Tar upp kampen!
HĂ€r har vi Ci:s vapen för att ge Sveriges mest sĂ„lda husbil â McLouis Mc4-75 â en match. PĂ„ sin sida har den en diger standardutrustning, ljus bodel och rymlig sittgrupp. RĂ€cker det?
Â
Av Stefan Janeld
Â
Italienska Ci började sÀljas i Sverige för över 15 Är sedan som en instegsbil. Billig, enkel. Ett alternativ till en begagnad husbil.
De mÄnga Ären pÄ svenska marknaden har lÀrt Ci vad som krÀvs för att en husbil ska fungera pÄ vÄra breddgrader: Isolerad uppvÀrmd spillvattentank, större vÀrmare (6kw istÀllet för 4kw), elpatron till vÀrmaren. Allt blev snabbt standard.
Ci var ocksÄ tidigt ute med trÀfri bodel och lÄng fuktskadegaranti. Redan 2010 var trÀet historia och fuktskadegarantin hela sex Är. Unikt lÄngt för en bil i den hÀr prisklassen vid den tiden. Konkurrenterna har tvingats följa efter.
I och med teknikövergÄngen frÄn trÀ till plast gjordes en allmÀn översyn. Kvaliteten höjdes pÄ möblerna, mer omsorg lades pÄ design och man tog ett rejÀlt tag i vinteregenskaperna med ett sÀrskilt ThermoPack. Nu var bilarna inga instegsbilar lÀngre. Faktum Àr att man lÄg i framkant pÄ produktutvecklingen i Europa.
Men att i ett svep gĂ„ frĂ„n instegsbilar med prislapp under en halv miljon till att ta upp kampen med tillverkare som BĂŒrstner och Adria var ingen lĂ€tt sak. Det tog flera Ă„r innan kunderna fick förtroende för att bilarna motsvarade prislappen. Idag klĂ€ttrar man i försĂ€ljningsstatistiken och nĂ€rmar sig snabbt de siffror man hade som instegsfabrikat.
VĂ€lutrustad mellanklass
Testbilen beskrivs bĂ€st som en mellanklassbil med riklig standardutrustning. Rikligare Ă€n flertalet fabrikat kan skryta med. Standard i Sverige Ă€r bĂ„de vinterpaket och ett paket kallat âAll inclusiveâ.
I klartext betyder det att bilen Ă€r vinterkapabel Ă€ven i strĂ€ng kyla â 6kw gasolvĂ€rmare med elpatron, isolerad uppvĂ€rmd spillvattentank, elektrisk golvvĂ€rme och isolerdraperi. UtvĂ€ndiga tömningsrör vĂ€rms av elmanschetter. Tyst fĂ€rd garanteras dĂ„ bĂ„de hjulhus och insteg Ă€r extra isolerat. Nytt för 2016 Ă„rs modeller Ă€r luftspalter runt möblerna som lĂ„ter varm luft cirkulera och jaga kondens.
Utöver vinteranpassningen ingÄr bÄde solcell och backkamera i standardutrustningen. I princip rÀcker det att köpa markis och teve sÄ Àr bilen redo för Àventyr.
Den höga utrustningsnivÄn Àr ingen slump. HÄrdaste rivalen, McLouis Mc4-75, har sÄlts enligt detta recept, med motsvarande utrustning, i flera Är med stor framgÄng.
Och Ci har unik inblick i McLouis framgÄngsrecept. Man Àr idag koncernsyskon med McLouis och flera i ledningen sitter och fattar beslut om bÄda fabrikaten.
Visst skrammel
Testet Ă€ger rum pĂ„ Ci:s hemmaplan en dryg halvtimmes bilfĂ€rd söder om Florens. Toscanas kullar omgĂ€rdar fabriken pĂ„ alla sidor och jag tar mig upp för en av de brantaste för att ta bilder. VĂ€gen Ă€r allt annat Ă€n slĂ€t och den branta stigningen fĂ„r den 130 hĂ€star starka motor natt jobba â inte anstrĂ€ngt, den klarar jobbet utan knot, men det krĂ€vs rejĂ€lt med gas och det genererar en del motorljud.
PotthÄl och sprickor rister inredningen pÄ ett oskönt vis. Den hÀr vÀgen Àr en obarmhÀrtig avslöjare av möblemangets grÀnser.
VÀgljudet Àr dock lÄgt, det mÀrker jag nÀr asfalten ersÀtts av dammig grusvÀg. Normalt hörs grusvÀg ljudligt i bilar med invÀndig trappa. Men inte hÀr. Det Àr tydligt att den extra isoleringen av trappan och hjulhusen gynnar ljudkomforten.
Jag saktar ner i de dolda krökarna och fÄr sedan vÀxla ner frÄn trean till tvÄan för att ÄterfÄ farten. Blir en hel del vevande med vÀxelspaken och kopplingen fÄr slita ont. Jag saknar 150 hÀstars-versionen av motorn kopplad till automatlÄda. Inte för att fÄ mer kraft, men för en mer harmonisk fÀrd.
PĂ„ det brantaste partiet tvingas jag kasta mig Ă„t sidan och stanna för att ge plats Ă„t en lastbil som i vĂ„dlig fart Ă€r pĂ„ vĂ€g ner. NĂ€r jag Ă„terupptar klĂ€ttringen har jag god hjĂ€lp av âstart i backeâ funktionen. Den lĂ„ter bromsen ligga pĂ„ en extra sekund medan jag flyttar foten frĂ„n bromspedalen och lugnt finner draglĂ€get och ger gas. Standard pĂ„ alla svensksĂ„lda Ci.
Efter att ha fotograferat bilen i alla upptĂ€nkliga vinklar bĂ€r det av nerför. Nu Ă€r den manuella lĂ„dan perfekt. Motorbromsar mig ner pĂ„ ett tryggt och avslappnat vis pĂ„ tvĂ„ans vĂ€xel. Blir visserligen omkörd av en ilsket hyttande dam i en gammal Fiat Punto som vill pĂ„minna mig om att det minsann Ă€r 70 hĂ€r och inte 40. âTuristo stupido!â
PĂ„ den nybyggda âStrada regionale 429â mellan Poggibonsi och fabriken kan jag lossa tyglarna och ta upp bilen i motorvĂ€gsfart. PĂ„ den slĂ€ta nylagda asfalten Ă€r fĂ€rden bĂ„de harmonisk och tyst.
Jag tycker
En mycket kompetent bil för tvÄ. Styrkan Àr den digra standardutrustningen, lÄnga fuktskadegarantin och det faktum att det Àr lÀtt att trivas tack vare de generösa ljusinslÀppen.
TvÄ saker hindrar bilen frÄn att framstÄ som en fulltrÀff i sin prisklass:
- 1: Man sitter pÄ olika höjd i soffa och framstolar, det betyder att man omöjligt kan hitta en bordshöjd som passar alla.
- 2: Gasolutrymmet Àr lÄgt placerat och det Àr gott om ömtÄlig plast runt om som i kyla blir spröd och lÀtt spricker om man rÄkar slÄ i med den tunga gasolflaskan.
Â
Jag vill sĂ€tta ett frĂ„getecken vid lastvikten. Drygt 500 kilo anges â utan den digra standardutrustningen inrĂ€knad. Be sĂ€ljaren vĂ€ga bilen och fĂ„ den aktuella vikten pĂ„ papper.
Det Àr inte lika öppen kÀnsla som i andra bilar med samma planlösning eftersom Ci valt att ha riktiga skjutdörrar in till sovrummet. Bra för privatlivet, sÀmre för volymkÀnslan. Den som vill ha en rumsindelad bostad kommer kÀnna sig hemma.
Nyfiken pÄ svaret i ingressen: RÀcker en diger standardutrustning, ljus bodel och rymlig sittgrupp för att ge Sveriges mest sÄlda husbil, McLouis Mc4-75, en match?
SÄ hÀr tÀnker jag. Bilarna Àr lika kompetenta, av likvÀrdig kvalitet och snarlika i allt. Men! Ci:s varumÀrke Àr inte lika starkt som McLouis och dÀrför blir mitt svar ett klart nej. Det krÀvs helt enkelt att man har nÄgot extra för att avsÀtta en mÀstare, det rÀcker inte att vara lika bra. Ci borde gÄtt en egen vÀg och skapat en egen identitet, inte plankat rakt av. Mitt förslag: Ge bilen dieselvÀrme och kompressorkyl. DÄ blir den unik.
Fakta
- Modell Ci Magis 82P
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg / 4 200 kg (endast med 3,0 motor)/ 4 400 kg (endast med 3,0 motor)
- Max last 545 kg / 695 kg / 1 105 kg / 1 305 kg
- L x B x H 743 x 231 x 282 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 115 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + bÀddbar sittgrupp
- Antal bÀltade platser 5
- Pris som testad: 659 800 kronor
- Vi lÄnade bilen av Ci i Italien
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhissar, AC, farthÄllare, backkamera, 6kw truma luftburen vÀrme med elpatron, vÀrmegolv, isolerdraperi hytt, 120W solpanel, kyl med separat frys, 5 bÀltade sittplatser, fönster i bodelsdörren, myggnÀt till bodelsdörrens öppning, centrallÄs för kökets lÄdor.
Vi gillar
- VÀlutrustad frÄn start
- Sex Ă„rs fuktskadegaranti
- VĂ€lisolerad
- Gott om fönster runt sittgruppen
- BekvÀm soffa
- Sovrummet
- USB kontakt vid sittgruppen
Â
Â
Vi önskar
- Djupare stuv under sÀngarna för att enklare husera campingmöbler
- Att man satt pÄ samma nivÄ i förhÄllande till bordet pÄ alla sittplatser
- KlÀdkrokar i hallen, plats finns
- Att lÀslamporna vid sÀngarna satt högre upp pÄ vÀggen. Halvligga och lÀsa krÀver pannlampa för att fÄ ljus pÄ sidorna.
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet Àr lÄgt och ömtÄligt
- Saknas avstÀllning vid sÀngarna