Ger stjÀrnor i ögonen
Mercedes har inkluderat mycket av sin toppmoderna personbilsteknologi i nya utgÄvan av Sprinter. Och en hÀrlig drivlina. Att man bakom ratten pÄ en husbil kan fÄ en körupplevelse av denna kaliber Àr nog för att ge stjÀrnor i ögonen pÄ de flesta.
Vi tog den pÄ en tur uppför Trollstigen.
Av Tore Afdal, tidningen Din Fritid i Norge
Bearbetning för Allt om Husbilen: Stefan Janeld
Jag sitter i förarsĂ€tet med nyckeln i fickan. Har precis tryckt pĂ„ stoppknappen och knappen till den elektriska handbromsen. Denna husbil Ă€r nĂ€mligen âkeylessâ. Med nyckeln i fickan startar och stĂ€nger du av motorn med en knapp sĂ„ lĂ€nge nyckeln Ă€r inne i bodelen.
Jag sitter i förarstolen och lÄter i lugn och ro intrycken sjunka in. Tar ytterligare en titt pÄ bilens datablad. Jo, det stÄr att det Àr en 143 hk motor. SÄ kÀndes det inte!
Vi har kört frÄn à ndalsnes centrum, uppför Trollstigen och ner igen. Inte den lÄnga vÀgen, men mer Àn nog för att fÄ en kÀnsla för bilens vÀgegenskaper.
NĂ€r lugnet lagt sig i bilen har jag svĂ„rt att behĂ€rska min entusiasm: PĂ„ vĂ€gen upp var det en ovanligt pigg körupplevelse för att vara en husbil pĂ„ över tre ton. Flera gĂ„nger sĂ„g jag personbilar âförsvinnaâ i backspegeln i de brantaste partierna.
Men sĂ„ visar det sig, till sist, att det inte alls var 143 hk motorn i bilen. Det var den större âhusbilsmotornâ pĂ„ 177 hk. Med motorns massiva vridmoment och en silkeslen niostegad automatlĂ„da kan alla förstĂ„ att detta Ă€r en mycket komfortabel husbil att köra.
Mitt rÄd till hugade spekulanter Àr: Spara inte pengar genom att köpa en mindre motor, hela körupplevelsen ligger i denna drivlina.
Modern förarmiljö
NÀr du tar plats bakom ratten Àr det lÀtt att bli övervÀldigad av alla knappar i ratten. Det mesta av bilens funktioner kan styras hÀrifrÄn.
Nya Sprinter Ă€r fylld av avancerade datafunktioner och Ă€r vĂ€rldens första kontinuerligt uppkopplade husbil. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga elektroniska assistenter att man i fackpress kallat bilen âen enda stor kördator med hjul och motorâ.
Testbilen hade sÄvÀl sÀtesvÀrme och elektrisk handbroms. Det sistnÀmnda Àr tillval men helt nödvÀndigt, enligt mitt förmenande. Detta dÄ Mercedes har handbromsspaken till höger om förarstolen vilket hindrar att man snurrar förarstolen. Inte husbilsanpassat.
Ratten ger en kÀnsla av kvalitet. Skinn med fina sömmar, ojÀmn tjocklek som lÄter fingrarna falla pÄ plats naturligt.
NĂ€r man vĂ€l kommit över alla knappar pĂ„ ratten upplevs förarmiljön som vĂ€lordnad. NĂ„got som vĂ€rmereglagen och den stora skĂ€rmen bidrar till. Vi kan förvĂ€nta oss att Hymer kommer integrera bodelens funktioner i displayen â tanknivĂ„er, batteristatus med mera.
Mercedes erbjuder sina kunder en app som kan kommunicera med de elektriska systemen.
AutomatlĂ„dan styrs via en âblinkersspakâ till höger om ratten. Det kan vara svĂ„rt att se spaken beroende pĂ„ rattens vinkel. Men du har en tydlig indikation pĂ„ instrumentpanelen huruvida lĂ„dan Ă€r i drive, neutral eller park.
KörmÀssigt Àr detta en automatlÄda frÄn översta hyllan, pÄ samma nivÄ som hos Iveco och VW/MAN.
Bodelen
I sovrummet tvÄ höga lÄngbÀddar. Och allt man förvÀntar sig Àr pÄ plats. Som en liten, extra, trappa att anvÀnda nÀr sÀngarna bÀddats ihop och den ordinarie trappan Àr dold. I normalfallet Àr denna extra trappa hopfÀlld i steget i den fasta trappan.
Planlösningen Àr klassisk: Sittgrupp med vinkelsoffa och lillsoffa, kök med kyl mittemot, delat badrum. Det Àr ett rymligt stuv i lillsoffan och ett skoskÄp till vÀnster om bodelsdörren.
Inredningen i vÄr testbil Àr lite olik Hymers klassiska. Den heter Noce Cognac med Napoli skinnklÀdsel. Blanka, vita, skÄpsluckor och mörkt trÀ pÄ vÀggarna ger en kontrast som förstÀrks av kromade detaljer. Köket kÀnns mörkare Àn vanligt med sin svarta bÀnkskiva.
Rikligt med indirekt belysning gör ett modernt intryck.
En snygg husbil tycker vi, sÀrskilt invÀndigt. UtvÀndigt Àr Hymer fortsatt konservativa med en exteriör prÀglad av rÀta linjer. Onödigt trÄkigt för en i övrigt sÄ spÀnnande husbil, om ni frÄgar mig.
Fakta
- Modell Hymer B-MC i680
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes Sprinter + Hymer SLC chassi
- Motor 177 hk
- VÀxellÄda 9G-Tronic
- Totalvikt 3 500 kg /4 500 kg
- Max last 380 kg / 1 380 kg (orÀknat extrautrustning)
- L x B x H 739 x 229 x 296 cm
- InvÀndig höjd 198 cm
- Vattentank 180 liter
- GrÄvattentank 150 liter
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn ca 1 225 000:-
- www.hymer.com/se
Utrustning testbil
Â
ABS, ASR, EBV, ESP, sidvindsassistent, LED strÄlkastare, uppvÀrmt dubbelgolv med stuvutrymme