Ănda sedan jag pĂ„ senaste DĂŒsseldorfmĂ€ssan för första gĂ„ngen sĂ„g modellen har jag haft ett gott öga till Frankia 840 FD. Ăntligen har tiden kommit att bekanta sig nĂ€rmare med bilen. BestĂ„r det goda intrycket?
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
En Frankia köps inte rakt över disk. De byggs endast pĂ„ bestĂ€llning och stor hĂ€nsyn tas till hur kunden vill ha sin bil. Utrustningen skiljer dĂ€rför en del frĂ„n bil till bil. Men gemensamt för alla Ă€r att Frankia Ă€r duktiga pĂ„ smarta och anvĂ€ndarvĂ€nliga detaljer. KĂ€nslan att man lĂ€gger energi pĂ„ stort sĂ„vĂ€l som smĂ„tt Ă€r pĂ„taglig. âVarför Ă€r detta inte standard pĂ„ alla bilar?â Ă€r en Ă„terkommande kommentar under testet.
Efter att en tekniker pĂ„ Forsbergs Fritidscenter gett oss en genomgĂ„ng av bilens tekniska system tar jag plats bakom ratten, Björn installerar sig i passagerarstolen. HĂ€r Ă€r vĂ€lutrustat och vi sitter synnerligen bekvĂ€mt. Bilen mĂ„ vara byggd runt en FiatkupĂ© men komforten Ă€r lĂ„ngt bĂ€ttre Ă€n Fiat original. Ljudet Ă€r dĂ€mpat, körstĂ€llningen avslappnad och kraften frĂ„n motorn Ă€r god. Dock inte sĂ„ rapp som den upplevs i mindre bilar. Anledningen Ă€r kombinationen stor och tung bil och att vĂ€xellĂ„dan Ă€r en manuell med vĂ€xlingsrobot. Lösningen ger en kĂ€nsla av baksug vid vĂ€xling. Man mĂ„ste vara aktiv med gaspedalen och slĂ€ppa pĂ„ gasen precis nĂ€r lĂ„dan vĂ€ljer att vĂ€xla för att slippa baksugskĂ€nslan. âProblemetâ Ă€r störst pĂ„ lĂ„ga vĂ€xlar, nĂ€r trean avverkats Ă€r det i princip borta. Vinsten med denna typ av vĂ€xellĂ„da Ă€r att man fĂ„r funktion som hos en automatlĂ„da men brĂ€nsleförbrukning som pĂ„ en manuell.
PÄ vÀgen Àr fÀrden stadig, AL-KO chassi med tandemaxlar bak sörjer för det. Men smidig Àr bilen inte! PÄ smala slingriga vÀgar kÀnns storleken tydligt, lika vid manövrering i trÄnga utrymmen.
Trivseln infinner sig direkt
Kör av vĂ€gen, drar i kryckan och kliver bak i bodelen. Det Ă€r lĂ€tt att röra sig frĂ„n för till akter. Golvet Ă€r i ett plan. Tacka dubbelgolvet och avsaknad av garage för det. Dubbelgolv har flera fördelar. Mer stuv och inga bekymmer med att hĂ„lla tankarna frostfria vintertid. Ăverlag har bilen höga vinterambitioner, men kan inte ses som en kompromisslös vinterbil. DĂ„ hade man slopat förardörren till förmĂ„n för isolering och konvektorer hade hindrat kallras i kupĂ©n. Men isoleringen Ă€r god och karossen byggd utan köldbryggor. Vill man öka vinterdugligheten kan man komplettera med skrĂ€ddarsytt tĂ€cke för kupĂ©n, isolerglas och en extra vattenburen dieselvĂ€rmare.
Â
Inredningen Àr i körsbÀr och jag som tycker om lite mörkare inredningar trivs direkt. Planlösningen Àr en av de öppnaste jag upplevt med hÀrlig rymdkÀnsla. Dinetten Àr bekvÀm och alla sittande har ett armstöd att luta sig mot. En enkel detalj som saknas i massor av bilar. Bordet Àr enkelt att flytta och justera. Det löper pÄ en skena i golvet och har nedfÀllbar lÀngsgÄende klaff. SvÄrare behöver det inte vara att fÄ en flexibel lösning.
Köket Àr lÀttarbetat med gott om avstÀllning, tre gaslÄgor, ugn, flÀkt och nÄgot sÄ originellt som en extra elplatta. Varför slösa dyr gas nÀr man stÄr vid elstolpe? Stor kyl med separat frys. Kunde monterats i bÀttre höjd, men det Àr en randanmÀrkning. BÀst tycker jag om Frankias lösning med att lÄta tÀckplattorna till diskhon dubblera som avstÀllning genom att hÀnga upp dem pÄ skenor monterade i skottet framför diskhon. Varför ingen kopierat denna lösning Àr en gÄta.
Sovrummet har en dubbelsÀng placerad utmed högersidan. En vanlig fransk sÀng men utan den typiska avsmalningen i fotÀndan. LÀngs vÀnster vÀgg löper en byrÄ med lÄdor, skÄp, garderob, spegel och tvÀttkorg. Mycket snyggt utfört och en perfekt inramning till fönstret. Sovrummet gÄr att dela av med rejÀla skjutdörrar. Bra för avskildhet och för att hÄlla matoset utanför. LÀngst bak huserar hygienutrymmet. Inte spatiöst men mycket trivsamt med massor av trÀ och snygga kromade hÄllare till tandborstglasen. Duschkabinen har modernt vÀlvd dörr. En rak vikvÀgg borde ge bÀttre svÀngrum. RandanmÀrkning? Nej.
Vardagspraktiska finesser
Att Frankia Ă€r ett premiumfabrikat Ă€r tydligt. Inredningen hĂ„ller hög klass bĂ„de i textilier och trĂ€arbeten. Miljön ombord Ă€r dĂ€mpat trivsam. Indirekt mysbelysning och upplyst vitrin signalerar trivsel och lyx, men pĂ„ ett ytligt sĂ€tt. Det som andas mest premium i min bok Ă€r att alla installationerna Ă€r snyggt och propert utförda. Beslagen har god kĂ€nsla. Vardagliga ting som att fylla vatten eller koppla in sig pĂ„ el Ă€r vĂ€l ordnat med slang och sladd pĂ„ rulle. Inga lösa trassliga sladdar eller trilskandes slangar att hantera. Behöver vĂ€rmaren service? Ăppna luckan och allt Ă€r lĂ€tt Ă„tkomligt. Laga mat? GĂ€rna! I ett lĂ€ttarbetat kök och god kontakt med övriga resande Ă€r det ett nöje. MörklĂ€gga för natten? Nemas problemas, gjort pĂ„ ett kick! Ett golv utan nivĂ„skillnader och dĂ€rmed eliminerad snubbelrisk Ă€r helt klart premium. Det Ă€r skönt att kunna vĂ€xla gasolflaska via manöverpanelen i bodelen alternativt lĂ„ta automatiken sköta jobbet. Lika skönt Ă€r det att ha en extra toatank med sig. En fast plats för smutstvĂ€tten â sĂ„ sjĂ€lvklart men Ă€ndĂ„ sĂ„ sĂ€llsynt.
Vill man anvĂ€nda den frĂ€mre nerfĂ€llbara bĂ€dden trycker man pĂ„ en knapp och simsalabim sĂ€nks den sakta ner frĂ„n taket. Jag kan föredra en manuell snabbare lösning. Men att lamporna pĂ„ undersidan av sĂ€ngen slĂ€cks automatiskt för att inte brĂ€nnskada stolarna i kupĂ©n Ă€r omtĂ€nksamt. Att lamporna i taket ovan sĂ€ngen tĂ€nds i samma ögonblick Ă€r Ă€lskvĂ€rt â en funktion som kommer uppskattas lika mycket varje gĂ„ng. Visst Ă€r jag lĂ€ttflirtadâŠ
Men det finns saker som skulle kunna göras bÀttre Àven pÄ denna eminenta husbil. LÀslampornas placering ovan sÀngen Àr olycklig. De Àr monterade undersida överskÄpen och hamnar rÀtt i ögonen. BÀttre att placera dem högt pÄ vÀggen. DÄ lyser de ner i boken dÀr de gör nytta. Att det saknas skoskÄp Àr illa. Jag hade ocksÄ föredragit klÀdhÀngare framför effektfull glasvitrin innanför dörren. Det kÀnns inte premium att behöva gÄ in i sovrummet för att hÀnga av sig jackan.
Jag tycker
Det hĂ€r Ă€r en imponerande bobil! En vĂ€lbestĂ€lld pensionĂ€r suktar knappast efter hus i Marbella med den hĂ€r dyrgripen i sin Ă€go. Den tar sin Frankia och tuggar motorvĂ€g ett par dagar och lever lata vinterdagar flera mĂ„nader i strĂ€ck i behaglig sol. Livet ombord Ă€r okomplicerat tack vare genomtĂ€nkta lösningar pĂ„ vardagliga problem och bestyr. Bilen Ă€r högteknologisk och ligger i framkant pĂ„ utvecklingen. Men aldrig teknik för teknikens skull. Ăgaren drar nytta av tekniken men tĂ€nker aldrig pĂ„ den. Frankia 840 FD Ă€r ingen billig bil. SĂ€rskilt inte med den utrustning som behövs. Men jag anser att man fĂ„r bra mycket för pengarna, nĂ„got mer Ă€n bara status. Man fĂ„r ett enkelt och bekvĂ€mt vardagsliv.
Fakta
- Modell Frankia 840 FD
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat med AL-KO chassi
- Motor Turbodiesel 157 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 5000 kg
- Max last 1040 kg inkl resande
- LxBxH 849 x 230 x 306 cm
- BrÀnsletank 120 liter
- Vattentank 150 liter
- GrÄvattentank 130 liter
- Antal bÀddar 6
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 200 000:- (med 130hk motor)
Pluskontot
- RymdkÀnslan
Köket
Dinetten â bekvĂ€m och bjuder armstöd till alla
AutomatlÄda och farthÄllare
Â
Minuskontot - Saknar skostĂ€ll och klĂ€dhĂ€ngare i âhallenâ
Felplacerade lÀslampor
Utrustning testbil
Alde vattenburen vÀrme, dubbelgolv, stödben bak, 150L kylskÄp, spis med ugn och grill, köksflÀkt, dubbla tankar till toaletten, dubbla airbags, myggnÀtsdörr, CD-stereo m.DVD spelare, Corian bÀnkskiva samt tvÀttstÀll i komposit, TV-Antenn, TV-FÀste, Elfotsteg, Formsydda gÄngmattor
Pris 1 371 000:- som testbilen var utrustad. 157 hk motor, automatlĂ„da, stora dieseltanken, farthĂ„llare, luftkonditionering förarhytt, markis, Ă€deltrĂ€panel förarhytt, stege bak, extra batteri, inbrottslarm, narkosgaslarm, kassaskĂ„p, backkamera, GPS, 19â TV