Meny

.

Polar Camper 4.0

NĂ€r vi var ute i fjĂ€llmarkerna för att vintertesta husbilar bjöd vi in Ulf Sellgren pĂ„ ”S. Karosser” i Dorotea för att kĂ€nna pĂ„ hans Polar Camper 4.0, för dagen monterad pĂ„ en sprillans Nissan Navarra – ett fyrhjulsdrivet ekipage byggt för att klara nordiska vintrar.

 

Av Stefan Janeld

 

Vi anlÀnder ganska sent till Dorotea. Ulf vÀntar pÄ oss i en skogsglÀnta med öppen brasa, hemlagad kantarellsoppa och tunnbröd med vÀsterbottenost. Ett verkligt norrlÀndskt vÀlkomnande.

PÄ morgonen nÀsta dag styr vi kosan mot BorgafjÀll. Jag tar plats bakom ratten för att bekanta mig med ekipaget. VÀgarna var hala efter en natts regnande. Temperaturen höll sig runt nollstrecket och snön var sÄphal. Husbilarna kÀmpade i det hala föret. Jag tuggade pÄ med driv pÄ alla hjul och dubbdÀck. Det enda som pÄminde mig om att det satt ett hus pÄ bilen var smÄ ryck nÀr bil och camper ville Ät olika hÄll i guppen. KÀnslan var som att lyftas i kragen. Inte obehagligt, men ovant. Campern sitter med stumma vantskruvar, inte fjÀdrar, enligt Ulf den bÀsta lösningen. Bilen har försetts med styvare fjÀdring i form av en extra bladfjÀder för att bÀra huset. LuftfjÀdring Àr ett alternativ, men krÀver större ingrepp. FÀrden Àr stadig, det blÄser en byig vind, men jag behöver inte parera. Höghastighetstest fÄr jag skippa, till det Àr förhÄllandena för dÄliga. Upp till sjuttio kilometer Àr fÀrden odramatisk.
 
En dag som denna Àr det kort och gott underbart att Äka i en modern fyrhjulsdriven bil. Jag kÀnner mig trygg, Äker fortare Àn med husbil och med stort förtroende för framkomligheten. Och tyst. Resonans och skrammel frÄn bodelen existerar inte. Som att köra personbil, fast med hus pÄ flaket.

Det finns vÀrre strapatser Àn att festa pÄ kantarellsoppa vid öppen eld

Överdimensionerad vĂ€rmare

Polar 4.0 Ă€r ett mysigt boende för tvĂ„. Tre om det kniper, men Ă€r inte att rekommendera. NedbĂ€ddad dinette ger en fullgod sĂ€ng med god sovkomfort för tre. Men det blir trĂ„ngt dagtid. Allt finns utom invĂ€ndig dusch (tillval om du slopar kassettoan). Den sitter pĂ„ utsidan. Visst Ă€r det kallt vintertid, men det spĂ€r pĂ„ kĂ€nslan av Ă€ventyr och strapatser. Sommartid Ă€r det den bĂ€sta lösningen, borde vara standard pĂ„ alla husbilar, enligt mitt förmenande. I övrigt finns kassettoa i avskilt utrymme, spis med köksflĂ€kt (ej standard), diskho, kyl med frysfack och vattenburen vĂ€rme med golvvĂ€rme. Med tanke pĂ„ innevolymen Ă€r vĂ€rmaren överdimensionerad. Fördelen Ă€r snabb uppvĂ€rmning och lĂ„g gasförbrukning. Nackdelen Ă€r att det lĂ€tt blir för varmt. Vi noterade ett kallras mellan kylen och underskĂ„pet, inget som stör vĂ€l uppe i alkoven. Men det ger kalla fötter nĂ€r man lagar mat eller sitter i dinetten, som för övrigt Ă€r bekvĂ€m för tvĂ„. Kalla den fyrsitsig men inte för lĂ€ngre sittningar och inte om man Ă€r av min storlek, +100 pannor. Den fungerar ocksĂ„ som steg upp till den mycket rymliga alkoven. Sjuttio centimeter till tak i alkoven Ă€r generöst och tar bort all kĂ€nsla av klaustrofobi. LĂ€ngst fram sitter ett element som ger skön vĂ€rme och förhindrar kallras frĂ„n vĂ€ggen. Vi sov med var sitt tomt pĂ„slakan pĂ„ natten. Det var fem grader kallt ute och vĂ€rmaren gick pĂ„ knapp halvfart. SĂ€ngen Ă€r rymlig och tvĂ„ sover utan att inkrĂ€kta pĂ„ varandra. Är man tvĂ„ vuxna och ett barn Ă€r jag, utan att ha provat, sĂ€ker pĂ„ att det gĂ„r utmĂ€rkt att sova alla tre dĂ€r uppe. Golvyta Ă€r det ont om. SĂ€rskilt pĂ„ toaletten. I en bĂ„t hade man valt att placera en porta potti under en dinettedyna och avstĂ„tt enskilt toautrymme för rymdens skull.

Kvalitén Àr god, men toan hÄller inte mÄttet. Karossen Àr stadig och vÀlbyggd, alla installationer Àr vettigt utförda, och det finns en tanke bakom bygget. I stort Àr allt bra ihopskruvat. Men billiga material pÄ toa drar ner betyget, toaskÄpen Àr rassliga och det allmÀnna intrycket Àr inte det bÀsta. HÄller sÀkert men inger ingen kvalitetskÀnsla. Takluckan pÄ toa Àr en relik frÄn Ättiotalet och jag trodde inte de fanns att köpa lÀngre.

Det finns med tvÄ toalettlösningar till Polar 4.0. En med kassettoa (testcampern) och en med duschinredning istÀllet. I versionen med duschinredning erbjuds Porta Potti.

Jag saknar ett skoskÄp. Nu mÄste man ta med sig skorna in med snö och slask pÄ golvet som resultat. Inte sÄ kul nÀr golvytan Àr sÄ pass begrÀnsad. Det finns plats för skor. I garderoben till vÀnster. Men för att öppna dörren mÄste man ta ett kliv in och dÄ stÄr man likt förbaskat dÀr med snö och slask pÄ golvet. Om dörren varit enkel och rak, inte vÀlvd som nu, hade det varit enkelt att tudela dörren med snyggt resultat. DÄ kunde den undre tredjedelen öppnas Ät höger och de övre tvÄ tredjedelarna Ät vÀnster och si, dÄ hade jag kunnat slÀnga in skorna i garderoben innan jag klivit in i vagnen, men ÀndÄ kommit Ät garderoben inifrÄn.

Alltid modern drivlina

Ska man köpa en camper Àr förutsÀttningen att pickup redan finns. Annars Àr ekonomin svÄr att fÄ ihop. Campern kostar styvt en kvarts miljon. En vettig pickup lika mycket. Man fÄr massor av husbil för den pengen. Dock krÀvs dÄ annan bil för vardagstransporter, vilket innebÀr tvÄ fordonsskatter, Ätta vinterhjul och tvÄ motorer att serva och sÄ vidare. Husbilar lider av att chassi, drivlina och sÀkerhetsutrustning snabbt blir omoderna. Med en camper har man möjlighet att alltid fÀrdas i modernt chassi med senaste motorteknologi och sÀkerhetsutrustning, ofta fyrhjulsdrivet.

Jag tycker

Man kommer inte sĂ„ mycket lĂ€ngre med camperkonceptet nĂ€r mĂ„lgruppen Ă€r smĂ„ japanska pickuper. För en – typ – hantverkare som tycker om friluftsliv Ă€r en camper svĂ„rslagen bĂ„de ekonomiskt och upplevelsemĂ€ssigt. Polar 4.0 lider av att vilja lite för mycket. Toautrymmet stjĂ€l mycket plats men tillför vĂ€ldigt lite komfort. Är man tvĂ„ kan man leva med en enklare toalösning. Borsta tĂ€nderna gĂ„r ju lika bra i diskhon. Polar erbjuder faktiskt en version utan toautrymme. Den heter 3.5 och Ă€r mindre i storlek, tji toalett och endast luftburen vĂ€rme sĂ€tter priset till 161 000 kronor.

Lyhörda och prestigelösa

Efter att ha lÀst testet Äterkommer Ulf. Han meddelar att de uppdaterat campern inför 2009. Den jag fick testa var den första som byggdes och Àr inte seriemÀssig. Toalettlösningen Àr omgjord och Àr inte lika rasslig. Nytt handfat, bÀnkskiva och toaskÄp ger ett bÀttre intryck och plats för fötterna. Den urÄldriga takluckan Àr utbytt till modern dito.

Kallraset under kylen förvÄnade honom först. SÄ brukar det inte vara i deras campers. Men istÀllet för att gÄ i klinch med mig gick han ut och startade upp vÀrmaren i campern. Kallraset kom som ett brev pÄ posten. Han och hans anstÀllda synade med lupp varifrÄn luften kom. För första gÄngen har de P11 flaskor i gasolutrymmet. Det gör det högre Àn normalt. Luft kunde slinka igenom in i campern. Nu Àr det tÀtat och kallraset borta.
VÄr kritik angÄende avsaknad av skoskÄp hörsammades likvÀl. Numera Àr dörren delad och funktionen fullgod. Inte sÄ att dörrarna gÄr Ät olika hÄll. Det var sÀkerhetsmÀssigt bÀttre att ha bÄda halvorna vÀnsterhÀngda eftersom pannan sitter lÀngst ned. Att snabbt kunna komma Ät kranar och sÀkringar vid eventuellt tillbud Àr ett mÄste. SÀkerheten frÀmst Àr en bra paroll.

Garderoben har fÄtt delad dörr sÄ man enkelt kan kasta in skorna.
Helt ny inredning pÄ toaletten
Den förÄldrade takluckan Àr ersatt av en modern konstruktion

Fakta

Pluskontot:

  • Alltid möjlighet till modern drivlina.
  • God aktiv likvĂ€l som passiv sĂ€kerhet.
  • ÄventyrskĂ€nsla.
  • Billigt Ă€gande.
  • KĂ€nns som den kommer hĂ„lla lĂ€nge.

Minuskontot:

  • TrĂ„ng bodel (ligger förvisso i konceptet)
  •  

Utrustning testbil

Vattenburen vÀrme, golvvÀrme, elpatron, batteriladdare, varmvatten, kassettoa, utvÀndig dusch, stereo, kyl med frysfack, tvÄlÄgigt gasolkök, diskho, garderob, separat toalettutrymme

Vill du lÀsa mer om Polar/Easy Camper? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift