Meny

.

Eura Mobil Profila T696 EB MB

Eura Mobil Àr inte kÀnda för att bygga billiga husbilar. De Àr en premiumtillverkare som har profilerat sig med kvalitet, goda vinteregenskaper och en unik bodelskonstruktion med teknik hÀmtad frÄn flygindustrin. SÄ döm om min förvÄning nÀr de lanserar en av marknadens billigaste halvintegrerade husbilar baserade pÄ Mercedes Sprinter. Den vill man syna nÀrmare.

 

Av Stefan Janeld

 

Molnen Àr blygrÄ och hÀnger tunga frÄn himlen över BorÄs. HÀr och var skiner solen igenom och reflekterar i den vÄta asfalten. Jag styr ut frÄn Autohallens sprillans nya anlÀggning i Viareds industriomrÄde, ett av Sveriges största.

PĂ„ andra sidan motorvĂ€gen finns en skog. Jag kör in i skogen pĂ„ en grusvĂ€g. En fin grusvĂ€g, utan större potthĂ„l eller ”tvĂ€ttbrĂ€den”, men Ă€ndĂ„ stĂ€ller den högre krav pĂ„ chassiet Ă€n en slĂ€t asfaltsvĂ€g. Det rister lite i bilen men mindre Ă€n vĂ€ntat. AL-KO chassiet gör ett gott jobb och trots det ojĂ€mna underlaget Ă€r inredningen tyst.

 

Tyst fÀrd

Jag trivs bakom ratten. FrÀmst för att den 170 hk starka motorn och den niovÀxlade automatlÄdan samspelar vÀl. Det Àr en trygg och avslappnad fÀrd. Motorljudet förnims, inte mer. PÄ asfalt Àr det en mycket tyst fÀrd. Det lÄga motorljudet gör dock att man hör mer vÀgljud. Accelerationen Àr snabb och helt linjÀr, lÄdan vÀxlar omÀrkbart.

Stolarna Àr lite för smala för min lekamen, jag vÀljer att inte fÀlla ner vÀnster armstöd och istÀllet vila armbÄgen mot dörren.

IstĂ€llet för Mercedes egna multimediasystem MBUX har Eura Mobil valt ett system frĂ„n Zenec. Billigare, men inte sĂ€mre funktion. En klok besparing. Utöver multimediasystemet med en mycket bra backkamera finns allt en modern komfortbilist med sĂ€kerhetsmedvetande förvĂ€ntar sig – ABS, ESP, antispinn, filbytesvarnare, helljusassistent, dimljus, dĂ€cktrycksövervakning, effektiva LED strĂ„lkastare, farthĂ„llare, klimatanlĂ€ggning, elspeglar.

 

Lastar 1,5 ton!

Det hĂ€r Ă€r inte en tung husbil, i körklart skick stĂ„r vĂ„gen enligt Eura Mobil pĂ„ 3 010 kg. ÄndĂ„ har den svenska agenten valt att ta in bilen med 4 500 kg totalvikt. Det ger en lastvikt pĂ„ hela 1 490 kg.

Med tanke pÄ att bilen Àr tÀnkt för tvÄ resenÀrer kan de packa för glatta livet utan att riskera övervikt. Garaget rymmer massor, de stora garderoberna under sÀngarna likasÄ. Det Àr gott om överskÄp, försedda med hyllplan sÄ att man kan utnyttja volymen maximalt. Eftersom tekniken Àr förpassad till dubbelgolvet blir det mer plats för stuv i bodelen.

 

Redo för fricamping vintertid

Med tanke pÄ prislappen kan man tro att det Àr luftburen vÀrme ombord. Men icke. Det Àr ett vattenburet vÀrmesystem frÄn svenska Alde. Ett vÀlplanerat system med konvektorer utmed sÀngarna, bakom soffor och Àven under framstolarna dÀr de motar kallras frÄn pedalstÀll och rutor.

Tekniken och tankarna förvaras frostfritt i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Bakom en utvÀndig lucka Àr rejÀla kranar för tömning av tankarna frostfritt placerade. Den till spillvattnet Àr försedd med elventil.

Det Àr vÀl sörjt för campande Àven under bister svensk vinter, fricamping om sÄ önskas.

Det enda som inte kÀnns vinteranpassat Àr kjolarna i plast. PÄ vinterbilar Àr aluminium det bÀttre valet. Men detta pÄverkar inte bilens vinterkompetens men man mÄste vara lite försiktigare med exempelvis gasolflaskorna sÄ de inte stöter emot eftersom plast blir spröd i strÀng kyla.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med Profila T696 EB MB. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Jag tycker

Den första Eura Mobil jag testade för snart 15 Ă„r sedan var en kampanjmodell som marknadsfördes som ”Prisbomben”. FrĂ„gan Ă€r om inte Ă€ven denna modell förtjĂ€nar att kallas prisbomb. Att fĂ„ Mercedes drivlina, AL-KO chassi och Aldes vattenburna vĂ€rme för 1,3 miljoner kan, mig veterligen, ingen annan tillverkare matcha.

JÀmfört med exklusivare syskonet, Contura, Àr möblerna enklare och förarhytten i Contura Àr en exklusivare version. Men funktionalitet och kompetens har man inte prutat pÄ. Och kÀnslan ombord Àr knappast pÄver. TextilklÀtt innertak Àr en tydlig premiumsignal. De stora takfönstren likasÄ. Allt man tar i har en gedigen kÀnsla.

Om jag ska rikta nĂ„gon kritik Ă€r det att bilen kĂ€nns lite övermöblerad. Det Ă€r inte mycket golvyta ombord. Ett grundare kök hade gjort skillnad. Å andra sidan hade jag sĂ€kert klagat pĂ„ bristande arbetsyta om man valt detta. Som alltid Ă€r det en frĂ„ga om prioriteringar, nĂ„got man mĂ„ste acceptera nĂ€r man vill ha en kort och smidig husbil. I stort har Eura Mobils konstruktörsteam prioriterat rĂ€tt rakt igenom.

Fakta

Fakta

Jag gillar

  • PrisvĂ€rd
  • Drivlina och chassi
  • Hög lastvikt
  • 10 Ă„rs fuktskadegaranti
  • VĂ€lutrustad
  • Gasolutrymmet

 

Jag önskar

  • Att en av sĂ€ngarna var 200 cm lĂ„ng
  • 5-10 cm lĂ€gre sĂ€ngar, det Ă€r precis sĂ„ att jag kan sitta bekvĂ€mt pĂ„ sĂ€ngkanten. StrĂ€cker jag pĂ„ ryggen tar huvudet i taket.

Utrustning

  ABS, ASR, ESP, 2 airbags, klimatanlÀggning, farthÄllare, stereo, backkamera, GPS, elektrisk handbroms, Alde vattenburen vÀrme, slimline kylskÄp, trelÄgig gasolspis, markis, 2 x GEL batteri, solcellspanel, cykelstÀll, TV (ej monterad pÄ testbilen), DUO control med krocksensor till gasolflaskorna, cykelstÀll (ej monterat pÄ testbilen), vÀrmedÀmpande fönster, bÀddbar dinette, myggnÀtsdörr, mörklÀggningsplisséer förarhytt, taklucka med flÀkt, elektrisk tömning av spillvattentanken

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift