PÄ CMT i januari var lilla Freedom en av de mest omskrivna modellerna. En vanlife inspirerad plÄtis, 540 cm kort med charmig inredning.
PÄ Ärets Caravan Salon stod dess större syskon, Freedom 636. En bil som vÀcker ett svÄrslÀckt habegÀr.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Den första Freedom var en testballong. Nu vet man att intresset Àr stort och Freedom Àr ett flygfÀrdigt fabrikat. Bilarna byggs i Polen, i samma fabrik som Kabe-Àgda Affinity. Mannen bakom bilarna Àr Affinitys kluriga designer, Jacek Jaskot. En man med en osedvanlig fingertoppskÀnsla och sinne för design.
Â
Inredd som en camper
SkottvÀggen till förarhytten Àr kvar. Mot den Àr kök och badrum placerat. Bak Àr en dubbelbinge. Sittgruppen Àr face-to-face soffor med ett bord emellan. SÄ inreds ofta campers. En stor skillnad Àr dock mÀngden stuvutrymme, i Freedom 636 Àr det ett av plÄtisvÀrldens största garage under sÀngen.
KÀnslan ombord Àr helt olik den vi Àr vana vid frÄn serietillverkade plÄtisar. Precis som i de hemmabyggda vanlife bilarna Àgarna inreder sjÀlva.
Â
Kommer stÀllas ut pÄ Elmia Husvagn Husbil
Jag blev glad nÀr jag hörde att handlare tjatat till sig att bilen ska stÀllas ut pÄ Elmia, det var nÀmligen inte tanken frÄn början.
Â
Freedom 636
Baseras pÄ Fiat/Citroën, 140 hk, manuell vÀxellÄda, LxBxH 636 x 210 x 264 cm, totalvikt 3 500 kg, lastvikt 650 kg, luftburen gasolvÀrmare Truma Combi 4, 70 liter kylskÄp, spis med 2 brÀnnare, 100 liter fÀrskvatten, 70 liter spillvatten, kassettoa.