Meny

.

Carthago Chic i51

Carthago Chic i51 Àr ingen dussinbil. Mitt protokoll handlar om dÀmpad lyx, genomtÀnkta funktioner och en och annan miss.

 

Av Stefan Janeld

 

Det vilar i alla fall en pondus över bilen, vilket fÄ Fiatbilar kan stoltsera med. För trots sin storlek och imponerande fasad bygger bilen pÄ Fiat Ducato, som ingÄtt Àktenskap med ett lÄgbyggt Al-Ko chassi med bred spÄrvidd.

Rymden Àr fantastisk. Det hÀr Àr inte vilken husbil som helst. Mattan pÄ golvet ger tillsammans med den stora dinettesoffan advokatskontorets dÀmpade miljö. GÀsterna tar av sig skorna utan anmaning, jag lovar. Allt jag ser andas klass och lyx. Frontens glasytor Àr enorma. Jag har lÀst att Citroen C4 Picasso har bilvÀrldens största vindruta. Den Àr försvinnande liten i jÀmförelse med Carthagons glashus. Jag tar mig direkt fram till förarplatsen utan en nÀrmare titt bak i bilen.

Ivrig? Jo.

 

LÀttkörd

SÀtter mig i förarstolen och tas ner pÄ jorden. I rattnavet stÄr det Fiat. Italiensk massproduktion, lÄngt frÄn vad Carthago stÄr för. Varför kan inte Carthago sÀtta ett eget emblem i ratten, man Àr ju sÄ duktig pÄ detaljer i övrigt?

Det gĂ„r Ă€ven att fĂ„ chassin frĂ„n Iveco och Mercedes. Nu Ă€r det inte sĂ„ illa med Fiat som det lĂ„ter. Det mĂ€rker jag sĂ„ fort jag sĂ€tter igĂ„ng. Det gĂ„r mjukt. Kraft finns i överflöd. VĂ€xlingarna gĂ„r smidigt. Överblicken Ă€r total. Bilen krymper flera storlekar under resans gĂ„ng. Det enda som krĂ€ver tillvĂ€njning Ă€r backspeglarnas placering. Min blick söker sig vanemĂ€ssigt lite nedĂ„t nĂ€r jag vill kontrollera omgivningen, men speglarna sitter högt. En vanesak. KĂ€nslan av att Ă„ka stĂ„ndsmĂ€ssigt Ă€r pĂ„taglig. Jag omges av skinn och trĂ€. Visst, man ser att det Ă€r en pĂ„byggd Fiat original förarmiljö. Men rutans placering, de omgivande materialen och ljudmiljön skapar en kĂ€nsla som endast de som kört en helintegrerad bil av lyxklass förstĂ„r.

Jag parkerar för att ta lite bilder. Det har regnat, fotografering har kÀnts lönlös. Men nu Àr det uppehÄll. Jag kom in i bilen via bodelsdörren. NÀr jag nu kliver ut genom bilens enda framdörr faller ögat direkt pÄ en underbar detalj. Dörren Àr gasdÀmpad! Man ser dÀmparen under det nedre gÄngjÀrnet. I like!

Jag tar mina bilder och gÄr in igen. SÀtter mig i vinkelsoffan som Àr dinettens bÀsta plats. KlÀdseln Àr teflonbehandlad Alcantara, stoppningen behaglig. Bordet gÄr att flytta i alla riktningar och ger stor rörelsefrihet. Framstolarna Àr snurrbara och ger tvÄ extra sittplatser. HÀr kan fem personer komfortabelt se pÄ 19 tums teve dold i ryggstödet pÄ den sjÀtte sittplatsen invid ingÄngen. Takluckan ovan Àr den största jag sett och ger bra med ljus och ventilation.

NĂ€r fler Ă€n tvĂ„ sover drar man ner en ordentlig dubbelsĂ€ng frĂ„n taket ovan förarplatsen. Det Ă€r en barnlek. SĂ€ngen Ă€r bilens största (196×160 centimeter) och Ă€r bĂ€ddad och klar.

 

Kromad Àggklocka

En trappa upp finns köket till höger och hygienutrymmet till vÀnster. Köket Àr i vinkel med dubbelho, trelÄgig spis, ugn, separat kyl och frys och hyggligt med avstÀllningsytor eftersom skivan som tÀcker dubbelhon Àr delbar. Det gör att man kan lÄta en skiva ligga kvar och ÀndÄ ha tillgÄng till vatten att fylla kastruller med eller spola av salladen.

En miss noteras! Var lÀgga skivorna nÀr bÄda hoarna anvÀnds?

Tre brÀnnare rÀcker. Fyra behövs sÀllan. Vittnar om insikt! Den detalj som sitter kvar lÀngst i minnet Àr den vÀggmonterade Àggklockan i krom med Carthagos logga.

Jag vÀnder mig om och öppnar dörren in till toan. Inte en vanlig kassettoa. Den hÀr kÀnns rejÀlare med spolningen i separat panel. SjÀlvklart duschkabin med ordentlig duschvÀgg. TvÄ speglar, mÀngder av trÀ och bÀnkskiva i Corian skapar trivsel.

En miss noteras! Dörren till toan har en rejÀl glipa ut mot övriga bilen. MÄste vara oinspirerande att laga kvÀllsmaten nÀr livskamraten kÀmpar med bönorna frÄn lunchen bakom ryggen. FörsÀnk gÄngjÀrnen eller sÀtt dit en tÀtningslist sÄ att det som sker pÄ hemlighuset förblir hemligt.

Ytterligare en trappa upp ligger sovrummet. Det Ă€r ett eget rum, med skjutdörr. RejĂ€la fönster och taklucka slĂ€pper in ljuset och vĂ€drar snabbt.  ÖverskĂ„p i mörkt pĂ€rontrĂ€ och detaljer i krom skapar en kĂ€nsla av hytt. Madrasserna Ă€r inte fullĂ€ngd, 194 x 78 centemeter Ă€r mindre Ă€n vĂ€ntat, men fĂ„ blir missnöjda. TvĂ„ uppsĂ€ttningar lĂ€slampor pĂ„ varje sida verkar i förstone onödigt. Men, det finns en tanke bakom. Den ena lampan Ă€r halogen som ger varmt mysljus. Den andra, LED, ger bra vitt lĂ€sljus, drar lite ström, men ingen stĂ€mning. Romantik eller kultur, bara tĂ€nda lampa efter tillfĂ€lle.

Bak i bilen, under sovrummet, finns ett stort garage. HÀr fÄr allt plats och lite till. Luckan Àr stor och tung. GasdÀmpare gör hanteringen enkel. TvÄ aluminiumskenor med spÄr för travare hÄller packningen pÄ plats.

 

FlÀrd och funktion

Hela bilen andas lyx. Men det Àr inte bara en vacker yta, funktionen Àr lika imponerande. Carthago klarar svensk vargavinter med en axelryckning likvÀl som 40 graders hetta. UppvÀrmt dubbelgolv, tjock isolering i alla vÀggar (sÄ tjock att man bestÀmt hÀvdar att luftspalter i alla skÄp Àr onödigt, jag tror dem), vÀrmen Àr vattenburen med vÀrmevÀxlare, extraflÀktar under framstolarna, isolerglas i förarhytten.

Är man i tropikerna finns gott om ventilation i fönster och takluckor, dessutom en luftkonditionering som kyler lĂ€ngs golvet.

Jag tycker:

Bilen Àr imponerande, inte bara för att den Àr stor och lyxig. Den Àr Àven duglig och lÀttkörd. PrisvÀrd?

Nordic kostar i stort sett lika mycket, Kabe (Sveriges största tillverkare av vinterbilar) Àr 200 000 kronor billigare. BÄda Àr mindre med sÀmre boendekomfort. I det perspektivet Àr den absolut prisvÀrd.

Fakta

Utrustning: Elhissar, fjĂ€rrlĂ„s, AC i bildel, farthĂ„llare, utvĂ€ndig dusch i garaget, AC i golvet bodel, 19” TV

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift