Att det spar vikt att bygga smalare husbil Àr vÀlkÀnt och enkelt att förstÄ. Med Sportline S514 tar Chausson detta ett steg lÀngre. Man spar vikt Àven pÄ lÀngden och överallt i övrigt dÀr det Àr möjligt. NÀr de nu monterar denna lÀtta bodel pÄ ett Ford chassi med 170 hk motor och automatlÄda kÀnns det som en spÀnnande nyhet. Att den med en effektfull lackering sticker ut gör den inte mindre intressant.
Â
Text och foto Tore Afdal
ĂversĂ€ttning Stefan Janeld
Â
Tournon-sur RhÎne, södra Frankrike: Det tar inte mÄnga kilometer innan jag kÀnner mig hemma bakom ratten. De första kilometrarna gÄr pÄ smala vÀgar i ett bostadsomrÄde pÄ den franska landsbyggden. Tar det nÀtt. Men sÄ lÀmnar jag bebyggelsen bakom mig och nÄr en rak och slÀt vÀgstrÀcka. Gasar pÄ! Accelerationen Àr som förvÀntat mycket god. AutomatlÄdan hÀnger med, den vÀxlar precis lika mjukt som Fords konkurrenter. Chausson har förstÄtt att det Àr svÄrsÄlt med manuella vÀxellÄdor, dÀrför Àr automatlÄdan standard i denna modell.
Jag nÄr en ringlande vÀgstrÀcka. Det krÀnger en aning. Men hÀr gynnar den lÄga vikten körkÀnslan. Det gÄr fint att pressa husbilen genom svÀngarna i god fart med bibehÄllen kontroll och sÀkerhetsmarginal.
Â
Köregenskaper
Det Àr lÀtt att summera hur det Àr att köra denna modell: En superlÀttkörd husbil. HÀr har Chausson trÀffat rÀtt. Om man jÀmför med en plÄtis, vÄgar jag pÄstÄ att Sportline S514 Àr lika lÀttkörd.
Husbilen uppför sig som en yster unghÀst, jag smittas av körglÀdjen och pressar 170 hÀstars motorn och Fordens grepp om vÀgen. Den körgladaste husbil jag nÄgonsin kört Àr Niesmann Smove. Denna modell Àr nÀstan i nivÄ.
Det Àr inte alltid jag Àr enig med hur tillverkare marknadsför sina modeller. Men Chausson kan med rÀtta hÀvda att detta Àr en sportig husbil.
Nu Àr det vÀl ingen som köper en husbil för att köra aktivt. Men hur ett fordon upptrÀder nÀr man pressar det med aktiv körning sÀger en del om vilka marginaler man har om nÄgot skulle hÀnda. En undanmanöver till exempel.
Â
S för smidighet
Sportline finns i tvĂ„ versioner. Testbilen med tvĂ€rbĂ€dd och en med lĂ„ngbĂ€ddar. Chausson kallar testbilens tvĂ€rstĂ€llda sĂ€nglösning âfjĂ€rilsbĂ€ddâ. BenĂ€mningen kommer sig av att man kan fĂ€lla upp bĂ„da lĂ„ngsidorna för att fĂ„ mer plats i garaget. Som exempelvis cyklar.
I övrigt Àr planlösningen klassisk. Kök och badrum midskepps, halvdinette framtill.
Testbilen var ett förserieexemplar. Det skiljde en del i nyans pÄ den grÄ hytten och bodelen. Vi ser det som en sjÀlvklarhet att sÄ inte blir fallet i serieproduktion.
Â
Tekniken
DÄ bilen Àr försedd med dieselvÀrmare Àr det bara plats för en gasolflaska. Gas anvÀnds till spis, varmvattenberedaren och kylskÄpet. Kylen gÄr Àven pÄ 230V och 12V. Jag har sjÀlv sovit i en husbil med dieselvÀrmare i -25°C och det gick precis lika bra som i husbil med gasolvÀrmare.
En unik lösning ombord Ă€r âFjĂ€rilssĂ€ngenâ som jag nĂ€mnde tidigare. Vi har flera gĂ„nger sett lösningar dĂ€r delar av sĂ€ngen kan lyftas för att ge mer plats i garaget. Men hĂ€r har Chausson tagit det ett steg till genom att man kan lyfta bĂ„da sĂ€ngens halvor. Ena halvan ger mer plats i garaget, den andra halvan gör att man kommer Ă„t stuvutrymmen under sĂ€ngen.
TvÄ cyklar bör fÄ plats i garaget. I alla fall med lyft sÀnghalva. Men nattetid fÄr de dÄ plockas ut ur garaget. Kanske Àr det ÀndÄ bÀttre att satsa pÄ ett utvÀndigt cykelstÀll?
Â
Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bilder och bildtexter.
Slutsats
Detta Àr en husbil för tvÄ personer, Àven om man kan bÀdda för en tredje person i sittgruppen. SÀnglösningen, hög tvÀrbÀdd, och designen riktar sig till en yngre publik. Om du inte kÀnner dig sÄ akrobatisk lÀngre Àr lÄngbÀddarsversionen ett bÀttre val.
Lösningarna ombord kÀnns enkla och kvalitetskÀnslan likasÄ. Det Àr uppenbart att man prioriterat sÄvÀl lÄg vikt som lÄgt pris. För mÄnga Àr det enkla ocksÄ det bÀsta, med Chausson Sportline S514 fÄr man dessutom körglÀdje pÄ köpet.
I korthet: En husbil för en yngre publik med sportiga köregenskaper, kompakta mÄtt, hög lastvikt och rimligt pris.
Fakta
- Modell Chausson Sportline S514
- Ă rsmodell 2023
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,0L EcoBlue 170 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- LxBxH 599 x 210 275 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 847 kg
- FĂ€rskvattentank 105 liter
- Spillvattentank 100 liter
- BrÀnsletank 75 liter
- AdBlue tank 24 liter
- Pris ca 763 000 kr (inklusive Arctic paket)
- Vi lÄnade bilen av Chausson fabriken
Fakta
Jag gillar
- KörglÀdjen
- Lastvikten
- SÀnglösningen
Â
Jag önskar
- Lite mer ombonad bodel
Utrustning
 ABS, ASR, ESP, 2 airbags, automatisk nödbroms, AC, farthÄllare, stereo, kollapsande handbromsspak, luftburen dieselvÀrmare 5 500W, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, solcellspanel, markis, utvÀndig isolermatta till förarhytt.