Meny

.

Solifer Finlandia i730 G

VÀn av vÀg

LÄg, lÀtt, varm och körglad som fÄ. SÄ lyder en vÀlvillig summering av nya Solifer Finlandia. Men det Àr inte hela sanningen: att bygga lÄgt och lÀtt har sitt pris.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Solifer bygger inga husbilar. De köper frĂ„n andra tillverkare – som utrustar och smyckar enligt Solifers egna specifikationer. Den billiga serien kallad Action har varit med nĂ„gra Ă„r nu – instegsbil med enklare inredning och luftburet vĂ€rmesystem. Till sĂ€songen 2013 lanserar Solifer ett helt nytt sortiment husbilar som ligger mer i linje med företagets husvagnar. De Ă€r försedda med vattenburen vĂ€rme, exklusiv lĂ€ttviktsinredning och en vĂ€ggkonstruktion utan trĂ€reglar. Risken för fuktskador i vĂ€ggarna Ă€r dĂ€rmed reducerad till ett minimum.

SÄvÀl halv- som helintegrerade modeller stÄr till buds. De halvintegrerade heter Camp (tre modeller, tvÄ med taksÀng) och Emotion (tre modeller). De helintegrerade lystrar till det nordiskt klingande namnet Finlandia (fyra modeller). Bilarna byggs av Tyska LMC och testbilen Àr teknisk tvilling med LMC Explorer II 730.

De nya modellerna ersÀtter inte Action serien, den finns kvar i sortimentet som ett billigt men vÀlbyggt alternativ. Vi testade Action med lÄngbÀddar i nr 7-2010, finns att köpa i vÄr digitala kiosk pÄ hemsidan.

Hemma överallt

I förarstolen sitter jag bra och djupt i en skön stol med ratten i bekvÀm höjd. Men vilket hukande för att komma pÄ plats: bilen Àr lÄg och taksÀngen över förarplatsen Àr en rejÀl historia som tar plats.

Jag kör bilen mer aktivt Àn jag brukar köra husbilar, nÀstan som en personbil. KÀnslan för bilens placering infinner sig omedelbart. Ett gott betyg Ät överblicken frÄn förarplatsen. Det enda som stör Àr den grova A-stolpen som förorsakar en del uggletittande i korsningar och rondeller.

SvÀnger upp pÄ motorvÀgen dÀr det Àr lÀtt att hÄlla tempot Àven i motlut. Motorn, den nya pÄ 2,3 liter och 150 hÀstar, passar bilen perfekt. LÄdan Àr manuell, med en automat (tillval) vore lyckan fullstÀndig. Motorljudet Àr mer nÀrvarande Àn vi Àr vana vid. Trist.

Bilen stĂ„r pĂ„ ett lĂ„gbyggt AL-KO chassi med de relativt nya ALC automatiskt nivĂ„reglerande dĂ€mparna. Det trivs pĂ„ lappade ringlande smĂ„vĂ€gar med tvĂ€ra kurvor och Ă„terkommande upp- och nedförsbackar. Jag hĂ„ller farten genom kurvorna, bilen ”rinner” fram. OjĂ€mnheterna tar hjulstĂ€llen hand om. Inga tendenser till studs i bakvagnen som pĂ„ ett bladfjĂ€drat Fiat originalchassi. Utrustningen i kupĂ©n Ă€r god, det enda vi saknar Ă€r stereo med navigator och backkamera. PĂ„ sĂ€kerhetssidan finns allt – ABS, airbags, antispinn med hillholder och antisladdsystem.

Bra garage

Bilen Ă€r byggd för att vara lĂ€tt och smidig, mycken möda har lagts pĂ„ lĂ€tta material i inredning och kaross. Bilens körklara vikt Ă€r 3 100 kilo och höjden Ă€r lĂ„g för en helintegrerad husbil – 270 centimeter. Totalvikten Ă€r 3 500 kilo som standard men kan höjas Ă€nda upp till 4 500. Lastvikten ligger frĂ„n 400 Ă€nda upp till 1 400 kilo.

Och det finns plats ombord för att lasta. I bodelen har vi garderob under ena sÀngen, byrÄ under andra och en hel del överskÄp utmed vÀggarna. Ett jÀttestuv under dinettesoffan. Testbilens mindre kylskÄp ger plats för extra mycket stuv, men troligen vÀljer de flesta en större kyl med separat frys och dÄ gÄr utrymmen förlorade.

Garaget sticker ut, inte storleken, men en praktisk inredning – skĂ„p med hyllor, nĂ€tfickor. Max lastvikt i garaget Ă€r satt till generösa 250 kilo, men bakaxeln ska inte belastas med mer Ă€n 2 000 kilo och med tanke pĂ„ de mĂ„nga överskĂ„pen i sovrummet ska man packa med omsorg.

Vinter – ja tack!

Vi har kört samma chassi pÄ slingrande vintervÀg och vet att det klarar uppgiften. Hjulbasen Àr lÄng (4,3 meter). SÄ lÀnge man inte toklastar garaget har drivhjulen fram fÀste.

Bilen Àr vÀlisolerad och försedd med vattenburen vÀrme. Tankarna Àr frostfritt placerade i ett tekniskt dubbelgolv placerat nedsÀnkt i chassiramen. Runt vÀggarna löper luftspalter, kompletterad med en konvektor i kupén och en extra vÀrmeflÀkt för att röra om i luftmassan och jaga bort kallraset. Som standard ingÄr ett utvÀndigt isolertÀcke för kupén.

Enda missen Àr den otillrÀckligt höga sargen runt sÀngarna bak. Risk finns att sÀngklÀderna blockerar luftflödet och dÀrmed vÀrmen som alstras av konvektorerna som löper lÀngs sÀngarna.

Vi tycker

FÄ husbilar Àr lika kompetenta pÄ vÀgen och ger lika mycket körglÀdje. VÀrmesystemet Àr mycket bra. Att bilen klarar Äretruntbruk Àven i norra Sverige tvivlar vi inte en sekund pÄ.

Men att bygga en helintegrerad husbil med sÄ lÄg profil pÄverkar innerutrymmena negativt om man ska möblera pÄ detta vis. Det Àr lÄgt i tak i kupén och Àven i sovrummet uteblir volymkÀnslan. För att fÄ stÄhöjd har golvet mitt i bilen sÀnkts med onödiga nivÄskillnader som följd. En 20 centimeter högre bil fÄr bÀttre takhöjd och plant golv.

Prisbilden kÀnns rimlig med tanke pÄ byggkvalitet, materialval och utrustningsnivÄ. Den som söker en körglad och körsÀker husbil att anvÀnda Äret om har hÀr en bil trogen varumÀrket Solifers kÀrnvÀrden.

Fakta

Vi gillar

  • Köregenskaperna
  • Byggkvaliteten
  • VĂ€rmesystemet
  • Garaget
  • Har en hall
  • 100% LED belysning

 

Vi önskar

  • Dubbelglas i kupĂ©n
  • Högre sarg runt sĂ€ngarna
  • Mer ljudisolering mot motorn

 

Vi gillar inte

  • NivĂ„skillnaderna i golvet
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, antispinn, hillholder, antisladd, farthÄllare, elhissar, elspeglar, klimatanlÀggning, insynsskydd, eltrappsteg, myggnÀtsdörr, vattenburen vÀrme, extra vÀrmeflÀkt i kupén, köksflÀkt, markis

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift