I Sverige ska en husbil ha automatlåda för att sälja. Det är en sanning handlare, tillverkare och importörer vittnar om. Och visst, dagens automatlådor är små underverk av smidighet som gör husbilsåkandet avslappnat och tillbakalutat. Även då man hamnar i frifartsköerna på autobahn. Jag själv hyllar ofta dagens automatlådor.
Ändå är denna kompromisslösa jakt på automatlåda svår för mig att förstå och jag är villig att gå så långt som att säga att den många gånger står i vägen för ett bra husbilsköp.
Av Stefan Janeld
När jag nyligen besökte Caravanhallen i Södertälje började vi prata lite om vad som säljer och inte. I deras hall stod en Sun Living med Alde värme, långbäddar och prislapp under en miljon. En drömbil för svenska husbilkunder konstaterade jag. Men fick veta att den var iskall eftersom den inte hade automatlåda.
Under Elmia ställde jag frågan till Challengers agent varför de inte tagit in den häftigt designade Etape Edition till Sverige. Svaret var avsaknaden av automatlåda.
Automatlåda har alltså blivit någon form av ”måste kriterie” som totalt diskvalificerar husbilar med manuell låda, hur bra de än är i övrigt.
Lättkörda
Jag undrar om alla ni som avfärdar manuella lådor ens kört dagens manuella lådor? Ty när jag gör det slås jag alltid av hur lättjobbade de är. Med närmast sportigt korta och distinkta lägen. Kopplingar som är så mjuka att foten kan hålla dem nere i timmar utan påfrestning.
De är inte ens svåra att hantera i branta backar. Om man blir stående i en brant backe och oroar sig för att det ska vara trixigt att smyga iväg när det börjar rulla igen kan jag stilla den oron. När du lyfter foten från bromsen står bilen fortsatt still eftersom den har ”start i backe assistent” som ser till att du har gott om tid att finna dragläget.
När vi ändå pratar om att komma iväg. Att kunna smyga iväg på tvåans växel när det är halt är praktiskt. Jag använder sällan ettans växel.
Slipper chiptrimma
Och kraften! För mig känns det som att dagens automatlådor tämjer motorerna, de är som lejon i bur. När man kan växla manuellt jagar lejonet fritt igen. Nu är husbilar förvisso inte sportbilar, men det är faktiskt en skön känsla att använda motorns fulla potential. Även i en husbil.
Jag vet att många som köpt en husbil med automatlåda även investerar i en chiptrimning för att de irriterar sig på att lådan är nervös i vissa lägen och pendlar mellan växlarna. Särskilt när det går uppför i farter kring 70-90 km/h, beroende på vilken motor och låda det är.
Med manuell låda slipper man detta problem från start.
Okej, jag överdriver, provocerar till och med.
Men det finns ett syfte bakom detta. Jag vill att ni provkör och verkligen funderar på om det är värt de extra slantarna och väntetiden att få automatlådan. På gårdarna hos handlarna finns idag mängder av fina husbilar till rimliga slantar.
Och de är prutbara! Jag lovar!
Kort sagt: Om ni drömmer om en ny husbil och vill göra en bra affär, ta en titt på de manuellt växlade modellerna.