Summit är Pössls premiumserie av plåtisar. Vi har tidigare testat långbäddarsvarianten och lyft den till skyarna. Även den sex meter långa versionen med tvärbädd har vi synat och givit beröm. Nu har tiden kommit för att syna den minsta i syskonskaran. Som namnet antyder är den 540 cm kort. Men dessa centimetrar rymmer en fullvuxen husbil med massor av smartness. Mest av allt uppskattar jag bordet i sittgruppen.
Av Stefan Janeld
Inför testet vet jag inte vad jag ska förvänta mig för körupplevelse. Motorn är på ”ynka” 120 hästkrafter. En ovanlig motor i husbilsvärlden eftersom den anses otillräcklig.
Men jag blir snabbt varse om att i en så här liten husbil räcker 120 hk motorn långt. Accelerationen är rapp upp till motorvägstempo. Man skulle kunna tro att det kräver att man ligger kvar lite längre på växlarna. Men icke. I 70 km/h på femmans växel lyser den orangea pilen i instrumentpanelen och ber mig växla upp till sexans växel. Motorn är urstark och i kombination med den manuella lådan får man ut varenda newtonmeter och hästkraft. Jag lyder inte pilens uppmaning, vill hellre köra på något högre varvtal. Har lärt mig att växellådor tar stryk om man utnyttjar gränserna för motorns vridmoment.
Jag borde inte blivit överraskad av motorns styrka. Den är ju faktisk lika stark som 130 hk motorn som när den lanserades 2007 användes i husbilar upp till åtta meter utan att någon tyckte den var för svag. Man glömmer fort.
När jag kör utmed kusten med kylaren i riktning mot Sölvesborg trivs jag bakom ratten. Färden är avslappnad. Väguppträdandet är värdigt, bilen rullar på 16” hjul, det tillför lite pondus. Jag svänger in vid en kiosk för att köpa årets första glass. När jag backar ut från den ganska trånga parkeringsplatsen är det en simpel manöver. Bilen svänger på en femöring. Jag saknar inte ens backkameran som inte hunnits med att monteras, den ingår i bilens ”All-In” utrustningspaket. Vilket faktiskt det mesta man önskar gör – solcell, stereo, navigator, markis, aluminiumfälgar.
Det enda som stör min framfart är att takluckan brusar en hel del när man passerar 90 km/h.
Benlöst bord
Det är ett rejält bygge. Allt man tar i känns gediget. När man sätter sig i soffan är det en fast dyna klädd i ett tyg som skulle passa utmärkt i en Mercedes eller BMW.
Badrummet tar en hel del plats, det rymmer såväl dusch som toalett, man växlar funktion med en svängbar vägg. Det skrymmande badrummet gör att sittgruppen trycks framåt. Men det stör inte. Pössl har nämligen en fiffig bordslösning. I normalfallet är bordet undanstuvat utmed väggen. Under bordsskivan finns en liten uppfällbar skiva som blir en hylla stor nog för en fika eller en laptop. Behöver man bordet drar man upp det längs ett par skenor och när det är som högst vinklar man ner bordsskivan som då hänger fritt i luften. Utan stativ blir det gott om plats under bordet. Och inte är det rangligt heller.
Denna bordslösning gör att man inte upplever sittgruppen som trång och man rör sig ledigt till och från den bakåtvända förarstolen.
Bra badrum
Bak till sängen rör man sig inte lika ledigt som runt sittgruppen. Passagen är blott 42 cm bred mellan kök och badrum. Ni som läst våra köpguider vet att en passage behöver vara 55 cm för att inte upplevas som trång.
Ändå håller jag inne med kritiken. Helt enkelt för att badrummet är riktigt lyckat, ett av de bättre vi stött på i en plåtis. En trång passage väger lätt i jämförelse.
Hög lastvikt
Totalvikten är 3 500 kg och bilen får lasta hela 820 kg. Det räcker och blir över i en husbil designad för två boende.
I garaget ryms massor. Men det är upp till ägarna att inreda för god ordning. I överskåpen och på hyllan över förarhytten lägger man resten av sin packning. Men några mer utrymmen att stuva i finns inte. Bilen saknar garderob och värmaren fyller utrymmet under soffan.
Jag hade önskat en garderob i sängens fotända och nämner det för importören. Får mothugg direkt. ”Det blir för trångt”.
Jag kan se deras poäng. Hängande garderober i plåtisars sovrum inkräktar på utrymmet och rymdkänslan. Som med allt i en liten husbil är det för- och nackdelar och prioriteringar behöver göras.
Inga uttalade vinterambitioner. Men…
Pössl isolerar sina bilar väl och värmaren på 4 kW kommer hålla bodelen varm och go. Den har sin plats under soffan och alla slangar hålls korta för bästa effekt. I testbilen drivs den av gasol och saknar elpatron. Men man kan beställa med elpatron och även få en dieselvärmare om så önskas.
Spillvattentanken är isolerad men inte uppvärmd och tömningskranen är placerad utanför isoleringen. Den riskerar att frysa, bäst att hålla den öppen om man är ute vintertid.
Vill man få extra vinterkomfort köper man till utvändigt isolertäcke för hytten och ett invändigt att hänga upp innanför bakdörrarna. Det spar inte bara gasol och hindrar kallras. Man har alltid en isfri vindruta redo för avfärd och slipper kondens i förarhytten eftersom daggpunkten hamnar på rutans utsida.
Jag tycker
Summit serien är bland de mest prisvärda premiumplåtisarna på marknaden. Den kostar som en mellanklassbil men är premium i det mesta. Det enda som saknas är tallriksfjädrar under madrassen och att väggarna inte är klädda i textil.
Bordslösningen gör stor skillnad för livet ombord. Både för att man kan ha bordet ur vägen men ändå ha en avställningsyta och för att det saknar bordsben.
Den enda missen ombord är att det är svårt att ta sig i och ur sängen utan fotpall.
Summa summarum är detta en av de mest praktiskt och bekvämt inredda 540 cm plåtisarna på marknaden.
Fakta
- Modell Pössl Summit 540
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato light
- Motor 2,3 MJ2 120 hk
- Vridmoment 320 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 820 kg
- L x B x H 540 x 205 x 258 cm
- Axelavstånd 3 450 mm
- Ståhöjd 191 cm
- Bränsletank 90 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 100 liter
- Gråvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 593 000 kr
- Pris som testad: 672 500 kr
- Hemsida: www.poessl-mobile.de
- Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik
Jag gillar
- Kvalitetskänslan
- Utrustningsnivån
- Sittgruppens bordslösning
- Badrummet
- Stort lastutrymme
- Ramfönster
Jag önskar
- Mer lättarbetat gasolutrymme
- Enklare i och ursteg till sängen
- Spännremmar till undanstuvad säng
- Garderob
Utrustning: ABS, antispinn, ESP, hillholder, farthållare, elspeglar, AC, backkamera (ej monterad på testbilen), CD radio (ej monterad på testbilen), navigator (ej monterad på testbilen), kylskåp med frysfack, spis med 2 gasolbrännare, Truma Combi 4 kW luftburen gasolvärmare, isolerad spillvattentank, solcell, markis (ej monterad på testbilen), myggnätsjalusi till skjutdörrens öppning.