Stark och mjuk
Master Line (ML) Àr Hymers senaste B-Klass serie. Den har kanske marknadens mjukaste gÄng tack vare motor och automatlÄda frÄn Mercedes.
UtvÀndigt har den fÄtt en nydesignad front som skiljer sig frÄn sina syskon. PÄ tiden tycker tror jag mÄnga tycker. Vi har kört bilen pÄ norska vÀgar.
Av Tore Afdal, tidningen Din Fritid i Norge
Bearbetning för Allt om Husbilen: Stefan Janeld
Det Àr ingen hemlighet att husbilstillverkarna föredrar rÀta linjer nÀr de gör fronter till helintegrerade husbilar. Det sÀger sig sjÀlv att det Àr enklaste sÀttet och fÄ god passform till vÀggarna och bilens förarplats.
JÀmfört med moderna personbilars formsprÄk tycker jag husbilar Àr onödigt fyrkantiga. Det lilla steg Hymer tagit och lÄtit bilen smalna av i fronten och att frontmasken Àr viker inÄt under lyktorna hoppas jag vi fÄr se mycket mer av.
Mindre tydligt Àr hur mycket arbete som lagts ner pÄ att fÄ smala A-Stolpar. Vindrutan Àr dragen lÄngt ut pÄ sidorna och tÀcker i viss mÄn A-stolparna. Stolpen Àr dessutom svart vilket ytterligare maskerar den.
Att fronten smalnar av gör at A-stolpen hamnar mer centralt, sÄ Àven om den Àr tunnare krÀvs att man Àr uppmÀrksam.
Huvudorsaken till att fronten smalnar av Àr att Mercedes har en smalare spÄrvidd Àn exempelvis Fiat Ducato, 168,5 cm kontra 181 cm pÄ framaxeln. Med smalare front hamnar inte hjulen sÄ lÄngt in i hjulhusen, ser bÀttre ut.
Bakom drivhuvudet frÄn Mercedes Àr det Hymers eget SLC chassi (Super Lightweight Chassie) som har bred spÄrvidd bak för bÀsta stabilitet. Detta Àr alltsÄ ingen svajig bil sÄ som vi tidigare kÀnt husbilar byggda pÄ Mercedes.
Skifte hos Hymer
Det finns saker som tyder pÄ att Hymer Àr i fÀrd att gÄ över frÄn Fiat till Mercedes. Företaget förvÀntar sig att tvÄ tredjedelar av försÀljningen kommer vara husbilar pÄ Mercedes redan nÀsta Är.
Grunden för detta Àr den starka position de bÄda företagen har pÄ sin hemmamarknad, Tyskland. Europas största husbilsmarknad. Hur de nordiska kunderna reagerar nÀr bilarna byggs pÄ ett dyrare chassi ska bli intressant att se. Prisskillnaden för en bil byggd pÄ Mercedes jÀmfört med Fiat Àr i runda tal 100 000 kronor.
PÄ vÀgen
Jag har i testet av Hymer B-MC med illa dolt glÀdje redan beskrivit hur det Àr att köra Hymer med SLC chassi och Mercedes 177 hk motor med automatlÄda. Hur den sköt fart uppför Trollstigen.
Hymer har de senaste tvÄ Ären satsat mycket pÄ att förnya B-klassen. B-SL och B-MC Àr moderna och tekniskt avancerade modeller, men designmÀssigt Àr de konservativa. För konservativa för min smak.
Detaljerna
I utvecklingsfasen av MasterLine bjöd Hymer in fler av sina handlare och andra aktörer i branschen Àn nÄgon gÄng tidigare. MÀngden feedback gav bÄde smÄ och stora förbÀttringar. Nu finns exempelvis plats för en hög flaska hÄrspray i badrummet.
SÀrskilt framhÄller Hymer lampetterna pÄ flexibel arm med 180 graders justering.
Interiördesignen Àr stram med mÄnga rÀta linjer. Det ser generellt bra ut men finns utrymme för förbÀttring.
Teknik
Vattenburen vĂ€rme frĂ„n Alde Ă€r standard. I flera Ă„r har Hymer valt att anvĂ€nda flĂ€ktar pĂ„ stĂ€llen dĂ€r naturlig cirkulation inte gĂ„r att ordna. SĂ„ Ă€ven i denna modell. Vi hittar flĂ€ktarna vid bodelsdörren och framme i förarhytten. Ăn sĂ„ lĂ€nge finns bara prototyper av modellen sĂ„ vi kan inte med exakthet bedöma bilens vinterduglighet. Men det ser lovande ut.
Tankarna Ă€r placerade i dubbelgolvet, över bakaxeln för god viktfördelning. Ăven vĂ€rmepannan har sin plats i dubbelgolvet vilket frigör stuvutrymme baksĂ€tet. HĂ€r har Hymer gjort ett stuvutrymme och dedikerad plats till soffans nackstöd â smart dĂ„ man iftast Ă€r tvĂ„ ombord och inte behöver dem.
Mercedes har en traditionell handbromsspak som inte Àr sÀrskilt vÀl lÀmpad för husbil. SÄ det Àr bara att investera i en elektrisk handbroms, finns som tillval.
Ny bodelsdörr
Hymer Àr stolta över den nya bodelsdörren. Förvisso ett tillval, men högst troligt kommer den finnas pÄ alla bilar som sÀljs. Det Àr komfortabelt med en dörr med elektrisk stÀngning. Man behöver aldrig mer smÀlla igen dörren. De elektriska lÄsen drar mjukt igen dörren. Vi har sett lösningen förut hos koncernsyskonet Niesmann+Bischoff.
Förardörren lÄses med knapp pÄ nyckeln, det gör inte bodelsdörren. Men det finns fjÀrrstyrning för bodelens dörr att bestÀlla.
MyggnÀtet Àr snyggt integrerat i dörren. Det mÀrks at Hymer lagt kraft pÄ inramningen av dörren.
Fakta
- Modell Hymer B-ML 790
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes Sprinter 414 CDI + Hymer SLC chassi
- Motor 143/177 hk
- VÀxellÄda Manuell/9G-Tronic
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 1 020 kg (orÀknat extrautrustning)
- L x B x H 789 x 235 x 296 cm
- InvÀndig höjd 198 cm
- AdBlue tank 22 liter
- Vattentank 180 liter
- GrÄvattentank 150 liter
- Toatank 17 liter
- www.hymer.com/se
Utrustning
ABS, ASR, EBV, ESP, nyckellös start, sidvindsassistent, kraftigare generator, LED strÄlkastare, elektrisk tömning av grÄvattentank, uppvÀrmt dubbelgolv med stuvutrymme
TvÄ val
Vi körde B-ML 790 med drottningsÀng i sovrummet. En lÄngbÀddarsbil, 780, lanseras samtidigt. Den har speciellt lÄnga sÀngar, 207 respektive 202 cm. BÄda Àr 90 cm breda. I övrigt Àr planlösningarna ganska lika. Det Àr nÄgot mindre skÄpsutrymme i 790.