Eura Mobil Àr inte kÀnda för att bygga billiga husbilar. De Àr en premiumtillverkare som har profilerat sig med kvalitet, goda vinteregenskaper och en unik bodelskonstruktion med teknik hÀmtad frÄn flygindustrin. SÄ döm om min förvÄning nÀr de lanserar en av marknadens billigaste halvintegrerade husbilar baserade pÄ Mercedes Sprinter. Den vill man syna nÀrmare.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Molnen Àr blygrÄ och hÀnger tunga frÄn himlen över BorÄs. HÀr och var skiner solen igenom och reflekterar i den vÄta asfalten. Jag styr ut frÄn Autohallens sprillans nya anlÀggning i Viareds industriomrÄde, ett av Sveriges största.
PĂ„ andra sidan motorvĂ€gen finns en skog. Jag kör in i skogen pĂ„ en grusvĂ€g. En fin grusvĂ€g, utan större potthĂ„l eller âtvĂ€ttbrĂ€denâ, men Ă€ndĂ„ stĂ€ller den högre krav pĂ„ chassiet Ă€n en slĂ€t asfaltsvĂ€g. Det rister lite i bilen men mindre Ă€n vĂ€ntat. AL-KO chassiet gör ett gott jobb och trots det ojĂ€mna underlaget Ă€r inredningen tyst.
Â
Tyst fÀrd
Jag trivs bakom ratten. FrÀmst för att den 170 hk starka motorn och den niovÀxlade automatlÄdan samspelar vÀl. Det Àr en trygg och avslappnad fÀrd. Motorljudet förnims, inte mer. PÄ asfalt Àr det en mycket tyst fÀrd. Det lÄga motorljudet gör dock att man hör mer vÀgljud. Accelerationen Àr snabb och helt linjÀr, lÄdan vÀxlar omÀrkbart.
Stolarna Àr lite för smala för min lekamen, jag vÀljer att inte fÀlla ner vÀnster armstöd och istÀllet vila armbÄgen mot dörren.
IstĂ€llet för Mercedes egna multimediasystem MBUX har Eura Mobil valt ett system frĂ„n Zenec. Billigare, men inte sĂ€mre funktion. En klok besparing. Utöver multimediasystemet med en mycket bra backkamera finns allt en modern komfortbilist med sĂ€kerhetsmedvetande förvĂ€ntar sig â ABS, ESP, antispinn, filbytesvarnare, helljusassistent, dimljus, dĂ€cktrycksövervakning, effektiva LED strĂ„lkastare, farthĂ„llare, klimatanlĂ€ggning, elspeglar.
Â
Lastar 1,5 ton!
Det hĂ€r Ă€r inte en tung husbil, i körklart skick stĂ„r vĂ„gen enligt Eura Mobil pĂ„ 3 010 kg. ĂndĂ„ har den svenska agenten valt att ta in bilen med 4 500 kg totalvikt. Det ger en lastvikt pĂ„ hela 1 490 kg.
Med tanke pÄ att bilen Àr tÀnkt för tvÄ resenÀrer kan de packa för glatta livet utan att riskera övervikt. Garaget rymmer massor, de stora garderoberna under sÀngarna likasÄ. Det Àr gott om överskÄp, försedda med hyllplan sÄ att man kan utnyttja volymen maximalt. Eftersom tekniken Àr förpassad till dubbelgolvet blir det mer plats för stuv i bodelen.
Â
Redo för fricamping vintertid
Med tanke pÄ prislappen kan man tro att det Àr luftburen vÀrme ombord. Men icke. Det Àr ett vattenburet vÀrmesystem frÄn svenska Alde. Ett vÀlplanerat system med konvektorer utmed sÀngarna, bakom soffor och Àven under framstolarna dÀr de motar kallras frÄn pedalstÀll och rutor.
Tekniken och tankarna förvaras frostfritt i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Bakom en utvÀndig lucka Àr rejÀla kranar för tömning av tankarna frostfritt placerade. Den till spillvattnet Àr försedd med elventil.
Det Àr vÀl sörjt för campande Àven under bister svensk vinter, fricamping om sÄ önskas.
Det enda som inte kÀnns vinteranpassat Àr kjolarna i plast. PÄ vinterbilar Àr aluminium det bÀttre valet. Men detta pÄverkar inte bilens vinterkompetens men man mÄste vara lite försiktigare med exempelvis gasolflaskorna sÄ de inte stöter emot eftersom plast blir spröd i strÀng kyla.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med Profila T696 EB MB. Klicka för större bild och informativa bildtexter.
Jag tycker
Den första Eura Mobil jag testade för snart 15 Ă„r sedan var en kampanjmodell som marknadsfördes som âPrisbombenâ. FrĂ„gan Ă€r om inte Ă€ven denna modell förtjĂ€nar att kallas prisbomb. Att fĂ„ Mercedes drivlina, AL-KO chassi och Aldes vattenburna vĂ€rme för 1,3 miljoner kan, mig veterligen, ingen annan tillverkare matcha.
JÀmfört med exklusivare syskonet, Contura, Àr möblerna enklare och förarhytten i Contura Àr en exklusivare version. Men funktionalitet och kompetens har man inte prutat pÄ. Och kÀnslan ombord Àr knappast pÄver. TextilklÀtt innertak Àr en tydlig premiumsignal. De stora takfönstren likasÄ. Allt man tar i har en gedigen kÀnsla.
Om jag ska rikta nÄgon kritik Àr det att bilen kÀnns lite övermöblerad. Det Àr inte mycket golvyta ombord. Ett grundare kök hade gjort skillnad. à andra sidan hade jag sÀkert klagat pÄ bristande arbetsyta om man valt detta. Som alltid Àr det en frÄga om prioriteringar, nÄgot man mÄste acceptera nÀr man vill ha en kort och smidig husbil. I stort har Eura Mobils konstruktörsteam prioriterat rÀtt rakt igenom.
Fakta
- Modell Eura Mobil Profila T696 EB MB
- Ă rsmodell 2023
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes Sprinter/AL-KO
- Motor 2,0L 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- LxBxH 712 x 232 x 292 cm
- AxelavstÄnd 4 107 mm
- StÄhöjd 197 cm
- Totalvikt 4 500 kg (3 500 kg)
- Lastvikt 1 490 kg (490 kg)
- FĂ€rskvattentank 140 liter
- Spillvattentank 100 liter
- BrÀnsletank 92 liter
- AdBlue tank 19 liter
- Pris som testad: 1 295 000 kr (Kampanjpris, ord pris 1 347 000 kr)
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i BorÄs
Fakta
Jag gillar
- PrisvÀrd
- Drivlina och chassi
- Hög lastvikt
- 10 Ă„rs fuktskadegaranti
- VĂ€lutrustad
- Gasolutrymmet
Â
Jag önskar
- Att en av sÀngarna var 200 cm lÄng
- 5-10 cm lÀgre sÀngar, det Àr precis sÄ att jag kan sitta bekvÀmt pÄ sÀngkanten. StrÀcker jag pÄ ryggen tar huvudet i taket.
Utrustning
 ABS, ASR, ESP, 2 airbags, klimatanlÀggning, farthÄllare, stereo, backkamera, GPS, elektrisk handbroms, Alde vattenburen vÀrme, slimline kylskÄp, trelÄgig gasolspis, markis, 2 x GEL batteri, solcellspanel, cykelstÀll, TV (ej monterad pÄ testbilen), DUO control med krocksensor till gasolflaskorna, cykelstÀll (ej monterat pÄ testbilen), vÀrmedÀmpande fönster, bÀddbar dinette, myggnÀtsdörr, mörklÀggningsplisséer förarhytt, taklucka med flÀkt, elektrisk tömning av spillvattentanken