BĂ€ttre begagnad eller sprillans ny?
Vad försakar man om man vĂ€ljer en bil med nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken? Och Ă€r nya bilar vĂ€rda merkostnaden? Till synes enkla frĂ„gor men svĂ„ra att ge entydigt svar pĂ„. HĂ€r ett försök.Â
Av Stefan Janeld och Björn Genberg
Vi drog till Hyssna för att köra Hobbys bÀstsÀljare frÄn tvÄ olika generationer. Lika stora och försedda med största motorn. Interiörerna skiljer, helt naturligt dÄ tycke och smak förÀndras genom Ären. Vilken Àr bÀsta köp? Eller snarare, vilken Àr bÀsta husbil?
Kombatanterna Àr Hobby Toskana Exclusive D690 GELC Ärsmodell 2009 och Hobby 690 ES frÄn 2005. Redan i namnet ser vi en tydlig skillnad, Exklusive signalerar lyx och flÀrd. Det Àr ett modellnamn som förpliktigar och Hobby har anstrÀngt sig för att leva upp till det. Interiören Àr full av moderna lyxsignaler; upplyst vitrinskÄp, mysbelysning i överkant pÄ alla skÄp, stor kyl med separat frys, ugn, vitt laminat och varmt trÀ samsas i inredningen precis som dagens mode föreskriver och slutligen ett rymligt garage.
Design kontra funktion
690 ES flirtar inte lika mycket med lyx och flÀrd. HÀr Àr lockelsen rymd och funktion. Det som skiljer mest i bodelarna Àr sÀngar och dinette. I Toskana tronar himlahöga sÀngar lÀngst bak med trappa upp eftersom garaget inte tillÄter en lÄg sÀnglösning. I 690 ES finns bekvÀmt lÄga lÄngbÀddar. Fördelen med den högre bÀdden Àr att den mycket enkelt blir sÀng för tvÄ vuxna och ett barn. Dinetten kan med andra ord stÄ obÀddad hos den lilla barnfamiljen. I 690 ES med lÄngbÀddar mÄste dinetten bÀddas om tre ska sova. Inget större besvÀr eftersom det gÄr pÄ ett par minuter.
Att sitta till bords i dinetterna fungerar lika bra i bĂ€gge bilar. Vi uppskattar det löst stĂ„ende bordet i 690 ES. Det kĂ€nns rejĂ€lt och Ă€r smidigt att förlĂ€nga eller fĂ€lla. Bordet i Toskana duger gott men krĂ€ver mer hantering nĂ€r det ska bĂ€ddas upp â en skiva som snurras undan vid passage Ă€r en enkel och funktionell lösning. BĂ€st sitter man i vinkelsoffan i Toskana. SĂ€mst i den lĂ€ngsgĂ„ende soffan i 690 ES. I stort sett en barnsoffa.
Â
Att garage saknas i 690 ES spelar mindre roll. Det finns massor av stuv i de tjugofyra överskÄpen (sjutton i Toskana) och i stora utrymmen under sÀngarna och i den ena dinettesoffan. Det enda som inte fÄr plats inomhus Àr cyklar och liggvagn. Största missen med lÄngbÀddarna Àr att garderoben placerats mellan dem. Praktiskt förvisso, men inte umgÀngesfrÀmjande eftersom man inte kan ligga och smÄprata med den Àkta hÀlften öga mot öga.
Â
Toskanas bodel kÀnns aningen övermöblerad och trÄng att röra sig i. Golvytan Àr starkt begrÀnsad. Men mysfaktorn Àr skyhög, tacka takfönster och massor av indirekt belysning för det. I 690 ES Àr det gott om golvyta och passagen mellan kök och toa Àr bredare. Men mysfaktor fÄr ordnas med stearinljus eller fotogenlampa.
Â
Toaletterna Ă€r vĂ€ldigt olika i sin utformning. men erbjuder samma komfort. I moderna Toskana erbjuds duschkabin mitt i utrymmet, vilket betyder att man inte kan besöka toa nĂ€r kĂ€rleken duschar. Det kan man inte i 690 ES heller. Men av en annan anledning. HĂ€r vĂ€xlar utrymmet funktion, antingen toa eller sĂ„ tar man tag i vĂ€ggen dĂ€r handfatet sitter och skjuter den mot toastolen. DĂ„ blir utrymmet dusch. Smart? NjaeâŠtveksamt. Jag föredrar att gĂ„ direkt frĂ„n toan till duschen utan att behöva stĂ€lla mig i köket och möblera om. Men var för sig Ă€r funktionerna fullgoda. SĂ„ Ă€r inte fallet i Toskana. Det nedsĂ€nkta golvet i duschkabinen ger en mycket obekvĂ€m sittstĂ€llning pĂ„ toa; man sitter högt och dinglar med benen. Beröm till bĂ„da för att höjden i duschkabinen överstiger tvĂ„ meter! Tacka takluckan för det.
Â
Att laga mat gĂ„r enkelt i bĂ„da fordonen. Men det Ă€r risk för ryggont i 690 ES för den som Ă€r över medellĂ€ngd. Köket Ă€r endast 85 centimeter högt. PĂ„ tok för lĂ„gt â allt under 90 centimeter klassas som oergonomiskt. I Toskana Ă€r det bĂ€ttre ordning pĂ„ ergonomin, höjden Ă€r utmĂ€rkta 91 centimeter. Dessutom Ă€r köket bĂ€ttre rustat â ugn och förvaring i lĂ„dor istĂ€llet för skĂ„p. Modernt, bĂ€ttre överblick.
Bakom ratten Àr det stor skillnad
Nu sÀtter vi oss bakom ratten. HÀr mÀrks Äldersskillnaden. 690 ES har en förarmiljö som kÀnns passé och föga lockande. Men vÀlutrustad! FarthÄllare, backkamera, AC, CD, antispinn, ABS och dubbla airbags Àr mer Àn vad mÄnga nya husbilar erbjuder. Motorn Àr den största som stod till buds Är 2005, 146 hÀstkrafter som kontrolleras via en femvÀxlad manuell lÄda. Framfarten Àr lugn, inga problem att hÄlla motorvÀgstempo men accelerationen Àr inget vidare. HÀstarna Àr smÄ russ, det Àr inget vidare klipp i bilen. Jag sitter dessutom illa: stolarna Àr otroligt smala med djupa sidostöd. Nu Àr jag ingen smÀrt person, men sÄ hÀr illa har min kropp aldrig passat en stol tidigare. Det Àr inte Fiats originalstolar. Fabrikatet heter Isringhausen och ska vara ett bÀttre alternativ. Tveksamt. Jag har suttit i Isringhausenstolar som Àr betydligt bekvÀmare och erbjuder bÀttre instÀllningsmöjligheter. HÀr hade det varit bÀttre med Fiat original.
Â
I Toskana Ă€r inte ergonomin optimal, men ljusĂ„r bĂ€ttre Ă€n i 690 ES. Stolarna Ă€r bekvĂ€ma, Ă€ven om jag saknar justeringsmöjligheter. Jag vill sitta lĂ€gre för att kunna komma lĂ€ngre frĂ„n ratten. Boven i dramat Ă€r den djupt placerade kopplingspedalen. Justerar jag stolen för optimal komfort fĂ„r jag svĂ„rt att koppla ur. Med ett annat underrede satt jag lĂ€gre och dĂ€rmed bekvĂ€mare. Jag vet att det finns lĂ€gre underreden, ty jag har kört bilar pĂ„ Fiats chassi som erbjuder bĂ€ttre ergonomi. Nog om detta. Nu ska det Ă„kas. Jag lĂ€gger i vĂ€xel och lĂ€ttar pĂ„ kopplingen, kör ut pĂ„ vĂ€gen och i med tvĂ„an, trean ochâŠjösses vad det gĂ„r! HĂ€r Ă€r det inga smĂ„ russ som bor i maskinrummet, det Ă€r fullblodshĂ€star med massor av kraft och spĂ€nst. Nu Ă€r detta inte första gĂ„ngen jag kör motorn sĂ„ jag var beredd pĂ„ att det skulle vara kraft och spĂ€nst. Men efter att ha kört den Ă€ldre motorn precis innan Ă€r det en smĂ€rre chock hur mycket det skiljer motorerna emellan. Elva hĂ€stkrafter lĂ„ter inte mycket men den upplevda skillnaden Ă€r gigantisk, en förklaring Ă€r att vridmomentet Ă€r 80Nm högre.
Â
Toskana rullar pÄ ett Fiatchassi och 690 ES pÄ ett galvat Al-Ko chassi. Visst finns det skillnader men inte sÄ det mÀrks i vardagen. Fiat mÄlar sitt chassi istÀllet för att förzinka, individuell fjÀdring stÀlls mot stel bakaxel. Normalt kan ett lÀttviktschassi ge ökad lastförmÄga men sÄ Àr inte fallet hÀr, ynka 350 kilo fÄr 690 ES lasta medan Toskana fÄr lasta 642 kilo.
Pluskonto 690 ES
LÀtt att bÀdda dinetten
LÄngbÀddar i bekvÀm höjd
RejÀlt med golvyta
Pluskonto Toskana
Körbarhet
Tre sovplatser, tvÄ vuxna och ett barn, utan att bÀdda dinetten
Hög mysfaktor

Förarmiljön skvallrar att det skiljer nÄgra Är mellan bilarna. Men Toskana spelar i en annan division vad gÀller körbarhet.
Dagens mode med mysbelysning och vitrinskÄp med hÀftig belysning skapar onekligen ett habegÀr. Men den mer avskalade bodelen i 690ES Àr inte sÀmre att bo i. Trots att Toskana Àr tjugo centimeter lÀngre Àr det skralt med golvyta och rymdkÀnsla. HÀr har 690 ES ett stort försprÄng i boendekomfort.
I 690 ES Àr dinetten enkel att bÀdda. I Toskana Àr den bÀddbar men sÄ komplicerad att man drar sig för att göra det. Varning för stora glipor som stÀller till problem för knÀn och armbÄgar om inte bÀddmadrass anvÀnds. VÀl bÀddade erbjuder bÄda hygglig komfort.
Som umgÀngesplats vinner Toskanas dinette. Vinkelsoffan Àr bekvÀm, pilotstolarna ger god komfort och den lÀngsgÄende soffan har tillrÀckligt djup sittdyna för att vara komfortabel en hel kvÀll. Dock efterlyses armstöd!
Köken Ă€r i princip likvĂ€rdiga. Ugn saknas i 690 ES. Toskanas lĂ„dor ger bĂ€ttre överblick Ă€n skĂ„p. Men lĂ„dorna i Toskana kĂ€nns vĂ€ldigt âburkigaâ, bĂ€ttre kĂ€nsla i 690 ES. Dock skall nĂ€mnas att köket i 690 ES passar bĂ€st för korta personer dĂ„ det endast Ă€r 85 centimeter högt, norm Ă€r minst 90 centimeter.
Sovrummen skiljer verkligen sig Ă„t. TvĂ„ lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar eller en hög gigantiskt bred dubbelsĂ€ng dĂ€r tre sover gott â vĂ€l uppe, för det Ă€r riktigt högt. PĂ„ plats kan man inte sitta rak utan att böja pĂ„ huvudet. I Toskana Ă€r sĂ€ngen en sovplats. I 690 ES Ă€r det en viloplats dĂ€r man gĂ€rna slĂ€nger sig och lĂ€ser halvsittandes eller bara tar en siesta. TyvĂ€rr saknas draperi eller annan avdelare för att göra utrymmet privat. Ăven avstĂ€llning för bok, glasögon och pillerburk saknas. I Toskana finns visserligen smĂ„ hyllor i hörnen med de Ă€r mest för syns skull och knappast praktiska. Fördelen med hög sĂ€ng Ă€r att man enkelt nĂ„r att öppna ett skĂ„p och lĂ€gga undan sina prylar.
Garage Àr omtyckt. Varför ha ett utvÀndigt cykelstÀll nÀr man lika gÀrna kan förvara cyklarna i ett lÄst utrymme och inte smutsa ner? I Toskana erbjuds ett fullgott garage. Med marknadens snabbaste gasfjÀdrar, kan jag tillÀgga. Den som inte Àr beredd pÄ den snabba aktionen riskerar att fÄ en rejÀl smÀll pÄ hakan. 690 ES saknar garage men har ÀndÄ gott om stuv, om Àn inte för cyklar. PÄ var sida finns luckor som leder till utrymmet under lÄngbÀddarna. Lite mindre pÄ vÀnster sida eftersom vÀrmaren Àr placerad dÀr. Luckorna kunde varit större. Nu sÀtter luckorna grÀnsen för hur stora föremÄl som gÄr att stuva.
Hygienutrymmen med skilda lösningar pĂ„ problemet platsbrist. I Toskana Ă€r duschkabinen integrerad i utrymmet, en rund glasdörr dras fram vid behov och stĂ€nksĂ€krar utrymmet. Inte helt lyckat för det djupa golvet gör att man sitter vĂ€ldigt högt pĂ„ toaletten â obekvĂ€mt helt enkelt. I 690 ES Ă€r utrymmet antingen dusch eller toalett. Man kan helt enkelt skjuta en lös vĂ€gg fram och tillbaka beroende pĂ„ stundens behov. PĂ„ bilden Ă€r vĂ€ggen i sitt mittenlĂ€ge och man ser bĂ„de toaletten och duschkabinen.
I 690 ES finns en praktisk hĂ€ngare vid insteget. I Toskana huserar hĂ€r ett vitrinskĂ„p med blĂ„tt mysljus. Ăr skoskĂ„pet i Toskana mĂ„nne avsett för DVD? Ett skoskĂ„p skulle rimligtvis öppnas inĂ„t. Hur som helst saknas skoskĂ„p helt i 690 ES. IstĂ€llet blir det fullt av skor i trappan. Den hĂ€ndige kan enkelt fixa skoskĂ„p till höger genom att göra en öppning in till stuvfacket under lĂ€ngsgĂ„ende soffan.
Att det Àr viktigt med en tydlig mÀrkesidentitet har Hobby förstÄtt. Man Àr kÀnd för sin bulliga form som ibland liknas vid ett bÄtskrov och stÄende fönster. Men har det inte gÄtt vÀl lÄngt med stÄende fönster nÀr de blockeras av soffans ryggdyna? Lika pÄ bÀgge sidor. Endast med bÀddad dinette kan man nyttja fönstren fullt ut. Till vilken nytta nattetid? Om fönstren monterats liggande hade de gett god utsikt och mer ljusinslÀpp. PÄ 690 ES Àr fönstren liggande, men man ser ÀndÄ att det Àr en Hobby pÄ lÄngt hÄll.
Hobbys mÀrkestypiska vÀlvda vÀggar.
Teknikens frammarsch i bilarna Àr mestadels till godo tycker jag. Men hÀr blir det tydligt att vissa saker var bÀttre förr. En analog panel ger omedelbar tillgÄng till information. Den digitala informationen mÄste knappas fram.
LÀtt att se att bÄda bilarna Àr Hobby. Men trots de stÄende fönstren sÄ har den Àldre bilen mer mÀrkesidentitet. Notera att grafiken Àr identisk trots att det skiljer fyra Är mellan bilarna.
Vi tycker
BÄda bilarna har sina lockelser. Valet stÄr lite förenklat mellan körbarhet och rymdkÀnsla.
Jag börjar med att försöka svara pÄ frÄgan vad man försakar med den begagnade bilen.
Inte mycket faktiskt! PÄ bild ser Toskana betydligt mer inbjudande ut. Men nÀr jag rör mig ombord talar mycket för 690 ES, Toskana saknar rymdkÀnsla. Visst Àr mysbelysning och takfönster mervÀrden men de kan inte slÄ rymd. Den största vinsten med Toskana Àr att bilen lockar till att ge sig ut pÄ vÀgarna. Den Àr lika lÀttkörd som familjens V70.
NÀsta frÄga Àr om Toskana ger ett mervÀrde som motsvarar 261 000 kronor. Ja det gör den! Förutsatt att du inte köper bil pÄ grÀnsen till din ekonomiska förmÄga. Har du pengarna Àr det vettigt att investera i den ökade körbarheten och de mer generösa garantierna.
Fakta 690 ES frÄn 2005
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat med Al-Ko
- Motor 2,8L Turbodiesel 146 hk
- VÀxellÄda 5 vÀxlad manuell
- MÀtarstÀllning 1700 mil
- Totalvikt 3850 kg
- Max last 350 kg inkl resande
- LxBxH 725 x 232 x 288cm
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Antal bÀddar 3 / 4 (2 vuxna och 2 barn alternativt 3 vuxna)
- Antal bÀltade platser 4
- Pris 599 000:- som testbilen var utrustad.
Utrustning testbil
ABS, antispinn, airbags, backkamera, CD, Elhissar, elspeglar, farthÄllare, markis, larm,  luftburen vÀrme, elpatron, separat kyl & frys, stödben bak
Fakta Toskana Exclusive
- Modell Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 3,0L Turbodiesel 157 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- MÀtarstÀllning, ny bil
- Totalvikt 4000 kg
- Max last 642 kg inkl resande
- LxBxH 747 x 231 x 290 cm
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Antal bÀddar 4 (3 vuxna och ett barn)
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 825.000:-
- Pris 860 000:- som testbilen var utrustad.
Utrustning testbil
ABS, antispinn, airbags, backkamera, navigator, CD, Elhissar, elspeglar, farthÄllare, markis, myggnÀtsdörr, luftburen vÀrme, elpatron, separat kyl & frys, ugn. Tillval pÄ testbilen : Stödben bak, SÀngöverkast, 157Hk motor istÀllet för 130Hk.