Fler 230 V uttag
  • Rej√§lare trappa till s√§ngen

Utrustning: Dubbla airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, Fix and Go kit (inget reservhjul, c-lås, TPMS, Truma Combi 4 dieselvärmare, tvålågig spis, 90 liters kyl, 2 x 100W solpaneler, 6 kg gasolflaska, 95 Ah AGM batteri, laddbooster.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift