Ăverraskningen
Jag trodde mig veta vad det hÀr var för filur. Men ack vad jag bedrog mig.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Exsis Ă€r Hymers modellserie med smala och dĂ€rmed smidigare helintegrerade husbilar. Traditionellt har Exsis byggts pĂ„ Ford Transit. Men förra Ă„ret gjorde versionen pĂ„ Fiat entrĂ©. Lite bredare Ă€n den pĂ„ Ford, men fortfarande decimetern smalare Ă€n de flesta helintegrerade husbilar. Den fick namnet Exsis-i för att skilja den frĂ„n Exsis pĂ„ Ford. Till sĂ€songen 2013 uppdaterades Exsis pĂ„ Ford, Ă€ven den döptes till Exsis-i â förvirring i leden.
Exsis-i stÄr pÄ en vÄg pÄ mÀssorna för att illustrera hur lÀtt den Àr. Vilket Àr viktigt för de med B-körkort taget efter juni 1996 som fÄr köra bilar med max 3 500 kilo totalvikt. Normalt vÀger en helintegrerad husbil över sju meter omkring 3 200 kilo, testbilen vÀger in pÄ 2 910 kilo! Den minsta Exsis-i pÄ Fiat vÀger bara 2 610 kilo.
Planlösningen hjÀlper
Jag sitter bra, inte lika högt som i Fiats standardkupé och dÀrmed hamnar ratten i bekvÀm höjd och fötterna i bekvÀm vinkel till pedalerna. Jag fÄr snabbt koll pÄ bilens hörn. I korsningar och rondeller Àr A-stolparnas tjocklek orsak till en hel del uggletittande. Den upprÀttstÄende vindrutan hamnar lÄngt framför föraren och ger en lite distanserad körkÀnsla. Man Äker avslappnat snarare Àn kör aktivt.
Vid den normalt riskabla vÀnstersvÀngen Àr det tacksamt att köket placerat pÄ höger sida har ett rejÀlt fönster och att Àven bodelsdörren har ett fönster, det ger mig bra koll pÄ vad som kommer frÄn höger.
Motorn Àr pÄ 150 hÀstkrafter och kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda. En drivlina vÀl anpassad för bilen. Jag hÀnger med i motorvÀgstempo utan problem och pÄ smÄvÀgar Àr det avkopplande att kunna anvÀnda fyrans vÀxel som en automatlÄda.
Testbilen Àr byggd pÄ Fiat med AL-KO chassi och totalvikten Àr 4 250 kilo. Ett chassi som behöver lastas för att gÄ mjukt. I en olastad lÀttviktsbil blir det en skumpig fÀrd nÀr vÀgen Àr dÄlig. I gengÀld Àr lastvikten över 1,2 ton.
FÀrden Àr tyst, inredningen ger inte ett ljud frÄn sig och vÀg- och motorljud Àr vÀl dÀmpat. PÄ riktigt dÄlig vÀg lÄter det lite frÄn taksÀngen. En bidragande orsak till den tysta fÀrden Àr att Hymer valt bort den invÀndiga trappan som Àr en vanlig kÀlla till irriterande vÀgljud.
LastÄsna
Redan med 3,5 tons chassi har bilen en okej lastvikt pĂ„ nĂ€stan 600 kilo. Testbilens heavy chassi fĂ„r lasta 1 240 kilo! Och plats finns: i bodelen inte mindre Ă€n tre garderober, tvĂ„ under sĂ€ngarna och en fullhöjds, samt en hel del överskĂ„p. Garaget svĂ€ljer en hel del ocksĂ„, max 250 kilo fĂ„r du knö in hĂ€r. Ăverlast Ă€r knappast en risk.
Vintercamping funkar
Hymers vÀggar med polyuretanskum isolerar vÀl. Tankarna Àr isolerade och uppvÀrmda, den luftburna vÀrmaren Àr pÄ 6kw och försedd med elpatron. Det Àr gott om utblÄs pÄ bÄda sidor i bilen, tvÄ utblÄs Àr riktade mot kupén och motar kallraset frÄn de stora rutorna.
Luftspalter lĂ„ter luft cirkulera runt möblerna och jagar bort kallras och kondens. ĂverskĂ„pen Ă€r ocksĂ„ de ventilerade och försedda med sarger som hindrar klĂ€der och annat att störa ventilationen. Ett utvĂ€ndigt vintertĂ€cke följer med.
Vi önskar att hÄltagen vÀrmarslang löpte utmed sÀngarna och att en sarg hindrade sÀngklÀder frÄn att blockera ventilationen. Ett vÀrmegolv Àr ocksÄ önskvÀrt. Men som helhet Àr bilen vÀl rustad för vintercamping, sÀrskilt stÄendes vid elstolpe dÄ det sparar gasol och ger möjlighet för extra element.
Jag tycker
Jag hade vÀntat mig en körglad , lÀttfotad citybil med en nÄgot trÄng interiör med tanke pÄ att bilen Àr smal och i kortaste laget för lÄngbÀddar. Men tji fick jag.
PÄ vÀgen har den en avslappnad karaktÀr vars smidighet maskeras av det styvt avstÀmda chassiet och det faktum att man sitter lÄngt frÄn framrutan.
Inredningen har Hymer lyckats vÀl med och trots att bilen Àr smal finns inga trÄnga passager. Man rör sig ledigt frÄn kupé till sovrum. Det kÀnns rentav luftigt ombord. Enda offret Àr kompakt kök och badrum.
Att Hymer anstrÀngt sig för att fÄ ner vikten pÄ bilen hamnar i skymundan. IstÀllet Àr det bodelens rymd och alla stuvutrymmen som sticker ut.
Ett prisvÀrt alternativ till B-Klass eller en kompetent, rymlig bil för de som vill ha en kompakt husbil.
Fakta
- Modell Hymer Exsis-i 674
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 â 4 500 kg
- Max last 590 â 1 550 kg
- L x B x H 720 x 222 x 277 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 859 100 kronor
- Vi lĂ„nade bilen av Hymercenter i Ărebro
Vi gillar
- Gott om golvyta
- Stuvutrymmena â mĂ„nga garderober, bra garage
- Den uppfÀllbara stolen vid hallen
- Hallen
- Ingen invÀndig trappa
Â
Vi önskar
- 15 centimeter lÀgre sÀngar sÄ man slipper huka nÀr man sitter pÄ sÀngkanten
- Trollerifritt badrum
- Golv utan nivÄskillnader
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet i garaget
- Â
Utrustning testbil
ABS, airbags, antispinn, hillholder, antisladd, farthÄllare, elhissar, elspeglar, klimatanlÀggning, insynsskydd, eltrappsteg, myggnÀtsdörr, luftburen vÀrme, markis, stereo, taklucka med flÀkt