Liten men naggande god!
Vid pressvisningen i juli stod denna nya modell i Integra Line serien och kromade sig inför publiken. Liten i formatet men med uppseendevÀckande rymlig interiör.
Â
Av Carla och Kees Witvliet
Â
I sextio Är har den tyska husbilstillverkaren Eura Mobil frÄn Sprendlingen levererat rekreationsfordon. Man ingÄr i Trigano Gruppen, den största spelaren pÄ husbilsmarknaden i Europa. Man Àr inte ett stort volymfabrikat. Prognosen för 2020 Àr 1 800 fordon. Det gör att man kan hÄlla en hög kvalitetsnivÄ.
LÀttkörd
Modellen Ă€r baserad pĂ„ ett Fiat Ducato Camper chassi med bred spĂ„rvidd bak. Standardmotor Ă€r den nya 140 hk MultijetÂČ. Om du vill kan den ocksĂ„ levereras med en 160 hk motor och med den nya 9-stegs automatiska vĂ€xellĂ„dan. Om budgeten inte tillĂ„ter bĂ„de större motor och automatlĂ„da Ă€r vĂ„r rekommendation att satsa pĂ„ lĂ„dan.
Oavsett drivlina fÄr du en lÀttkörd husbil som trivs lika bra pÄ motorvÀgen som inne i tÀt stadstrafik. Hjulbasen Àr densamma som i en sex meters skÄpbil.
TrÀfri och gnekfri
Alltsedan 2006 bygger Eura Mobil sina husbilar i trÀfri glasfibersandwich. Bodelen limmas ihop med teknik hÀmtad frÄn flygplansindustrin. En stor fördel med tekniken Àr tystare fÀrd och att fukten inte fÄr nÄgot grepp. Limningen gör konstruktionen urstark.
Eura Mobil litar pÄ tekniken och ger vattentÀthetsgaranti pÄ hela 10 Är.
I dubbelgolvet pĂ„ Integra Line har man valt att placera samtliga tekniska installationer. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt slipper man dra ledningar och kablar i skĂ„p och garderober. En annan fördel Ă€r den goda isoleringen. Kombinerar man den med en Alde vĂ€rmepanna (tillval) har man en vinterduglig husbil. I förvaringsutrymmet under sittgruppen ryms skidorna.Â
Soffan gör bilen
Om du gillar en mysig U-soffa Àr detta en bil i din smak! En lösning vi ofta ser i stora husbilar, men detta Àr en kompakt tvÄpersons-knatte.
HÀr Àr det inget problem att bjuda in grannarna pÄ ett parti tjugoett. Det bjuds rejÀlt med plats runt bordet. Med tre stora fönster Ät alla hÄll Àr utsikten fantastisk.
Ăr man mer sugen pĂ„ en filmstund sitter man som gjuten framför den stora teven ovanför skĂ€nken. Det Ă€r bara att krypa upp bland kuddarna.
Det finns bÀlten i soffan sÄ man kan Äka fyra personer ombord. Och det gÄr att bÀdda soffan.
Det finns gott om överskÄp att fylla med prylar. För tvÄpersoner rÀcker stutrymmena gladeligen.
Eftersom man har valt en inredning i ljus âChaletâ stil (Eura Mobils populĂ€raste möbeldesign) understryks kĂ€nslan av rymd. Har du en mer klassisk smak kan du alltid vĂ€lja den mörkare trĂ€varianten Navarra.Â
Den rymliga förarhytten med sina tvÄ kaptenstolar erbjuder extra sittplats utöver soffan bak. Stolarna kan vridas runt och blir en lugn lÀshörna nÀr reskamraten har tevekvÀll. Det lÄga skÄpet vid förarstolen tjÀnstgör som bord.
Matlagning
Till vÀnster om bodelsdörren hittar vi köket. En vÀldesignad historia tycker vi. Designen Àr inte bara snygg, den trollar ocksÄ fram nog med golvyta för att det ska vara lÀtt att röra sig ombord.
KöksbÀnken har tillrÀckligt med arbetsyta. En praktisk lösning Àr att man kan klÀmma fast halva diskho-locket pÄ sidovÀggen om extra avstÀllningsyta behövs, och det gör det ju alltid.
Med fyra lĂ„dor och ett skĂ„p har man mer Ă€n tillrĂ€ckligt med utrymme för konserver och kastruller. Intill bodelsdörren har ett par praktiska fack placerats. Bra nĂ€r man snabbt vill stĂ€da undan. Mittemot köket stĂ„r en 130 liters Dometic kyl.Â
Litet badrum
SnÄlast nÀr det gÀller utrymme har man varit med badrummet. DÀr stÄr en vridbar toa med ett toalettskÄp ovanför. Handfatet har gÄngjÀrn och kan vikas undan till höger, över toalettstolen för att ge mer utrymme nÀr man duschar. Med en rundad dörr i plast i tvÄ delar skapar du en duschkabin. Konstruktionen kÀnns inte helt förtroendeingivande och utrymmet Àr vÀl trÄngt.
Bred taksÀng
Att man lyckats skapa sÄ mycket boyta i denna kompakta husbil Àr mycket tack vare att det saknas fast sÀng. Den nedsÀnkbara sÀngen ovanför kabinstolarna Àr den enda sÀngen ombord. Den Àr hÀrligt stor och mysig med lampskÀrmsklÀdda lÀslampor. Trappan Àr oumbÀrlig nÀr man ska kliva i sÀng. Vi uppskattar den lilla takluckan ovanför sÀngen som slÀpper in ljus och frisk luft.
Sammanfattning
Integra Line 650 HS Àr en utstuderad tvÄpersoners husbil. Storleken gör den lÀtt att manövrera i sÄvÀl trafiken som i trÄnga byar. NÀr det gÀller byggkvalitet och isolering finns det inte mycket att klaga pÄ. Vi kÀnner att Eura Mobils pris/kvalitetsförhÄllande Àr riktigt bra.
Fakta
- Chassi: Fiat Ducato Camper
- Standard motor: 140 hk MJÂČ Euro 6d-temp
- Vridmoment 350 Nm
- Hjulbas 4 040 mm
- L x B x H 650 x 232 x 288 cm
- StÄhöjd 198 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 560 kg
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- BrÀnsletank 75 liter
- Ad-Blue tank 15 liter
- Pris ca 900 000 kr
- Svensk importör Autohallen Husbilar
Utrustning testbil
Airbags, ABS, ESP, ASR, farthÄllare, AC, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), Truma Combi 6 dieseldriven luftburen vÀrmare, spis med 3 gaslÄgor, vridbar Thetford-toa, 130 liters Thetford kylskÄp, LED-inomhusbelysning, 80 AH Gel hushÄllsbatteri, 2 gasolflaskor pÄ 11 kg/styck.