Meny

.

Home Car P631 från 2008, begagnattest

För två!

När modellen var ny synade vi den och gav gott betyg. Nu har fem år gått. Håller den något ovanliga belgiska husbilen fortfarande måttet?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Home Car tillverkades i Belgien fram till 2008. Man tillverkade bilar från instegsklass upp till mellanklass, alkov och delintegrerade. Företaget ingick i Tirus Gruppen där även svenska Cabby ingick ihop med Chateau, Kip och Delta. I slutet av 2007 ställde Tirus Gruppen in betalningarna. Home Car levde vidare på egen hand men mot slutet av 2008 var Europa i full kris och därmed var Home Cars saga all.

I Sverige var det, naturligt nog, Cabby som stod för importen. Försäljningen var hygglig men ingen succé. Begagnatutbudet är därför begränsat. Modellen vi testar här, med låga långbäddar, är populär och därför extra svårfunnen.

God komfort

Stolarna i kupén är påkostade. Jag sitter riktigt bra, om än lite högt. Det saknas antispinn och antisladd. Airbag är det endast på förarsidan. I övrigt är kupén ganska välutrustad – backkamera, CD, elhissar, elspeglar, AC, farthållare.

Under huven ruvar Fiats trelitersmotor på 157 hk kopplad till en sexväxlad manuell låda. En härlig drivlina som gör denna bil riktigt pigg. Men mest uppskattar jag motorn i låg fart, den progressiva styrservon gör nämligen rattandet lekande lätt.

Chassit är inte Fiats låga camperchassi med bred spårvidd. Det chassit var vid denna tidpunkt helt nytt och få fabrikat hade hunnit införliva det i sin produktion. Originalchassit är helt okej, det är det lättare chassit med 3 500 kg totalvikt och endast en bladfjäder. Färden är därför komfortabel och inte särskilt stötig trots isig och spårig väg. Inredningen låter lite under färd, ett rassel här, ett gnek där. Men det är inte värre än att om man inte letar efter ljuden tränger de sig heller inte på.

Bra med stuv – klen lastvikt

Under långbäddarna finns rejäla stuvutrymmen, åtkomliga genom att lyfta sängarna och även utifrån genom luckor. I huvudändan är utrymmet genomgående och här kan lastas två meter långa saker.

I bodelen är det garderob mellan sängarna och bra med överskåp. Även en del öppna hyllor samsas med överskåpen och det är praktiskt.

Men när du fyller bilen med prylar bör du väga vad du stoppar in på guldvåg. Ty lastvikten är klena 190 kg. Bilen är inget lättviktsbygge direkt, 3 310 kg utan utrustning. För att komma runt detta skulle jag avstå att fylla vattentanken, kanske bara ha 5-10 liter under färd och sedan fylla när jag kommer fram. Ska man inte åka långt kan man även avstå att toppa bränsletanken. Som en konsekvens av den låga lastvikten tillåts bara en passagerare. Detta är alltså en strikt tvåpersonersbil.

Sommarnöje

Det går att få rejält varmt ombord, värmaren på 6kW klarar uppgiften galant. Med ett utvändigt täcke över kupén är det väl sörjt för värmekomforten. Det saknas elpatron till värmaren, en gasolsparande finess för de gånger man har tillgång till el. Dessutom kan bilen hållas på rätt sida nollan när den inte används. Nu får man ta till ett löst element istället. Det sprider inte värmen lika väl

Spillvattentanken är helt oisolerad och avtappningen likaså. Luftspalterna runt sängarna ser bara till att madrassen inte ligger kloss mot väggen, någon luftcirkulation blir det knappast då sängkläderna effektivt blockerar.

Även om man med visst trixande kan klara sportlovet är detta en ren sommarbil.

Jag tycker

Bilen har klarat åren väl, det enda som inte är som när bilen var ny är att bordet sitter lite löst och en del rassel under färd.

Bilens styrka är planlösningen. De låga långbäddarna gör mycket för volymkänslan. Det är gott om fönster och takfönstren ovanför kupén skänker ljus och spär på den luftiga känslan ombord. Trivseln är helt enkelt hög.

Det är lätt att lockas av den kraftfulla motorn och styrningen som är fjäderlätt i låg fart och stabil i hög fart. Men den väger och är om sanningen ska fram overkill i denna bil.

Kan man leva med att lasta lätt och endast färdas två personer är bilen ett klipp.

Fakta

Håller än

  • Drivlinan
  • Gasolutrymmet – bättre än 99% av dagens husbilar
  • Sovrummet – låga bäddar, rejäla fönster, garderob
  • Sittgruppen – stort bord, bekväm

 

Hoplöst ute

  • Låg lastvikt
  • Registrerad för 1 passagerare
  •  

Utrustning testbil

Elhissar, elspeglar, farthållare, backkamera, kyl med frys, spis, ugn, kassettoa, markis, cykelställ, CD stereo, TV med digitalbox, TV-antenn, luftburen värme 6kW, varmvattenberedare

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift