Meny

.

Frankia 840 TD

Kungen i lÄngbÀddsdjungeln!

LÄga lÄngbÀddar med badrummet bak. SÄ stavas den hetaste planlösningen pÄ svenska marknaden just nu. Normalt dras den med ett antal modelltypiska nackdelar. Men icke Frankia 840 TD. HÀr ombord Àr konceptet draget till sitt maximum. Men det finns ÀndÄ utrymme för förbÀttringar.

 

Testad av Stefan Janeld

 

Forsbergs Fritidscenter Àr störst i vÀrlden pÄ Frankia och sÀljer tio procent av Ärsproduktionen. NÀr de firar 25 Är och vill ha en jubileumsmodell stÀller Frankia upp utan knot. Frankias produktionsapparat Àr anpassad till att bygga speciallösningar i enstaka exemplar. Till skillnad frÄn mÄnga andra tillverkare som mÄste ha volymer pÄ minst femtio bilar för att ta fram en ny modell.

Tricket Ă€r eget snickeri med skickliga snickare, egna sömmerskor, egen lackbox och en produktion anpassad att bygga enligt ”batch one” principen, det vill sĂ€ga att man bygger serier om en bil i taget. PĂ„ Frankias fabriksgolv stĂ„r det sĂ€llan tvĂ„ bilar av samma typ med samma planlösning samtidigt. Att snickra en Frankia tar en mĂ„nad, normalt i premiumklassen.

PĂ„ senare Ă„r har Frankia framgĂ„ngsrikt fĂ„tt ner vikten pĂ„ bilarna. Man gör som pĂ„ segelbĂ„tar och racingbilar – lĂ€ttningshĂ„l pĂ„ stĂ€llen som inte har betydelse för hĂ„llbarheten, översyn av alla dimensioner sĂ„ inga onödigt kraftiga godstjocklekar anvĂ€nds, balsatrĂ€ i luckor och skĂ„pstommar nĂ€r sĂ„ Ă€r möjligt. Totalt har man kapat cirka etthundrafemtio kilo pĂ„ en bil i testbilens storlek. Det Ă€r som om Usain Bolt sĂ€nkte vĂ€rldsrekordet pĂ„ hundra meter med en sekund.

Hela konstruktionen av bodelen Àr trÀfri, Àven golven. I vÀggarna ger ett aluminiumskelett stadga och rejÀlt fÀste för möblemanget. Frankia bygger bilar av omvittnat god kvalitet.

Komfortabel fÀrd

Det Ă€r en rejĂ€l pjĂ€s. 8,4 meter lĂ„ng, tre hjulaxlar, vĂ€ger in pĂ„ fyra ton i bara mĂ€ssingen. ÄndĂ„ Ă€r det inga problem att hĂ€nga med i accelerationen ut pĂ„ E4 mot Uppsala. Fiats trelitersmotor pĂ„ 177 hĂ€star och 420Nm pinnar pĂ„. Den automatiserade vĂ€xellĂ„dan dĂ€mpar motorns vĂ€l pigga karaktĂ€r. KomfortvĂ€xlad, Ă€r en trĂ€ffande beskrivning

Stolarna – bland de skönare jag suttit i – kan stĂ€llas in pĂ„ alla ledder. Ingen gĂ„r bet pĂ„ att hitta en vilsam körstĂ€llning med ratten i perfekt höjd.

Motorljudet Àr vÀl dÀmpat, sÀrskilt de högre frekvenserna under acceleration. FrÄn vÀgen hörs ingenting. Lite vindbrus letar sig in, visst, men fÀrden Àr tyst och behaglig. Ordet landsvÀgskryssare dyker upp i skallen och kÀnns passande.

I trÀngre miljö mÀrks bilens storlek. Men med hjÀlp av de stora och mycket tydliga speglarna (stabila Àven i hög fart) och en backkamera med avstÄndsmarkeringar sker manövreringen pÄ ett sÀkert och avslappnat vis; jag har koll.

Men. Man sitter lÄngt frÄn vindrutan, som dessutom inte Àr sÀrskilt djupt nerdragen. Kombinationen ger dÄlig kÀnsla för bilens nÀromrÄde framöver. Man hÄller extra lÄngt avstÄnd till framförvarande bil i köerna, parkerar man mot ett lÄgt staket hamnar man metern ifrÄn nÀr man tror avstÄndet Àr en decimeter. Det tar sin tid att vÀnja sig.

Bilen Ă€r begĂ„vad med den utrustning man kan krĂ€va av en modern premiumbil– klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, elspeglar med vĂ€rme, stereo, backkamera, GPS, elhiss i förardörren, dubbla airags, ABS bromsar, antispinnsystem, antisladdsystem, start-i-backe hjĂ€lp och slutligen en ”Hill Descent Control” som i branta nedförslut hĂ„ller en jĂ€mn lĂ„g fart sĂ„ att chauffören kan koncentrera sig pĂ„ att styra.

Lastar ett ton!

Planlösningen – lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar med badrummet bak ­– Ă€r kĂ€nd för att ha en specifik nackdel: Klent med utvĂ€ndigt lastutrymme. I mĂ„nga bilar kan man knappt fĂ„ in de mest kompakta campingmöblerna.

Men hÀr har vi planlösningens okrönta konung. Stuvutrymmena Àr enorma. VÀlj vilka campingmöbler som helst, de kommer att fÄ plats. Nyckeln Àr förstÄs det rejÀla dubbelgolvet som ser till att höjden mellan det undre golvet och sÀngarna blir nÀstan lika hög som i en garagebil. Men bara nÀstan, vanliga cyklar gÄr inte in. Men det Àr ocksÄ enda begrÀnsningen.

Inne i bodelen Àr det vÀl stÀllt med utrymmen för prylar. Den stora sittgruppens socklar Àr helt oinredda och rymmer massor. TvÄ, jag upprepar, tvÄ fullhöjdsgarderober i anslutning till sovrummet, dessutom fler överskÄp Àn jag kan rÀkna till. Och det bÀsta av allt. Man kan nyttja utrymmena, bilen lastar över ett ton. I alla fall den med mörk fanér, med den ljusa krymper lastvikten med hundra kilo eftersom möblemanget inte Àr byggt i balsa. VÀrt att tÀnka pÄ!

Fungerar Ă„ret runt

VÀrmen Àr vattenburen med vÀrmevÀxlare för gÄngvÀrme. Ett boosterpaket ger extra skjuts runt framstolarna. Konvektorer under alla fönster, luftspalter runt möblerna. Ett uppvÀrmt dubbelgolv dÀr tankar, slangar och kranar har frostskyddad hemvist.

Tre axlar ger en balanserad bil med bÀttre tryck pÄ de drivande framhjulen Àn tvÄaxlade bilar med lÄngt överhÀng. Det gynnar framkomligheten pÄ hala underlag. Inte sÄ det kan mÀta sig med bakhjulsdrift, men ger ÀndÄ en fördel.

Isoleringen Àr i styrofoam, en markisolering med slutna celler som inte tar upp fukt. VÀggarna Àr helt utan köldbryggor.

Kort sagt: Bilen Àr byggd att anvÀndas Äret om, Àven pÄ vÄra breddgrader.

Jag tycker!

Har alltid varit svag för Frankia, de bygger med entusiasm och har alltid smÄ kluriga lösningar som uppskattas i vardagslivet. Bygget hÄller högsta klass med solid kÀnsla i allt man tar i. Det Àr inte den flÀrdfullaste och mest uppseendevÀckande interiören, snarare stilren och tidlös. NÄgot jag med noll sinne för mode uppskattar och kÀnner mig bekvÀm med.

Jag rör lÀtt mig genom bilen, den kÀnns absolut inte övermöblerad.

Att allt ombord (badrum, sovrum, kök och sittgrupp) har fÄtt den plats som krÀvs för god funktion och komfort Àr imponerande. Men sÄ Àr bilen 840 centimeter lÄng och med en totalvikt pÄ fem ton.

Om jag ska önska mig nÄgot sÄ vore det AL-KO:s ACS fjÀderben fram, den redan goda Äk- och körkomforten skulle komma upp ytterligare en nivÄ och matcha resten av bilen. De finns sÀkert med i tillvalslistan och kan Àven göras i efterhand.

Kort sagt: En rejĂ€l bobil byggd för lĂ„ngfĂ€rd i högsta komfort under fĂ€rd och pĂ„ stĂ€llplatsen. Året runt. Den kostar en slant, men ger valuta för varenda korvöre.

Fakta

Utrustning testbil

CentrallÄs inklusive bodel, ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar med vÀrme, elhiss, klimatanlÀggning, farthÄllare, backkamera, GPS, Alde vattenburen vÀrme med vÀrmevÀxlare och vÀrmebooster vid framstolarna, eljalusi framruta, plisségardiner sidorutor, kyl med separat frys, ugn, spisflÀkt, fönster i bodelsdörren. TV, automatisk omkopplare för gasol, eldriven taksÀng fram, elmarkis, solcell 140 watt, isolerfönster förarhytt.

Vi gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • Finishen
  • Komforten – bĂ„de att Ă„ka och bo
  • Gott om stuvutrymmen, bĂ„de i kĂ€llare och bodel
  • Ett tons lastvikt
  • Det finns en riktig hall
  • Vinterduglig – AldevĂ€rme, uppvĂ€rmt dubbelgolv huserar teknik och VVS, vĂ€lisolerad utan köldbryggor.
  • Testbilens utrustningsnivĂ„ – komplett!
  • Dubbla toatankar
  • Bra servicestation

 

Vi önskar

  • Trappsteg vid förardörren. 45 centimeter Ă€r för högt i ett kliv. Man ramlar ut och klĂ€ttrar in. (trappsteg gĂ„r att fĂ„, jag har frĂ„gat)
  • Mer skjutmĂ„n i sidled pĂ„ dinettebordet
  • AL-KO ACS fjĂ€derben fram
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift