Meny

.

Dags att köpa helintegrerat?

Helintegrerade husbilar är komplicerade att bygga, men ger också tillverkarna mer frihet i planeringen av förarmiljön eftersom originalkupén inte är en del av ekvationen. Ibland med gott resultat, ibland sämre. Man slipper skarven mellan hytt och bodel och man kan få till en bättre isolerad bil eftersom man slipper den oisolerade originalhytten.

I denna artikel reder vi ut begreppen och ger dig verktygen att vaska fram vilken helintegrerad husbil som passar dig bäst.

 

Av Stefan Janeld

 

När jag började intressera mig för husbilar fick jag hjälp av en handlare i Stockholm att reda ut vissa grundläggande begrepp. Han lärde mig att helintegrerade husbilar är de ”riktiga” husbilarna, påkostade, rymliga, välutrustade och ofta så pass dyra att de sällan är den första husbil man köper. Men varefter man byter upp sig hamnar man till sist i en helintegrerad.

Sant? Förmodligen i många fall.

Nu när jag i många år gått igenom husbilsmarknaden med luskam och lupp förstår jag vad som gör en riktigt bra helintegrerad husbil. Nej, jag menar inte hur säng, kök, soffa eller toalett är beskaffade. Det kan du läsa allt om här. Jag menar chassi, vinteregenskaper, förarmiljö, konstruktionsteknik och annat som inte är omedelbart uppenbart när man står i utställningshallen.

Fiat – inte avsett för tunga husbilar

Chassit är husbilens grund – dikterar längd, lastvikt, väghållning, framkomlighet och komfort. Sett till hela europeiska husbilsmarknaden har Fiat dryga 70 procent av marknaden, i Sverige ännu högre – ca 80 procent. Men i segmentet helintegrerade är marknadsandelen mindre. En kvalificerad gissning är omkring 60 procent.

Varför?  Fiat begränsar sin totalvikt till 4 400 kilo och axelavståndet till 4 035 millimeter. Det räcker inte för en åtta meters helintegrerad husbil.

Men det är inte en absolut sanning. Genom att anlita chassispecialisten AL-KO kan man få både tyngre och längre fordon baserade på Fiat. Man använder helt enkelt Fiats drivlina men inte dess chassi. Vinsterna är flera. AL-KO gör förzinkade chassin som står emot rost och använder individuell hjulupphängning bak vilket ökar komforten och ger ett bättre väguppträdande.

AL-KO kan även bygga lägre chassin som möjliggör dubbelgolv utan att fordonets höjd skenar iväg. Totalvikten kan under vissa förutsättningar höjas till hela fem ton (ibland även 5,5 ton med viss modifiering av fjädring) vilket gynnar lastvikten och minskar risken att man åker med överlast.

Många tillverkare beställer AL-KO chassin med tandemaxlar bak (två bakaxlar) för att ytterligare kunna förlänga bilen. Tandemaxlarna kallas ofta för boggi, men det är inte korrekt. De är inte sammankopplade och man kan inte höja den bakre axeln. Fiat driver på framhjulen så behovet att höja en axel för bättre fäste för drivhjulen finns inte.

Nu ska man vara medveten om att Fiat aldrig avsett att deras Ducato ska vara så pass tung som fem ton eller mer. Hjullager och bromsar är inte dimensionerade för vikten. Det är inte Fiat som godkänner denna totalvikt. Det är påbyggaren som registrerar bilen med förhöjd totalvikt.

Det är dessutom så att framaxelvikten är begränsad till 2 100 kilo på det tyngsta Fiat chassit. På en treaxlad bil med fem tons totalvikt måste, med råge, merparten av vikten ligga över bakaxlarna. Många husbilar säljs med förstärkt framfjädring för att klara den extra vikt en stor framskjuten vindruta ger och även taksängen bidrar till att tynga framaxeln.

Att det krävs förstärkt framfjädring är en indikation på att bilarna är tyngre fram än Fiat avsett. Inte nödvändigtvis för tunga, men tyngre än avsett.

Framaxelvikten är tillverkarnas största hänsynstagande när de designar helintegrerade husbilar. Allt fler tillverkare har börjat luta vindrutan bakåt för att minska belastningen på framaxeln, den främre sängen flyttas längre bak i bilen av samma anledning. Som välkommen bieffekt får bilen bättre köregenskaper eftersom den är bättre balanserad.

Ibland kan man se att helintegrerade husbilar ”hänger” över framhjulen. Tillverkaren har då inte bytt till en kraftigare fjädring fram än den Fiat har som original. Resultatet är att bilen går på genomslagsgummina. Komforten blir lidande eftersom stötdämpare och fjädring inte gör sitt jobb. Att byta fjädrar, är en operation som tar en knapp dag och kostar runt tiotusen kronor. Till Fiat har AL-KO ett helt nytt fjäderben (dämpare och fjädrar) som inte bara tål mer vikt, det ger bättre komfort också, produkten heter ACS vilket står för AL-KO Comfort Suspension. Prislapp strax under 20 000 kr, beroende på verkstadens timkostnad och vilken version av ACS som gäller.

Tyngre chassin

När totalvikterna ökar försvinner Fiat helt ur bilden. Mercedes Sprinter är med upp till 5,5 ton, Iveco Daily upp till 7,2 ton. Däröver blir det lastbilschassin typ Iveco Euro Cargo (7,5 till 18 ton), Mercedes Atego (7,5 till 16 ton) och Actros (18 till 26 ton) och så MAN med sina TGL och TGM chassin (upp till 12 respektive 23 ton). Man kan hitta enstaka specialbyggen på Scania, DAF, Renault och även Volvo. Men då snackar vi specialbyggen. Längst går Volkner Mobil som bygger på Volvos busschassi eftersom lastbilschassin inte är optimerade för persontransport.

När en husbil byggs på ett tyngre chassi kan man bygga rejälare, vikten är inte en lika begränsande faktor. Det betyder ofta en avsevärd kvalitetshöjning. Lastvikterna blir också generösare. Framaxeln tål en högre vikt vilket gör att man kan ha mer upprätta framrutor, mer framskjuten förarplats och på så vis vinner man utrymme i bodelen.

Här leder Concorde utvecklingen. Man var först med att höja förarplatsen så den kan placeras över motorn. Resultatet är att man sitter nära vindrutan och har total överblick över bilens hörn. Morelo har tagit efter och har samma lösning.

De tyngre bilarna har ytterligare en sak gemensam. De driver på bakhjulen. Eftersom tyngden på en husbil ligger baköver ger bakhjulsdriften stora fördelar för framkomligheten. Bodelen trycker ner drivhjulen och gynnar fästet, trycket ökar ytterligare om det går uppför, ju brantare backe desto bättre fäste. För oss nordbor är det välkommet när vägarna är snöiga och isiga. Dessutom har de oftast så kallade tvillinghjul bak, två hjul på var sida på axeln. Det ger dubbelt så stor kontaktyta som med ett hjul på var sida. Vi har åkt uppför isig brant backe med sommarsulor i husbil med tvillinghjul.

Vill du fördjupa dig i chassiteknik är detta en artikel för dig.

AL-KO är en tysk tillverkare av bland annat specialchassin. När det ska byggs lite mer påkostade husbilar brukar AL-KO få i uppdrag att ta fram ett specialanpassat chassi unikt för husbilsmodellen i fråga. Anpassningen kan handla om chassihöjd, fästpunkter, förberedelse för dubbelgolv, plats för tankar, bältesbockens placering och mycket mer. Bilden är tagen i AL-KO:s fabrik och visar tre olika chassin till helintegrerade husbilar.
Med fyra drivande bakhjul blir det rejäl kontakt med underlaget. Kallas tvillinghjul och är vanligt på bakhjulsdrivna husbilar. Här bakaxeln på ett Iveco Euro Cargo chassi som Concorde byggt en Charisma III på. Man kan även se bälgarna till luftfjädringen kopplade till en kompressor. Systemet tillåter att man höjer och sänker bakaxeln efter behov, praktiskt att höja för att utan risk ta sig upp för en tvärbrant backe eller färjeramp.

Liners – en klass för sig

Husbilar byggda på lastbilschassin, totalvikter över 7 500 kilo, kallas för Liners. Priserna passerar lätt tre miljoner. Materialen är gedigna och kvaliteten närmar sig lyxbåtens. Bilarna mäter nio till tolv meter och i allt fler ryms en personbil i garaget.

Den främsta anledningen att köpa en Liner är dock inte boytan eller lyxen ombord. Det man betalar för är kompetensen, dimensionerna och lättkördheten.

Små transportbilar är inte byggda för att vara bekväma på långfärd. Deras uppgift är korta transporter i stadsmiljö. En lastbil däremot är byggd för att köras långt och länge. Överblicken från kupén är total, speglarna ger oslagbar koll på fordonet och man sitter nära vindrutan – placeringen på vägen blir en barnlek. Ergonomin i kupén har i minsta detalj utformats för att undvika arbetsskador. Det här är husbilar för de som vill röra på sig över stora avstånd.

Stora helintegrerade lyxhusbilar, Liners, är dragplåster på alla Europas mässor. Inte sällan har de en slideout för att ge mer boyta.

Frontens design avgör körupplevelsen

Sedd från sidan bör en helintegrerad husbil byggd på Fiat ha en bakåtlutad framruta för att minska belastningen på framaxeln. Det främre överhänget är på Fiat 948 millimeter, och ger en hävstångseffekt som gör att framaxeln belastas med mer än rutans vikt. Ju mer den lutar bakåt desto mindre blir hävstångseffekten.

När den lutar trycker den dessutom bak taksängen som vanligen är placerad över framstolarna. Ju längre bak sängen hamnar desto bättre balanseras sängens vikt mellan hjulaxlarna.

Ta även en titt på hur djupt ner rutan är dragen. Ju djupare desto bättre körkänsla och koll i bilens närområde. De bästa fordonen ger en siktlinje från förarplatsen som slutar knappa tre meter framför bilen. Det finns husbilar där rutan slutar i nivå med rattnavet, då slutar siktlinjen sex meter framför bilen. Ger en distanserad körkänsla och osäkerhet i manövrering i trång miljö. Man ser inte ut som en stjärna direkt om man smygkör fram mot ett lågt staket och stannar med tre meter till godo…

I rondeller och korsningar vill man ha så fri sikt som möjligt. Men A-, B- och ibland även C-stolparnas utformning kan på en del husbilar störa sikten så pass att man får sitta som en uggla  för att se om kusten är klar. Till och med backspeglarna kan vara i vägen.

Här finns en konflikt mellan viktfördelning och utsikt. För viktfördelnings skull vill man ha en lutad vindruta, men då skymmer A-stolpen mer än om rutan är upprättstående.

Rådet är att provköra och själv avgöra om man trivs bakom ratten. Inte en femminuters provkörning dock, det kan ta sin tid att vänja sig.

Så här ser en riktigt genomtänkt och funktionell front ut på en Fiatbaserad husbil. Glädjande nog får allt fler husbilar denna utformning. Tillverkarna har insett att kunderna avskräcks om inte körkänslan är lika god som på halvintegrerade husbilar. På Mercedes kan man inte nå dit, en balk i fronten hindrar rutan från att dras ner. Därför har helintegrerade husbilar på Mercedes alltid lite mer distanserad körkänsla. Å andra sidan är krocksäkerheten som regel bättre i en Mercedes.
Utsikten från förarplatsen är en säkerhetsfråga. Med breda fönsterstolpar kan en personbil försvinna ur synfältet. Provkör, ta ett varv i en rondell och tänk på hur mycket du måste röra huvudet för att säkerställa att kusten är klar. På bilden kan man se hur en personbil kommer fram bakom B-stolpen. Klicka för större bild.
På tyngre premiumbilar har man ibland flyttat fram förarplatsen över motorn och mycket nära vindrutan. Överblicken är oslagbar och trots storleken är förarmiljön i det närmaste perfekt; lättkörd är bara förnamnet. Fronterna är ofta upprätta som ladugårdsväggar. Knappast aerodynamiskt, men kombinerat med en framskjuten förarplats blir det mer utrymme i bodelen. Det kan skilja en halv meter i effektiv boyta jämfört med en Fiatbaserad av motsvarande totallängd. Tänk vad en halv meter betyder i ett badrum eller ett kök.

Kolla backspeglarna

Originalspeglarna på de olika basfordonen är alltid stabila doningar. Men de byts ut när man bygger helintegrerade husbilar till speglar som passar bilens nya design. Då är det inte längre givet att speglarna är lika dugliga.

I värsta fall är det skakiga historier som kräver att man vrider på huvudet för att se i spegeln.

Idealet är en skakfri bild i ögonvrån där blicken blott behöver justeras en aning för en närmre titt.

Stora Liners utrustas med takhängda speglar med mindre filialspeglar som visar framhjulens placering och döda vinkeln.

På stora Liners är speglarna ett föredöme. Placerade framför vindrutan så man slipper vrida huvudet och tappa fokus på framfarten. Speglarna visar bakåt, framhjulets placering och döda vinkeln - filialspeglar. De är stadiga och stora. Bra speglar ökar säkerheten.
På påkostade fordon i klasserna under Liner dominerar busshängda singelspeglar placerade jämte sidorutan. Duger gott om de är stadiga.
På billigare bilar är speglarna oftast lågt placerade. Sitter de som på bilden långt fram är de okej. Flyttas de bak förvandlas de till en säkerhetsrisk. Tyvärr är de ofta ganska darriga i högre fart och på sämre underlag.

Stabilt bygge eller korthus?

En fordonstillverkare spenderar många miljoner på att göra transportbilens kupé till en säker arbetsplats. Deformationszoner, höghållfast stål på strategiska platser, god överblick och så vidare. Volymerna är stora och att krocktesta är ingen större kostnad i det stora hela.

Husbilstillverkarna har inte samma förutsättningar. De gör ett hundratal enheter av en bästsäljande modell, de mer udda kanske tillverkas i ental på ett år.

På de billigare modellerna som byggs på Fiat, i viss mån även Mercedes, hindrar såväl vikten som prisnivån tillverkarna att bygga så stabilt och säkert som de önskar.

Det finns exempel där treaxlade fem ton tunga husbilar helt kollapsat när de krockat med moderna personbilar.

Undantag finns. Störtbågar ger ökad stabilitet åt bodelen. Frontmasker i kolfiber står emot krockvåld.

Tak och vägg sammanfogade med ankarprofiler i höghållfast aluminium förstärker.

Laminerat glas även på sidofönster förhindrar att glassplitter skadar förare eller passagerare.

Att fästa inredningen i aluminiumskelett eller metallplattor i väggarna minskar risken för att möblemanget ska komma flygande om olyckan är framme.

Bilar med dubbelgolv är åtminstone i teorin säkrare i händelse av sidokollision eftersom man sitter högre och risken att få en bil i knäet är liten.

Priset är en mycket dålig indikator på krocksäkerheten och byggets generella stabilitet. Det är först när man passerar ett par miljoner som jag vågar påstå att det råder en generellt hög säkerhetsnivå och att bilarna är stabilt byggda.

I de lägre prisklasserna blandas och ges det lite hur som helst. Hur få visshet? Fråga säljaren hur bilen är byggd och vad som gjorts för att få ett stabilt bygge.

Passa även på att fråga hur bord, batterier, tankar och annat tungt är säkrat.

I denna artikel fördjupar vi oss i husbilars krocksäkerhet.

 

Klicka på bilderna i galleriet för större bild och informativ bildtext.

Vinter – här briljerar helintegrerat

Originalkupén på transportbilar är inte byggd att stå emot kyla. Under färd tillförs hela tiden värme så varför isolera? På halvintegrerade husbilar är kupén det ständiga sorgebarnet när kylan slår till.

En helintegrerad husbil däremot är isolerad ända fram. De svaga punkterna är framrutan (stor och helt oisolerad), pedalstället och eventuell dörr vid förar- eller passagerarplats. På vissa fordon är sidorutorna av dubbelglas, det isolerar bättre.

Har bilen dubbelgolv är som regel allt frostkänsligt placerat här. Utrymmet är uppvärmt och därmed skyddas vattensystem och tankar från att frysa. Även tömningskranarna sitter då frostfritt.

Utan dubbelgolv hänger spillvattentanken under bilen och kräver särskild isolering och uppvärmning.

Den svaga punkten på utvändiga spillvattentankar är ofta tömningskranen. Är det en skjutventil placerad på tankens utsida så fryser den. Då spelar det ingen roll om tanken är isolerad och uppvärmd. Den kommer inte gå att tömma.

En annan bonus med dubbelgolv är att värmen i utrymmet stiger och ger ett varmare bodelsgolv.

Vintern är den årstid man har mest nytta av den helintegrerade husbilens företräden.

Vatten- eller luftburen värme?

Ett luftburet värmesystem får snabbt upp temperaturen i husbilen. Det väsnas dock, hur mycket beror på var värmaren är placerad och även vilken omsorg som lagts vid monteringen.

Hur väl värmen fungerar skiljer massor från fordon till fordon. Har bilen luftburet system ska det finnas gott om utblås och slangarna ska hållas korta för att få en jämn värme i bilen.

Inte sällan är värmaren placerad bak i bilen, under en säng eller i ett lågt placerat skåp. Det gör det svårt att få varmt fram i bilen, avkylningen i slangarna ökar med längden. Likaså gör motståndet vilket påverkar hastigheten på luften. Att ha luftburen värme i bilar upp emot eller över åtta meter är sällan lyckat.

Vanligaste värmekällan är en gasolpanna från Truma, men det finns även luftburna dieselvärmare.

Vattenburen värme, nästan alltid från svenska Alde, är inte lika snabb att få upp temperaturen. Men den är tyst och sprider värmen jämnare i fordonet. Den är dessutom något snålare på gasol vilket spar pengar och ger längre tid mellan depåstoppen. Även den har integrerad varmvattenberedare.

I bilar med höga vinterambitioner installeras ofta vattenburen golvvärme som drivs av samma panna som konvektorerna.

Den vattenburna värmen ansluts med fördel till motorns kylvattensystem via en värmeväxlare. Då kan värmesystemet agera motorvärmare och det möjliggör gångvärme under färd. Men tänk på att hålla koll på motortemperaturen. Blir avkylningen för stor kanske motorn inte uppnår korrekt arbetstemperatur.

På riktigt stora husbilar, över elva meter, räcker inte Aldes panna till när det blir riktigt kallt. Här är det vanligt att man kombinerar den vattenburna värmen med en stor dieselvärmare som via värmeväxlare värmer vattnet i konvektorerna.

 

Du kan läsa en fördjupande artikel om värmesystem här.

 

Luftcirkulation viktigt

Att man ska behöva frysa i en husbil idag är knappast troligt. Men kondens på rutor, iskalla överskåp, ojämn värmefördelning fram/bak och irriterande kallras från fönster är relativt vanligt.

Om bilen är byggd för vintercamping har den luftspalter utmed väggarna som låter luften cirkulera och transportera bort fukt så man slipper kondens. Även överskåpen ska vara ventilerade för att ge luften fri passage och hålla dem varma och torra. Tyvärr är det vanligt att det finns en luftspalt i bakkant på skåpets undersida men ingen på översidan. Eller så saknas sarg i bakkant på skåpets insida. När man fyller skåpet täcker man för luftspalterna och funktionen uteblir.

Den som vintercampar ska kontrollera att det finns luftspalter bakom alla möbler. Ta en extra noggrann titt under rutorna, utan luftspalter där varm luft kan stiga kommer kallraset som ett paket på julafton.

Tanken är både isolerad och uppvärmd, men tömningsventilen är skruvad utanpå och kommer obönhörligen frysa.
Med tankarna i ett varmt dubbelgolv och ventilen i samma utrymme blir funktionen den avsedda. Här nås handtaget som reglerar ventilen via en lucka i bodelsgolvet. Bra lösning.
På exklusiva helintegrerade husbilar har man helt slopat framdörrar. Det blir stabilare, mindre drag, bättre isolering.

Tid är pengar

Prislappen speglar i viss mån kvaliteten på en helintegrerad husbil. Men dubbelt så dyr är långt ifrån dubbelt så välbyggd. Ju exklusivare husbil desto mer hantverk är inblandat. Hantverkare kostar mer i timmen än montörer och det tar längre tid att bygga hantverksmässigt än att montera färdiga moduler.

Som ett talande exempel kan nämnas att en Concorde byggs på sex veckor, en Le Voyageur på tre veckor och de billigaste helintegrerade husbilarna monteras på ett dygn. Vi pratar då den tid det tar från att chassiet rullar in i fabriken till dess färdig husbil rullar ut. I mantimmar räknat är det hundratals på alla husbilar.

Verktygslådor av det här snittet skådas inte på volymfabriker. Där monteras bara färdiga moduler. Prestigefabrikaten tillgodoser kunders personliga önskemål och då krävs hantverksskicklighet.
Ett elsystem i en Liner tar en vecka att få ordning på. Under samma tid har en volymtillverkare fått färdigt minst fem kompletta bilar.

Generella nackdelar med helintegrerade husbilar

På de flesta punkter vinner en helintegrerad husbil över en halvintegrerad. Men det finns några saker att ta en extra titt på så att man vet vad man köper och inte får trista överraskningar när man börjar använda husbilen.

 

  • Inte den rymdkänsla man förväntar sig – Taksängen fram hänger ofta ner i vinkel mot framrutan. Det stjäl takhöjd och trollar bort den rymdkänsla man kunde fått om sängen var infälld i taket eller att man avstår taksäng. I stora helintegerade husbilar väljer man ofta att avstå sängen för att få ståhöjd genom hela bilen och lite fler överskåp.
  •  
  • Högt insteg vid förarplatsen – De modeller som har en dörr vid förarplatsen har oftast ett invändigt steg. Men inget utvändigt. Det gör att man får ta ett kliv på en halvmeter för att ta sig in eller ut ur bilen den vägen. Omtänksamma tillverkare har ett steg som skjuts ut då man öppnar förardörren. Det gör al världens skillnad.
  •  
  • Dålig bältesergonomi – Detta gäller främst de billiga modellerna där man inte kostat på sig stolar med integrerat bälte. Med bältet på väggen blir bältesergonomin på gränsen till vad som gör nytta. Var vanligare för några år sedan. Men jag nämner det ändå.
  •  
  • Sämre solvisir – Små visir som bara täcker en bråkdel av rutans bredd. Eller visir som sitter så högt att man inte når dem sittandes i förarstolen. Lätt att man glömmer en sådan detalj i saluhallen. I bästa fall finns ett eldrivet visir som styrs med en knapp nära dig.
  •  
  • Försänkta strålkastare – Strålkastarna fram används ofta som designelement för att ge bilen karaktär. Tyvärr ser vi att de flesta tillverkarna väljer att försänka strålkastarna i fronten. Det betyder att de vintertid snabbt sätts igen av slask och snö. Moderna lampor avger minimalt med värme så snön smälter inte bort.
  •  
  • Torkare som inte når över hela rutan – Det är stora vindrutor på helintegrerade husbilar. Ofta välver de i ytterkanterna. Om det snöar eller är slaskiga/våta vägar kan det bli rejäla döda vinklar när A-stolpe och smutsig vindruta samverkar. Mycket obehagligt.
Slopar man den taksäng som återfinns i 99% av alla helintegrerade husbilar får man mer rymd och bättre viktfördelning. En kommande trend hoppas vi.
En snö- och slaskfälla som kommer göra det trist att köra vintertid. Tyvärr är detta väldigt vanligt och eftersom bra lyktor är en säkerhetsfråga tar man som kund för givet att de fungerar när de behövs som mest. Men tyvärr går design ofta före funktion i detta fall.
Ett insteg man knappast reflekterar över vid en första blick.
Men måttbandet visar att det är nästan en halvmeter att ta i ett kliv. Bekväm steghöjd för en person av normallängd är 18 cm.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift