För första gĂ„ngen sedan 2009 bygger Sunlight husbilar pĂ„ Ford chassi igen. Men denna upplaga har betydligt mer attityd med sin svarta hytt och silverfĂ€rgade bodel. Ăven kompetensen Ă€r högre.
Modellen Àr en 2024 men den premiÀrvisades redan hösten 2022 och mitt intryck frÄn den visningen bestÄr. Detta Àr mer en mellanklassbil Àn en avskalad instegsbil.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Dagen innan testet fick jag veta att Stockholm haft 5 soltimmar i oktober. Och november har inte börjat bÀttre. Det Àr grÄtt och blött nÀr jag tar plats bakom ratten och kör lÀngs SödertÀlje kanal för att lÀra kÀnna denna Sunlight. Det Àr lite som att strÀcka ut lÄngfingret Ät vÀdrets makter att fÀrdas i en husbil döpt till Sunlight nÀr man inte sett solen pÄ över en mÄnad.
Â
Hög Äkkomfort
Det Àr bara en dryg vecka sedan jag satt bakom ratten pÄ en dubbelt sÄ dyr husbil baserad pÄ Mercedes/AL-KO. Den bilen hyllade jag för den fina Äkkomforten. Men i sanningens namn Àr komforten i denna prispressade modell inte mycket sÀmre. Fords chassi Àr mycket vÀl avstÀmt och ger en komfortabel fÀrd med lÄg ljudnivÄ. FrÄn bodelen hör jag ingenting, inte ens dÄ jag kör in pÄ en grusplan med potthÄl och djupa rÀnnor efter regn för att provocera fram missljud.
Motorn pÄ 155 hk drar bra och dÄ vÀxellÄdan Àr manuell kan jag utnyttja kraften bÀttre Àn med automatlÄda.
Jag vet att automatlÄda stÄr högt pÄ mÄngas önskelista, men med en sÄ hÀr lÀttjobbad lÄda saknar jag inte automatlÄdan alls. Faktiskt blir det roligare att köra nÀr man fÄr bestÀmma lite mer sjÀlv.
Bilen jag kör Àr olastad. Med nÄgra hundra kilo ombord kommer komforten bli Àn bÀttre dÄ bakaxeln fÄr ett lugnare upptrÀdande.
Â
Lastar bra
En fördel med lite enklare husbilar Ă€r att de Ă€r lĂ€tta. Detta Ă€r inte en husbil i kompaktklassen dĂ€r man gör en smalare bodel för att tjĂ€na vikt. ĂndĂ„ lastar den vĂ€l över ett halvt ton.
I garaget ryms en hel del och likasĂ„ i det djupa utrymmet under sĂ€ngen. TvĂ„ garderober dĂ€r man kan hĂ€nga klĂ€der pĂ„ galge Ă€r trevligt. Dock Ă€r det lite ont om överskĂ„p. Ăr man en familj pĂ„ semester fĂ„r man verkligen packa med omsorg. För tvĂ„ personer Ă€r det mer Ă€n nog.
Â
Vinteranpassad
Bilen Àr inte framtagen för att vara en vinterhusbil. Men det gör den inte oduglig vintertid. VÀrmaren Àr centralt placerad och har god chans att sprida vÀrmen jÀmnt i bodelen. Effekten pÄ 6 kW rÀcker mer Àn vÀl. Det finns Àven elektrisk golvvÀrme för de gÄnger du stÄr vid elstolpe.
Att det Àr en queensbed i sovrummet ökar vinterkomforten. Du sover en bit frÄn vÀggen och slipper kallras. I hörnen bredvid sÀngen Àr det garderober som hindrar kallras frÄn de oisolerade hörnen. Sunlight har Àven anvÀnt distanser i sÀngens huvudÀnda för att madrassen inte ska ligga dikt mot vÀggen och bli en del av isoleringen.
Spillvattentanken Àr isolerad och tömningskranen Àr placerad innanför isoleringen. Att gasolutrymmet Àr inne i det uppvÀrmda garaget gör att man till och med kan anvÀnda kompositflaskor vintertid i bilen.
Köp till ett tÀcke att ha över förarhytten sÄ Àr du vÀl rustad för ett sportlov vid skidbacken.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Sunlight T690 L Adventure Edition. Klicka för större bild och bildtext.
Jag tycker
Jag hade nog helst avstÄtt taksÀngen till förmÄn för en Ànnu mer voluminös bodel med taklucka över sittgruppen. Eftersom sittgruppen snabbt bÀddas till enkelsÀng har jag ÀndÄ en gÀstsÀng om behovet uppstÄr. Men helt sÀkert kommer 99% sÀljas med taksÀng. Inte minst för att det gör bilen mer gÄngbar pÄ begagnatmarknaden den dag man vill byta.
Styrkan med modellen Àr utan tvekan Äkkomforten och grundkvaliteten. Sunlight har Är efter Är bevisat att de sÀllan krÄnglar. Det enkla utförandet Àr inte detsamma som lÀgre kvalitet.
Det jag saknar Àr att kunna bestÀlla en dieselvÀrmare och kompressorkyl. Helt enkelt för att gasolutrymmet Àr svÄrjobbat och jag vill undvika att behöva byta flaska. Se till att köpa en Duocontrol som skiftar flaska automatiskt, dÄ halverar du antalet besök i gasolutrymmet.
Ni som letar husbil med god Äkkomfort under miljonen kan göra betydligt sÀmre köp Àn denna.
Fakta
- Modell Sunlight T690 L Adventure Edition
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,0 TDCi 155 hk Heavy Duty (standard 130 hk)
- Vridmoment 405 Nm
- VÀxellÄda 6 vxl manuell
- LxBxH 736 x 232 x 293 cm
- InvÀndig höjd 191 cm i sittgrupp och sovrum, 208 cm vid köket
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 592 kg
- Hjulbas 3960 mm
- Diesel 70 liter
- AdBlue 15 liter
- FĂ€rskvattentank 122
- GrÄvattentank 92
- Toatank 17 liter
- Grundpris 928 000 kr
- Pris testbil 991 700 kr
- Hemsida https://www.sunlight.de/sv/
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i SödertÀlje www.caravanhallen.se
Jag gillar
- Ă kkomforten
- Drivlinan
- Centralt placerad vÀrmare
- Ramfönster
- Gott om lampor
- Inget invÀndigt trappsteg (mer golvyta, tystare fÀrd)
Â
Jag önskar
- Ett mer lÀttjobbat gasolutrymme
- Tryckvattenpump istÀllet för drÀnkbar impellerpump
- Att det gick att fÄ dieselvÀrmare och kompressorkyl
Utrustning: ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, AC motor, farthĂ„llare, 16â aluminiumfĂ€lgar, elhissar, mörklĂ€ggningsjalusi framruta, markis, Truma Combi 6EH luftburen gasolvĂ€rmare med elpatron, elektrisk golvvĂ€rme, kyl med separat frys, spis med tvĂ„ lĂ„gor, isolerad spillvattentank inklusive tömningsventil.