HÀrlig att köra, bekvÀm för tvÄ, men slarvfel, minimalt kök och ett dyrt vinterpaket drar ner betyget.
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Â
Jag har alltid Ă€lskat amerikanska bilar, sĂ€rskilt SUV:ar med starka V8:or. Idag Ă€r det politiskt inkorrekt och alldeles för dyrt att hĂ€nge sig Ă„t sĂ„dana njutningar. Hur som helst jag saknar kĂ€nslan av outsinlig kraft, mjuka fĂ„töljer som omfamnar mig och en fjĂ€dring som tar bort all vĂ€gkontakt â som att fĂ€rdas pĂ„ luft. I Cabbyn finns SUV-kĂ€nslan nĂ€r jag sĂ€tter mig tillrĂ€tta bakom ratten, lĂ€gger i vĂ€xel och börjar rulla. SvĂ€nger vĂ€nster i korsningen och arbetar mig upp till treans vĂ€xel, ger gas och dĂ€r kommer den. Kraften! SĂ„ hĂ€r ska en bil kĂ€nnas. Köttig!
Jag sitter i förarstolen, inte pÄ den. AvstÄndet till ratten och pedalerna harmonierar med mina 182 centimetrar. Armstöden Àr skönt stoppade. FÀrden Àr avslappnad, trygg. Det enda jag saknar Àr automatlÄda, den hade verkligen passat bilens karaktÀr. Förarhytt och drivlina Àr Renault, chassit AL-KO. Ett lyckat Àktenskap!
Bilen Àr lÀtt att placera pÄ vÀgen. Man behöver inte ta ut svÀngarna sÄ mycket som man tror. Men överhÀnget bak Àr lÄngt och kan vÄlla problem om man Àr oförsiktig, exempelvis vid höga farthinder.
Solen skiner, det Àr nÀrmare 30 grader varmt och Kristinehamn visar sig frÄn sin absolut vackraste sida. Men vÀrmen hÄller sig utanför bilen. Luftkonditioneringen Àr effektiv och bodelen sÄ bra isolerad att yttre temperatur inte pÄverkar nÀmnvÀrt. Jag styr mot centrum dÀr det finns en sÀrskild husbilsparkering. Det Àr lunchdags.
Cabby Ă€r stolta över sin kvalitet. De gör en stor sak av att de bygger utan reglar som kan bli köldbryggor. De kallar det Cabbymetoden. Vi andra kallar det sandwichkonstruktion. Inget nytt och revolutionerande men ett mycket bra sĂ€tt att bygga lĂ€tta, starka och isolerande material. VĂ€ggar och tak sĂ€tts ihop med ett system kallat âPower Lockâ. Det Ă€r lite vagt beskrivet i broschyrmaterialet men fogen som skapas Ă€r fri frĂ„n köldbryggor och mycket stark, jag fĂ„r ta Cabbys ord pĂ„ att sĂ„ Ă€r fallet. Bygget kĂ€nns onekligen stabilt.
Jag Àr helt sÀker pÄ att kvalitén Àr hög och att bilarna kommer hÄlla lÀnge och fungera vÀl sommar som vinter. Lika sÀker Àr jag pÄ att köparna kommer ogilla det slarv som Cabbys montörer visar i detaljerna. Man passar inte in skÄpsluckor ordentlig, skruvar Àr för lÄnga och sticker ut med risk för rivsÄr, limmade plastlister expanderar i vÀrme och lossnar. Inget som pÄverkar bilens livslÀngd, men försÀmrar intrycket och ger ingen premiumkÀnsla.
Layouten i bilen kĂ€nns avskalad och genomtĂ€nkt. Toaletten bak Ă€r en bra placering. Man slipper en stor klumpig möbel mitt i bilen och vinner rymd. Lösningen ger dessutom möjlighet till skjutdörr â en fördel dĂ„ insteget kan göras lite bredare och risken att slĂ„ upp dörren och göra nĂ„gon illa elimineras. Att utrymmet Ă€r vĂ€l disponerat gör inte saken sĂ€mre. Man kan duscha medan livskamraten borstar tĂ€nderna. LĂ„t vara att duschvĂ€ggen Ă€r lite racklig, det Ă€r Ă€ndĂ„ bĂ€ttre Ă€n ett draperi.
SÀngarna har madrasser av tempurtyp (Tempur?? Vi sÄg ingen tillverkaruppgift) och det uppskattas sÀkert av mÄnga. De Àr stora nog för de flesta men basketspelare Àr inte Cabbys mÄlgrupp, sÀngarna bara mÀter 193 centimeterm pÄ lÀngden. Bredden pÄ 85 centimeter fÄr anses tillrÀcklig Àven för de mer korpulenta.
Dinetten fungerar vÀl. Jag skulle vilja kunna hasa ner lite mer i tvÄsitsen. Ett stÀllbart ryggstöd à la flygstol skulle sitta fint och passa bilens avslappnade attityd. De snurrbara förarstolarna har jag redan hyllat.
Bordet har en bra förlÀngning, lite otymplig kanske och dÀrför inget man tar fram vid varje stopp. Men vÀl pÄ plats gör den jobbet. Man har inte anvÀnt utrymmet ovan framstolarna till förvaring utan satsat pÄ att skapa rymd och tillgÀnglighet. Man kan nÀstan gÄ raklÄng Ànda fram till framstolarna. Bra prioriterat!
Helt oförstĂ„eligt att man avstĂ„tt frĂ„n att göra dinetten bĂ€ddbar. Visst, det tydliggör bilens profilâ en bil för tvĂ„. Och barnbarnen kan sova pĂ„ luftmadrass pĂ„ golvet. I systerbilen utan lĂ„ngbĂ€ddar Ă€r dinetten bĂ€ddbar. SĂ„ visst kan man om man vill.
Köket Àr vÀl det enda som fÄr knappt godkÀnt pÄ bilen. Det Àr en liten modul. SÀkert rationell att bygga men allt annat Àn rationell att laga mat eller sköta disken vid. AvstÀllningsytor saknas nÀstan helt. Vi uppmÀtte 0,25 kvadratmeter men dÄ Àr vi generösa. Nu blir dinettebordet avstÀllningsyta. SÄ ska det ju inte behöva vara i en bil för nÀstan en miljon kronor!
Att kylskÄpet Àr i minsta laget kan jag ha överseende med , eftersom den Àr tÀnkt för tvÄ personer. Men tvÄpersonersbilar anvÀnds uteslutande av Àldre par som knappast Àr roade av att stÄ pÄ knÀ för att ta fram smöret pÄ morgonen. En högre placering skulle bÀttre matcha bilens mÄlgrupp.
Att Cabby har ett gott rykte som byggare av vinterbilar avslöjar utrustningslistan. Det Àr vÀl sörjt för vÀrme och ventilation. Dubbelgolv, vattenburen vÀrme med golvvÀrme och radiatorer, vÀrmevÀxlare, extra vÀrmeflÀktar under framstolarna, thermodraperi, sÀrskild thermomatta till kupén med mera mÄlar en tydlig bild av vinterduglighet. Det har alltid varit Cabbys signum och fortsÀtter vara det. Men! Varför har en vinterbil ett vinterpaket för 45 000 kronor pÄ tillvalslistan?
Jag tycker
Cabby borde sĂ€lja fler bilar! Det Ă€r en riktigt bra bil som man trivs att vara och fara i. Att bilen Ă€r dyr ger sjĂ€lvklart ett köpmotstĂ„nd, men Kabe â Cabbys frĂ€msta konkurrent â Ă€r inga billiga bilar.
Varför inte fler pÄ vÀgarna?
Cabby har haft en turbulent tid. Tirus Group i Holland som Àgde Cabby gick i putten i höstas. Man vet inte idag, juni 2008, (officiellt i alla fall) vilka som blir nya Àgare. Kanske VD:n Per Nilsson eller ett rekonstruerat Tirus Group. Hur som helst Àr verksamheten inte hotad utan kommer fortsÀtta som vanligt i Kristinehamn. Tryggt att veta som köpare. Om det Àr denna turbulens eller om det Àr andra faktorer som hÀmmar Cabbys husbilsförsÀljning ska jag lÄta vara osagt. Men efter att ha kört bilen Àr jag förvÄnad att man inte ser fler pÄ vÀgarna. För det Àr en hÀrlig bil pÄ mÄnga sÀtt.
Fakta
- Modell Cabby 24LB
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Renault med AL-KO chassi
- Motor 2,5L Turbodiesel 150 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 600 kg inkl resande
- LxBxH 729 x 235 x 293 cm
- BrÀnsletank 70 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 760 000:-
- Pris som testad 870 000:-
Utrustning testbil
Elhissar, centrallÄs, AC i bildel, CD, backkamera, elspeglar, Alde Turbo under framstolarna