Meny

.

Dreamer D55 Select Limited

Skiljer sig frÄn mÀngden

Sex meter lÄnga plÄtisar med tvÀrbÀdd bak gÄr det tretton pÄ
dussinet. Att som husbilsjournalist arbeta upp en entusiasm inför mötet med en
dussinbil Àr svÄrt. Men ju mer jag umgicks med denna bil, desto mer
entusiastisk, rentav imponerad, blev jag.

Text och foto: Stefan Janeld

Dreamer Àr ett franskt fabrikat frÄn Rapido Gruppen, specialiserat pÄ att inreda skÄpbilar. VarumÀrket har funnits i sex Är. Men produktionen har varit igÄng i tio Är, under namnet CampérÚve, ett varumÀrke som snabbt blev populÀrt i Frankrike. SÄ pass att man ville satsa pÄ export. Men endast fransktalande kunde uttala och förstÄ namnet. Lösningen blev att döpa exportbilarna till Dreamer.

De första Ären med export satsade man pÄ lÄgprismodeller men senare Àven en exklusivare serie, kallad Select.

Dreamer utmÀrker sig genom att bygga mer Àn bara storsÀljande modeller. Man har flera nischprodukter i modellutbudet. Med planlösningar man Àr helt ensamma om pÄ marknaden. Denna bredd gör att man lyckats vÀxa snabbt pÄ de flesta marknader, till och med den Brittiska som Àr vÀldigt svÄrcharmad eftersom man har en stor inhemsk produktion av plÄtisar.

 

LuftfjÀdring standard

Den lÀderklÀdda ratten Àr trevlig att greppa. 160 hk motorn under huven puttar pÄ med rejÀl kraft. Den niovÀxlade automatlÄdan ger en helt linjÀr acceleration med omÀrkbara vÀxlingar. Jag kör bilen som vilken personbil som helst.

Testbilen stÄr pÄ ett Heavy Chassi som har luftfjÀdring som standard! LuftfjÀdringen lugnar ner rekylen frÄn de styva bladfjÀdrarna och ger en lugn fÀrd. Jag kör mycket avslappnat.

Bilen Ă€r lika hemma pĂ„ motorvĂ€gen som ringlande smĂ„vĂ€gar.  PĂ„ motorvĂ€gen njuter jag av att ligga i 110 km/h med en motor som med automatlĂ„dan i ECO lĂ€get varvar 1200 varv – det Ă€r i princip tomgĂ„ngsvarv!

Vill jag ha rappare gasrespons kan jag vÀlja Normal eller Power lÀget. Det senare Àr frÀmst tÀnkt att anvÀndas nÀr man drar slÀp.

Det Àr hög utrustningsnivÄ. Jag har allt jag förvÀntar mig av en modern bil. Antispinn, antisladd, ABS, hillholder, hill descent controll, AC, farthÄllare, modern radio med pekskÀrm som inkluderar backkamera.

Bra med förvaringsutrymmen

Att bilen stÄr pÄ ett heavy chassi betyder inte att man valt en förhöjd totalvikt. Chassivalet Àr i detta fall ett rent komfortval. Totalvikten Àr 3 500 kg sÄ alla med B-kort fÄr köra. Lastvikten Àr 445 kg. LÄter kanske inte sÄ mycket. Men betÀnk dÄ att bilen Àr rikligt utrustad frÄn start och att standardutrustningen Àr inrÀknad i bilens tjÀnstevikt.

 

Garaget under sÀngen bak Àr i tvÄ nivÄer för att man ska kunna utnyttja volymen bÀttre. Vill man kan man enkelt ta bort den extra nivÄn. Det gÄr snabbt att fÀlla upp sÀngen och fÄ en skÄpbil med plats att frakta hem en soffa, lasta in ett par cyklar eller vad man nu vill fÄ in.

I taket i sovrummet löper överskÄp runt om. I fotÀnden Àr skÄpet dubbelt sÄ högt och försett med tvÄ luckor.

Garderoben har sin plats i duschen och svÀngs ut dÀrifrÄn nÀr man duscha. En lösning Dreamer anvÀnt i flera Är och som verkligen utnyttjar bilens begrÀnsade dimensioner pÄ ett effektivt sÀtt.

Fricamping vintertid Àr ingen strapatst hÀr

StandardvĂ€rmare Ă€r en gasoldriven Truma Combi pĂ„ 4 kw, men testbilen Ă€r extrautrustad med 6 kw versionen med elpatron. Denna vĂ€rmer Ă€ven den isolerade spillvattentanken, man kan alltsĂ„ fricampa vintertid utan att spillvattentanken fryser. Även tömningsventilen sitter frostskyddat. Ett populĂ€rt tillval Ă€r dieselversionen av samma vĂ€rmare.

Ett elektriskt vÀrmegolv höjer komforten ytterligare ett snÀpp.

Det Àr ingen luftcirkulation genom överskÄpen. Men det finns en luftspalt bakom den bakre vÀggen i skÄpet. Hur mycket den hjÀlper Àr svÄrt att sia om eftersom jag aldrig testat en bil med denna lösning i köldgrader.

Med ett utvÀndigt isolertÀcke över förarhytten och ett invÀndigt vid bakdörrarna kommer det vara en trevlig vÀrmestuga nÀr Kung Bore ylar utanför. Dessa ingÄr dock inte utan fÄr köpas separat.

Jag tycker

Dagens testbil Àr i det exklusiva Select utförandet och i de flesta avseenden en premiumprodukt. KvalitetskÀnslan ombord Àr hög, riktigt hög till och med.

Designen pÄ möblerna och omsorgen kring detaljer som bÄde förskönar och ökar anvÀndarvÀnligheten imponerar.

Det som gör att bilen inte spelar i den högsta divisionen Àr den plastiga insidan pÄ bakdörrarna och taket som inte Àr klÀtt i mjukt material utan Àr en simpel skiva. Att jag ens tar upp dessa saker vittnar om hur resten av bilen skÀmmer bort mig. Ty endast ett fÄtal producenter klÀr bakdörrarna och taket.

För paret som letar en sexmeters plÄtis med tvÀrbÀdd bak Àr detta ett riktigt trevligt alternativ utan allvarliga missar.

Vi gillar

KvalitetskÀnslan

Drivlinan

VÀlutrustad frÄn start

Badrummet

LÀtt att vÀxla mellan garage och sovrum

LÀttbÀddad sittgrupp

Bra med USB-uttag för att ladda elektronikprylar

Vi önskar

Bredare sÀng

LÀgre kök

Fakta

Hemsida: www.dreamer-van.se

Vi lÄnade bilen av Tumbo Husbilar & Husvagnar, www.tumbo.se

Utrustning testbil

LuftfjÀdring bak, ABS, antispinn, ESP, faluminiumfÀlgar, arthÄllare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, kylskÄp med frysfack, spis med 2 gasolbrÀnnare, Truma Combi 6EH luftburen gasolvÀrmare med elpatron, isolerad och av vÀrmesystemet uppvÀrmd spillvattentank, elgolvvÀrme.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift