Meny

.

Mobilvetta Kea P83

Hade det inte varit för dinetten hade det blivit guldstjÀrnor rakt igenom för denna mycket prisvÀrda pÀrla avsedd för tvÄ personer.


Av Stefan Janeld och Björn genberg
 
För tio Är sedan var Mobilvetta ledande i Italien. Den alla ville jÀmföras med. SÄ icke lÀngre. Andra har tagit över ledartröjan. BÄde vad gÀller design och kvalitet. Men nu ska Mobilvetta Äterta sin forna plats pÄ Italiens husbilstron. Receptet Àr inredningsdesign och kvalitet. En smÀllkall januaridag var vi i BorÄs och provkörde. Intrycket Àr blandat men i stort positivt. Och visst har namnet, Mobilvetta, en positiv klang fortfarande.

Pigg

Ni som lĂ€st vĂ„ra tester vet att jag sitter illa i Fiat. Min kropp Ă€r felbyggd i förhĂ„llande till ergonomin. Jag hamnar alltid för nĂ€ra ratten och sitter för högt. Men inte i Mobilvetta Kea P83! Stolarna Ă€r Fiat original. Men inte i enklaste utförande! Jag kan justera sittdynans höjd och lutning tillrĂ€ckligt mycket för att hitta en riktigt avslappnad körstĂ€llning. Äntligen! Dubbla armstöd och skönt textilöverdrag gör inte komforten sĂ€mre. Att det saknas farthĂ„llare och airbag till passageraren vittnar om att mĂ€rket ingĂ„r i en koncern av lĂ„gprismĂ€rken som saknar vana av kontakt med mer krĂ€vande kunder. Det borde sjĂ€lvklart vara standard om man siktar sĂ„ högt som Mobilvetta sĂ€ger sig göra.
 
PÄ vÀgen gör vi god fart. Trots att bilen Àr lÄng, 7,3 meter, Àr den rapp och spÀnstig med 130 kusar i maskinrummet. PÄ grusig vintervÀg Àr smattret pÄtagligt. Det tar sig in via hjulhusen och bodelens trappa. I övrigt Àr ljudkomforten god. Vi pratar utan att höja rösten.
Jag finner bilen smidig trots mycket trafik och dubbelparkerade bilar i centrala BorÄs. Bilar över sju meter brukar inte upplevas sÀrskilt lÀttkörda i trÄng trafikmiljö. En titt pÄ specifikationen ger svaret. Det hÀr Àr en smal historia. Blott 220 centimeter bred (endast femton mer Àn kupén) ger den en skÄpbilslik körupplevelse.

Vinkelsoffan ogillas, sovrummet Àlskas

För ovanlighetens skull sover tre bra, men Äker sÀmre. Det omvÀnda Àr betydligt vanligare. Det finns tre bÀltade platser. Men baksÀtespassageraren sitter illa och har mycket begrÀnsad utsikt genom smÄ fönster. Anledningen Àr att man i sin designiver och vilja att följa tidens melodi klÀmt in en vinkelsoffa i dinetten. Den fÄr egentligen inte plats. Varken pÄ bredden eller lÀngden. Den som sitter bÀltad bak fÄr inte vara över hundrasjuttiofem centimeter lÄng. DÄ slÄr huvudet i teveskÄpet. Man sitter inte bekvÀmt i vinkelsoffan, den Àr trÄng. BÀttre dÄ i den lilla soffan mitt emot. Men dÀr finns inget bÀlte (soffan Àr vinklad sÄ du sitter sidleds i fÀrdriktningen och sÄ fÄr man inte Äka), och inga armstöd finns. De hade muntrat upp komforten betydligt. Hade man nöjt sig med vanlig halvdinette hade allt fungerat bÀttre. Jag tycker man borde slopat den tredje bÀltesplatsen helt och hÄllet och följt temat om bil för tvÄ fullt ut. DÄ hade tvÄ motstÄende fÄtöljer gett bekvÀm sittplats. GÀrna med utfÀllbart fotstöd och rejÀla armstöd. Det hade legat mer i linje med bilens i övrigt komfortabla inredning.
 
För bakom dinetten Àr bodelen inbjudande och trivsam. Mörkt trÀ med snygga avslut och rundade hörn Àr en inbjudande miljö att spendera sin fritid i. Toaletten har mer trÀ Àn mÄnga bÄttoaletter och Àr mycket rymlig. Dörren in har ett rejÀlt trycke och lÄset Àr infÀllt i dörren. Dessutom Àr den inramad av en karm, mycket snyggt. Att en taklucka med stÀllbar elflÀkt Àr standard uppskattas.
 
Köket Ă€r funktionellt. Vid en första blick saknas avstĂ€llningsytor. Men vad som ser ut att vara översta lĂ„dan Ă€r extra avstĂ€llning. Bra lösning. TvĂ„ gaslĂ„gor rĂ€cker lĂ„ngt. SĂ€mre stĂ€llt Ă€r det med kylen. En liten lĂ„gt placerad kyl Ă€r ingen höjdare. Är man tvĂ„ spĂ€nstiga individer som Ă„ker kortare turer och mestadels Ă€ter ute Ă€r det inga problem. Men har man stela leder vill man inte böja sig ner till knĂ€höjd för att ta fram frukostjuicen. Ägde jag bilen hade jag monterat en kompressormatad kylbox (drar mindre ström Ă€n de billiga peltierelementen) i garaget. DĂ€r finns gott om plats. DĂ„ kan jag Ă„ka lĂ„ngt och lĂ€nge utan att behöva bunkra.
 
Bilens glansnummer Àr sovrummet. Ett frÄn övriga bilen avskiljt utrymme med drottningsÀng och snygga rundade snickerier. Gott om förvaring erbjuds under sÀngen och i skÄp i alla fyra hörn. Vill man ha avskildhet drar man för de bÄda skjutdörrarna. Vid sÀngen finns plats för bok, glasögon och vattenglas. Sovrumsteven har sin givna plats till höger om skjutdörrarna.

DieselvÀrmare

Varmvatten, spis och kyl gÄr pÄ gasol. Ja, kylen kan förstÄs köras Àven pÄ tolv och 220 volt. SÄ lÄngt Àr allt som vanligt. Nu till testets överraskning; vÀrmaren gÄr pÄ diesel! Tji flaskbyte mitt i natten. SÄ hÀr skulle alla bilar ha det. Gasolen kommer rÀcka mycket lÀnge i Kea P83, det Àr vÀrmaren som brukar sluka gasol. Jag blir sÄ glad nÀr utvecklingen faktiskt gÄr framÄt och inte bara följer invanda spÄr. Att ett relativt billigt fabrikat som Mobilvetta ska gÄ i brÀschen Àr glÀdjande. NÀsta mycket glÀdjande punkt finns i tillbehörslistan. Det gÄr att bestÀlla en extra toatank. Mycket generöst med tanke pÄ bilens ambition att rymma tvÄ personer. Extra toatank saknas pÄ mÄnga familjebilar byggda för sju resenÀrer. En sÄ liten detalj gör att bilen fungerar dubbelt sÄ lÀnge som bostad utan att uppsöka tömningsplats.
 
Vinteregenskaperna fÄr vi bedöma med försiktighet. Spillvattentanken Àr isolerad. Mot pristillÀgg kan man Àven fÄ den uppvÀrmd. Antispinn Àr bra vintertid. Att vÀrmaren saknar utblÄs riktade mot kupén gör det svÄrt att förhindra kallras frÄn den oisolerade kupén. I sovrummet och pÄ toaletten kommer god temperatur kunna hÄllas eftersom bÀgge utrymmen Àr försedda med dörrar.
 
Att bilen Ă€r hyggligt utrustad i grunden har vi konstaterat. Men importören erbjuder dessutom ett ”Mega paket” för en rimlig penning. Det innehĂ„ller: TV med antenn, DVD, digitalbox, GPS, backkamera, gaslarm, CD, AC i bodel, markis, sladdvinda och cykelstĂ€ll. Allt för det facila priset av 30 000 kronor. PrisvĂ€rt mĂ„ste man sĂ€ga.

Jag tycker

Mobilvetta har lyckats med en hel del i denna skapelse. Inte minst det varma snyggt designade trÀslaget. DieselvÀrmare ger ökad tid för fricamping och mindre strul med tunga flaskor och trilskandes kopplingar. Sovrummet Àr en pÀrla. Men dinetten brister i komfort och borde fÄ en annan lösning. TvÄ personer som trivs med att ha samkvÀm i pilotstolarna fram och vill bo i smidig och rymlig bil med mycket trÀkÀnsla ska absolut ta en titt pÄ Mobilvetta. Om man betÀnker att snittpriset för en husbil i Sverige Àr nÀrmare 700 000 kronor med rÄdande valutakurser Àr Mobilvetta en bil med kvaliteter över snittet till ett pris lÄngt dÀrunder.

Fakta

Plus

  • Snygga trĂ€arbeten
  • DieselvĂ€rmare
  • Sovrummet
  • Smidig
  • KörstĂ€llning
  • Pris

 

Minus

  • Dinetten
  • Högt vĂ€gljud
  • Ingen passagerarairbag
  • LĂ„gt placerad liten kyl

Utrustning testbil

Elhissar, centrallÄs, AC i bildel, elspeglar, luftburen dieselvÀrmare 3,5kw, kyl med frys, ABS, airbag, myggdörr, isolerad spillvattentank, stort garage med durkplÄt.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift