Meny

.

Hymer B-MC i680

Ger stjÀrnor i ögonen

Mercedes har inkluderat mycket av sin toppmoderna personbilsteknologi i nya utgÄvan av Sprinter. Och en hÀrlig drivlina. Att man bakom ratten pÄ en husbil kan fÄ en körupplevelse av denna kaliber Àr nog för att ge stjÀrnor i ögonen pÄ de flesta.

Vi tog den pÄ en tur uppför Trollstigen.

Av Tore Afdal, tidningen Din Fritid i Norge

Bearbetning för Allt om Husbilen: Stefan Janeld

Jag sitter i förarsĂ€tet med nyckeln i fickan. Har precis tryckt pĂ„ stoppknappen och knappen till den elektriska handbromsen. Denna husbil Ă€r nĂ€mligen ”keyless”. Med nyckeln i fickan startar och stĂ€nger du av motorn med en knapp sĂ„ lĂ€nge nyckeln Ă€r inne i bodelen.

Jag sitter i förarstolen och lÄter i lugn och ro intrycken sjunka in. Tar ytterligare en titt pÄ bilens datablad. Jo, det stÄr att det Àr en 143 hk motor. SÄ kÀndes det inte!

Vi har kört frĂ„n Åndalsnes centrum, uppför Trollstigen och ner igen. Inte den lĂ„nga vĂ€gen, men mer Ă€n nog för att fĂ„ en kĂ€nsla för bilens vĂ€gegenskaper.

NĂ€r lugnet lagt sig i bilen har jag svĂ„rt att behĂ€rska min entusiasm: PĂ„ vĂ€gen upp var det en ovanligt pigg körupplevelse för att vara en husbil pĂ„ över tre ton. Flera gĂ„nger sĂ„g jag personbilar ”försvinna” i backspegeln i de brantaste partierna.

Men sĂ„ visar det sig, till sist, att det inte alls var 143 hk motorn i bilen. Det var den större ”husbilsmotorn” pĂ„ 177 hk. Med motorns massiva vridmoment och en silkeslen niostegad automatlĂ„da kan alla förstĂ„ att detta Ă€r en mycket komfortabel husbil att köra.

Mitt rÄd till hugade spekulanter Àr: Spara inte pengar genom att köpa en mindre motor, hela körupplevelsen ligger i denna drivlina.

Modern förarmiljö

NÀr du tar plats bakom ratten Àr det lÀtt att bli övervÀldigad av alla knappar i ratten. Det mesta av bilens funktioner kan styras hÀrifrÄn.

Nya Sprinter Ă€r fylld av avancerade datafunktioner och Ă€r vĂ€rldens första kontinuerligt uppkopplade husbil. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga elektroniska assistenter att man i fackpress kallat bilen ”en enda stor kördator med hjul och motor”.

Testbilen hade sÄvÀl sÀtesvÀrme och elektrisk handbroms. Det sistnÀmnda Àr tillval men helt nödvÀndigt, enligt mitt förmenande.  Detta dÄ Mercedes har handbromsspaken till höger om förarstolen vilket hindrar att man snurrar förarstolen. Inte husbilsanpassat.

Ratten ger en kÀnsla av kvalitet. Skinn med fina sömmar, ojÀmn tjocklek som lÄter fingrarna falla pÄ plats naturligt.

NĂ€r man vĂ€l kommit över alla knappar pĂ„ ratten upplevs förarmiljön som vĂ€lordnad. NĂ„got som vĂ€rmereglagen och den stora skĂ€rmen bidrar till. Vi kan förvĂ€nta oss att Hymer kommer integrera bodelens funktioner i displayen – tanknivĂ„er, batteristatus med mera.

Mercedes erbjuder sina kunder en app som kan kommunicera med de elektriska systemen.

AutomatlĂ„dan styrs via en ”blinkersspak” till höger om ratten. Det kan vara svĂ„rt att se spaken beroende pĂ„ rattens vinkel. Men du har en tydlig indikation pĂ„ instrumentpanelen huruvida lĂ„dan Ă€r i drive, neutral eller park.

KörmÀssigt Àr detta en automatlÄda frÄn översta hyllan, pÄ samma nivÄ som hos Iveco och VW/MAN.

Bodelen

I sovrummet tvÄ höga lÄngbÀddar. Och allt man förvÀntar sig Àr pÄ plats. Som en liten, extra, trappa att anvÀnda nÀr sÀngarna bÀddats ihop och den ordinarie trappan Àr dold. I normalfallet Àr denna extra trappa hopfÀlld i steget i den fasta trappan.

Planlösningen Àr klassisk: Sittgrupp med vinkelsoffa och lillsoffa, kök med kyl mittemot, delat badrum. Det Àr ett rymligt stuv i lillsoffan och ett skoskÄp till vÀnster om bodelsdörren.

Inredningen i vÄr testbil Àr lite olik Hymers klassiska. Den heter Noce Cognac med Napoli skinnklÀdsel. Blanka, vita, skÄpsluckor och mörkt trÀ pÄ vÀggarna ger en kontrast som förstÀrks av kromade detaljer. Köket kÀnns mörkare Àn vanligt med sin svarta bÀnkskiva.

Rikligt med indirekt belysning gör ett modernt intryck.

En snygg husbil tycker vi, sÀrskilt invÀndigt. UtvÀndigt Àr Hymer fortsatt konservativa med en exteriör prÀglad av rÀta linjer. Onödigt trÄkigt för en i övrigt sÄ spÀnnande husbil, om ni frÄgar mig.

Fakta

Utrustning testbil

 

ABS, ASR, EBV, ESP, sidvindsassistent, LED strÄlkastare, uppvÀrmt dubbelgolv med stuvutrymme

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift