Volymbil för tvÄ
Mc4-75 Àr Sveriges bÀst sÀljande husbil med taksÀng över sittgruppen. Badrum i aktern och lÄga lÄngbÀddar Àr en planlösning som skÀnker rymdkÀnsla. Det Àr lÀtt att förstÄ att den Àr populÀr. Men Àr den bra?
Â
Testad av Björn Genberg, Stefan Janeld och Bosse Karlsson
Â
McLouis gĂ„r som tĂ„get i Sverige. Stadigt förankrade i topp tio pĂ„ försĂ€ljningslistan knackar mĂ€rket pĂ„ dörren till topp-fem-listan. McLouis Ă€r det bĂ€st sĂ€ljande sĂ„ kallade instegsfabrikatet, billiga bilar som ska locka kunderna att ta steget in i husbilslivet. Â
Till sĂ€songen 2013 tar mĂ€rket klivet upp i mellanklassen, och det med besked. TrĂ€reglar och frigolit ersĂ€tts av plastreglar och styrofoam, tankarna Ă€r isolerade och uppvĂ€rmda, elektriskt vĂ€rmegolv, rutorna Ă€r numera ramförsedda och bodelsdörren Ă€r en stadig sak frĂ„n Hartal. Det Ă€r tydligt att man vill ge de tyska tillverkarna en rejĂ€l match. Ăven Adria fĂ„r se sig utmanade.
Enda modellserien undantagen denna kvalitetshöjning Àr nya serien taksÀngsbilar kallad Mc2. En inropare med lÄgt pris.
VÀlutrustad kupé
Bakom ratten sitter jag â som vanligt i halvintegrerade husbilar pĂ„ Fiat â aningen för högt. Motorn pĂ„ 130 hĂ€star gör ett gott arbete. Accelerationen Ă€r god. Att hĂ„lla jĂ€mn motorvĂ€gsfart Ă€r inga som helst problem.
Fick jag vÀlja valde jag dock den 150 hÀstkrafter starka motorn kopplad till automatlÄda, en fin drivlina som ger en mer avslappnad fÀrd utan att dieselnotan ökar.
Testbilen Ă€r försedd med allt i komfortutrustning: DVD, CD, AC, backkamera, GPS, farthĂ„llare, elhissar och elspeglar. Ăven sĂ€kerhetsnivĂ„n ligger i topp â dubbla airbags, ABS, antispinn med hillholder (Traction+) och antisladdsystem.
LjudnivĂ„n Ă€r behaglig â inget rassel frĂ„n möblerna och trots vĂ„t vĂ€gbana letar det sig inte in allt för mycket vĂ€gljud.
Chassit Àr Fiats lÀtta version av camperchassit, mjukare fjÀdrat Àn det tyngre med dubbla bladfjÀdrar. Det vinner komforten pÄ i olastat skick. Bilen gÄr mjukt och behagligt Àven nÀr underlaget Àr dÄligt.
Ingen lastÄsna
Totalvikten för detta chassi Àr antingen 3 500 eller 3 650 kilo. Lastvikten Àr mÄttliga till hyggliga 435 respektive 585 kilo.
Vill man packa obehindrat Àr ett heavychassi för 17 000 kronor en god investering. DÄ lastar bilen drygt 1 100 kilo. FrÄgan Àr var prylarna ska ta vÀgen?
Planlösningen medger nĂ€mligen inget stort garage. Under sĂ€ngarna finns visserligen stora utrymmen, men hĂ€r stjĂ€l vĂ€rmaren och hjulhusen en hel del volym. I överskĂ„pen ryms föralldel en hel del, men de Ă€r fĂ€rre Ă€n vanligt till antalet. Och hĂ€r ligger nyckeln till testets rubrik â Volymbil för tvĂ„â. Det blir tufft att packa in allt som en familj om fyra behöver för semestern. Ăr man tvĂ„ Ă€r det inga problem.
PÄ vintern dÄ?
JodĂ„! Det nya isoleringsmaterialet Ă€r effektivt, det vet vi. Golvet Ă€r hela sjuttio millimeter tjockt, spillvattentanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd, vĂ€rmaren pĂ„ 6kw har elpatron, ett invĂ€ndigt vintertĂ€cke till framrutan skickas med och vĂ€rmegolvet ger varma fötter nĂ€r tillgĂ„ngen pĂ„ ström Ă€r riklig. Faktiskt klarar man en natt med golvvĂ€rme utan att stĂ„ vid elstolpe. En 500 watts inverter rĂ€cker för att vĂ€rma golvet â tvĂ„ friska bodelsbatterier klarar den biffen.
Men â det finns alltid ett men. Det saknas luftspalter runt möblerna dĂ€r den varma luften kan cirkulera fritt och jaga vĂ€ck kallras och kondens. Dessutom finns blott fyra vĂ€rmarutblĂ„s i bilen, inget Ă€r riktat mot kupĂ©n â bilens kallaste vrĂ„. VĂ„r erfarenhet Ă€r att det krĂ€vs Ă„tminstone ett utblĂ„s riktat mot kupĂ©n för att man ska slippa drag frĂ„n pedalstĂ€ll och rutor. VĂ€rmaren Ă€r dessutom placerad lĂ„ngt bak i bilen. Varmluften Ă€r inte lika varm nĂ€r den nĂ„r kupĂ©n som om vĂ€rmaren placerats i lilla soffan i dinetten. Till exempel. VĂ€rmegolvet kompenserar en del och som helhet bedömer vi bilen vara en duglig tresĂ€songersbil som utan problem uthĂ€rdar rejĂ€l kyla vid elstolpe.
Vi tycker
Planlösningen Ă€r okej. Med badrummet ur vĂ€gen öppnas bodelen upp och skapar rymd. Det mer eller mindre obligatoriska Sweden Edition Plus-paketet för knappa 35 000 riksdaler Ă€r prisvĂ€rt â i lösa delar kostar det tredubbelt. Bilens starkaste kort Ă€r kvalitetsuppryckningen. RejĂ€l bodelsdörr, ramförsedda rutor och en trĂ€fri bodelskonstruktion Ă€r inte smĂ„potatis â detaljer som gör att man slipper laga fuktskador efter fem Ă„r.
Det enda vi i testlaget reagerade pĂ„ Ă€r den i vĂ„rt tycke livlösa fanĂ©ren. Den ger inte den ombonade kĂ€nsla McLouis normalt Ă€r sĂ„ duktiga pĂ„ att skapa. Men den Ă€r högsta mode sĂ„âŠ
Som helhet Ă€r McLouis Mc4-75 prisvĂ€rd. Kvaliteten Ă€r god, utrustningen riklig. Den klarar en veckas skidĂ„kning pĂ„ vintern. Â
Fakta
- Modell McLouis Mc4-75
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 â 4 250 kg
- Max last 485 â 1 150 kg
- L x B x H 738 x 235 x 287 centimeter
- InvÀndig höjd 211 cm, 186 cm under taksÀngen
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 565 000 kronor
- Pris som testad: 599 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i KungsÀngen
Vi gillar
- Prislappen
- RymdkÀnslan
- Badrummet
- Bra med allmÀnljus ombord
- God utsikt frÄn dinetten
Â
Vi önskar
- KlÀdhÀngare
- Hyllor i överskÄpen
- Sovrumsfönstren dragna lÀngre bak sÄ man ser ut nÀr man ligger i sÀngen
- Central belysningsknapp
- LĂ€slampor i sittgruppen
Â
Vi gillar inte
- Fula plastploppar som inte matchar fanéren
- TaksÀngen blockerar bodelsdören
- Â
Utrustning testbil
ABS, airbags, antispinn, hillholder, antisladd, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd, myggnÀtsdörr, luftburen vÀrme, elpatron, vÀrmegolv, markis, stereo, DVD, TV, taklucka med flÀkt, kyl, frys, spis