GÄr en annan vÀg
De flesta större tillverkare har inför sÀsongen 2020 modeller baserade pÄ nya Mercedes Sprinter i sina modellprogram. Men nÀr de andra vÀljer framhjulsdrivna versionen av Sprinter, med ett lÄgbyggt AL-KO chassi, Àr Globeline bakhjulsdriven och byggs pÄ originalchassiet. Det har sina fördelar, sÀrskilt för oss nordbor.
Â
Av Carla och Kees Witvliet
Â
För elva Är sedan testade denna tidning en mörkblÄ Dethleffs Globeline. Mercedes hade presenterat en ny Sprinter och Dethleffs byggde en körmaskin med lÄg profil. Under testet var vi fascinerade över det pigga och stabila vÀgupptrÀdandet. Modellen blev dock inte lÄngvarig.
Nu Àr det dags igen. Globeline Àr tillbaka. Men receptet Àr lite annorlunda. Denna gÄng har bilen högre markfrigÄng och en taksÀng som ger högre taklinje.
Att man bygger pÄ Mercedes chassi Àr troligen för att AL-KO slutat med sina specialchassin för bakhjulsdrivna Sprinter. Fördelen med bakhjulsdriften Àr att det greppar bra vintertid. Tyngden över drivhjulen. Nackdelen Àr att originalchassiet Àr en ganska gungig historia med kort hjulbas, 3 670 mm.
Standardmotor Àr 314 CDI pÄ 143 hk. En stark motor som med automatlÄda ger en avslappnad fÀrd. Men ganska surrig. Mercedes har valt en utvÀxling dÀr motorn varvar högre Àn vi Àr vana vid frÄn Fiat. Den som vill ha mer kraft kan betala för den starkare 177 hk motorn. För att ge en trygg fÀrd Àr bilen standardutrustad med sidvindsassistent och farthÄllare som hÄller avstÄnd till framförvarande bil. De tvÄ Aguti-stolarna har bra instÀllningsmöjligheter och kan lÀtt vridas runt med stÀngda framdörrar.
Â
Garage för elcykel
Aluminiumtaket mÀter 35 mm och sidovÀggarna 34 mm i tjocklek. Golvet Àr 49 mm tjockt och skyddas underifrÄn av glasfiberförstÀrkt polyester. Fuktskadegarantin Àr sex Är.
Det uppvÀrmda garaget nÄs via tvÄ stora luckor och kan ta en last pÄ 150 kilo. FÀstöglor ger sÀker surrning av lasten. HÀr finns Àven ett 230 volts eluttag, vilket Àr praktiskt nÀr man vill ladda upp elcyklarna.
70 cm bred bodelsdörr och ett elstyrt trappsteg gör det lĂ€tt att kliva in och ut. VĂ€rmepannan – en Truma Combi 6D (diesel) – Ă€r placerad under dinettebĂ€nken. En bra placering som eliminerar behovet av lĂ„nga vĂ€rmeslangar. Borgar för jĂ€mn och effektiv vĂ€rme i bilen. Spillvattentanken Ă€r isolerad och vĂ€rms av vĂ€rmesystemet.
Â
Interiör
Testbilens möbeldekor Àr Virgina-ek, vÀldigt trendigt och passar bra ihop med de pÀrlemorfÀrgade skÄpsluckorna.
Sittgruppen bestÄr av en L-formad soffa och de tvÄ kabinstolarna. Ger bra plats Ät tre personer. Dinettesoffan har visserligen plats för tvÄ passagerare med sÀkerhetsbÀlte, men dÄ Àr det trÄngt. Framstolarna har bra sittkomfort men i förhÄllande till bordet sitter man vÀl lÄgt. Med en kudde Àr det problemet löst.
Det stora panoramafönstret i taket pÄ förarhytten slÀpper in bra med ljus och frisk luft om man öppnar det.
Â
Köket
Till vÀnster om entrédörren stÄr det kompakta köket. Förutom spisen med tre lÄgor och diskhon finns inte mycket arbetsyta. En utfÀllbar förlÀngskiva löser det problemet samtidigt som den skyddar mot nyfikna blickar utifrÄn.
Med tre lÄdor samt ett över- och underskÄp finns det tillrÀckligt med utrymme för köksgrejor. Den smala Thetford kylfrysen (142 l.) Àr placerad intill och pÄ bra höjd. Vill du plocka fram nÄgot ur lÄdan under kylskÄpet mÄste du dock gÄ ner pÄ knÀ. NÀr kvÀllen faller pÄ Àr kökskommoden en blickfÄngare med sin drömlika belysning.
Â
Bra med invÀndig stuvutrymme
Sovrummet i aktern tar upp en stor del av bodelen. Vill man ha plats för tvÄ enkelsÀngar i en blott sju meter kort husbil Àr konsekvensen att övriga möblemanget trÀngs framÄt. Men trots detta föredrar mÄnga husbilsÀgare en komfortabel sovplats framför stora kök och rymliga dinetter.
Ovanför huvudÀndarna tvÄ rymliga överskÄp och ovanför sidofönstren en praktisk hylla. Med tvÄ stora skÄp under sÀngarnas fotÀndor, en garderob och tvÄ rymliga överskÄp finns det tillrÀckligt med utrymme för klÀder och prylar. Mellan kylskÄpet och sÀngen finns ytterligare en smal garderob. LÀmplig för ytterklÀder.
För att ta sig i och ur taksÀngen krÀvs en liten stege. För ett (barn)barn Àr det en cool sovplats. Behöver du samtidigt anvÀnda bodelsdörren gÀller det att huka sig ordentligt.
Benutrymmet vid den vridbara Thetford-toan Àr tillrÀckligt, men i duschkabinen Àr det snÄlt med rörelsefriheten. Duschkabinen stÀngs med en vikdörr i plast, men först mÄste du plocka bort golvplattan i trÀ. Utrustningen Àr i övrigt bra pÄ alla fronter med en badrumskommod och ett toalettskÄp med spegel. En liten taklucka slÀpper in frisk luft.
Â
Sammanfattning
I en i övrigt sÄ vÀlbyggd husbil Àr det synd att kablage och varmluftsslang i garderoben Àr slarvigt monterade. En skada ligger pÄ lur vilket kan resultera i allehanda störningar. Vi hoppas att detta korrigeras under serieproduktionen.
Lastkapaciteten Àr helt OK, vilket stÀller lite mindre krav pÄ hur man packar.
Som helhet Àr Globeline med sin stjÀrnprydda grill en trendigt utrustad husbil för tvÄ, med plats för en nattgÀst. Som med fördel kan göra tjÀnst vintertid.
Drivlinan och förarmiljön med sin fina pekskÀrm kÀnns personbilslika.
Fakta
- Chassi: Mercedes Benz Sprinter 314 CDI
- Standard motor: 143 hk, Euro6 BlueTec
- Vridmoment: 330 Nm
- L x B x H: 696 x 233 x 300 cm
- Hjulbas: 3 670 mm
- InvÀndig höjd: 205 cm
- Totalvikt: 3 500 kg
- Lastvikt: 550 kg
- Vattentank: 130 liter
- Spillvattentank: 100 liter
- Toatank: 17 liter
- BrÀnsletank: 71 liter
- AdBlue: 22 liter
- Antal sitt-/sovplatser: 4/3
- Pris ca 831 000 kr
- www.dethleffs.se
Utrustning testbil
Airbags, ABS, ESP, ASR, farthÄllare, airco, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), sidovindsassistans, aktivt avstÄndsassistans, halvautomatisk AC, Truma Combi 6D (diesel) luftburen vÀrme, gasolspis med 3 lÄgor, Thetford  vridbar kassettoalett, 142 liters Thetford kylskÄp (15 liters frysfack), LED-inomhusbelysning, 95 AH AGM hushÄllsbatteri, 2 st P11  gasolflaskor
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!