Prisbomben.
Husbilen som premiÀrvisas lagom till Pilotes femtioÄrsjubileum Àr extrautrustad och prissÀnkt. PÄ pappret svÄrslagen, men hur Àr den i verkligheten?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Klassiska franska fabrikatet Pilote firar femtio Är i Är. Ett gyllene lÀge att slÄ pÄ stort och göra lite extra för att locka köpare. PÄ svenska marknaden har handlarna gemensamt specificerat en kampanjmodell ur Aventuraserien, eller egentligen tvÄ. Man kan vÀlja mellan drottningsÀng och lÄngbÀddar, i övrigt allt lika.
Aventura Àr Pilotes billigaste modellserie. Den spelar i mellanklassdivisionen och slÄss vanligen med bilar med prislappar en bra bit över 700 000 kronor upp till 800 000 kronor.
DĂ„ jag besökt fabriken vet jag att den Ă€r vĂ€lisolerad med styrofoam istĂ€llet för frigolit, att inredningen Ă€r fĂ€st i aluminiumplattor i vĂ€garna istĂ€llet för skruvad i trĂ€reglar och vĂ€ggarna vilar pĂ„ aluminiumskenor istĂ€llet för att hĂ€nga pĂ„ grova trĂ€skruvar â viktiga detaljer som förlĂ€nger livslĂ€ngden. Den har Ă€ven ramförsedda fönster som inte Ă€r lika benĂ€gna att lĂ€cka som de utanpĂ„liggande rutorna.
LÀttkörd
I stolen frÄn Aguti sitter jag lÀgre Àn i halvintegrerade husbilar. Ratten hamnar inte i knÀt och fötterna nÄr pedalerna. Mina 182 centimeter trivs.
Motorn Àr den nya 2,3 liters maskinen pÄ 150 hÀstar med variabel turbo, en motor som passar bilen som hand i handske. Det Àr lÀtt att dosera gasen i lÄg fart och kraft finns för att hÀnga med Àven uppskruvad trafikrytm. En automatlÄda torde förbÀttra komforten, men testbilens manuella lÄda duger gott. I 90 knyck Àr fÀrden bÄde behaglig och tyst. Okej, det gnekar frÄn taksÀngen och den invÀndiga trappan gör sig pÄmind nÀr vÀgbanan Àr vÄt eller grusig.
Bilen Àr lÀttkörd och enkel att placera pÄ vÀgen med god koll pÄ omgivningen genom de stora sidorutorna, men framÄt Àr nÀrsikten sÀmre: framrutan gÄr inte ner djupt nog. Backspeglarna Àr stadiga Àven i motorvÀgsfart.
Som standard stĂ„r bilen pĂ„ ett 3,5 tons âlight chassiâ. Testbilens âheavy chassiâ med dubbla bladfjĂ€drar ger en lite stötigare gĂ„ng nĂ€r vĂ€gen Ă€r ojĂ€mn och bilen tom. Dubbla bladfjĂ€drarna behöver last för att fungera som tĂ€nkt.
Utrustningen i kupĂ©n Ă€r fullödig â farthĂ„llare, AC, stereo, backkamera, elhissar, elspeglar och centrallĂ„s som Ă€ven Ă€r kopplat till bodelsdörren. SĂ€kerheten stavas ABS, dubbla airbags, antispinn- och antisladd.
LastÄsna
Testbilen 4 250 kilo ger en lastvikt pĂ„ drygt tusen kilo. Och det finns en gott om plats för dessa kilon. ĂverskĂ„p, ett stort garage och tvĂ„ stora garderober under sĂ€ngarna.  Varför man mĂ„ste ner pĂ„ knĂ€ eller kröka rygg för att nĂ„ in i garderoberna begriper jag inte. Det borde gĂ„ att Ă€ven lyfta sĂ€ngarna!
Vinteregenskaperna dÄ?
Isoleringen Àr god, vÀrmaren pÄ sex kilowatt har elpatron, spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Med tÀcke för vindrutan blir det varmt och skönt ombord Àven i rejÀl kyla. Men. Det saknas luftspalter runt möblerna och i överskÄp. Risk för kallras ska inte nonchaleras och hur ska fukten jagas vÀck? Dessutom har vÀrmaren inte nog med utblÄs riktade framÄt för att helt jaga bort kylan ur kupén. Ett sportlov vid elstolpe med ett extra element i kupén fungerar utmÀrkt, men det finns bÀttre vinterbilar. Det hÀr fÄr anses vara en tresÀsongersbil.
Jag tycker
En vÀlrustad och vettigt planerad helintegrerad husbil för under 700 000 riksdaler grÀnsar till en prisbomb. Eller? SÀngarna Àr bra, badrummet duger gott, köket Àr enkelt utfört men fungerar, hallen Àr vÀrd namnet, sittgruppen Àr lite trÄng i baksÀtet under fÀrd men en bekvÀm umgÀngesplats med framstolarna bakvÀnda. Dessutom lastar den ett helt ton! Jo, det Àr en prisbomb.
Fakta
- Modell Pilote Aventura G 740 LGJA
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat specialchassi med bred spÄrvidd
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 4 250 kg
- Max last ca 1 000 kg
- L x B x H 745 x 230 x 285 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 130 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 679 000 kronor (med 3 500 kg chassi)
- Pris som testad: 688 000 kronor
- www.pilote.fr
- Vi lÄnade bilen av Skoklosters Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- Priset
- UtrustningsnivÄn
- Lastvikten
- Drivlinan
Â
Vi önskar
- Fler vÀrmarutblÄs riktade mot kupén
- Mer lÄdor i köket
- Luftspalter runt möblerna
- LÀgre kök, 94,3 centimeter Àr för högt. Norm Àr 90 centimeter.
Â
Vi gillar inte
- Halogenbelysning kÀnns inte 2013, ska sjÀlvklart vara LED
- Â
Utrustning testbil
ABS, airbags, antispinn, antisladd, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs inkl bodelsdörr, AC, stereo, backkamera, spis, köksflÀkt, kyl med separat frys, luftburen vÀrme 6kw med elpatron, insynsskyd plisségardiner, eltrappsteg, TV
Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!