Ăr detta lyftet?
Benimar Àr Trigano Gruppens spanska gren. Ett mÀrke kÀnt för att gÄ sin egen vÀg, genom Ären har de presenterat en del uppseendevÀckande modeller.
De har ocksÄ haft ett antal helintegrerade modeller pÄ programmet. Dock inte tillverkade av dem sjÀlva utan av andra inom Trigano Gruppen.
Men nu gör de sin första egna helintegrerade husbil. Namnet Ă€r inte helt lĂ€tt att uttala â Amphitryon. Det ska tydligen betyda âvĂ€rdâ och signalera att det Ă€r en bil som inbjuder till gĂ€stfrihet.
Â
Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet
Â
Modellen byggs pÄ Fiats camperchassi, standardmotor Àr den nya 140 hk motorn med 350 Nm vridmoment. RÀcker lÄngt. Men gissningsvis blir den vanligaste drivlinan 160 hk motorn kopplad till den nya niostegade automatlÄdan. DÄ fÄr man hela 400 Nm i vridmoment och en högsta vÀxel som surrar i lugna 1500 varv pÄ motorvÀgen.
En extra booster ser till sÄ att bodelsbateriet laddas effektivt under fÀrd. Utan den skulle generatorn sluta leverera ström sÄ fort motorbatteriet var fullt. Moderna bilar har denna teknik för att spara brÀnsle och dÀrmed ge mindre utslÀpp. Inte sÄ lyckat i husbilar. Bra att Benimar kompenserar för detta.
Stolarna Àr inte Fiats original. De görs av FASP och Àr vÀldigt bekvÀma.
Bodelen byggs utan trÀ med in- och utsida av glasfiber. Isolering med slutna celler hindrar fukten att stanna i vÀggarna. Taket Àr 42 mm tjockt, vÀggarna 28 mm och golvet 65 mm.
Standard Àr luftburen vÀrme men det gÄr at bestÀlla bilen med Aldes vattenburna vÀrmesystem. Som pÄ testbilen.
Stuvutrymmet under den högra sÀngen i bak Àr begrÀnsat, sÄ det Àr lite struligt att packa in alla kampingmöblerna.
Pannan Àr placerad under den vÀnstra sÀngen och stjÀl utrymme.
Vattentankens placering, lÄngt bak pÄ höger sida, Àr inte lyckad. Med sÄ mycket vikt lÄngt bak försÀmras bilens stabilitet. RÄdet blir att inte Äka med full tank.
GrÄvattentanken har placerats ovanpÄ bakaxeln vilket troligtvis kommer att leda till att tömningskranen snabbt blir smutsig, vintertid Àr risken att den fryser fast uppenbar dÄ sjÀlva ventilen Àr placerad utanför isoleringen. Vill man vintercampa Àr det en god idé att lÀmna ventilen öppen med balja under.
Praktiska detaljer
Helt i enlighet med senast trenden i husbilsvÀrlden har Benimar valt att anvÀnda sig av motstÄende soffor i sittgruppen. Halva bordsskivan kan vikas undan. Det ger en bred passage till framstolarna. à terigen slÄs vi av rymden och hur lÀtt man rör sig ombord. Trots att golvet i bodelen har tvÄ trappsteg, ett vid framstolarna och ett vid sovrummet.
Har du extra medresenÀrer pÄ resan förvandlar du enkelt sofforna till tvÄ passagerarstolar med nackstöd.
Den moderna interiören och det snygga trÀvalet höjer trivseln ombord. En dekorativ skjutdörr separerar sovrummet frÄn resten av bodelen.
En bra detalj Ă€r USB-uttaget vid passagerarstolen samt den praktiska lĂ„dan vid sittgruppen. ĂverskĂ„pen utan handtag faller ocksĂ„ i god jord och pĂ„ undersidan Ă€r de försedda med praktiska förvaringsfack.
Extra plusspoÀng för att man trÀtt gardinerna pÄ stÄng; inget strul lÀngre med jobbiga gardinhakar!
Sovrum
Sovrummet bjuder pÄ tvÄ lÄga lÄngbÀddar. BekvÀma sÄdana, som garanterar att man slipper rÀkna fÄr nÀr det Àr lÀggdags.
Lite boklÀsande innan det ska sovas? Höj pÄ huvudÀnden, tÀnd lÀslampan.
Förutom de rymliga överskÄpen finns det ett par lÄdor vid fotÀnden av sÀngarna. Skönt att slippa lyfta hela sÀngen för att komma Ät prylarna.
I sovrummet hittar vi ocksÄ tvÄ usb-uttag för laddning av sina mobila enheter.
Har man extra sovgÀster kan dom övernatta i den nedsÀnkbara sÀngen vid förarhytten. Men insteget Àr högt sÄ man mÄste vara nog sÄ vig för att kunna ta sig i sÀng.
Badrummet lÀngst bak heter duga. Man verkar ha tÀnkt pÄ allt. Ett rejÀlt fönster med frostat glas och en taklucka slÀpper snabbt in frisk luft efter det att man har duschat.
I den djupa garderoben ovanför toastolen finns det plats för en rejÀl klÀdsamling.
Sammanfattning
Benimar Amphitryon 957 Àr en modern helintegrerad husbil med god detaljkvalitet och fin finish. Att den Àr inredd med lÄga lÄngbÀddar och badrummet bak passar svenska marknaden vÀl. LikasÄ att man kan fÄ vattenburen vÀrme frÄn Alde.
I Norge gÄr Benimar som tÄget, men i Sverige har de inte samma framgÄngar. Med Amphitryon har de alla chanser att vÀxa.
Fakta
- Chassi: Fiat Ducato camper
- Standard motor: 2,3 MJ 140 hk Euro 6d-temp
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Vridmoment 350 Nm
- L x B x H 742 x 237 x 205 cm
- Hjulbas: 4 035 mm
- StÄhöjd: 212 cm
- Totalvikt: 3 500 kg
- Lastvikt: 450 kg
- Vattentank: 120 liter
- Spillvattentank: 100 liter
- Toatank: 17 liter
- BrÀnsletank: 75 liter
- AdBlue tank: 15 liter
- www.benimar.es
Vi gillar
- SlÀta vÀggar
- Möjlighet till vattenburen vÀrme
- Badrummet
- BekvÀma sÀngar
- Litiumbatteri
Â
Vi önskar
- Mer plats för campingmöbler
- Â
Utrustning testbil
Airbags, ABS, ESP, ASR, farthÄllare, AC, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), batteribooster. Truma Combi 4 kw luftburen vÀrme, gasolspis med 3 lÄgor, Thetford vridbar kassettoa, 141 liters Thetford kylskÄp, 110 AH Litium bodelsbatteri, 2 gasolflaskor pÄ 11 kg/styck.