För barnfamiljen som vill prova husbilslivet är Chausson Welcome 10 en prisvärd och smidig entrébiljett – men påfrestande att resa långt i.
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Små husbilar är lockande. Smidigheten avskräcker inte från småvägar eller stadskärnor. Den ringa boytan tvingar ägaren ut i naturen där den verkliga upplevelsen finns. Denna Chausson Welcome från 1996 är verkligen nätt – 5,85 meters längd är blott metern längre än en Volvo V70. Ändå huseras sex personer utan svårighet nattetid. De sex kan dessutom resa i någorlunda komfort med hygglig utsikt.
Det är ingen riktig bobil. Mer en välutrustad campingbil med god nattkomfort. Det är inte negativt, i synnerhet inte för den barnrika familjen där upplevelser och strapatser blir kära minnen. Barn upplever inget nytt i en bekväm stor husbil med hemmets alla företräden. Kasta ut teven, erbjud fotogenlykta, bada i iskalla fjällsjön, fiska upp middagen och sitt vid vattenbrynet och småprata tills pratet blir sömnigt mummel. Det är semester som barn uppskattar, och minns! Det är semester som skapar gemenskap och får hela familjen att stressa ner och bli kvitt vardagen.
När det regnar och är allmänt uschlig väderlek har barnen var sin kupé att läsa eller spela gameboy i. Våningssängarna bak har draperier för avskildhet. Alkoven är föräldrasäng. Helt okej att ligga i, men inte den rymligaste på marknaden. Dinetten bäddas mycket enkelt på mindre än en minut. Klart bättre än dagens dinetter med nya ”smartare” lösningar.
Långsam på långfärd
Vi kör bilen en vårdag i Kristinehamn. När jag tar plats bakom ratten sjunker jag ner djupt i framstolen. Sittställningen är bekväm och avslappnad. Stolen är bred och inbjudande. Ratten rakt fram i brösthöjd, inte i knät. Jag har god utsikt och trivs direkt. Utrustningen är påver. Inget annat att vänta av en transportbil från mitten av nittiotalet. Tidigare ägare har installerat farthållare och CD. Alltid något.
Vrider om startnyckeln. Wow, vilket smatter dieselmotorn bjuder på. Bilen skakar och vibrerar. Jag kopplar ur och fångar växelspaken som vibrerar så kraftigt att jag inte kan utläsa växellägena. I med ettan och iväg. Eller snarare, i med ettan och vi rullar sakta iväg. Gaspedalen är stenhård som vore den i botten, men det finns lite spelrum om jag bara trycker till ordentligt. Tvåan, trean i trettio. Tillbaka till tvåan då trean inte orkar med trettio knyck. Ut på landsvägen. Pressar upp bilen i fart. Efter någon minut är vi uppe i nittio. Bilen gör hundra men det känns bara onödigt. Motorn har ingen turbo. De 76 kusarna under huven är rejält astmatiska. Här finns bilens flaskhals. Med modern och pigg motor är bilen en fullträff.
Men trots trött motor gör den god tjänst för familjen nyfikna på husbilslivet. Europa och långresorna kan vänta. Husbilslivet är inte beroende av snabba dagsmarscher. Det precis lika trevligt i skogen runt knuten som i skogen utanför en tysk småstad.
Jag tycker
Få moderna bilar kan erbjuda lika effektivt utnyttjad bodel som denna småfralla. Att en familj på fyra har fasta sovplatser och bekväm matplats är ingen självklarhet i dagens bilar. Den lättbäddade dinetten erbjuder förutom god sovkomfort också bra sittkomfort. Lämplig för måltider, spel och resande. Men att resa långt blir seeeeegt. Motorn är bilens akilleshäl. Men den som kan leva med att lunka fram på vägarna har här en mycket prisvärd och attraktiv husbil som start på en livslång husbilskarriär.
Fakta
- Modell Chausson Welcome 10
- Årsmodell 1996
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Ford
- Motor Diesel 76 hästkrafter
- Bränsletank 68 liter
- Växellåda Femväxlad manuell
- Mätarställning 13800 mil
- Totalvikt 3200 kg
- Max last 540 kg inkl resande
- LxB 585 x 222 cm
- Antal bäddar 6
- Antal bältade platser 6
- Pris 215 000 kr
- Vi lånade bilen av Husbilslandet
Håller än
- Bodelen
Körställningen
Dinetten
Hopplöst ute
- Motor
Utrustning testbil
Luftburen värme, kyl, gasolspis 2 lågor, kassettoa, dusch, farthållare, CD, cykelhållare, markis, drag, backkamera