Letar du kompetent bobil med smidiga köregenskaper? Vill du kunna ligga ute lÄnga tider utan att proviantera? Gillar du avundsjuka blickar? DÄ ska du lÀsa vidare.
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
Lyx Àr sjÀlvklart i den hÀr prisklassen. Men inte bara vackert att vila ögonen pÄ, skönt material för hÀnder att smeka och en komplett utrustning. I den hÀr prisklassen Àr det under den förföriska ytan som bilens verkliga kvalitéer finns. Smidig som en personbil pÄ vÀgen. RejÀla servicepunkter. Stora tankar. Smarta detaljer (till exempel stödhjul under överhÀnget bak). Ovilja att kompromissa och egen erfarenhet av husbilar ger en bekymmersfri fÀrd.
Men.
Mitt i alla genomtÀnkta funktioner och överdÄdig lyx saknas en fundamental sÀkerhetsdetalj. En detalj som sitter i varenda personbil, vare sig de kommer frÄn RumÀnien eller Kina. Airbag! I en bil som passerar tvÄmiljonerstrecket Àr det mest högteknologiska krockskyddet ett sÀkerhetsbÀlte. En jÀttesmiss? Abslolut. Men ocksÄ bilens enda. Förklarad av att man anvÀnder chassi och drivlina frÄn Iveco. Vid tillverkningen flyttar man upp instrumentpanel, ratt & pedalstÀll med mera för att fÄ ett plant golv i förarhytten och sÄ gör man med alla chassin.
VĂ„rt testexemplar Ă€r bestĂ€llt av generalagenten som visningsbil. Och ser ut som bestĂ€llningen formulerades. Forsbergs bestĂ€ller cirka hĂ€lften av Ă„rsförsĂ€ljningen med âförspecificeradâ utrustning samt alla utstĂ€llningsbilar. Köparen ges stor frihet att ha egna tankar om hur denne vill ha det stĂ€llt med möblemanget. För att underlĂ€tta besluten finns tjugofem standardplanlösningar till Charisma-serien â  spĂ€nner mellan knappt Ă„tta och dryga nio och en halv meters lĂ€ngd. I regel Ă€r ConcordebestĂ€llaren av typen; âExtra alltâ för att tala snabbmatssprĂ„k.
Perfekt förarmiljö
TilltrĂ€de till Concorde Charisma ges om rĂ€tt kod knappats in pĂ„ dörrens panel. NĂ€r pekfingret nuddar panelen lyser siffror upp och manar dig att trycka. Det kĂ€nns helrĂ€tt! Vad vore en Concorde utan high-tech? Och high-tech Ă€r det. Ett exempel bland mĂ„nga: all el gĂ„r i en âcanbusâ tillsammans med datainformation, det spar vikt och kablar dĂ„ en kabel fyller flera funktioner.
Entrén sker via bodelens dörr. Framdörrar Àr slopade till förmÄn för isolering och dragfri miljö. Uppskattat av vinterresenÀrerna. VÀl inne möter vi skinn och högglanslackat pÀrontrÀ. KlÀdhÀngare och skoskÄp har fÄtt ge vika för effektfullt upplyst glasvitrin och en ledstÄng. Hm. FlÀrd före funktion, tummen ner i min bok. För den som hÄller med mig kan jag trösta med att garderobslösning med klÀdkrokar finns som tillval.
Inga problem att finna idealisk körstÀllning, stolen Àr tryckluftsreglerad och fjÀdrande. Ratten sitter bussvis, personbilens körstÀllning Àr lÄngt borta, men inte saknad. VÀxellÄdan Àr manuell med vÀxlingsrobot. Det ger automatlÄdans fördelar men den manuella lÄdans brÀnsleförbrukning. Ett visst sug vid vÀxling pÄ lÄga vÀxlar blir resultatet om man inte aktivt arbetar med gaspedalen för att styra lÄdan. Efter treans vÀxel upplevs inte fenomenet som störande och vÀxlarna rinner omÀrkbart i. PÄ vÀgen Àr första intrycket: smidig. Det Àr busenkelt att placera bilen pÄ vÀgen, fÀrden Àr stadig och bekvÀm Àven pÄ dÄlig vÀg. Tacka luftfjÀdrat chassi parat med luftfjÀdrade stolar för det. Tyst gÄr det, Àven om decibelmÀtarens utslag inte Àr de lÀgsta vi uppmÀtt. Motorns 177 hÀstar jobbar pÄ bra och jag saknar inte kraft. Inredningen Àr helt tyst, inte ett gnek eller skrammel hörs. VÀlbyggt! BÀst Äker tre personer i var sin pilotstol. Det finns en fjÀrde bÀltesförsedd sittplats i dinettens soffa. Den tarvar lite plockande innan avfÀrd. De som tar en tur behöver inte planera sin resa efter bensinstationerna. Detta exemplar har en extra stor dieseltank pÄ 170 liter!
Att manövrera 8,5 meter lĂ„ng, 6,7 ton tung pjĂ€s kan verka avskrĂ€ckande, men Ă€r en barnlek. I det hĂ€r fallet. Ăverblicken Ă€r fenomenal med stora fönsterytor och speglar som mycket exakt visar bilens placering. Backkameran Ă€r tydlig och lĂ€ttavlĂ€st. Jag har kört betydligt mindre bilar som gett mig huvudvĂ€rk vid manövrering pĂ„ smĂ„ ytor. En fin finess som det luftfjĂ€drade chassit medför Ă€r nivĂ„reglering av bilens bakaxel. Hamnar man lite ojĂ€mnt Ă€r det bara att höja eller sĂ€nka bakaxeln tills bilen stĂ„r i vĂ„g. Hydrauliska stödben sörjer för stabiliteten.
BekvÀmt boende
För mig â och mĂ„nga med mig â Ă€r husbilens hygienutrymme avgörande om tycke uppstĂ„r eller inte. Jag avskyr att sitta snett eller med fötterna i duschen under besöket. I Charisma kan man nĂ€stan tro att det Ă€r jag som planerat badrummet, för det Ă€r ett riktigt badrum. Rummet Ă€r placerat mitt i bilen, mellan sovrum och kök och nyttjar hela bilens bredd. Privat blir utrymmet först nĂ€r skjutdörrarna till kök och sovrum dras igen. LĂ€ngs högra vĂ€ggen har vi handfat, mitt emot toasits och dusch. PĂ„ vĂ€ggen bredvid toaletten finns en rejĂ€l handdukstork med effekt nog att vĂ€rma hela utrymmet till bastu. NĂ„got vi blev varse eftersom tidigare resenĂ€r dragit termostaten till max. Efter ett par timmars Ă„kande var det sĂ€kert fyrtio grader varmt dĂ€r inne och handdukstorken var stekhet.
Jag kan förstÄ att en del inte vill passera toaletten varje gÄng de ska frÄn kök till sovrum och tvÀrtom. Men rymden uppvÀger med rÄge eventuella nackdelar. Tycker jag. Att öppna skjutdörrar erbjuder fri sikt genom hela bilen gillas av alla som Àr förtjusta i öppna planlösningar. SÄ som vi pÄ redaktionen.
Sovrummet hÀrbÀrgerar tvÄ lÄngbÀddar. För att kunna erbjuda rejÀlt garage Àr sÀngarna högt placerade, i högsta laget, men de Àr inga himlasÀngar sÄ lösningen fÄr anses okej. Kallskumsmadrasser ger god komfort. StÀllbar huvudÀnda Àr alltid lika trevligt och ger bÀddarna en extra dimension. MÀngder av överskÄp bjuder goda stuvmöjligheter. Mellan sÀngarna hyllor för bok, glasögon, vattenglas och pillerburk. Stora fönster ger fin utsikt. Vill man ha nattgÀster finns en dubbelsÀng ovan framstolarna som fÀlls ner vid behov.
Köket Àr lÀttjobbat. Bra med avstÀllningsytor, tre lÄgor som tillÄter ordentligt tilltagna kastruller och pannor. BÀnkskiva i Corian hÄller i evigheter och tÄl det mesta. Ugn, kyl, frys, kaffebryggare, glasvitrin och sopsortering. Men trevligast av allt Àr kÀnslan i lÄdorna. MjukstÀngande som löper likt vÀloljade precisionsverktyg.
Dinetten bestĂ„r av ett fast bord med pilotstol och vinkelsoffa. Lösningen kallas âbarâ men det beskriver inte lösningen korrekt. âSkrivbordâ kĂ€nns mer passande. HĂ€r sitter en passagerare perfekt under fĂ€rd. Varför denna lösning Ă€r förbehĂ„llen de exklusiva bilarnas skara vet jag inte. Borde inte vara omöjligt att fĂ„ till Ă€ven i bilar under miljonen. Vinkelsoffa pĂ„ motsatta sidan erbjuder mysplats och Ă€ven en extra bĂ€ltad passagerarstol om en dyna avlĂ€gsnas. Framstolarna snurras och blir tevefĂ„töljer. Bordet Ă€r marknadens stadigaste och förlĂ€ngningsskivan Ă€r lĂ€ttjobbad och alltid redo. Finishen Ă€r fantastisk och nĂ€rmar sig bĂ„tars glans. I taket en stor taklucka med trĂ€ram och infĂ€lld belysning. Ljust och trevligt dagtid, ombonat och mysigt pĂ„ kvĂ€llen. Vad mer kan en husbilist önska sig? Skulle vara underhĂ„llning dĂ„. En parabol tar hand om den saken, digital och automatisk förstĂ„s. Lika sjĂ€lvklart erbjuds inte en fjuttig teve pĂ„ 17 eller 19 tum. Nej hĂ€r finns tvĂ„ 22 tummare. Inte som hemma kanske men lĂ„ngt bĂ€ttre Ă€n normen för husbilar.
Dagen efter kvÀllsmyset kommer vardagen. Dags för husbilslivets ofrÄnkomliga bestyr. Lika för allt mobilt boende. Tankar ska fyllas/tömmas, det ska underhÄllas och fixas för att hÄlla allt i topptrim. För Àven en stor husbil Àr ett kompakt boende, som krÀver ordning och reda. HÀr framtrÀder bilens verkliga lyx- och premiumkvaliteter. Alla servicepunkter Àr genomtÀnkta och lÀtt Ätkomliga. FrÄn att byta lampor till att tömma toatanken. NÀr jobbet Àr gjort kan man sÀtta sig i skuggan av den eldrivna markisen och slappa. Strömförsörjningen Àr nÀmligen god, solpanel pÄ 120 watt, tvÄ stycken 160Ah batterier, omformare frÄn 12 till 220 volt. Att kunna erbjuda stÀndig tillgÄng till 220 volt Àr viktigt dÄ AC och kaffebryggare drivs pÄ 220 volt.
Jag tycker
Concorde Charisma lockar med lyx och flÀrd och förför med fina material. Men det som öppnar lÀdret Àr funktionen. Yta utan innehÄll betalar ingen för.
Att bilen vid första anblick ter sig stor och klumpig Àr vilseledande. PÄ vÀgen Àr den smidig och bekvÀm. Visst, det finns fysiska begrÀnsningar. SÀrskilt i höjd. För det Àr en hög rackare. Men det kan jag leva med. Om jag fick för mig att spendera tvÄ miljoner pÄ en husbil sÄ ligger Concorde bra till. Inte för sovrummet eller dinetten. Lika bekvÀma finns för mindre Àn halva summan. Köket Àr inte marknadsledande, det fÀller heller inte avgörandet. Men badrummet. För att fÄ det skulle jag gladeligen strÀcka min budget lÄngt över rimlighetens grÀns.
Fakta
- Modell Concorde I 840 L
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Iveco Daily
- Motor Common Rail Turbodiesel 177hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 6700 kg (standard 6000 kg)
- Max last 1690 kg inkl resande (standard 600 kg)
- LxBxH 848 x 238 x 329 cm
- BrÀnsletank 170 liter
- Vattentank 320 liter
- GrÄvattentank 230 liter
- Toatank 230 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 750 000:-
- Pris testbil 2 262 000:-
Pluskonto
- Badrummet
RĂ€ckvidden
Körsmidigheten
Minuskonto
- Inga airbags
Hallen saknar skostÀll och klÀdhÀngare
Utrustning testbil
ABS, antispinn, farthÄllare, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, isolerglas i kupén, tankar placerade i uppvÀrmt utrymme i dubbelgolvet, CD spelare, varmvattenberedare, elfotsteg.
Extrautrustning
DiffspÀrr bakaxel, Bi-Xenonljus, luftfjÀdring bak höj- och sÀnkbar, luftfjÀdring fram, elstolar med luftfjÀdring, backkamera, GPS, DVD, subwoofer, dragkrok, eldriven markis, AC bodel, utvÀndig dusch, solpanel 120W, parabolantenn, 2 st 22 tums LCD TV, nedsÀnkbar frÀmre dubbelbÀdd, kyl/frys 175 liter, ugn.