Kort bil för lÄnga resor.
Frankia sÀljer av tradition bÀst av de treaxlade helintegrerade bilarna. I alla fall hÀr hemma. Men Ärets största nyhet Àr nÄgot helt annat. En kompakt lÄngbÀddarsbil pÄ strax över sju meter. Har den vad som krÀvs för att charma svenska husbilister?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Tyska premiumtillverkaren Frankia sticker ut i husbilsvÀrlden. Likt fÄ andra visar de en ambition att lösa smÄ vardagsproblem: dubbla toakassetter, ett av marknadens smartaste garagesystem, samlad servicepunkt för el och vatten, en sÀrskild drickvattentank med egen kran, utvÀndiga tÀtningar pÄ lastluckorna. De bygger dessutom stabilt; aluminiumskelettet i bodelsvÀggarna Àr en stadig konstruktion som möbler sitter fast ordentligt i.
Alla modeller kan bestĂ€llas pĂ„ antingen Mercedes eller Fiat och dessutom i alla tre karosstyper â halvintegrerad, helintegrerad och alkov. Det klarar ingen annan tillverkare av.
BekvÀm fÀrd
Ergonomin i kupén Àr föredömlig. Jag sitter bekvÀmt, lÀgre Àn i Fiats originalkupé med ratten i bekvÀm höjd. LjudnivÄn Àr behagligt lÄg, inget rassel frÄn inredningen. Runtomsikten Àr bra. KÀnsla för bilens hörn och bilens plats pÄ vÀgen kommer intuitivt. KörkÀnslan hade förbÀttras om vindrutan dragits ner djupare. Nu Àr körupplevelsen avslappnad istÀllet för engagerande. Varför Àr den inte djupare nerdragen? Enkelt förklarat. Modellen har samma frontmask oavsett om den byggs pÄ Fiat eller Mercedes. PÄ Fiat kan rutan dras ner, men pÄ Mercedes sitter ett och annat i vÀgen och dÀrför fÄr Fiatbaserade bilar lida av Mercedes egenheter.
Motorn Ă€r en 150 hĂ€star stark version av 2,3 liters motorn. Den gör ett sitt jobb och hĂ€nger utan knot med Ă€ven i uppskruvad trafikrytm. Det enda jag saknar frĂ„n trelitersmotorn Ă€r den progressiva styrservon – hĂ€rlig vid manövrering i trĂ„ng trafikmiljö. LĂ„dan Ă€r manuell och lĂ€ttjobbad men knappast distinkt. Den automatiserade versionen Ă€r i mitt tycke Fiats mest harmoniska drivlina. Den skulle verkligen passa bilens avslappnade karaktĂ€r.
Chassit frÄn AL-KO kÀnns stabilt pÄ motorvÀgen. Det Àr lÀtt att farten blir lite högre Àn planerat. FarthÄllaren Àr hÀr en god hjÀlp. PÄ sÀmre underlag, köldskadad asfalt och grusvÀg med potthÄl Àr fÀrden fortfarande kontrollerad och bekvÀm. Det studsar inte om bakvagnen som vi upplever med Fiats tunga chassi.
UtrustningsnivĂ„n pĂ„ komfortsidan Ă€r god â AC, farthĂ„llare, elspeglar, multimediastereo med GPS, backkamera, CD och DVD. PĂ„ sĂ€kerhetssidan saknas allt utom bilbĂ€lte och tvĂ„ airbags. Antispinn kan bestĂ€llas och likasĂ„ ESP finns att bestĂ€lla i kombination med antispinn.
LastförmÄgan i topp
Frankia Àr synonymt med stora garage och rejÀla dubbelgolv. Testbilen Àr inget undantag. Garaget Àr tudelat, ett smalt och högt med utdragbara trÄdkorgar för god överblick och lÀtt tillgÀngliga smÄprylar. LÀngst bak ett stort utrymme med en sidolucka och en gigantisk lucka pÄ bakstammen.
Dubbelgolvet rymmer förutom stuvutrymmen Àven teknik och tankar. Det frigör invÀndiga stuvutrymmen i bodelen. Man behöver inte vara van campare för att stuva, allt fÄr plats.
I Sverige tas bilarna in med totalvikten 4 500 kilo. Det Àr bra, lastvikten blir rejÀla 950 kilo.
Bilen Ă€r som det pĂ„pekas i rubriken kort. Det har sitt pris. Bodelens halvgarderober under lĂ„ngbĂ€ddarna Ă€r de enda som erbjuds. DĂ€r kan kavajen hĂ€nga, men inte skoteroverallen, den fĂ„r du hĂ€nga i duschen. ĂverskĂ„pen Ă€r lĂ€ttstuvade med en hylla i varje sĂ„ höjden kan utnyttjas nĂ€r man stuvar smĂ„saker. Bristen pĂ„ garderober antyder att bilen Ă€r tĂ€nkt för tvĂ„.
Vinterduglig?
Frankias goda vinterkomfort Àr vÀl kÀnd. HÀr ombord har vi: vattenburen Alde-vÀrme med elpatron, uppvÀrmt dubbelgolv, tankar och VVS system riskerar inte att frysa, bodelsgolvet hÄlls ocksÄ varmt av stigande vÀrme frÄn dubbelgolvet, rutorna i kupén har dubbelglas som isolerar extra och minskar kondens.
Men. Jag saknas luftspalter utmed vĂ€ggarna i sovrummet och pĂ„ flera stĂ€llen anvĂ€nds konvektorerna mer som radiatorer vilket begrĂ€nsar effektiviteten. VĂ€rmesystemet bygger pĂ„ konvektion, skorstensverkan, dĂ€r luft ska sugas in under konvektorn, vĂ€rmas upp och sedan stiga genom en smal âskorstenâ som ger fart Ă„t den varma luften. PĂ„ sĂ„ vis skapas en cirkulation av stigande varmluft som motar kallras frĂ„n rutor och jagar bort kondens.
Frankia har placerat flera konvektorer högt och i vissa fall Àr det helt avstÀngt ovanför vilket helt stoppar konvektionen. Hur mycket det pÄverkar Àr svÄrt att sÀga. I ett köldkammartest vi utförde pÄ just en Frankia i vÄras var situationen liknande och det pÄverkade vÀrmarens effektivitet men vÀrmen ombord var det inget fel pÄ.
Jag tycker
Allt godis som Frankia normalt har finns hÀr ombord, sÄnÀr som pÄ en: sittgruppen. Vi Àr vana vid att Frankia prioriterar sittgruppens storlek och komfort. Men hÀr Àr just sittgruppen kompromissen. Soffans sittdyna Àr för grund för lÀngre sittningar. Blott 38 centimeter, det behövs minst 45, helst 50 centimeter för bra stöd för lÄren. Men dÄ jag i mÄnga avseenden bedömer bilen som en strikt tvÄpersonersbil (tevens placering, fÄ garderober) Àr kritiken inte sÄ allvarlig.
Badrummet dĂ„, det Ă€r ju innovationen? Fungerar ypperligt sĂ„ lĂ€nge toalettvĂ€ggen fĂ„r agera skiljevĂ€gg mitt i bilen. Det Ă€r bara dĂ„ man kan anvĂ€nda toaletten. Med vĂ€ggen i âinfĂ€llt lĂ€geâ Ă€r toaletten obrukbar.
Som tvÄpersonersbil Àr detta en kompetent, bekvÀm och körglad husbil med hög kvalitetskÀnsla. Den kostar en slant men priset ligger i nivÄ med vad man fÄr. Prioriterar man ett nÀtt format och goda stuvutrymmen Àr den svÄrslagen.
Fakta
- Modell Frankia I 680 GD
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 850 â 4 500 kg
- Max last 340 â 950 kg
- L x B x H 715 x 230 x 302 centimeter
- InvÀndig höjd 200 cm
- BrÀnsletank 120 liter
- Vattentank 150 liter
- GrÄvattentank 130 liter
- Toatank 2 x 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 920 000 kronor
- Pris som testad: 1 032 000 kronor
Vi gillar
- UtrustningsnivÄn
- Stuvutrymmen
- VÀgupptrÀdande
- Badrummet
- Alla fönster runt sittgruppen
Â
Vi önskar
- Djupare sittdyna i dinetten
- BÀttre planerat vÀrmesystem med mer konvektorverkan.
- En hall
Â
Vi gillar inte
- En del trÄnga passager
- Â
Utrustning testbil
ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd, vattenburen vÀrme, elpatron, uppvÀrmt dubbelgolv, markis, stereo, DVD, TV, GPS, backkamera, elfotsteg, kyl, frys, spis, gasolflaskomkopplare i bodelen