Att sÀtta huset pÄ sin pick-up och dra till skogs Àr inget för oss svenskar. Men vÀl pÄ andra sidan pölen, dÀr Ford F150 under flera decennier varit landets mest sÄlda bil.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Varför köpa tvÄ chassin, ha tvÄ motorer att serva och inte minst: ha tvÄ fordon att skatta för! Besiktiga slipper man ocksÄ. Dessutom Àr det en sÀkrare fÀrd Àn i husbil som ofta saknar det vi numera tar för givet: ABS, antisladd, krockbalkar, deformationszoner och airbags.
Men herregud, nÀr ska lovsÄngen ta slut!
Inte riktigt Àn. Jag har faktiskt mycket gott att sÀga om denna lilla camper. I USA krÀver man att alla fordon Àmnade att Äka i ska klara en vurpa. Adventurer byggs dÀrför med integrerad sÀkerhetsbur i aluminium. Att det ökar vikten Àr ett litet problem i landet dÀr allt Àr stort och starkt. I Sverige fÄr man inte Äka i en camper. Men det Àr ÀndÄ skönt att veta att det Àr stadiga doningar man lagt pÄ flaket.
Ovan alkovbÀdden Àr takluckan utrymningslucka i hÀndelse av brand ombord eller annan olycka som omöjliggör utgÄng via vanliga dörren. Bra tÀnkt! Jag undrar varför det inte Àr ett krav Àven i Europa.
Jag har under sommaren talat med flera i husbilsbranschen om de undermÄliga fönstren i husbilarna. Varför inte riktiga isolerglas, med gas mellan? Som hemma? De vÀger för mycket, blir svaret. Plastfönstren Àr de bÀsta som finns.
Men denna camper har faktiskt gasfyllda dubbelglas, om Ă€n i acrylglas. Ăppningsbara med myggnĂ€t precis som vi Ă€r vana vid i Europa. MörklĂ€ggningen Ă€r dock en illa tillpassad persienn. Byt till rullgardin och funktionen blir hundraprocentig!
Fönstren tillsammans med en god isolering ger hyggliga vinteregenskaper. Inte nog för att kalla campern vinteranpassad dock, den centralt monterade luftvÀrmaren rÀcker heller inte hela vÀgen.
Bilen som campern stĂ„r pĂ„ för dagen Ă€r en stadig Ford F350 med en V8 diesel pĂ„ styvt 300 hĂ€stkrafter, luftfjĂ€dring och fyrhjulsdrift. Det Ă€r inte nödvĂ€ndigt med en sĂ„ stor bil. En vanlig midsize pickup gör jobbet galant. Dock inte japanska pickuper. De Ă€r för smala mellan hjulhusen, likasĂ„ lilla Ford Ranger och Chevrolet S10. I övrigt passar Adventurer 810W alla jĂ€nkarpickisar, kort som lĂ„ngt flak. Vill man slippa att bilen ser baktung ut Ă€r det en god idĂ© att förse bilen med luftfjĂ€dring. Det Ă€r dessutom betydligt trafiksĂ€krare.Â
I alkoven Àr bÀdden lagd pÄ lÀngden. Det ger gott om plats pÄ bÄda sidor att lÀgga undan böcker, glasögon och tallriken med nattmackan. Med sÀngen pÄ lÀngden slipper ni klÀttra pÄ varandra för att komma upp och ner. Stege behövs inte dÄ det Àr rejÀla fasta steg upp till alkoven. SÀngen har en riktig resÄrmadrass.
Vill man sova fler Àn tvÄ Àr dinetten bÀddbar. SkÄpet ovan kan fÀllas ut och bÀddas, max fem personer kan sovas, varav minst ett bör vara barn. Men fem personer fÄr svÄrt att bo i campern. Det Àr snÄlt med golvyta och man fÄr trÀngas en del om fler ska röra sig samtidigt. Inget annat Àr att vÀnta nÀr förutsÀttningarna Àr som de Àr. Se den som ett boende för tvÄ med matgÀster dÄ och dÄ sÄ blir ni inte besvikna.
I dinetten sitter man okej. Ăr man tvĂ„ och har lite extra kuddar med sig Ă€r mysfaktorn riktigt hög. Ăr man fler Ă€r den bekvĂ€m som en kyrkbĂ€nk. Ryggstöden Ă€r rejĂ€lt lĂ„ga. Mycket ljusinslĂ€pp och god utsikt Ă€r positivt.
Att laga mat Ă€r inga problem. HĂ€r finns gott om avstĂ€llningsytor, kylen Ă€r i perfekt höjd och av rimlig storlek, dessutom snyggt infĂ€lld. Som kuriosa kan nĂ€mnas att kylen Ă€r âmade in Swedenâ. Arbetshöjden Ă€r som hemma. Tre gaslĂ„gor, köksflĂ€kt, tvĂ„ hoar, varmt och kallt vatten, gott sĂ„. Gott om stuv. Inget utrymme Ă€r outnyttjat. Ăverallt finns skĂ„p och luckor.
Till vÀnster om dörren, mitt emot dinetten, finns toaletten. Duschen Àr flyttad till utsidan. Bra tycker jag. Nu fÄr allt plats, pÄ det hela ett trivsamt utrymme med mycket trÀkÀnsla. Taklucka med flÀkt Àr en god idé.
Största problemet med toaletten Àr tömningen. I alla fall i Sverige. HÀr Àr vi vana vid kassettoaletter. HÀr Àr det fast tank för svartvattnet. Det innebÀr att man mÄste tömma med slang. Ute i Europa Àr problemet ringa. I Sverige rÄder jag er att Äka till en marina. BÄtar töms pÄ detta vis.
Kvalitén pÄ bygget kÀnns tillfredstÀllande. Inget finlir pÄ snickerierna, typiskt amerikanska heltÀckningsmattor. Luckorna Àr raka och det kÀnns friskt att slippa de vÀlvda luckor som tar rymd utan att ge funktion. TrÀslaget Àr ek, ibland massiv och ibland fanér. Tittar man bakom fasaden finner man lövtunn plywood och obehandlat trÀ. HÀr kan fukt och mögel fÄ fÀste om förutsÀttningar ges. Exempelvis en fuktig trasa eller vÄt badhandduk som vÄrdslöst stuvas undan innan en snabb avfÀrd och sedan glöms bort.
Lampor Àr av enklaste variant, inte ens halogen har man kostat pÄ sig. Fast det Àr lika bra, de Àr en brandfara. LED Àr lösningen.
Jag tycker
Camper Àr camp! Under fÀrd Äker alla tillsammans i en sÀker bil med ABS, antispinn, airbags överallt och med hög komfort. Alla ser samma sak och ingen sitter pÄ undantag. Att det Àr lite trÀngre att bo fÄr man ta. Det Àr faktiskt betydligt rymligare Àn man i förstone tror. Billigt blir det om man redan har en pickup, annars Àr ekonomin svÄr att motivera. Kan bli dyrt att Äka dÄ amerikanska pickuper sÀllan Àr begÄvade med smÄ snÄla motorer.
Att slippa besiktningar och skatt Àr vÀlkommen bonus men ingen anledning att köpa camper och pickup.
Fakta
- Modell Adventurer 810W
- Ursprungsland Canada
- Vikt 890 kg
- UtvÀndig bredd 244 cm
- InvÀndig höjd 195 cm
- Vattentank 95 liter
- GrÄvattentank 35 liter
- Svartvattentank 13 liter
- Antal bÀddar 5
- Pris 223 750 kr inklusive moms (179 000 kr plus moms)
- www.camperways.se