Hymers S-Klass Àr formgiven in i minsta detalj, pÄ grÀnsen till effektsökeri. Vi har tagit en tur med S790 och har bÄde ris och ros att strö över bilen.
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
Den som redan har en S-Klass av tidigare modell ser genast att den hÀr Àr en storlek mindre Àn sin föregÄngare. Anledningen Àr att Mercedes slutat tillverka sitt sex tons sprinterchassi. Numera Àr fem ton det största i Sprinterserien. I den tyngre divisionen tar lastbilen Atego över.
NedlÀggningen kom överraskande för Hymer som planerat en bil för det större chassiet och stÀlldes inför tvÄ val. 1: Byt chassileverantör. Problemet Àr att dÄ tillÄter inte Mercedes att serien heter S-Klass. 2: Skala ner bilen sÄ att den passar fem tons chassit.
Man valde alternativ tvÄ. Det var lyckat. Modellserien sÀljer bÀttre Àn den föregÄende. Kunderna uppskattar uppenbarligen de kompakta yttermÄtten. Den yttre designen Àr ocksÄ betydligt behagligare för ögat Àn föregÄngaren.
Â
Denna Hymers nĂ€st högsta serie Ă€r tĂ€nkt att locka de krĂ€vande kunderna som inte vill ta steget till en stor liner. Vapen nummer ett i kampen om kunderna Ă€r designen; invĂ€ndigt ett bokstavligt fyrverkeri: VĂ€lvda skĂ„p, glas, krom och mörkt trĂ€ paras med vit alcantara. AtmosfĂ€ren Ă€r ombonad och varm. Ăverallt finns nĂ„got att vila ögonen pĂ„, nĂ„got att upptĂ€cka. Det tar ett tag att smĂ€lta intrycken. Positivt? Ja, nĂ€r vi upptĂ€cker att den glada formgivningen döljer fin funktion.
Materialen Àr av hög klass och finishen god. Men jag inser direkt, slarver av naturen, att alla blanka ytor fort blir matta av feta fingrar. Och damm avslöjas utan nÄd i slÀpljus.
Vapen nummer tvÄ för att locka kunderna Àr klimatet. Vattenburen vÀrme Àr förvisso en sjÀlvklarhet i denna prisklass. Det som gör att Hymer kan tillgodorÀkna sig pluspoÀng Àr att man löpt linan fullt ut. Radiatorer finns Ànda fram i kupén och hindrar kallras frÄn fönstren. Viktigt om man ska sova i den frÀmre sÀngen eller sitta i framstolarna och mysa. Stolarna har till och med varsin egen radiator i framkant. Att det saknas taklucka ovan frÀmre bÀdden kan i förstone tyckas snÄlt. Men den vill ingen ha dÄ temperaturen kryper ett tjugotal streck ner under nollan. SjÀlvklart Àr tankarna isolerade och uppvÀrmda. För varma sommardagar kyls bodelen av en Truma Saphir luftkonditionering.
Trivselfaktorn i topp
Jag tar plats i dinetten och kĂ€nner in bilens atmosfĂ€r. Trivs jag? Alltid första frĂ„gan i en ny bil. Jo, jag trivs. Ăr svag för mörkt trĂ€ och ljust skinn. Ăven om skinnet Ă€r alcantara Ă€r effekten densamma. Planlösningen kunde vara mer öppen, men det Ă€r Ă€ndĂ„ fri sikt genom bilen. Gott sĂ„. Ăndrar stĂ€llning lite och funderar vidare. Ser att Ă€ven Björn Ă€ndrar stĂ€llning i soffan mitt emot. Vi sĂ€ger det nĂ€stan i kör. âKunde man inte ordnat med bekvĂ€mare ryggstödâ. Ryggstöden i dinettens soffor saknar svankstöd. HĂ€r tarvas kuddar för att sitta riktigt bra eller halvligga. Det saknas dessutom armstöd. Okej i vinkelsoffan, men i tvĂ„sitsen, nix. Tji mysplats. Varför Ă€r armstöd sĂ€llsynta i dinetter? Hymer Ă€r inte ensamma om den missen. Som alternativ till soffan finns ett sideboard. VĂ€lj den lösningen. I övrigt fungerar dinetten bra som matplats för upp till fem personer. Bordet expanderas och fĂ€lls ihop av en person utan mankemang. IlĂ€ggsskivan poppar upp dĂ„ bordet dras isĂ€r. Och faller tillbaka nĂ€r det skjuts ihop. Framstolarna har gott om svĂ€ngrum. Eftersom det Ă€r en Mercedes sitter stolarna tĂ€tt. NĂ„gon som blir tydligt dĂ„ de vĂ€nds mot dinetten.
Â
Synar köket. Snyggt. Och stort. Blandaren Ă€r en integrerad del av en ljuspelare mellan bĂ€nkskiva och överskĂ„p. Ser bra ut, men denna rackliga konstruktion ska hanteras varsamt. Köket Ă€r överskĂ„dligt och lĂ€ttarbetat. MjukstĂ€ngande lĂ„dor â praktiskt, effektfullt â dugligt inredda, enkla att hĂ„lla ordning i. TvĂ„ dragskĂ„p med trĂ„dhyllor Ă€r skafferi och kastrullskĂ„p. Spisen har tre vĂ€l separerade brĂ€nnare som tillĂ„ter större kastruller Ă€n vad som fĂ„r plats i skĂ„pet. HĂ€r vill jag laga mat.
Alla lÄdor och skÄp lÄses centralt. Den som glömmer lÄsa blir förlÄten. Det sker automatiskt nÀr motorn startas. Just en sÄdan Detalj som jag blir förtjust i. Skapar köplust.
Â
Toa och dusch Àr separerade pÄ var sida i passagen till sovrummet. Duschdörren kan dubblera som avdelare till övriga bilen. Fullt öppen hindrar den insyn och skapar ett privat sovrum. Bra men inte perfekt, eftersom dörren inte kan spÀrras. Enkelt fixat, men varför inte ordna den detaljen direkt i fabrik?
Toautrymmet Ă€r liksom övriga bilen superdesignat. Glashandfat med konkava lĂ„dor⊠ellerâŠdet Ă€r ju en jalusi! Kanske inte det mest praktiska för dĂ„liga ryggar men oerhört effektfullt. FunktionspoĂ€ng ges till den högt monterade handdukshĂ„llaren.
Duschen Àr inte mycket att orda om. Snygg och bara en vÀlvd yta. I övrigt ett kantigt och vÀl utnyttjat utrymme med gott om svÀngrum. Men endast 186 centimeter i takhöjd Àr vÀl snÄlt pÄ en sÄ stor bil.
Â
Sovrummet Ă€r inte det gĂ€ngse. En hög dubbelsĂ€ng pĂ„ ena sidan och förvaring med tvĂ€ttkorg bredvid. Genialt eller bara galet? Helt klart har sĂ€ngen blivit lidande. En fullvuxen person ligger utmĂ€rkt pĂ„ tvĂ€rsen, men rak Ă€r maxlĂ€ngden 175 centimeter. Ăgarna ska sĂ„ledes inte vara lĂ€ngre eller uppskatta fosterstĂ€llning. Att sĂ€ngen Ă€r högt placerad för att göra plats för garage bĂ€ttrar inte pĂ„ komforten. Det finns alternativa bĂ€ddlösningar i S-Klassen. De Ă€r att föredra för personer högre Ă€n medellĂ€ngd. GrundidĂ©n Ă€r god, förvaring med lock och tvĂ€ttkorg bredvid sĂ€ngen Ă€r en bra lösning.
HĂ€rlig drivlina
Husbilen ska inte bara husera folk, den ska köras ocksÄ. 184 hÀstar som stÄr för kraften. AutomatlÄda, farthÄllare, ABS, antispinn, antisladd, bromskraftförstÀrkare och bi-xenon strÄlkastare med kurvljus Àr en kombination av sÀkerhet och komfort som inbjuder till lÄngfÀrd. Vrider om nyckeln. Det rasslar till frÄn köket, lÄdor och luckor lÄses. Underbart!
Motorn hörs knappt. LÀgger i vÀxel, ger lite gas. Med ett svagt vinande ljud rullar vi ivÀg. VÀrdigt. SvÀnger ut pÄ motorleden och ger gas. Accelerationen Àr god. Inte sÄ vi trycks bakÄt i stolarna men effektiv. Vi kommer snabbt upp i nittio. Nu Àr ljudet högre men inte störande. Lite turbinlikt vinande. Vi samtalar med lÀtthet. Inredningen Àr helt fri frÄn skrammel och rassel, solitt bygge. Jag sitter mycket bekvÀmt. Stolarna ger bra stöd för bÄde rygg och lÄr. LÄngfÀrdskomfort Àr ordet.
Bilen framför lusar, jag vill köra om, men har dÄlig koll pÄ trafiken i vÀnster backspegel. En stor del av spegeln skyms av A-stolpen. Att jag dessutom mÄste luta mig fram för att fÄ ordentlig blick ut genom sidorutan gör filbyten och infart i rondeller onödigt jobbiga. Man sitter som en uggla med huvudet Àn hit, Àn dit. Med slopad förardörr hade större fönster fÄtt plats. Sammanfattning: Hymer S790 trivs bÀst pÄ motor- och landsvÀg. Sidorutorna Àr nerdragna och ger god koll pÄ filerna bredvid.
Bilen upplevs som smidig och lÀttplacerad. Motor och vÀxellÄda arbetar vÀl tillsammans och fÀrden Àr effektivt avslappnad.
âKing of the roadâ? Jo, lite sĂ„.
Â
Provbilen var ordentligt utrustad. Men lÄngt ifrÄn komplett. Grundpriset Àr konkurrenskraftigt. Men plocka pÄ markis, takrÀcke med stege, backkamera med navigator sÄ rusar det ivÀg. Hymer vill inte plocka pÄ bilarna allt för mycket utrustning i grunden. Kunden ska erbjudas valmöjligheter. För att hÄlla priserna pÄ en rimlig nivÄ har olika prisvÀrda paket tagits fram. Jag hÄller inte riktigt med Hymer. Visst, valmöjlighet Àr bra. Men det kan upplevas som missvisande att ha ett grundpris pÄ en och en halv miljon och sedan erbjuda tillbehör för ett par hundra tusen till.
Jag tycker
Hymer S790 Àr perfekt för paret som sover i varsin binge. En fram, en bak. GÀrna ett par som gÀrna reser och krÀver god körkomfort och hög sÀkerhet. Enstaka nÀtter dÄ de huserar gÀster kan de gott leva med den bakre sÀngens tillkortakommanden. Att dinetten har raka ryggstöd kompenseras med kuddar och Àr ingen katastrof, bara onödigt slarv. PÄ nÀsta generation S-Klass önskar jag bÀttre utsikt frÄn förarplatsen. Det Àr inte lyxklass med en skymd backspegeln eller sÄ lÄngt framdragen sidoruta att man mÄste luta sig fram för att fÄ koll pÄ lÀget vid en pÄfart pÄ motorvÀgen, ett filbyte eller infart till en rondell.
Bilen kostar en hygglig slant, sÀrskilt fullutrustad. Det finns billigare alternativ som erbjuder likartad boendekomfort. Men de Àr byggda pÄ Fiat och tappar dÀrför en dimension pÄ chassisidan. Mercedes erbjuder ett chassi med mer utrustning Àn Fiat kan erbjuda hur mycket pengar du Àn vill lÀgga till. Inget annat fabrikat erbjuder samma mix av design och chassiteknik. Det Àr dÀrför Hymers S-Klass blivit en framgÄng.
Fakta
- Modell Hymer S790
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes 515 med AL-KO
- Motor 3,0 liters Turbodiesel 184hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 5000 kg
- Max last 720 kg inkl resande
- LxBxH 813 x 235 x 295 cm
- BrÀnsletank 100 liter
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 513 000:-
- Pris testbil 1 592 000:-
- Vi lĂ„nade bilen av Hymer Center i Ărebro
Pluskonto
- Designlustan
Motor och chassi
MaterialvalenÂ
Minuskontot
- Dyr att utrusta
Skymd sikt frÄn förarplatsen
Utrustning testbil
ABS, antispinn, farthÄllare, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, isolerglas i kupén, isolerade och uppvÀrmda tankar, CD spelare, varmvattenberedare, elfotsteg, Bi-Xenonljus, kurvljus, kompletterande luftfjÀdring fram och bak för nivÄreglering, AC bodel, LCD TV, nedsÀnkbar frÀmre dubbelbÀdd, kyl/frys 175 liter, ugn, inbrottslarm, sÀkerhetslÄs bodelsdörr och förardörr