En varm augustidag umgicks jag med den största halvintegrerade husbilen pÄ marknaden. En bil utan konkurrenter.
Ăr den de helintegrerade husbilarnas fiende nummer 1? Eller en relik frĂ„n en svunnen tid som borde lĂ€mna plats pĂ„ monteringslinan för andra modeller?
Â
Av Stefan Janeld
Â
För sisĂ„dĂ€r 15 Ă„r sedan var treaxlade halvintegrerade husbilar relativt vanliga. BĂŒrstner, Hobby och Eura Mobil sĂ„lde hyggligt av biltypen. NĂ€r Polar skulle bygga sin första egna husbil valde de en treaxlad halvintegrerad. Men dĂ„ hade de tre tyska fabrikaten redan lagt ner sina modeller. I England bygger Swift de största Kon-Tiki modellerna med tre axlar. De har nĂ€mligen inga helintegrerade bilar pĂ„ programmet. Och det var nog introduktionen av billigare helintegrerade modeller som gjorde att volymerna blev för smĂ„ för de tyska tillverkarna att motivera fortsatt produktion. Men Kabe har fortsatt sĂ€lja bra. De har till och med tvĂ„ modeller pĂ„ programmet. Testbilen med lĂ„ngbĂ€ddar och dess syskon med queensbed.
Â
Ett Àss i hjulhuset
Redan dĂ„ modellen introducerades skilde den sig frĂ„n sina konkurrenter. DĂ„ baserades den pĂ„ Fiat/AL-KO och hade den bredaste bodelen av alla halvintegrerade husbilar â 245 cm. Det ger volym som i en husvagn, golvyta som en konsertlokal.
Att Kabe dessutom tog det vÄgade beslutet att avstÄ garage i lÄngbÀddarsbilen gjorde att den invÀndiga volymen upplevs som Ànnu större.
Nu var det en hel del kunder som önskade garage, dÀrav modellen med en queensbed. Den har ett garage.
NÀr Kabe skiftade frÄn Fiat till Mercedes hade man kunnat slÀppa denna modell. Det finns gott om helintegrerade alternativ i modellprogrammet. Men de Àr smalare. Det Àr just kombinationen av en lÄng och bred bodel som gör detta till en sÄ lockande modell för de som vill ha mesta möjliga boendekomfort.
Â
LÀttkörd
Nio meter husbil med tandemaxel och rejÀl hjulbas Àr ett vÀlkÀnt recept för god lÄngfÀrdskomfort och stabila vÀgegenskaper som hÄller kursen Àven i kraftig sidvind. Det Àr inte en smidig husbil, men inte svÄrkörd. Skillnaden mellan denna och en 750 cm husbil Àr förvÄnande liten. Att backkameran Àr utmÀrkt hjÀlper till. Men jag anvÀnder speglarna mer Àn kameran dÄ jag precisionsbackar ut bilen frÄn den trÄnga plats den stÄr pÄ.
Motorn Ă€r pĂ„ 170 hk kopplad till en silkeslen niovĂ€xlad automat. Den drar bra. Jag sitter bekvĂ€mt och skulle gĂ€rna Ă„ka lĂ„ngt och lĂ€nge. Till min hjĂ€lp har jag en mĂ€ngd aktiva sĂ€kerhetssystem – sidvindsassistent, autobroms, adaptiv farthĂ„llare, attention assist, ESP och antispinn. SĂ€kert nĂ„gra till förkortningar.
Ăven pĂ„ komfortsidan Ă€r det vĂ€l stĂ€llt â stora MBUX multimediasystemet med GPS och backkamera, klimatanlĂ€ggning och en mĂ€ngd justeringar för att anpassa stolen efter min kropp.
Â
Vinterkomforten tar man för given hos Kabe
Kabe har i decennier anvÀnt sina vinteregenskaper som sÀljargument. Och de har fog för det. FÄ tillverkare har egen köldkammare. Det har lÀrt dem mycket. Men det krÀvs lite extra att vÀrma en sÄ stor volym med ett vattenburet vÀrmesystem frÄn Alde. Ska vÀrmen bli jÀmnt fördelad mÄste systemet vara vÀlbalanserat. Jag har inte kunnat testa systemet, det var 28°C i skuggan. Men dÄ jag synar det hittar jag inget att anmÀrka pÄ.
NÄgot dubbelgolv finns inte att placera tekniken i. Kabe isolerar sina tankar och leder in vÀrme frÄn vattensystemet till dem. I bodelsgolvet löper vattenburen golvvÀrme.
Jag har frÄgat varför man inte har dubbelgolv i sina halvintegrerade modeller. Svaret Àr att de vill ha en sÄ lÄg profil som möjligt.
En unik detalj Àr att bilen har ett dubbeltak ovanför taksÀngen. TaksÀngen försvinner upp i ett garage i taket. PÄ sÄ vis blir taket jÀmnt, man slipper en sÀng som hÀnger ner i bodelen och sÀnker takhöjden. Men trycker man upp en sÀng mot taket blir sÀngen en del av bilens isolering. Med problem som fukt i madrassen och pÄföljande mögel. Genom att göra ett dubbeltak slipper man denna risk. Ingen annan tillverkare gör detta.
Eftersom bilen har en lÄng hjulbas, relativt kort överhÀng och inget garage som kan överlastas finns det goda chanser att de drivande framhjulen inte tappar fÀstet nÀr underlaget Àr halt. Detta Àr alltsÄ en bra vinterbostad och en bra vinterbil.
Â
Tji garage, men gott om stuv
Bilen mĂ„ sakna dubbelgolv och garage. Men det Ă€r allt annat Ă€n ont om stuvutrymmen. Ăven utvĂ€ndiga Ă€r det gott om. Tre utdragbara lĂ„dor, tvĂ„ mindre och en stor. Ett genomgĂ„ende utrymme under badrummet. Dessutom kan man nĂ„ flera av de invĂ€ndiga stuvutrymmena via utvĂ€ndiga luckor.
Inne i bilen Àr det en garderobsvÀgg, överskÄp en masse, gott om förvaring i bÄde kök och badrum samt utrymmen under sÀngarna och sofforna.
Cyklar fÄr man hÀnga pÄ bakstammen och campingmöblerna fÄr man skaffa i en storlek som gÄr in i det höga stuvutrymmet jÀmte badrummet.
Lastvikten Àr inte sÄ hög som man kan tro pÄ en husbil med 5,2 tons totalvikt. Men 845 kg rÀcker lÄngt och kommer knappast vara ett hinder. SÀrskilt som bilen sÀljs i princip fullutrustad frÄn start.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Kabe TM Royal x880 LT. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Börjar med att besvara frÄgan i rubriken. PÄ mÄnga vis Àr detta den helintegrerade husbilens fiende nummer 1. Den Àr rymligare, har ett enklare insteg och kÀnns förmodligen mindre lÀskig för den som aldrig kört en stor husbil tidigare. Att den Àr ett par hundratusen billigare Àn nÀrmaste helintegrerade slÀkting Àr heller ingen nackdel.
Den förtjÀnar sin plats pÄ monteringslinan i fabriken, helt klart.
Min kÀnsla Àr att mÄnga förbiser modellen eftersom de tror att i denna prisklass Àr det helintegrerat som gÀller. Kanske de till och med tycker att det ser bÀttre ut med en helintegrerad husbil pÄ uppfarten. FÄfÀnga kan leda vem som helst pÄ irrvÀgar.
Fakta
- Modell Kabe TM Royal x880 LT
- Ă rsmodell 2025
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mercedes/AL-KO
- Motor 2,2L 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 740 x 245 x 298 cm
- InvÀndig höjd 196 cm
- Totalvikt 5 200 kg
- Lastvikt 845kg
- Hjulbas 4 700 mm
- Diesel 90 liter
- AdBlue 22 liter
- FĂ€rskvattentank 110 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 18 liter
- Pris testbil ca 2 300 000 kr
- Hemsida www.kabe.se
- Vi lÄnade bilen av Kabe i Tenhult
Jag gillar
- Volymen i bodelen
- Köregenskaperna
- Golv utan nivÄskillnader
- Allt har den plats som krÀvs för god komfort
- Tryckt grafik istÀllet för klistermÀrken
- Dubbeltak vid taksÀngen
Â
Jag önskar
- SlÀde i gasolutrymmet
- Litiumbatteri som standard
Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, attention assist, nödbroms, adaptiv farthÄllare, 220A generator, elektrisk parkeringsbroms, alufÀlgar, centrallÄs inkl bodelsdörr, elbackspeglar, farthÄllare, klimatanlÀggning, MBUX multimediasystem, backkamera, GPS, Alde vattenburen vÀrme med golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, kyl med separat frys, spis med 3 brÀnnare, ugn, 4,5 meter markis