.

Dreamer D55 Select Limited

Skiljer sig från mängden

Sex meter långa plåtisar med tvärbädd bak går det tretton på
dussinet. Att som husbilsjournalist arbeta upp en entusiasm inför mötet med en
dussinbil är svårt. Men ju mer jag umgicks med denna bil, desto mer
entusiastisk, rentav imponerad, blev jag.

Text och foto: Stefan Janeld

Dreamer är ett franskt fabrikat från Rapido Gruppen, specialiserat på att inreda skåpbilar. Varumärket har funnits i sex år. Men produktionen har varit igång i tio år, under namnet Campérève, ett varumärke som snabbt blev populärt i Frankrike. Så pass att man ville satsa på export. Men endast fransktalande kunde uttala och förstå namnet. Lösningen blev att döpa exportbilarna till Dreamer.

De första åren med export satsade man på lågprismodeller men senare även en exklusivare serie, kallad Select.

Dreamer utmärker sig genom att bygga mer än bara storsäljande modeller. Man har flera nischprodukter i modellutbudet. Med planlösningar man är helt ensamma om på marknaden. Denna bredd gör att man lyckats växa snabbt på de flesta marknader, till och med den Brittiska som är väldigt svårcharmad eftersom man har en stor inhemsk produktion av plåtisar.

 

Luftfjädring standard

Den läderklädda ratten är trevlig att greppa. 160 hk motorn under huven puttar på med rejäl kraft. Den nioväxlade automatlådan ger en helt linjär acceleration med omärkbara växlingar. Jag kör bilen som vilken personbil som helst.

Testbilen står på ett Heavy Chassi som har luftfjädring som standard! Luftfjädringen lugnar ner rekylen från de styva bladfjädrarna och ger en lugn färd. Jag kör mycket avslappnat.

Bilen är lika hemma på motorvägen som ringlande småvägar.  På motorvägen njuter jag av att ligga i 110 km/h med en motor som med automatlådan i ECO läget varvar 1200 varv – det är i princip tomgångsvarv!

Vill jag ha rappare gasrespons kan jag välja Normal eller Power läget. Det senare är främst tänkt att användas när man drar släp.

Det är hög utrustningsnivå. Jag har allt jag förväntar mig av en modern bil. Antispinn, antisladd, ABS, hillholder, hill descent controll, AC, farthållare, modern radio med pekskärm som inkluderar backkamera.

Bra med förvaringsutrymmen

Att bilen står på ett heavy chassi betyder inte att man valt en förhöjd totalvikt. Chassivalet är i detta fall ett rent komfortval. Totalvikten är 3 500 kg så alla med B-kort får köra. Lastvikten är 445 kg. Låter kanske inte så mycket. Men betänk då att bilen är rikligt utrustad från start och att standardutrustningen är inräknad i bilens tjänstevikt.

 

Garaget under sängen bak är i två nivåer för att man ska kunna utnyttja volymen bättre. Vill man kan man enkelt ta bort den extra nivån. Det går snabbt att fälla upp sängen och få en skåpbil med plats att frakta hem en soffa, lasta in ett par cyklar eller vad man nu vill få in.

I taket i sovrummet löper överskåp runt om. I fotänden är skåpet dubbelt så högt och försett med två luckor.

Garderoben har sin plats i duschen och svängs ut därifrån när man duscha. En lösning Dreamer använt i flera år och som verkligen utnyttjar bilens begränsade dimensioner på ett effektivt sätt.

Fricamping vintertid är ingen strapatst här

Standardvärmare är en gasoldriven Truma Combi på 4 kw, men testbilen är extrautrustad med 6 kw versionen med elpatron. Denna värmer även den isolerade spillvattentanken, man kan alltså fricampa vintertid utan att spillvattentanken fryser. Även tömningsventilen sitter frostskyddat. Ett populärt tillval är dieselversionen av samma värmare.

Ett elektriskt värmegolv höjer komforten ytterligare ett snäpp.

Det är ingen luftcirkulation genom överskåpen. Men det finns en luftspalt bakom den bakre väggen i skåpet. Hur mycket den hjälper är svårt att sia om eftersom jag aldrig testat en bil med denna lösning i köldgrader.

Med ett utvändigt isolertäcke över förarhytten och ett invändigt vid bakdörrarna kommer det vara en trevlig värmestuga när Kung Bore ylar utanför. Dessa ingår dock inte utan får köpas separat.

Jag tycker

Dagens testbil är i det exklusiva Select utförandet och i de flesta avseenden en premiumprodukt. Kvalitetskänslan ombord är hög, riktigt hög till och med.

Designen på möblerna och omsorgen kring detaljer som både förskönar och ökar användarvänligheten imponerar.

Det som gör att bilen inte spelar i den högsta divisionen är den plastiga insidan på bakdörrarna och taket som inte är klätt i mjukt material utan är en simpel skiva. Att jag ens tar upp dessa saker vittnar om hur resten av bilen skämmer bort mig. Ty endast ett fåtal producenter klär bakdörrarna och taket.

För paret som letar en sexmeters plåtis med tvärbädd bak är detta ett riktigt trevligt alternativ utan allvarliga missar.

Vi gillar

Kvalitetskänslan

Drivlinan

Välutrustad från start

Badrummet

Lätt att växla mellan garage och sovrum

Lättbäddad sittgrupp

Bra med USB-uttag för att ladda elektronikprylar

Vi önskar

Bredare säng

Lägre kök

Fakta

Hemsida: www.dreamer-van.se

Vi lånade bilen av Tumbo Husbilar & Husvagnar, www.tumbo.se

Utrustning testbil

Luftfjädring bak, ABS, antispinn, ESP, faluminiumfälgar, arthållare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, kylskåp med frysfack, spis med 2 gasolbrännare, Truma Combi 6EH luftburen gasolvärmare med elpatron, isolerad och av värmesystemet uppvärmd spillvattentank, elgolvvärme.