Vi testar en anrik planlösning frÄn McLouis som genom Ären förÀndrats, förfinats och Ätnjutit olika prioriteringar. I denna senaste, och mest pÄkostade, version Àr det sÀngarna som Àr prio #1. RÀtt eller fel? Bedöm sjÀlv.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Första gÄngen jag testade McLouis med denna planlösning var 2014. DÄ var det i den enklaste versionen. Nu, 10 Är senare, Àr det i den mest pÄkostade versionen. Det har hÀnt en hel del under dessa Är. Bland annat har McLouis en gÄng för alla lÀmnat instegsklassen och Àr ett etablerat mellanklassfabrikat. Vad som inte förÀndrats Àr den svenska importörens filosofi om att bara sÀlja vÀlutrustade bilar. All-inclusive konceptet ger inte bara köparen en vÀlutrustad husbil. Det underlÀttar Àven vid byte av husbil eftersom alla vet att bilarna Àr i princip fullutrustade. Och fabriksmonterade tillval krÄnglar alltid mindre Àn de som monteras av handlare. Helt enkelt för att fabriken fÄr in en snits som en handlare aldrig kan fÄ.
Â
180 hk med automat
Jag kör bilen pÄ mestadels ringlande vÀgar av skiftande kvalitet. Chassiet Àr Fiats heavy-version med dubbla bladfjÀdrar. Det ger en stabil fÀrd. PÄ sÀmre vÀg letar sig en del resonansljud in i bodelen och det rister en del. Taket Àr faktiskt tygklÀtt, det förbÀttrar ljudkomforten. Jag har aldrig sett ett tygklÀtt tak i en mellanklassbil tidigare. Det brukar vara förbehÄllet premiumhusbilar.
Som vanligt sitter man i högsta laget i Fiats hytt. Men stolen Àr skön och jag har inga problem att sitta tillbakalutad och Äka med pÄ fÀrden. Motorn Àr den större pÄ 180 hk kopplad till Fiats fina 9-vÀxlade automat. En drivlina som egentligen Àr starkare Àn bilen krÀver, standardmotorn pÄ 140 hk hade rÀckt. Men nog Àr det fint att ha den dÀr extra kraften.
McLouis har ett antal olika multimediasystem att vĂ€lja bland. I denna sitter ett som ser ut som en backspegel. Backkameran Ă€r vĂ€ldigt tydlig med bra indikationslinjer i blĂ„tt, grönt, gult och rött. I övrigt finns allt en modern komfortbilist tar för givet â AC, farthĂ„llare, elhissar, elspeglar. PĂ„ sĂ€kerhetssidan noterar jag ABS, ESP, antispinn, hillholder och dubbla airbags.
Â
Lastar 1,3 ton
Bilen stÄr som sagt pÄ ett heavychassi. Det i kombination med 180 hk motorn gör att man kan fÄ 4,4 tons totalvikt. Med 140 hk motorn stannar det vid 4,25 ton. Oavsett vilket Àr lastvikten god. Testbilen fÄr lasta 1 320 kg. Man kan fÄ bilen pÄ light chassi med 3,5 tons totalvikt. DÄ gör den lÀgre lastvikten att man fÄr packa med omsorg om man Àr fler Àn tvÄ ombord.
De flesta lastutrymmen Àr placerade baktill. Garaget bakom bakaxeln, garderoberna ovanpÄ densamma. Vattentanken har sin plats under dinettesoffan, mellan hjulaxlarna. Spillvattentanken Àr ocksÄ placerad mellan hjulaxlarna. Det gynnar viktfördelningen.
Om man inte packar allt för tungt i garaget och nöjer sig med ett par cyklar pÄ det utvÀndiga cykelstÀllet Àr risken att lasta bort de goda vÀgegenskaperna liten. Har du tunga elcyklar Àr rÄdet att ha dem i garaget för att minska hÀvstÄngseffekten.
Â
Vinterutrustad
McLouis bygger inte sina bilar för att i första hand anvÀndas vintertid. Men de utrustar dem för att ge god boendekomfort Àven nÀr det Àr kallt. VÀrmaren Àr Trumas luftburna gasolpanna pÄ 6 kW med elpatron, den har effekt sÄ det rÀcker. TyvÀrr Àr den placerad under vÀnster sÀng. Det betyder lÄnga luftslangar för att fÄ vÀrmen fram till sittgruppen. NÀr luften kommer dit har den tappat fart och vÀrme. Enkelt beskrivet fÄr man ett varmare sovrum Àn vardagsrum. Det omvÀnda vore önskvÀrt.
I övrigt har McLouis gjort mycket rĂ€tt. Elektriskt vĂ€rmegolv höjer komforten nĂ€r man stĂ„r vid elstolpe. Spillvattentanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd, dock inte tömningskranen. Ăr det riktigt kallt Ă€r mitt rĂ„d att hĂ„lla den öppen och ha en balja under bilen.
LÀngs lÄngbÀddarna löper hÄlstucken vÀrmeslang och en sarg ser till att hÄlla madrassen en bit frÄn vÀggen för att lÄta varmluften stiga fritt.
MörklÀggningsplisséerna i dörrarna Àr av den dubbla typen som isolerar bÀttre. Vindrutans jalusi Àr inte dubbel, men det Àr den aldrig. Förutom plisséerna och jalusin finns ett invÀndigt draperi att dra för. Kan tyckas onödigt med det kommer stoppa en del strÄlningskyla minska draget runt fötterna. Vill du öka isoleringen mer Àn sÄ kan du alltid köpa till ett utvÀndigt isolertÀcke.
Se bilen som en husbil för tre sÀsonger och enstaka vinterÀventyr vid elstolpe sÄ blir du inte besviken. StÄr du vid elstolpe kan du alltid placera en liten oljeradiator i förarhytten för att balansera vÀrmen ombord.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med denna modell. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Denna senaste, och lyxigaste, versionen av McLouis garagebil med höga lÄngbÀddar har stuvat om lite i prioriteringsordningen. SÀngarna har förlÀngts med 10-15 cm. Det Àr centimetrar man stulit frÄn sittgruppen. Det mÀrks inte sÄ mycket nÀr man sitter och umgÄs. Men nÀr soffan ska agera baksÀte mÀrks det. Jag tror dock att denna förÀndring beror pÄ kunders önskemÄl. De flesta som köper modellen Àr Àldre par som vill kunna ta med sig barnbarn en helg eller tvÄ per sÀsong. DÄ Àr sovkomfort viktigare Àn baksÀteskomfort. De sitter ÀndÄ alltid i de bakÄtsnurrade framstolarna.
Som helhet Ă€r det en vĂ€lkomponerad och vĂ€lutrustad mellanklassbil. Om du tycker den Ă€r i dyraste laget kan du i skrivande stund fĂ„ modellen för 949 000 kronor âAll Inclusiveâ om du kan leva med 140 hk motor och manuell lĂ„da.
Fakta
- Modell McLouis Mc4 873
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat heavy (tillval)
- Motor Fiat 2,2L 180 hk
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 745 x 235 x 295 cm
- InvÀndig höjd 190 cm vid sittgruppen, 310 cm vid köket
- Totalvikt 4 400 kg
- Lastvikt 1 321 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 90 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 120 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris testbil 1 117 000 kr
- Hemsida www.autohallenhusbilar.se
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i KungsÀngen
Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, hillholder, centrallÄs inkl bodelsdörr, elbackspeglar, farthÄllare, AC, vattenburen vÀrme, Truma Combi 6EH luftburen gasolvÀrmare/varmvattenberedare, aluminiumfÀlgar, kyl med separat frys, spis med 3 brÀnnare, 140 W solpanel, markis, multimedia med backkamera, TV, cykelhÄllare för 4 cyklar.
Jag gillar
- Drivlinan
- VÀlutrustad frÄn start
- RejÀla lÄngbÀddar
- Man lyfter sÀngarna i lÀngdriktningen för att komma Ät garderoberna under, en lösning som inte förstör bÀddningen.
- Ramfönster
- Tryckvattenpump
- 10 Ärs tÀthetsgaranti
Â
Jag önskar
- Centralt placerad vÀrmare
- Isolerad tömningsventil till spillvattentanken
- Att handdukshÄllaren pÄ toaletten satt högre upp
- Rymligare sittgrupp
- Â