Meny

.

Modellnytt 2020

2020 - Året dĂ„ Mercedes utmanar Fiat!

I husbilsvÀrlden rÄder omvÀnda roller mot personbilsvÀrlden. DÀr Àr Mercedes en lysande stjÀrna och Fiat en bil i mÀngden. Men nÀr det gÀller husbilsmarknaden har Mercedes i alla tider slÀpat efter. Men nu följer man Fiats framgÄngsrecept och kopierar i stort vad Fiat gjort de senaste trettio Ären. Allt för att fÄ en del av den jÀsande husbilskakan. Och det mÀrks, var och varannan tillverkare i premiumklassen lanserar en eller flera modeller pÄ Mercedes.

Av Stefan Janeld

Om man ser till tekniken i bilarna, bodelsbyggnationerna, garantierna, planlösningarna Àr 2020 lite av ett mellanÄr. Förra Ärets stora trend, de motstÄende sofforna, befÀsts ytterligare. I övrigt lunkar det pÄ med förfiningar, putsningar, nya dekaler och inredningsfanér i nya nyanser.

Den stora nyheten sÀsongen 2020 Àr, som jag skriver i ingressen, Mercedes satsning pÄ husbilsmarknaden. Det Àr lÀtt att tro att tillverkarna inte anstrÀnger sig i Är, att de bara placerar sina bodelar pÄ Mercedes istÀllet för Fiat och pÄ sÄ vis fÄr nÄgot nytt att presentera.

Men riktigt sÄ enkelt Àr det inte. Det Àr andra mÄtt, andra anslutningar och en hel del anpassning för att det ska fungera.

Men framförallt Àr det otroligt tungt att arbeta med Mercedes. Mycket pappersexercis och oÀndligt mÄnga avtal om hur man fÄr anvÀnda Mercedes varumÀrke, vem som fÄr yttra sig, vilken utrustning bilar pÄ Mercedes ska ha och mycket mer.

Tillverkarna vittnar om att bara pappersarbetet för att fÄ arbeta med Mercedes, vara deras partner, Àr ett heltidsarbete för ett par personer i flera mÄnader.

Det var mycket pÄ grund av detta som flera tillverkare tidigare lade ner sin tillverkning av husbilar pÄ Mercedes. Det Àr helt enkelt för tungrott. Vi fÄr se om försÀljningen denna gÄng motsvarar arbetsinsatsen, annars lÀggs nog mÄnga modeller ner.

Piggaste marknadssegmentet

Om det Àr lite tunt pÄ nyhetssidan bland vanliga husbilar Àr det desto mer som hÀnder bland de inredda skÄpbilarna. Logiskt dÄ det Àr det snabbast vÀxande marknadssegmentet och alla tillverkarna vill vara med pÄ framgÄngstÄget.

Vi ser inredda skÄpbilar för upp till fem resenÀrer. Flexibla lösningar som gör att den lilla skÄpbilen kan vara transportbil, depÄbil, vardagspendlare eller bara en bekvÀm bostad för tvÄ resenÀrer.

SÀrskilt bekvÀmt blir det för de som vÀljer en sju meter lÄng modell byggd pÄ Mercedes. En plÄtisversion vi tidigare bara sett frÄn nischtillverkare i Tyskland men som nu Äterfinns hos ett antal tillverkare i pemiumklassen. Vanligtvis bakhjulsdrivna men det finns Àven fyrhjulsdrift som tillval för de som vill ha.

Inredningstrender

Som vanligt har tillverkarna putsat pĂ„ sina inredningar. Ändrat fanĂ©r och justerat detaljer som varit mindre lyckade. NĂ„gra trender Ă€r dock av lite större betydelse.

TvÄlÄgiga spisar Àr en lösning som ger mer arbetsyta i husbilarnas kompakta kök. Det Àr sÀllan man har behov av tre lÄgor samtidigt, dessutom Àr det ofta sÄ trÄngt pÄ spisen att man inte kan anvÀnda de tre lÄgorna pÄ ett effektivt vis. Att istÀllet fÄ mer arbetsyta övervÀger definitivt förlusten av en brÀnnare.

DieselvĂ€rmare Ă€r en omtvistad frĂ„ga. De Ă€r ljudliga och det luktar diesel vid start och nĂ€r de stĂ€nger av sig. Å andra sidan Ă€r det praktiskt att bara ha ett brĂ€nsle ombord. Som dessutom Ă€r enkelt att fĂ„ tag i och inte krĂ€ver adaptrar eller annat, sĂ„som med gasol. Att allt fler ser mer fördelar Ă€n nackdelar Ă€r i alla fall helt klart. För andelen dieseldrivna vĂ€rmare ökar. SĂ€rskilt Ă€r det Trumas dieselversioner av deras Combi vĂ€rmare som viner marknad.

I bilar med motstÄende soffor Àr det som regel en hopfÀlld kaptenstol under sofforna. En bra lösning men nÄgot tung. I Är har mÄnga tillverkare valt att istÀllet för att man fÀller upp en hel stol fÀller man bara upp ett ryggstöd. Det Àr Aguti som tillverkar. Lösningen fungerar riktigt bra. Man fÄr en större sittyta eftersom bilens soffa anvÀnds. Möjligen att sittdjupet kan vara för lÄngt för barn. Den enda egentliga nackdelen med lösningen Àr att ryggstödet inte kan plockas bort för att vinna stuvutrymme. Det kunde man göra med kaptenstolarna.

Litiumbatterier finns pĂ„ de flesta tillverkares tillvalslistor. I alla fall i premiumklassen. Men förvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ har det som standard. FörvĂ„nansvĂ€rt eftersom vĂ„r erfarenhet Ă€r att husbilisterna törstar efter bĂ€ttre elförsörjning ombord. De vill kunna fricampa flera dagar Ă€ven om solen lyser med sin frĂ„nvaro. HĂ€r kan en vaken tillverkare tillskansa sig marknadsandelar genom att marknadsföra sina bilar som ”fricampingsoptimerade”.

Om batterierna var standardutrustning blev inköpsvolymerna stora och priset kunde pressas.

Trist trend för oss nordbor

PÄ helintegrerade husbilar Àr fronten det som signalerar bilens identitet. Och inget ger mer karaktÀr och personlighet Àn lyktornas utformning. Tillverkarna arbetar med smÄ, men ljusstarka lampor, som sitter försÀnkta i fronten.

Att de Àr försÀnkta gör att det pÄ slaskiga vÀgar och i snöfall samlas slask och snö framför lyktan som dÄ inte kan göra sitt jobb. Eftersom dagens lampor inte avger vÀrme smÀlter snön och slasket inte bort.

PÄ vissa bilar finns spolare som kan göra viss nytta. Men enklast vore om lamporna satt flush mot omgivande ytor eller, Ànnu hellre, stack ut lite grann.

I södra Europa Àr detta inget problem. Men för oss hÀr i Norden Àr framlyktorna en av de viktigaste sÀkerhetsdetaljerna under de mörka vintermÄnaderna. Och sÀkerheten Àr ju nÄgot man numera försöker förbÀttra pÄ husbilarna. Inte mycket kan vara enklare Àn att flytta ut lyktorna ett par centimeter.

Adria - Satsar pÄ kompakta modeller

Efter att förra Äret lanserat sina enorma takfönster och en ny serie inredda skÄpbilar riktar Adria i Är sin uppmÀrksamhet till de mindre modellerna. SÀrskilt deras smala Compact serie som till 2020 Àr helt omgjord. Se vÄrt test av lÄngbÀddarsversionen lÀngre fram i tidningen.

Men satsningen pÄ kompakta bilar stannar inte vid Compact serien. De kortare modellerna (under sju meter) i övriga modellserier har fÄtt nytt möblemang som trollar fram mer volym.

Det Àr frÀmst köken som gjorts om.

Den lÀgsta serien inredda skÄpbilar, Twin Axess, har gjorts om helt och bestÄr av tre modeller. TvÄ med tvÀrbÀddar och en med lÄngbÀddar. Den ena tvÀrbÀddsversionen har vÄningssÀng bak och sover fyra persone

Totalt presenterar Adria inte mindre Àn sexton nya modeller till nÀsta sÀsong.

  1. – Fem nya modeller i sin taksĂ€ngsserie Matrix.
  2. – TvĂ„ nya helintegrerade Sonic modeller.
  3. – TvĂ„ nya modeller i Coral serien.
  4. – En ny alkovmodell.
  5. – Tre nya Compact modeller.
  6. – Tre nya Twin Axess plĂ„tisar.
  7.  

De flesta nya modeller sĂ€ljs i Adrias tre utrustningsnivĂ„er – Axess, Plus och Supreme – men inte alla. Det Ă€r i Ă€rlighetens namn ganska rörigt att sĂ€tta sig in i utbudet.

Vi har sett de flesta nya modeller och visar de intressantaste hÀr. En intressant modell som inte visades pÄ pressvisningen var korta Matrix 520 ST. 5,85 meter kort, kök och badrum bak, vinkeldinette och en taksÀng som kommer djupt ner för att enkelt kunna ta sig i och ur sÀngen. Vi rÀknar med att kunna visa den i nÀsta utgÄva.

Nya Compact serien Àr Adrias huvudnummer inför 2020. En smalare bil, 212 cm mot vanliga 232 cm, som tack vare smart möblering inte kÀnns trÄng. Se vÄrt utförliga test lÀngre fram i tidningen.
För att ge Supreme modellerna mer premiumkÀnsla klÀs numera garagens insida med matta. Dubbla lÄs, men man öppnar med ett handtag. Alla garage har fÄtt lÀgre tröskel.
Badrummen i de kortare modellerna har fÄtt trollerifunktion. Antingen toalett eller badrum.
Man skiftar funktion genom att svÀnga handfatsvÀggen.
Handfatet kan vinklas upp nÀr det inte anvÀnds för att vinna svÀngrum

De nya köken i modellerna under sju meter Àr kompakta men vÀlplanerade. Tre brÀnnare i fil gör att det blir hyggligt med arbetsyta. Sex mindre lÄdor istÀllet för tre breda Àr pÄkostat och underlÀttar bÄde att hÄlla ordning och att man slipper stÀlla sig bredvid köket för att komma Ät det man söker.

Sonic 600 SL med lÄngbÀddar och dess syskon 600 SC med drottningsÀng Àr nya för Äret. BÄda Àr 6,99 meter lÄnga (korta?).

Adria har insett att de varit sÀmre pÄ att inreda sina korta modeller, de har kÀnts övermöblerade, och nu tagit fram en ny inredning som ger mer golvyta ombord.

PÄ bilderna 600 SL i Plus utförande.

Coral XL 600 DP

En kompakt familjebil som sÀkert kommer uppskattas av Europas uthyrningsföretag och barnfamiljer som vill ha en smidig husbil med gott om plats. Garderoben hör till de största vi sett. TvÀrbÀdd bak, alkovbÀdd och bÀddbar dinette. Sex bÀltade platser.

PÄ bilderna i Plus utförande.

Coral 670 DC

SjÀlvklart behövs en modell med motstÄende soffor i Adrias bÀstsÀljande Coral serie. I sovrummet en fristÄende dubbelsÀng som Àr hela 150 cm bred. Delat badrum.

Twin 640 SL Axess

Förra Äret var Adrias nya plÄtisar med takfönster över förarplatsen en stor nyhet och blev deras bÀst sÀljande modell i Sverige. I Är har man sett över den billigaste serien plÄtisar. De har fÄtt en ny inredning, ljus och modern. Som alla Axess modeller byggs den pÄ Citroën.

Autostar - Toppmodell i ny design

Franska Autostar Ă€r Triganos franska premiumfabrikat. De har tre modellserier – PrivilĂšge, Passion och Prestige. De tvĂ„ lĂ€gre serierna finns som bĂ„de halv- och helintegrerad.

PrivilÚge byggs pÄ Fiat Camperchassi och vÀrms av en Truma Combi luftburen vÀrmare. Passion har tekniskt dubbelgolv och innefattar modeller pÄ sÄvÀl Fiat Camperchassi som AL-KO. Kan fÄs med Alde vattenburen vÀrme.

Toppmodellerna i Prestige serien Àr alla helintegrerade med rejÀla dubbelgolv med plats för packning, AL-KO chassi och Alde vattenburen vÀrme.

2020 kommer Prestige serien finnas i tvÄ utföranden. Prestige Elite som i stort sett Àr samma som 2019 Ärs modeller. Nya Prestige Design Edition Àr tekniskt samma modell men interiören Àr helt ny och kommer sÀkerligen bli den föredragna versionen. Autostar kallar Design Edition för en kompletterande serie. Men det kÀnns mer som huvudnumret. Bara en sÄn sak som att Prestige Elite finns i tvÄ varianter, lÄngbÀddar eller drottningsÀng, och Design Edition i tre modeller, tvÄ drottningssÀngversioner och en med lÄngbÀddar, sÀger vÀl allt.

Autostar Prestige Design Edition avtÀcktes under högtidliga former för en samlad presskÄr. Svensk premiÀr blir pÄ Elmia. Leveranserna till Norden startar vÄren 2020.

För oss nordbor Àr det intressant att veta att Prestige serien klarat sig mycket bra i köldkammartester hos Alde. Dels vÀrms bodelen snabbt och dels Àr bilarna vÀlisolerade.

Normen (EN1946) för att fÄ Klass III certifiering (den högsta) vad gÀller vinterduglighet sÀger att bilen pÄ max fyra timmar ska uppnÄ en invÀndig temperatur pÄ 20°C med utomhustemperatur pÄ -15°C. BÄde bil och kammare Àr -15°C vid testets start. Detta klarade man med rÄge. 

Man valde dÀrför att sÀnka starttemperaturen till -25°C. PÄ tre timmar var det 23°C inne i bilen.

Nu Àr inte det viktiga hur snabbt bilen vÀrms upp, i dagligt bruk Àr ju bilen varm hela tiden. Och om man ska ut pÄ en sportlovsresa sÀtter man pÄ vÀrmen dagen innan avfÀrd, sÄ en timme hit eller dit saknar betydelse.

Men att man kan ha det 48 grader varmare inne i bilen Àn utanför Àr desto viktigare. Det vittnar om att bilen Àr vÀlisolerad och klarar svensk vargavinter.

I730 LC Prestige Design Edition

Inredningen i Design Edition skiljer sig helt frÄn Autostars vanliga formsprÄk och fÀrgskala. Ljusare, modernare.

Även utvĂ€ndigt har man valt en annan fĂ€rgskala pĂ„ grafiken för att signalera att det Ă€r en Design Edition som kommer Ă„kande.

PÄ bilderna en i730 LC med drottningssÀng. Finns Àven med lÄngbÀddar i sovrummet och en kortare variant med drottningsÀng.

I720 SUA Passion

Autostar har ett ganska konservativt utbud. SÄ att finna denna udda pÀrla var lika delar förvÄnande som glÀdjande.

Bilen Àr 739 cm lÄng. U-soffa bak, vinkeldinette fram, delat badrum, vinkelkök, dubbla taksÀngar (en fram, en bak) och ett stort garage.

I Passion och privilége kan man vÀlja mellan tvÄ fÀrgskalor pÄ möblerna. En som gÄr mot grÄtt ...
...och en i mer naturlig, tidlös, trÀton.

Benimar - Ljudisolerad kylskÄpsmöbel

I Norge Àr Spanska Benimar en raket pÄ försÀljningslistorna. I Sverige gÄr det lite trögare, men kanske kan den nya helintegrerade Amphitryon med Alde vÀrme rÄda bot pÄ detta?

Förutom den nya helintegrerade modellen har man putsat pĂ„ sina modeller, nya textilier, ny fanĂ©r, stabilare pelarbord. Inga jĂ€ttenyheter med andra ord. Men en sak sticker ut. I bilar med vinter- eller Nordkap paket Ă€r kylskĂ„psmöbeln ljudisolerad – slutsurrat!

Benimar, liksom koncernsyskonen Chausson/Challenger, satsar en hel del pÄ att bygga husbilar pÄ Ford Transit. Modellserien heter Tessoro och Àr Benimars inropare.

Amphitryon

Amphitryon lanseras i tre varianter, tvÄ med lÄngbÀddar och en med drottningsÀng, alla med motstÄende soffor i sittgruppen. De uppfÀlbara ryggstöden i baksÀtet har IsoFix fÀsten sÄ barn eller barnbarn kan sitta sÀkert i sina bilstolar.

Om sÄ önskas kan man fÄ Alde vattenburen vÀrme mot en merkostnad.

För första gÄngen tillverkas en helintegrerad Benimar av Benimar, tidigare var det samproduktion med Ci/RollerTeam.

PÄ bilden Amphitryon 957 med lÄga lÄngbÀddar och badrummet bak.

Den halvintegrerade versionen av Amphitryon heter Perseo. Benimars halvintegrerade toppserie.
De inredda skÄpbilarna, fyndigt döpta till Benivan, har till 2020 fÄtt det moderna takfönstret över förarplatsen.

Carthago - StjÀrnan tillbaka

Carthago har en historia av husbilar baserade pÄ Mercedes. Men under nÄgra Är har de varit borta ur programmet. Nu gör stjÀrnan comeback i sortimentet, dock inte med bakhjulsdrift som tidigare utan med framhjulsdrift och AL-KO chassi. BÄde C-Line och E-Line gÄr att fÄ i denna konfiguration.

Om du absolut vill ha bakhjulsdrift sÄ behÄller man sina S-Plus modeller byggda pÄ Iveco Daily. Det gör att Carthago har en av de bredaste modellserierna i övre premiumsegmentet. Hittar du en bodel du trivs med har du tre olika chassin att vÀlja pÄ, helt beroende pÄ vilka egenskaper du föredrar och vilken budget du förfogar över.

Även tekniken ombord har fĂ„tt en översyn i E-Line/S-Plus. Bland annat med litiumbatterier som tillval i alla modellserier och nya, högeffektiva, strĂ„lkastare i E-Line och C-Line. TvĂ„ saker som betyder mycket i mörka och kalla Sverige.

Ett 360° kamerasystem döpt till ”Top-View” ger dig full koll pĂ„ bilens omgivning.

Carthago Chic E-Line pÄ framhjulsdrivna Mercedes Sprinter med AL-KO chassi.

En ny frontmask till E-Line med LED lyktor för bÄde hel-, halv- och DRL ljus, nydesignad grill och högre uppdragen vindruta Àn tidigare.

Samma front anvÀnds till bÄde Fiat och Mercedes baserade modeller. Enda skillnaden Àr loggan i fronten.

Även invĂ€ndigt har E-Line fĂ„tt en översyn med helt nytt möblemang.

Man kan vÀlja mellan tvÄ möbeldesigner. Nobile heter den med överskÄp i trÀfanér. Chiara har högblanka vita överskÄp. Samma inredning anvÀnds i S-Plus.

De nydesignade sovrummen i E-Line har effektfullt reflekterande tak.

Carthago har lyckats vÀl med att integrera Sprinterns instrumentpanel i förarmiljön.
BĂ„de C-Line och E-Line har de nya framlyktorna med senaste LED tekniken.
C-Compactline, Carthagos smala och lÀtta husbilsserie har fÄtt en ny front. Mer i linje med sina syskon.

Dethleffs - satsar pÄ Trend

Traditionen hos Dethleffs bjuder att man gör om tvÄ av sina modellserier varje Är. Men i Är pausar man sig lite grann. Inte sÄ konstigt kanske, man har ju nyligen lanserat Globeline pÄ bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter. Den skrev vi utförligt om i förra numret.

IstÀllet för helt omgjorda serier har man valt att ta fram nya planlösningar i Trend serien och en ny version av förra Ärets nyhet, Pulse. Denna nya version, som inte ersÀtter utan kompletterar nuvarande Pulse, fÄr vi dock vÀnta pÄ till Caravan Salon. Det enda vi vet om den nya versionen Àr att den ska locka med en mindre modern och mer tidlös interiör.

Trend Àr den modellserie som det putsats mest pÄ hos Dethleffs. PÄ bilden nya T6617 EB.

Trend i6757 DBL Àr en ny modell med motstÄende soffor i sittgruppen. 6,99 meter lÄng. Finns Àven som halvintegrerad, dÄ heter den T6757 DBL. I sovrummet en drottningsÀng.

Trend 6617 Àr 6,99 meter lÄng och huserar höga lÄngbÀddar i sovrummet.

Pulse i7051 DBL Àr en ny modell med drottningsÀng i sovrummet och motstÄende soffor i sittgruppen. Finns Àven som delintegrerad och heter dÄ T7051 DBL.

Pulse T7051 EBL har lÄngbÀddar och sittgrupp med motstÄende soffor. Finns Àven som helintegrerad och heter dÄ i7051 EBL.

Esprit Eighty Eight T/I 7150 DBM och T/I 7150 EB Àr tvÄ nya modeller i Dethleffs premiumserie Esprit med dubbelgolv och AL-KO chassi. Görs i bÄde halv- och helintegrerat utförande. DBM har drottningsÀng i sovrummet och EB enkelbÀddar.

Eura Mobil - TvÄ tvÄpersonersbilar

Eura Mobil sticker ut i husbilseuropa. Vid sidan om sina modeller med populÀra planlösningar har de alltid hÄllit fast vid modeller som ligger vid sidan om mittfÄran.

Man Àr till exempel en av fÄ premiumtillverkare som fortfarande bygger korta alkovbilar. Och det Àr just en sÄdan som Àr en av nyheterna i Är. Det Àr inte tal om en helt ny bil. Snarare en förfinad version av ett gammalt recept. Men det gör inte bilen mindre intressant.

Modellen heter Activa One 550 MS och ni kan se pÄ bilderna att det Àr en rejÀlt kompakt men ÀndÄ rymlig husbil.

En annan ny modell Àr Integra Line 650 HS. Den ansluter sig till den ökande skaran tvÄpersonersbilar med U-soffa bak. Ett koncept som i premiumklassen varit framgÄngsrikt de senaste Ären.

Den största nyheten frÄn Eura Mobil 2020 Àr en helt ny Contura serie. Den Àr dock inte klar Ànnu. Den fÄr premiÀr pÄ Caravan Salon i slutet av sommaren.

Activa One 550 MS Àr en kompakt alkovbil med gott om plats för tvÄ personer. LÀmplig för de som vill ha en maximalt smidig husbil men tycker att plÄtisar Àr för trÄnga.

Hjulbasen Àr 3450 mm vilket gör bilen smidigare att ratta runt Àn de vanligaste plÄtisarna pÄ 5,99 eller 6,36 meters lÀngd som har en hjulbas pÄ 4035 mm.

Integra Line 650 HS. Helintegrerad tvÄpersonersbil med stor U-soffa bak, kök och badrum midskepps och taksÀng fram. Kort och smidig dÄ man avstÄtt frÀmre dinette.

Hymer - FortsÀtter satsa pÄ Mercedes

Ingen husbilstillverkare Ă€r mer förknippad med Mercedes Ă€n Hymer. De har till och med tillstĂ„nd att ha samma modellnamn som mercedes sjĂ€lva anvĂ€nder – B-Class, S-Class.

De har under Ă„ret redan presenterat flera nya modeller baserade pĂ„ nya Mercedes Sprinter. Alla i kombination med Hymers eget SLC chassi. Ett lĂ€ttviktschassi dĂ€r dubbelgolvet Ă€r en del av konstruktionen. I press har modellerna hyllats för sina köregenskaper. Även i denna tidning har det varit idel lovord.

Inför 2020 lanseras flera nya modeller och Hymer har nu fler Sprinter baserade modeller Àn nÄgon annan tillverkare. De har till och med en framhjulsdriven plÄtis pÄ Mercedes. Det har vi bara sett en gÄng tidigare, hos en liten engelsk nischtillverkare.

I en annan plÄtis har man en bÀddsoffelösning vi inte sett tidigare i en Europeisk van. I USA Àr det dock ganska vanligt.

Hymer Free S 600

Genom att vara framhjulsdriven sticker Free S 600 ut pÄ marknaden. Bak- eller fyrhjulsdrift Àr det vanligaste pÄ inredda Merca skÄp.Fördelen med framhjulsdriften Àr att det blir lÀttare, man fÄ alltsÄ mer lastvikt i denna modell.

Planlösningen Ă€r den vanligaste – tvĂ€rbĂ€dd bak, kök och badrum mitt emot varandra och en halvdinette fram. För att fĂ„ sĂ€ng i full lĂ€ngd har man breddat skĂ„pet med en bula pĂ„ ena sidan. Leveranserna startar vĂ„ren 2020.

DuoCar S

Hymers kanadensiska Àventyr med Roadtrek fick ett abrupt slut. Men det ser ut som man ÀndÄ kan dra en del nytta av det. DuoCar S har en mycket amerikansk inreding. Badrum bak, bÀddsoffa och ett lÄngt kök (nÀstan tvÄ meter).

Man kan köpa till en avancerad batterilösning baserad pÄ Litiumteknik och traditionella bly/syra batterier. NÄgot Roadtrek var mycket lÄngt framme med. Bilen Àr 593 cm lÄng och riktar sig, som namnet antyder, till resande duos.

Exsis-t

Exsis Àr Hymers bÀstsÀljande modellserie. Smala bilar, 222 cm istÀllet för 232 cm, med höga lastvikter, tekniskt dubbelgolv och lÀgre prislapp Àn B-Klass. Görs bÄde i halvintegrerad och helintegrerad version. Till 2020 Àr det dags för tredje inkarnationen. Nya möbler, ny exteriördesign.

Först att visas Àr Exsis-t 580. 6,99 meter lÄng med lÄngbÀddar, samlat badrum och vinkeldinette.

Tramp S 695

Detta Àr den halvintegrerade inropsmodellen till Hymers flotta av Mercedes baserade husbilar. Den Àr framhjulsdriven, 739 cm lÄng och stÄr pÄ Mercedes originalchassi. AlltsÄ varken AL-KO eller Hymers eget SLC chassi. Det gör den billigare. DÀrmed inte sagt att den Àr simpel. Inredningen och bodelskonstruktionen hÄller samma nivÄ som övriga Hymers modeller.

SÀngen Àr 150 cm bred och justerbar i höjd. Det gÄr att fÄ en elektrisk taksÀng över sittgruppen som tillvalsutrustning. Sittgruppen har de populÀra motstÄende sofforna. De kan snabbt förvandlas till baksÀten. UppvÀrmning sker med luftburen dieselvÀrmare.

Laika

FÄ tillverkare har det senaste Äret presenterat fler nya modeller. Allt frÄn mellanklassbilarna Kosmo i hel- och halvintegrerat utförande. En inredd skÄpbil och Àven en helt nyutvecklad alkovbil. En halvintegrerad Kosmo modell pÄ bakhjulsdrivet Mercedes Sprinter chassi. Den Ätta meter lÄnga Iveco baserade Kreos 8002 hann ocksÄ lanseras innan sommaren.

Men Laika saktar inte in. Man uppdaterar Ecovip serien och lanserar Ànnu en alkovbil. Denna har vÄningssÀng bak och kan erbjuda upp till sex personer boende och transport.

Helintegrerade Ecovip fÄr en ny front, mer lik storasyskonet Kreos. StrÄlkastarna blir xenon med DRL-ljus i LED teknik.

Även halvintegrerade Ecovip fĂ„r ny exteriör, men hĂ€r handlar det mer om ny grafik.

InvĂ€ndigt Ă€r det nya rullgardiner, kromad pelare till dinettebordet som Ă€ven fĂ„tt en kromad kant. Nya bĂ€nkskivor i stenliknande matrial i bilar med ”Italian Walnut! FanĂ©r.

Den nya alkovbilen, Kosmo F261, kommer visas pÄ Caravan Salon. Men vi har fÄtt tag i en planskiss.

Itineo - Biograf i sovrummet

Itineo Àr specialiserade pÄ att bygga prisvÀrda helintegrerade husbilr. Det finns förvisso ett par halvintegrerade modeller i sortimentet men det Àr de helintegrerade som Àr mÀrkets ryggrad. SÀsongen 2020 bestÄr sortimentet av tolv modeller, tio helintegrerade och tvÄ halvintegrerade.

Det mesta som Ă€r nytt Ă€r detaljer – ny utvĂ€ndig grafik, ny logga i fronten, en ny möbelklĂ€dsel, ny skylight med fyra spotlights, ny finish pĂ„ bordet osv.

Man förtydligar slÀktskapet med Rapido genom att pÄ bilarna skriva Itineo by Rapido.

Största praktiska nyheten Àr att man sÀnkt garagegolvet för att enklare fÄ plats med cyklar i garaget.

TvÄ nya modeler lanseras. En halv- och en helintegrerad. Det speciella med den helintegrerade (RC740) Àr sovrummet. DÀr tronar nÀmligen en tvÀrstÀlld drottningsÀng. Att tvÀrstÀlla sÀngen gör att man kan bygga garderobsvÀgg lÀngst bak, det kommer nog locka mÄnga. IstÀllet för teve i sovrummet Àr det en projektor! Det tycker vi om!

Att hitta nÄgot speciellt med den halvintegrerade nyheten Àr svÄrare, det Àr en tÀmligen typisk lÄngbÀddarsbil i instegsklassen. Höga lÄngbÀddar, taksÀng över sitgruppen, delat badrum, vinkeldinette.

RC 740

RC740 Àr som namnet antyder 740 cm lÄng.

Sovrummet Àr inte bara en plats att sova pÄ. Det Àr en biosalong! En lösning vi sett i andra modeller frÄn Rapido Gruppen men som av nÄgon anledning inte fÄtt fÀste. MÀrkligt kan tyckas, det Àr ju en fantastisk lösning som ger stor bild men tar mindre plats Àn en vanlig teve.

I vardagsrummet motstÄende soffor som snabbt kan bli framÄtvÀnda baksÀten.

Badrummet Àr delat. Köket ett litet vinkelkök med tvÄlÄgig gasolspis. TvÄ lÄgor ger plats för större kastruller och man vinner arbetsyta.

Garaget Àr Àven det lite speciellt. En hög dörr öppnar till ett utrymme i tvÄ nivÄer.

PJ 740

Inte nyskapande pÄ samma vis som sin helintegrerade syster. Men den kommer troligen sÀlja bÀttre. PopulÀr planlösning till pressat pris Àr ett beprövat framgÄngsrecept.

Karmann - satsar pÄ rymd

PlÄtisspecialisten Karmann förnyar sin inredning och tar bort hyllan över förarplatsen. Visst, det försvinner ett stuvutrymme. Men vinsterna Àr mer rymdkÀnsla och noll risk att slÄ i huvudet nÀr man ska ta plats i framstolarna.

Davis serien har setts över och moderniserats sÄ den följer senaste plÄtismode. DieselvÀrmare, Truma Combi D4 Àr standard, kraftigare Truma Combi D6 Àr tillval. Slopad hylla över förarplatsen ger mer volym. Möjlighet till ramfönster istÀllet för utanpÄliggande husvagnsfönster.

Davis 540

Lilla Davis 540 Àr en kort plÄtis för tvÄ personer. I sovrummet slÄs nÄgon form av garderobsrekord för plÄtisar.

Davis 591

Davis 591 har en mycket flexibel sÀnglösning. Dubbla dubbelsÀngar gör att du kan sova fyra, sova tvÄ och lasta mycket under sÀngen, sova tvÄ i en lÄg sÀng, ta bort bÄda sÀngarna och anvÀnda bilen som transportbil.

Ljus och volym

Med takfönster blir det Ànnu mer rymdkÀnsla ombord. PÄ bilderna Davis 600 med lÄngbÀddar.

LMC - Lanserar instegsmodeller

LMC Ă€r kort för Lord MĂŒnster Caravans. Och det ser ut som fabrikatet kommer fokusera mer och mer pĂ„ just ”caravans” – husvagnar. Husbilstillverkningen hanteras numera av BĂŒrstners fabrik. SĂ„ vill man köpa en BĂŒrstner med 12 Ă„rs fuktskadegaranti Ă€r det bara att knalla in till en LMC handlare.

Det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ tanken med denna rokad. LMC:s bilar var inte som alla andra, de var ett av fĂ„ fabrikat som kĂ€ndes annorlunda och lite unika. PĂ„ senare Ă„r gjorde man en omvĂ€nd klassresa. FrĂ„n att ha haft bilar i premiumklassen tog man ett kliv ner till mellanklassen. Till nĂ€sta sĂ€song tar man ytterligare ett kliv nedĂ„t och lanserar en instegsserie – Element. TvĂ„ modeller, en strax under sju meter och pĂ„ 740 cm. De extra decimetrarna ger plats för en generösare tilltagen sittgrupp med motstĂ„ende soffor. I januari nĂ€sta Ă„r, pĂ„ CMT mĂ€ssan i Stuttgart, kommer man lansera ytterligare tvĂ„ modeller.

LMC Element T758 G
LMC Element T758 G
Förutom nya Element serien har LMC tagit fram en kampanjmodell kallad Grey Selection 150. VÀlutrustad frÄn start och med egen interiördesign. UtvÀndigt kÀnns den igen pÄ sin grÄ förarhytt.

Dreamer - Marknadens flexiblaste?

Franska Dreamer har pÄ kort tid etablerat sig pÄ plÄtismarknaden. Först genom lÄga priser sedan genom att lansera nischmodeller. Strategin har varit lyckad.

Bakom fabrikatet stÄr Rapido och vissa modeller Àr tvillingar till modeller ur Rapidos eget plÄtisprogram. Men lÄngt ifrÄn alla.

Man sĂ€ljer bilarna i tvĂ„ serier. Fun Ă€r den lite enklare och Select den mer pĂ„kostade. Man kan inte fĂ„ alla modeller i dessa tvĂ„ utföranden. Fun och Select serierna har ett par modeller gemensamma – tvĂ€rbĂ€ddsbilar, lĂ„ngbĂ€ddarsbilar. Men nischmodellerna Ă€r unika för varje serie.

Man har Àven en campingbil pÄ Ford Transit Custom som heter Cap Land. Ingen storsÀljare i Sverige men biltypen Àr populÀr i Frankrike och England.

Camper Five – bilen som passar alla

Camper Five Ă€r som namnet sĂ€ger en plĂ„tis för upp till fem personer. Är man osĂ€ker vilken typ av plĂ„tis som skulle passa ens behov bĂ€st kan man lugnt köpa denna. Den uppfyller alla behov – garanterat.

Man har inrett Fiats största skÄpbil, 636 cm lÄng med högt tak.

LĂ€ngst bak en vĂ„ningssĂ€ng och en bĂ€ddbar barndinette – detta Ă€r barnkammaren. Just det, tvĂ„ dinetter i en plĂ„tis!

Ovanför sittgruppen en lÀngsmonterad taksÀng för tvÄ personer.

Vinkeldinette med femte bÀltad sittplats och stort bord.

Flexibiliteten Àr nÀstan omöjlig att beskriva. Man kan bÀdda för tre bak. Eller göra om utrymmet till ett gigantiskt lasttrum. Och allt dÀremellan.

TaksÀngen gör att tvÄ personer kan anvÀnda bilen som depÄ för en cross eller ett par cyklar och ÀndÄ ha en bekvÀm sovplats.

Living Van – tĂ€nkt för England

Dreamer Àr duktiga pÄ nischprodukter. Och denna Àr tÀnkt att charma de brittiska köparna. Men handlarna frÄn andra lÀnder var minst lika intresserade.

U-soffa bak som kan bÀddas. LÀngsmonterad taksÀng över sittgruppen. Delat badrum med dusch pÄ ena sidan och toaletten pÄ den andra, en ovanlig lösning i en skÄpbil.

Bilen byggs pÄ Fiat, Àr 636 cm lÄng med högt tak.

D62 – fransk bĂ€dd

I förra numret publicerade vi ett test av Rapido V62. Detta Àr samma bil i Dreamer klÀder. En modell som tack vare sÀnglösningen kÀnns vÀldigt rymlig. I vÄrt test plussade vi bland annat för vÀrmesystemet, gott om stuv, kvalitetskÀnslan, gasolutrymmet och den bekvÀma soffan.

Frankia - Mercedes specialisten

NĂ€r andra tillverkare lanserar modeller pĂ„ Mercedes Sprinter som nyheter Ă€r det bara ”bussiness as usual” för Frankia. De har alltid byggt pĂ„ Mercedes. MĂ„nga av deras modeller har i mĂ„nga Ă„r vari tillgĂ€ngliga pĂ„ antingen Mercedes eller Fiat. Faktiskt har man arbetat med Mercedes i 45 Ă„r, Fiat ”bara” i 30 Ă„r.

I Är lanserar de tvÄ nya Mercedes baserade modeller. En skÄpbil kallad Yucon som vi presenterade utförligt i förra numret och en modell kallad Neo som vi fördjupar oss i lÀngre fram i detta nummer.

Toppmodellen Platin nu Ă€ven med U-soffa, modellen heter I 8400 Plus Platin. Byggs pĂ„ Mercedes. Även nya lillasyskoetn I 7900 Plus Platin har en U-soffelösning bak. Men den gĂ„r inte runt lika mycket i framkant utan Ă€r en mer traditionell U-soffa. Ingen tillverkare har fler modeller med U-soffa Ă€n Frankia.

Neo

Neo Àr den första framhjulsdrivna Mercedes Sprinter baserade modellen frÄn Frankia. En bil dÀr mÄlet har varit att spara vikt och till en 3,5 tons husbil med god lastvikt och fina köregenskaper.

Yucon

Yucon Àr en annorlunda inredd skÄpbil. Utan fast sÀng. Men med en mÀngd smarta lösningar som gör bilen bÄde praktisk och bekvÀm.

Titan

PĂ„ Caravan Salon kommer en modell med barsittgrup visas – treaxlade I 890 GD-B Titan.

En ny toppmodell baserad pÄ Fiat med lÄngbÀddar i sovrummet.

BĂŒrstner - Mycket att vĂ€lja bland

Den som Ă€r ute efter en BĂŒrstner har nĂ€sta Ă„r inte mindre Ă€n 46 modeller att vĂ€lja bland. Fler om man ska rĂ€kna in specialversioner. Exempelvis görs nya Lyseo serien i tvĂ„ utföranden, vanliga versionen och en kallad Limited. Halvintegrerade modeller kan vĂ€ljas med eller utan taksĂ€ng. Kort sagt Ă€r valmöjligheterna legio.

Modellprogrammet spÀnner frÄn instegsbilar upp till helintegrerade modeller med AL-KO chassi och vattenburen vÀrme. Man har Àven en serie plÄtisar.

Nyheterna finner vi i Lyseo programmet. Instegsbilarna Lyseo Time har fÄtt en sÄ pass omfattande översyn att de fÄr anses vara nya modeller.

Den största nyheten Ă€r dock Lyseo M Harmony Line. En bil byggd pĂ„ bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter. TvĂ„ planlösningar – lĂ„ngbĂ€ddar och hörnsĂ€ng. BĂ„da 699 cm korta.

Lyseo M 690 Harmony Line med lÄngbÀddar.

Bakhjulsdriven pÄ Mercedes Sprinter. Passar oss i kalla Norden fint. Bra grepp vintertid med tyngden över drivhjulen.

Lyseo Time

Lyseo Time Ă€r BĂŒrstners instegsserie. I Limited version kommer den med massor av utrustning och en exklusivare interiör. PĂ„ bilderna helintegrerade Lyseo Time I 728G Limited med höga lĂ„ngbĂ€ddar.

Limited utrustningen innefattar bland annat: 16” aluminiumfĂ€lgar, extra garagelucka, centrallĂ„s, chassipaket, flerzons kallskumsmadrasser, GPS, backkamera.

Lyseo TD

PÄ Caravan Salon gör en ansiktslyft version av Lyseo TD entré. Den har lyfts med ny interiör och ny utvÀndig grafik. I Sverige sÀljs den endast i det exklusivare Harmony Line utförandet.

PÄ bilderna Lyseo TD 744 Harmony Line med vinkelsoffa i vardagsrummet, modellen saknar fast sÀng. En taksÀng finns över frÀmre dinetten. Soffan Àr bÀddbar.

Magnetfötter

BĂŒrstner har tagit fram en serie dricksglas med magnetisk botten. I vitrinskĂ„pet en dold magetlist som hĂ„ller glasen pĂ„ plats. Slutskramlat!

Carado - Putsar programmet

Hymers instegsfabrikat detaljjusterar sina modeller med bland annat nya sÀnggavlar, nya utvÀndiga backspeglar pÄ de helintegrerade modellerna. Man förlÀnger Àven markiserna pÄ ett antal modeller med en meter. I köket har fönstret fÄtt en ny inramning.

TvÄ nya modeller lanseras, eller snarare en ny modell i hel- och halvintegrerat utförande. T/I 338.

T/I 338

338 har lÄngbÀddar i sovrummet, vinkelkök och halvdinette. Som helintegrerad heter modellen I 338, den halvintegrerade T 338.

PÄ interiörbilderna visas den helintegrerade versionen.

Ramfönster

En kvalitetsmÀssigt stor nyhet hos Carado Àr att man frÄn och med modellÄr 2020 anvÀnder ramfönster pÄ bilarna istÀllet för utanpÄliggande husvagnsfönster.

Hobby - Spinner vidare pÄ framgÄngsreceptet

Hobby OnTour koncept med vÀlutrustade modeller redan frÄn start har varit lyckosamt och man utökar nu OnTour konceptet att innefatta fler modeller.

NÄgra stor Àndringar i modellprogrammet görs inte. Det tillkommer tvÄ modeller i Oprima Van serien, det Àr en serie husbilar som Àr smalare Àn vanligt.

Den största nyheten Àr den nya halvintegrerade familjehusbilen.

Hobby Optima OnTour 65 HKM

En av marknadens mer udda fĂ„glar. En halvintegrerad familjebil med vĂ„ningssĂ€ng bak. Även badrummet och köket har sin plats lĂ„ngt bak i bilen. Vilket ger plats för en mycket rymlig sittgrupp.

Optima Van T 65 GQ

I Hobbys serie smala husbilar, Optima Van, tar en modell med drottningsÀng plats.

Knaus - Prispressad helintegerad

Knaus L!ve serie (jodÄ, det ska skrivas med utropstecken istÀllet för i) vÀxer till nÀsta sÀsong. L!ve I Àr en helintegrerad instegsbil baserad pÄ Fiat. TvÄ planlösningar till att börja med. 650 MEG och 700 MEG. BÄda med lÄngbÀddar. Den lÀngre versionen har rymligare badrum och generösare kök.

Nya L!ve I 700 MEG.

Head Up Display

Alla Knaus husbilar (och syskonet Weinsberg) kan numera utrustas med Heads Up Display. Det Àr man ensamma om.

HöjdarplÄtisar

Vi har sett plĂ„tisar med högt glasfibertak hos Knaus syskon Weinsberg i nĂ„gra Ă„r. Nu tar biltypen plats i Knaus sortiment i en mer pĂ„kostad upplaga. TvĂ„ modeller – 600 Street XL (tvĂ€rbĂ€dd) och 600 Lifetime XL (lĂ„ngbĂ€ddar). BĂ„da med lĂ€ngsmonterad taksĂ€ng och dĂ€rmed kan de husera fyra personer. TaksĂ€ngen kan skjutas ihop dagtid sĂ„ man fĂ„r mer rymd i bilen.

För att bilarna inte ska bli löjligt höga med takmonterad AC eller parabol Àr dessa försÀnkta i taket. SÄ bilen Àr inte mycket högre Àn en vanlig plÄtis med AC eller parabol pÄ taket.

PĂ„ bilderna 600 Lifetime XL.

Inget mer flaskvatten

För att slippa kÄnka flaskvaten har Knaus pÄ alla 2020 modeller ett inline vattenfilter som gör att du kan dricka vattnet du har i tanken ombord.

La Strada - Förfinar

La Strada inreder skÄpbilar i premiumklassen. Bilarna Àr ombonade och enkla att leva i. Inga tillkrÄnglade lösningar.

Till 2020 fÄr köparna fler valmöjligheter att vÀlja textilier och dÀrmed göra bilen lite mer personlig.

Största nyheten Àr att man har ett nytt kök med integrerad diskho. Spisen och Àven ho Àr försÀnkta för att förhindra spill eller att man rÄkar stöta till en kastrull sÄ den rasar i golvet. Tudelat tÀcklock gör att man kan anvÀnda spisen men ÀndÄ har arbetsyta.

TvÄ nya tillval gör entré:

  1. 1: Elektrisk tömning av spillvatten, med en kamera som hjÀlper dig sikta rÀtt.
  2. 2: TaksÀngsmodellerna i Avanti serien (Fiat Ducato baserade modeller) kan bestÀllas med ett extra fönster för effektivare vÀdring och för at fÄ lite utsikt.
  3.  
Ett extra fönster i höjd med taksÀngen finns numera pÄ tillvalslistan.
Fönstret inifrÄn
Det nya köket.
I de Mercedes baserade Regent modellerna tar komfortstolar frÄn SKA plats. VÀrmesits, pneumatisk justering av svankstöd och en decentraliserad rotationsaxel som gör det enklare att snurra runt stolarna.

Malibu - Har jobbat med detaljer

Förra Äret tog man ett lite större grepp och lyfte sina hel- och halvintegerade modeller. I Är nöjer man sig med att förfina sin kök och sittgrupper en aning. Göra dem mer tilltalande för ögat som Malibu sjÀlva uttrycker det.

Malibus största marknad Ă€r de inredda skĂ„pbilarna. De stĂ„r för lejonparten av Malibus försĂ€ljningsvolym. Modellprogrammet fortsĂ€tter oförĂ€ndrat till 2020 förutom att det tillkommer en modell – Van Charming CoupĂ©. Man har tagit vĂ€ck hyllan över förarplatsen och dĂ€rmed fĂ„tt mer invĂ€ndigt rymd. I övrigt Ă€r allt lika med övriga Charming modeller. Modellen kan fĂ„s med antingen tvĂ€rbĂ€dd eller lĂ„ngbĂ€ddar.

Mer rymd i sittgruppen i plÄtisen Van Charming Coupé.
I sovrummet pÄ modeller med drottningsÀng kan teven skjutas in mot mitten sÄ att bÄda kan ligga i sÀngen med bra betraktningsvinkel.
Malibu har tagit fram egna campingmöbler.
I modellerna T/I 440 QB och T/I 440 LE har badrummet fÄtt mer utrymme genom att man flyttat toaletten en aning och Àndrat utformning pÄ handfatskommoden.

Morelo - Lyfter Home och Loft

För att fĂ„ en mer homogen design mellan sina modellserier lyftes nu de tvĂ„ lĂ€gre serierna Loft och Home sĂ„ de liknar sina storasyskon mer. Även invĂ€ndigt fĂ„r bilarna förnyade möblemang.

Men det Àr inte bara det man kan se som förÀndras. Ett sÀkerhetspaket har tagits fram som inkluderar nödbroms, dÀcktrycksövervakning och en elektrisk handbroms.

Bilderna visar nya fronten och interiören pÄ Loft.

Niesmann+Bischoff - Satsar pÄ fricamping

Den kanske intressantaste nyheten frÄn denna tyska premiumtillverkare Àr ett energipaket som möjliggör upp till nio dagars oavbrutet fricampande (enligt Niesmann+Bischoff). Paketet bestÄr av solpaneler, tre litium batterier à 100 Ah och en laddare pÄ 100 Ah med inbyggd 3000W inverter och en laddbooster.

I lösa delar kostar delarna ca 160 000 kronor. Paketet gÄr lös pÄ ca 100 000 kronor (med reservation för Àndrad vÀxelkurs). Paketet finns till bÄde Arto och Flair.

Lithium Energy Package ska göra dig i praktiken oberoende av laddstolpar. Man styr och övervakar systemet med en app i telefonen.

I Fiat Baserade Arto serien fÄr hela sju modeller motstÄende soffor i vardagsrummet.

Stora teveskĂ€rmar. I Arto Ă€r teven numera 32” och i Flair hela 40”.

Le Voyageur - Marknadens största taksÀng?

FÄ premiumfabrikat har haft en sÄ kraftig försÀljningsökning som Le Voyageur. Första gÄngen jag besökte deras fabrik, för ca 7 Är sedan var volymen knappt ett par hundra bilar. Idag Àr den lÄngt över tusen. FrÄn början byggde man uteslutande pÄ Mercedes Sprinter. Men idag Àr det huvudsakligen Fiat baserade modeller upp till 5,5 tons totalvikt. Men de har tyngre bilar. Högst upp i modellhierarkin finner vi företagets Liners. De Àr helt nya för i Är och byggs pÄ Iveco Daily och senare Àven Mercedes Atego.

Vad sÀgs om en frÀmre taksÀng som mÀter 190 x 200 cm. Det kan man fÄ hos Le Voyageur. De kallar den DuoBed.

Liner 9.3

Nya Liner 9.3 görs i tre versioner. LÄngbÀddar, drottningsÀng och en modell med en lounge bak. LÄngbÀddarsversionen har bilgarage, drottningsÀngversionen  har garage för fyrhjuling.

PÄ bilderna 9.3 GD Car, med lÄngbÀddar.

Det kommer Àven fyra Ànnu större modeller till nÀsta Är. De fÄr premiÀr pÄ CMT mÀssan i Stuttgart i januari. De heter 10.1 och byggs pÄ Mercedes Atego.

LV 7.8 LU Àr en Fiat baserad modell med U-soffa bak. DÀrmed hakar Le Voyageur pÄ trenden med lyxiga tvÄpersonersbilar.
Dune Àr en ny fanér för 2020. Bilden visar köket i LV 6.8 LF, en kort modell utan fasta sÀngar. IstÀllet ett stort kök bak jÀmte badrummet.

Westfalia - James Cook Àr tillbaka

Den har varit efterlÀngtad av mÄnga. Westfalias toppmodell James Cook pÄ Mercedes Sprinter har saknats i sortimentet i flera Är. Men nu Àr den tillbaka. I tre olika versioner.

En normalhög, en med popup-tak och slideout bak som förlÀnger sovrummet och sÄ en rejÀlt hög med glasfibertak.

”Mellanmodellen” i nya James Cook serien Ă€r den mest uppseendevĂ€ckande. Med bĂ„de popup-tak och slideout.

Alla James Cook Àr 593 cm korta och kan fÄs med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Sven Hedin byggs numera pÄ MAN TGE istÀllet för VW Crafter. Samma bil men med 24/7 servicenÀtverk. För mÄnga som har Äkerier Àr det lÀttare att fÄ in en MAN i fordonsflottan.

Amundsen, Westfalias instegsserie, har fÄtt en ny inredning.

Pilote - D som i Dressingroom

Med hela 58 modeller pÄ sitt program har Pilote ett av de bredaste modellprogrammen. Med allt frÄn kompakta skÄpbilar till treaxlade helintegrerade modeller.

I Är gör man om bÄde sin interiör- och exteriördesign och lanserar tvÄ nya modeller. En med ett av de största badrum som placerats i en bil under sju meter.

P 696D

Husbilar Ă€r ofta rullande sovrum. Men inte P 696D, hĂ€r har man prioriterat sittgrupp, kök och badrum. Eller badrum, det Ă€r fel ord. Detta Ă€r ett dressingroom – dĂ€rav D i modellnamnet. Med stora garderober och plats att byta om.

Men bara för att man valt bort fast sÀng sover man inte illa ombord. TaksÀngen över sittgruppen kommer ner djupt (80 cm frÄn golvet), man slipper stege för att ta sig i och ur. BÀddmÄttet Àr hela 160 x 200 cm.

Sittgruppen har motstÄende soffor, som dagens husbilsmode föreskriver. HÀr finns plats för upp till sju personer.

Garaget Àr smalt med en dörr i fullhöjd. Trots att det Àr smalt ryms en cykel. Hyllor hÄller ordning pÄ smÄprylarna.

Bilen Àr 6,9 meter lÄng.

G 720 FC

En drottningssĂ€ngsbil med motstĂ„ende soffor och delat badrum. Finns i tvĂ„ utrustningsnivĂ„er – Essentiel och Sensation. Är 7,2 meter lĂ„ng.

V 600 J

En ny inredd skÄpbil i Pilotes sortiment. Specialdesignad för tvÄ personer. IstÀllet för soffa i dinetten Àr dÀr ett större bord och en byrÄ med förvaring. LÀgg mÀrke till den nya interiören, en av tvÄ stilar.

Rapido - Comeback för Mercedes

Det var nÄgra Är sedan Rapido lade ner sina modeller pÄ Mercedes Sprinter. Men nu gör stjÀrnan comeback. Fast under pressdagarna var bilarna inte fÀrdiga. De kommer visas pÄ Caravan Salon.

IstÀllet visade man en massa annat nytt. Som den intressanta plÄtisen, V62, med fransk sÀng.

Man har Àven stuvat om en del i sitt program. För oss svenskar Àr det trist att man lagt ner 70f serien. DÀr huserade en av vÄra favoritmodeller, 7065f, med lÄga lÄngbÀddar och badrummet bak.

Det Àr tydligt att Rapido satsar allt mer pÄ helintegrerade modeller. Av de 28 modeller som stÄr till buds 2020 Àr 3 inredda skÄpbilar, 5 halvintegrerade och hela 20 helintegrerade.

Av de 28 modellerna Àr hela 8 nya för 2020. Det Àr nÀstan en tredjedel. De flesta nya modellerna har motstÄende soffor i sittgruppen.

Ny Rapido M kommer i tvĂ„ versioner. M66 med lĂ„ngbĂ€ddar och M96 med drottningsĂ€ng i XXL format. Än sĂ„ lĂ€nge fĂ„r vi hĂ„lla tillgodo med dessa tvĂ„ skisser pĂ„ frontmask och bakstam.

8086dF och dess halvintegrerade syskon, 686F, har en queensbed i sovrumet och motstÄende soffor i vardagsrummet. PÄ bilderna helintegrerade 8086dF med dubbelgolv och AL-KO chassi. Kommer Àven en version i den högre Distinction serien, i86.

686F stÄr pÄ Fiats Camperchassi och saknar dubbelgolv.

856F har en lite udda sÀnglösning. En blandning av fransk hörnsÀng och fristÄende dubbelsÀng. För att fÄ en kort husbil, 6,79 mtr, har man placerat sÀng och badrum jÀmte varandra. Men för att det ska vara enklare att bÀdda Àr sÀngen inte Ànda mot vÀggen, en passage pÄ en dryg centimeter gör att man kan ta sig runt sÀngen. Vilket Àr en fördel. Nackdelen Àr att det ger en smalare sÀng.

För att ge mer svÀngrum i badrummet Àr handfatet placerat i sovrummet och dubblerar som sminkbord.

Modellen finns Àven som halvintegrerad, 656F, med eller utan taksÀng.

Sun Living - Har funnit formen

Adrias instegfabrikat har klÀttrat i försÀljningsstatistiken sedan de gjorde om sina modeller frÄn att vara förenklade Adria bilar till helt egna skapelser.

I Är har man förÀndrat exteriören en hel del. Med nya dekaler förstÄs, men ocksÄ genom att ha en silverfÀrgad förarhytt och lite annan design runt baklamporna.

InvÀndigt görs smÄ justeringar, en ny klÀdsel i konstlÀder, ny inramning runt köksfönstret och nya lÀslampor med integrerat USB uttag för laddning av telefonen.

Den förÀndring som gör mest nytta i vardagen Àr de nya garagen. De öppnar större, med minimal lasttröskel och har en laddstation för elcykel som standard.

 

Sun Livings inredda skÄpbilar heter V som i Van. De har som standard Truma Combi 6E och ett elektriskt vÀrmegolv. Inte illa för en instegsplÄtis.

PÄ bilden V65 SL. En lÄngbÀddarsplÄtis dÀr lÄngbÀddarna, tack vare förhöjt dubbelgolv, kan anvÀndas som bekvÀm sittgrupp. Ryggdynor ingÄr.

Ny för Äret Àr A75 SL, en alkovbil med hopbÀddbara lÄngbÀddar. En planlösning som passar lika bra med smÄ barn som stora. SÄledes en bil familjen kan ha lÀnge utan att vÀxa ur.

S70 SP Àr ny för Äret. TvÀrbÀdd, delat badrum, halvdinette och vinkelkök. Tack vare sÀnglösning finns det plats för tvÄ stora garderober ombord. TaksÀng kan fÄs som tillval. Utan denna Àr det hela 210 cm stÄhöjd.

De nya garagen utan lasttröskel. Med laddstation för elcykel som standard. Stor lastlucka pÄ bÄda sidor Àr ocksÄ standard.

Sunlight - Fyller 15 Ă„r

Som födelsedagspresent till sig sjÀlv lanserar Sunlight sina tvÄ bÀstsÀljande modeller i ett sÀrskilt XV utförande med Alcantara klÀdsel, svart förarhytt, bodel i silvermetallic, svart cykelstÀll och svart markislÄda.

Förutom födelsedagsmodellerna tar tvĂ„ helt nya modeller tar plats i Sunlights 2020 lineup. BĂ„da Ă€r under sju meter. Den ena helintegrerad (I 67 S), den andra halvintegrerad (T 67 S). De har samma planlösning – höga lĂ„ngbĂ€ddar, badrum mitt emot ett mindre vinkelkök, halvdinette, taksĂ€ng.

I67 S och T67 S Àr nya för Äret. De Àr kortare versioner av Sunlights bÀstsÀljande lÄngbÀddarsbil pÄ 7,4 meter. Det mesta lika men samlat badrum istÀllet för delat.

T68 (lÄngbÀddar) och T69 (queensbed) i XV Edition utförande markerar firandet av Sunlights 15 Ärsdag. PÄ bilderna T68

Sunlight Cliff XV Edition, en specialmodell helt i svart för att fira att Sunlight fyller 15 Är.

Weinsberg - Fyller halvsekel, firar helintegrerat

Weinsberg lanserar inför nÀsta sÀsong sin första helintegrerade husbil. En modell placerad i mellanklassen kallad CaraCore. Den fÄr Àven stÄ som symbol för mÀrkets 50 Ärsdag.

Man börjar med tre planlösningar, tvÄ med lÄngbÀddar och en med fransk hörnsÀng. PÄ bilderna Àr det den större lÄngbÀddarsmodellen CaraCore 700 MEG.

CaraCore har ett exklusivt utseende. Och det kÀnns allt lite exklusivt ombord ocksÄ. Bilen vi fick titta pÄ hade Alde vattenburen vÀrme, det Àr tillval men vittnar om att det finns ambitioner. Tömningen till spillvattentanken Àr frostfritt placerad i samma utrymme som all VVS sitter. Gasolutrymmet har en slÀde som underlÀttar skifte av gasolflaska.

KÀnslan Àr att CaraCore har goda förutsÀttningar at bli en populÀr modell i Norden.

Weinsberg har en lÄng tradition av att bygga husbilar. HÀr ser vi 1969 Ärs plÄtis bredvid dagens modell. Det var den första modell de byggde, baserad pÄ Fiat 238E. 4,6 meter lÄng. Inredd med motstÄende soffor, garderob och tvÀrstÀllt kök. Ett popup-tak fixade stÄhöjd.

Kabe - Stuvar om

Tidigare i tidningen har ni kunnat lÀsa om Kabes tvÄ stora nyheter, den helintegrerade pÄ Mercedes och en inredd skÄpbil, Àven den pÄ Mercedes.

Men det hÀnder mer hos Tenhults stolthet. I och med Mercedes entré i modellprogrammet blir det lite omstuvningar i modelbenÀmningarna.

  1. Classic – Halvintegrerade husbilar pĂ„ Fiat
  2. Royal – Hel- och halvintegrerade husbilar pĂ„ Fiat med AL-KO chassi.
  3. Crown – Helintegrerade modeller pĂ„ Mercedes/AL-KO
  4. Imperial – Helintegrerade modeller pĂ„ Mercedes/AL-KO med mycket hög utrustningsnivĂ„

 

PÄ alla modeller i alla serier har man utökat sÀkerhetspaketen för att maximera den aktiva krocksÀkerheten.

Som alltid förnyar man den utvÀndiga dekoren och gör en del smÀrre förÀndringar i interiören. En lite större utvÀndig förÀndring Àr den nya bakstammen pÄ Royal modellerna. HÀr fotograferad i Kabes prototypverkstad i vÄras.
InfÀllda lÄdfronter istÀllet för som tidigare utanpÄliggande ger ett exklusivare intryck. KöksbÀnken fÄr ocksÄ ny skiva i marmorimitation.
Nya dörrar frÄn hartal. Olika för olika modellserier men de Àr alla bredare Àn tidigare. PÄ bilden dörren till toppmodellerna med tre lÄspunkter och mycket stabila gÄngjÀrn.
TaksÀngen pÄ de helintegrerade modellerna krymper i bredd. FrÄn 138 till 122 cm.
Ikoner i all Àra. Men det blir enklare med förtydligande text under. Till 2020 kan alla Kabe Àgare lÀsa i klartext vad symbolerna betyder.

McLouis - TvÄ med U-soffa

IstÀllet för att ha olika exteriör design pÄ sina 300 och 800 modeller kommer de till nÀsta Är fÄ samma bodelsdesign. Skillnaden markeras med dekaler.
Hel- och halvintegrerade erbjuds i bÄde den lÀgre 300 serien och den högre 800 serien. Alkovbilarna kommer endast finnas som 300 modeller.

TvÄ modeller kommer ha en U-soffa bak med taksÀng ovanför, 330 och 880.

En annan nyhet Àr 370 modellen, med motstÄende soffor.

TyvÀrr blir de nya bilarna inte klara i tid för Elmia.

Samma frontmask pÄ 300 och 800 serierna.
U-soffa i modellerna 330 och 880

S. Karosser - Minicamper

Campertillverkningen i Dorotea gÄr pÄ högfart. I vintras visade man den exklusiva Monocoque campern fullsmetad med senaste tekniken ombord.

PĂ„ Elmia kommer man visa en mer modest camper – EC 4 Eco. En minicamper för de som vill ha smidigaste möjliga lösning. Man behöver inte ens ta bort lemmen pĂ„ flaket. Och med en vikt pĂ„ 460 kg kan originalfĂ€stena pĂ„ bilen anvĂ€ndas för att sĂ€kra campern.
De som drar slÀp kommer uppskatta att campern inte hindrar Ätkomst till dragkroken.

En annan nyhet Àr att S. Karosser blir först i husbilsbranschen att erbjuda en liten mulltoa i sina campers.
Toaletten heter Airhead och Àr en amerikansk produkt.
TvÄ personer klarar sig upp till en mÄnad innan den behöver tömmas. Enligt uppgift Àr den en helt luktfri.

Den nya minicampern
Mulltoa för husbilar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift