I Sverige rÄder viss oro. Har husbilsintresset nÄtt sin peak? Kommer försÀljningen minska?
Icke sÄ i Tyskland!
HÀr Àr det full fart. Husbilsintresset Àr större Àn nÄgonsin. Det mÀrks bÄde pÄ mÀngden besökare och de ovanligt mÄnga nya modeller som visades pÄ Ärets första och vÀrldens största fritidsmÀssa.
Av Stefan Janeld
Det var pÄ hÄret att jag inte Äkte till CMT i Är. Förra Äret var mÀssan förvisso en rekordmÀssa i antalet besökare och det sÄldes husbilar i rasande fart. Men nyheterna var fÄ och det Àr för nyheterna jag Äker dit.
Anledningen till förra Ärets nyhetstorka pÄ CMT var i huvudsak tvÄ: Tillverkarna hade fullt upp med att producera det som sÄlts under hösten och hade inte plats i produktionen för nya modeller.
Handlarna tycker illa om att det visas nyheter i januari. De har redan köpt pÄ sig de bilar de ska sÀlja under sÀsongen. Kapitalet Àr förbrukat och man kan helt enkelt inte köpa pÄ sig nya modeller.
I Är har tillverkarna kommit ikapp. Tillverkningskapaciteten i Europa har byggts ut högst vÀsentligt. Fabrikerna kan dÀrmed ta fram nya modeller i tid till mÀssan.
Dessutom har Mercedes börjat leverera nya Sprinter i framhjulsdriven version i snabb takt. Modeller man ville visa redan i DĂŒsseldorf har man nu realiserat. SĂ€rskilt Hymer Gruppen har varit aktiva och visade flera nya modeller.
För att illustrera skillnaden mellan Ärets CMT och fjolÄrets kan jag nÀmna att jag förra Äret kom hem med 113 bilder i kameran. I Är var det 319 stycken pÄ minneskortet.
Fakta CMT
CMT Àr kort för Caravaning Motor Touristik.
à rets mÀssa var den 51:a i ordningen.
Det Àr vÀrldens största turism och fritidsmÀssa.
Var: Stuttgart, i direkt anslutning till flygplatsen.
NĂ€r: 12-20 januari
Antal besökare: 260 000 st
Antal utstÀllare: 2 100 st
Yta: 120 000 kvm fördelat pÄ 9 hallar varav det i 5 visas husbilar
MÀsscamping: Ja, precis utanför mÀssan.
Hemsida: www.messe-stuttgart.de/cmt
Bumo - Vedspis och mulltoa!
Man brukar kalla husbilar för sommarstugor pĂ„ hjul. Aldrig har detta varit mer sant Ă€n i fallet med Bumo. De bygger bodelar pĂ„ samma vis som sommarstugor. Ta bara en sĂ„n sak som ventilationen ombord â sjĂ€lvdrag. Precis som i en stuga.
Egentligen Ă€r det ingen husbil. Bodelen Ă€r avtagbar och försedd med stödben â en camper!
Bumo marknadsför sin produkt som en ânaturlig bodelâ. Utan plast, bara naturmaterial. FöretrĂ€desvis trĂ€. Man gĂ„r sĂ„ pass lĂ„ngt i sitt miljötĂ€nk att man har regnuppsamlare pĂ„ taket som via ett mycket kompetent filter lĂ„ter regnvatten rinna rakt ner i fĂ€rskvattentanken. Solceller Ă€r en sjĂ€lvklarhet. NĂ„got som Ă€r mindre sjĂ€lvklart Ă€r vedspisen, japp, du lĂ€ser rĂ€tt. Det Ă€r en vedspis i jĂ€rn ombord.
Företaget Àr tvÄ Är ungt och pÄ mÀssan visades första bilen.
Man erbjuder bodelar i olika storlekar, byggda pÄ Iveco Daily eller tyngre. PÄ mÀssan var det en Mercedes Actros som bar deras största bodel.
De minsta varianterna kostar ca 1,5 miljoner. Det utstÀllda ekipaget passerade 5 miljoner med rÄge.

Balcamp - Polsk höjdarplÄtis pÄ MAN
Balcamp har vi visat tidigare genom Ären. De brukar imponera med pÄkostade inredningar i skinn. Och nya Balcamp MAN 610 har en för fabrikatet typiskt pÄkostad inredning.
Bilen mÀter 596 x 210 x 297 cm (LxBxH) och vÀger i körklart skick 2 760 kg. Vilket med 3,5 tons totalvikt ger 740 kg lastvikt.
I Tyskland kostar bilen ca 95 000 Euro. DÄ ingÄr det mesta, bland annat 100W solcell, backkamera och markis.
4x4 fĂŒr alle!
Husbilar med lite högre framfartskompetens Àr populÀrt i Tyskland. FrÄn inredda skÄpbilar pÄ Mercedes Sprinter via skogsmullen Mercedes Unimog upp till tunga ekipage pÄ flerhjulsdrivna lastbilschassin.
HÀr en trio som lockar till Àventyr.
Bimobil - Unimog 1
Bimobil stĂ€llde ut denna maskulina pjĂ€sen. Dekoren Ă€r en vulkan! Vad kan signalera Ă€ventyr bĂ€ttre? InvĂ€ndigt Ă€r det typiskt Bimobil â funktionellt. Deras uppfĂ€llbara vĂ€gg ger alltid samma habegĂ€r.
Totalvikt 9 800 kg. Prislapp ca 4,5 miljoner kronor. Svensk importör finnes.
Bliss Mobil - Slideout med slideoutkök
Bliss Mobil 15â High bed Ă€r namnet pĂ„ bodelen. Den kan man placera pĂ„ nĂ€stan vilket lastbilschassi som helst. PĂ„ mĂ€ssan var den monterad pĂ„ ett MAN TGM 13.290 4×4 chassi.
Det som drog mina ögon till bilen var dock inte storleken, eller slideouten som ger mer boyta. Nej jag sögs till bilen av uteköket. Alla Àventyrsbilar bör ha detta!
Prislappen Àr ganska exakt 4 miljoner.
Kerkamm - Döpt med ironi
Kerkamm Àr ett relativt ungt företag. Det grundades av Jörn Kerkamm som i tio Är var Bimobils största handlare. Inte bara det, han har hela livet campat i dylika fordon.
De bygger pÄ bestÀllning och har flera modeller pÄ tunga MAN chassin och Àven nÄgra pÄ Iveco Daily.
Företagets minsta modell byggs pĂ„ Toyota Landcruiser HZJ 79 och lystrar till det ironiska namnet Big Boy. Kerkamm bygger bodelen medan Tomâs Farzeugtechnic gör bilen expeditionsduglig.
Prislapp ca 1,8 miljoner.
Dethleffs Globeline gör comeback
2008 testade jag en Dethleffs Globeline. Den var byggd pÄ den dÄ helt nya Sprintern i kombination med ett stabilt AL-KO chassi. Det Àr en av de mest minnesvÀrda tester jag gjort. En trevligare körupplevelse Àr svÄrt att fÄ i en husbil. TyvÀrr blev modellen inte lÄnglivad.
Men nu, nÀr Mercedes Äterigen förnyar sin Sprinter, gör modellen comeback. Jag hoppas pÄ ett test senare under Äret för att se om Ärets upplaga gör samma bestÄende intryck.
Globeline görs, Àn sÄ lÀnge, bara i en modell med lÄngbÀddar i sovrummet. Modellnamnet Àr Globeline T6613 EB.
Carthago jubilerar
1979 inredde Carthago sin första folkabuss. De fick snabbt ett rykte om sig att bygga med hög kvalitet och fyndiga detaljer. Med Ären övergav man inredandet av folkabussar och satsade pÄ lyxiga husbilar. Idag Àr man en av de ledande tillverkarna i premiumsegmentet och inreder Äterigen skÄpbilar.
Dreamer - TvÄ nya poppade up
Campingbilar Àr ingen stor marknad hÀr hemma. Men i Europa sÀljer de i tusental. MÄngsidigheten Àr det som lockar. De Àr personbilssmidiga, mer sÄ Àn inredda skÄpbilar pÄ exempelvis Fiat Ducato, och fungerar utmÀrkt i vardagen.
Rapido Gruppens dedikerade plÄtisfabrikat, Dreamer, visade upp tvÄ nya modeller. BÄda byggda pÄ Ford Transit Custom, lillebror till vanliga Ford Transit.
Cap Land Select Ă€r 534 cm kort. Inredningen följer ett vĂ€lkĂ€nt recept â bĂ€ddbar sittgrupp, kök och badrum akteröver. Det som gör att bilen sticker ut pĂ„ marknaden Ă€r att det finns en fast toalett ombord istĂ€llet för sedvanlig Porta-Potti. Det gör bilen mer anvĂ€ndbar som campingfordon, den blir i princip en kompakt husbil.
Etrusco - Alkovbil som smakar mer Àn den kostar
Laikas instegsfabrikat Etrusco har precis gjort entré pÄ svenska marknaden med sin hel- och halvintegrerade modeller. I Stuttgart visade fabrikatet upp en alkovbil som Ànnu inte tagit sig in i broschyrmaterialet. Den heter A7300 DB och Àr 7,25 meter lÄng.
Etrusco Àr i stort samma bilar som Sunlight/Carado. Men de byggs i Laikas fabrik i Italien. Det som skiljer Àr i stort sett dekaler och fanér. Men i denna alkovbils fall Àr det lite mer skillnad Àn sÄ. Alkoven har en mer pÄkostad design Àn sina koncernsyskon och fönstren Àr ramförsedda. Bilen kÀnns mer mellanklass Àn instegsdito. Med tanke pÄ att prislappen Àr i instegsnivÄ Àr detta en mycket intressant husbil för uthyrare och barnfamiljer.
Ombord finner vi en klassisk planlösning med dubbelsÀngar i varje Ànde, fyrsittsdinete, kök utmed höger sida och ett samlat badrum pÄ vÀnster sida.
Eura Mobil - Trendriktig
2019 Àr Äret dÄ de motstÄende sofforna slÄr igenom pÄ bred front. Alla tillverkare har modeller med denna sittgruppslösning. Och det Àr lÀtt att förstÄ varför. Det blir en öppnare atmosfÀr ombord utan skiljevÀgg mellan kök och vinkelsoffa. Mer golvyta.
Det blir Àven ett bekvÀmare baksÀte eftersom man antingen har uppfÀllbara kaptenstolar under sofforna eller pÄ ett klurigt vis kan ordna tvÄ separata sittplatser i fÀrdriktningen.
Eura Mobil Integra Line 720 QF Ă€r ny i den tyska tillverkarens utbud. Den kombinerar det mesta som önskas av dagens husbilsköpare â drottningssĂ€ng, delat badrum, kök utan vinkel för att vinna golvyta och sĂ„ de motstĂ„ende sofforna i sittgruppen. Sitt namn till trots mĂ€ter den 740 cm.
Iridium - En framtidsvision
Initiavtivtagarna till Iridium E-Wohnmobile slog pĂ„ stora trumman innan mĂ€ssan. â
Den första funktionella husbilen med 100% eldrift!â.
RÀckvidden angavs i pressmaterialet som sÀndes ut innan mÀssan till 20 mil men pÄ mÀssan pratade man om 30 mil. Oavsett vilket Àr det knappast tillrÀckligt för att vara lockande. SÀrskilt med en prislapp pÄ 1,7 miljoner.
Men! Det Àr fortfarande en viktig bil. Av tvÄ anledningar.
1: Den visar hur fort utvecklingen gÄr idag och förbereder oss konsumenter mentalt för framtida elhusbilar.
2: Den sÀtter press pÄ de stora tillverkarna att visa att Àven de kan. Och om Hymer Gruppen eller Trigano Gruppen börjar ta fram elektrifierade modeller kommer prisbilden sjunka lika snabbt som rÀckvidden ökar.
Och snacket bland utstÀllarna var igÄng. Mycket var negativt, de kan ju inte gÀrna sÀga att en liten aktör slagit dem pÄ fingrarna. Men en del var positivt. Dock var de flesta av den Äsikten att en husbil med 100% eldrift inte var den bÀsta lösningen. Hybridversioner ansÄgs mer vettiga och Àven brÀnslecellsbilar trodde mÄnga pÄ.
Den som lever fÄr se. Det blir spÀnnande att följa utvecklingen.
Knaus - En av fÄ med fransk sÀng
Knaus Van Ti Plus 70 LF Àr det lÄnga namnet pÄ denna smala nyhet. Van Ti Plus serien hade premiÀr pÄ Caravan Salon i augusti. DÄ med lÄngbÀddar i sovrummet. En omtalad modell eftersom den var först ut att baseras pÄ ett MAN chassi (VW Crafter i MAN kostym).
Nu vÀxer serien med en ny planlösning. Men inte som man kan tro. Det förvÀntade var en modell med drottningssÀng i sovrummet.
Men sÄ bidde det inte. Det bidde en hörnsÀng istÀllet, en sÄ kallad fransk sÀng. Ett bra val tycker undertecknad. Med hörnsÀng blir det mer rymd ombord. Bilen kÀnns luftig.

La Strada - Ny favoritplÄtis
Precis nÀr jag i huvudet konstaterat att plÄtisvÀrlden Àr trist likriktad och att det gÄr tretton tvÀrbÀddsbilar pÄ dussinet och likasÄ vad gÀller lÄngbÀddarsmodeller faller blicken pÄ en La Strada som jag inte kÀnner igen. Den heter Avanti H Plus och skiljer sig frÄn mÀngden pÄ ett uppfriskande vis.
Planlösningen Ă€r bekant â Kök och toa baktill, sittgrupp, taksĂ€ng. Men utförandet Ă€r unikt, vill jag pĂ„stĂ„. Normalt Ă€r bilar med denna planlösning under sex meter. 599 eller 540 cm.
Men Avanti H Plus Àr 636 cm lÄng. Och det ger utrymme för mer garderobsutrymme och invÀndiga stuv Àn vanligt. Dessutom fÄr man ett fullhöjdsgarage baktill. Med hyllor sÄ utrymmet kan utnyttjas effektivt.
MÄlgruppen Àr paret som vill vara ute lÀnge men inte ha en stor husbil. Jag har fÄtt en ny favorit i plÄtisvÀrlden.
Laika - StjÀrnklass till mellanklasspris
Jag mÄste erkÀnna att jag inte Àr 100% sÀker. Laika har en lÄng historia. Men jag tror detta Àr första gÄngen man bygger husbil pÄ Mercedes Sprinter. Tidigare har deras bakhjulsdrivna bilar baserats pÄ Iveco.
Modellen heter Kosmo 2009 och Ă€r alltsĂ„ en del i Laikas nya, prispressade, modellserie. Att man inte vĂ€ljer att placera en av deras mer exklusiva bodelar, Ecovip eller Kreos, pĂ„ Mercedes chassi Ă€r mest troligt för att hĂ„lla prislappen pĂ„ en rimlig nivĂ„. Eller rimlig. Med ett grundpris pĂ„ 775 000 kr för en bil med 150 hk och Truma vĂ€rme Ă€r det nĂ€stan sensationellt lĂ„gt för en bil med stjĂ€rna i fronten. Ăven om man utrustar bilen rejĂ€lt stannar priset söder om en miljon. Alde vattenburen vĂ€rme kan fĂ„s som tillval och jag blev pĂ„ mĂ€ssan informerad om att de bilar som bestĂ€llts av svenska handlare har Alde vĂ€rme.
Maurer - Svensk bil pÄ plats
I Schweiziska Maurers monter kunde man se denna silverfÀrgade skapelse. En Starliner SL 20 MB-S. Bilen Àr faktisk svenskregistrerad och Àgs av den svenska importören.
Som alla Maurer Starliner Àr den byggd i monocoque teknik. Chassit Àr ett Mercedes Sprinter 519 med 190 hk motor. PÄ prislappen stÄr det 333 200 Euro.
PlugVan - NytÀnkande
Att ha en lÄda som förvandlar en vanlig bil till campingfordon Àr en gammal tanke. Men Berlin baserade företaget PlugVan tar tanken ett steg lÀngre. Man riktar sig mot de som i företaget har en skÄpbil. Vilket Àr mÄnga!
Man har helt enkelt byggt en bodel som kan placeras inne i en skÄpbils lastutrymme. Den skjuts pÄ plats och fixeras genom att pressas fast med slideouts.
Enligt företaget tar det 5 minuter att konvertera ett skÄp till husbil.
För den som inte har nÄgonstans att förvara bodelen erbjuds uthyrning.
Innova Campers - BÄtkÀnsla
Roadtrip Black & White heter denna inredda skÄpbil pÄ Mercedes Sprinter. Planlösningen Àr lite originell. SÄvÀl i utförande som disponering.
Bakom bilen stÄr hollÀndska företaget Innova Campers som förutom att inreda skÄpbilar Àven inreder yachter, renoverar bÄtinredningar och lÀgger teakdÀck. Och det mÀrks ombord, det Àr mycket bÄtkÀnsla ombord.
SÀngarna bak Àr Àven sittgrupp. Framtill Àr det ett pyttebord som kan anvÀndas för fikapaus. En bil optimerad för tvÄ personer. Man tar inte ens gÀster eller passagerare i beaktande. Allt för att maximera komforten för ett resande par.
Pris i Tyskland ca 75Â 000 Euro
Skydancer - Husbilscabriolet
Skydancer Cabrio Apéro ser inte ut som nÄgon annan husbil. Designen Àr vÀldigt egen och sprungen helt och hÄllet ur funktion. I detta fall en flybridge likt de vi ser pÄ bÄtar.
Basen Àr ett Fiat Ducato chassi pÄ 3,5 ton. PÄ prislappen lÀser jag 128 500 Euro.
Detta Àr inte första modellen med flybridge företaget byggt. 2014 konverterade man en Mercedes Atego till husbil, inklusive flybridge.
Nu hoppas man att denna mindre version ska locka en större skara sÄ man kan börja serieproducera. Det finns Àven planer pÄ att expandera till den amerikanska marknaden.
Sunlight / Carado - Smala och lÀtta tvillingar
Sunlight och Carado visade upp en sÄ kallad Van modell. Det Àr vad man i Tyskland kallar de lite smalare halvintegrerade husbilarna.
Det Àr en 6,65 meter lÄng husbil som Àr imponerande lÀtt, blott 2 600 kg i körklart skick. Det betyder en lastvikt pÄ hela 900 kg med totalvikten 3 500 kg. Basbil Àr Citroën Jumper.
Skillnaden mellan Sunlights och Carados versioner Àr rent kosmetisk, bilarna Àr tekniska tvillingar och byggs i samma fabrik.
Sunlight kallar sin van med lÄngbÀddar för V66 (Carado V137). Inredningen gÄr i ljusa toner. Trots det kompakta formatet kÀnns bilen rymlig. Troligen för att köket placerats jÀmte bodelsdörren.
Badrummet Àr kompakt och av trollerimodell. Man svÀnger ut handfatsvÀggen för att skapa duschkabin.
La Strada - Enda i sitt slag pÄ mÀssan
La Strada visade sin nya Regent S. En plĂ„tis byggd pĂ„ nya Mercedes Sprinter. Eftersom 80% av deras Regent S kunder vill ha fyrhjulsdrift valde man att visa den i detta utförande pĂ„ mĂ€ssan. Lite förvĂ„nande var man den enda som stĂ€llde ut en 4×4 plĂ„tis pĂ„ Mercedes.
Regent S Àr en klassisk modell frÄn La Strada. InvÀndigt Àr det liten skillnad mot föregÄende version. Det nya Àr att den byggs pÄ nya Mercedes Sprintern.
Laika - Comeback
Det var nÄgra Är sedan Laika hade en inredd skÄpbil i sortimentet. DÄ valde man att lÀgga ner den pÄ grund av liten försÀljningsvolym. Men i takt med att marknaden för inredda skÄpbilar ökat har de upplevt ett tryck frÄn sina handlare att sparka liv i produktionen igen.
Och det kunde man enkelt göra eftersom man i sin fabrik redan inreder plĂ„tisar Ă„t BĂŒrstner, Sunlight och Carado. Bilarna delar mycket av tekniken med BĂŒrstner City Car.
PlÄtisarna blir en del av Kosmo programmet, det Àr Laikas mellanklassbilar. I och med detta blir Kosmo en komplett modellserie med halvintegrerade (pÄ Fiat och Mercedes), helintegrerade, alkover och nu skÄpbilar. Först ut Àr Kosmo 6.0 med tvÀrbÀdd i sovrummet.