Storebror upp i dagen?
McLouis fyller pÄ med en Ànnu en helintegrerad modell i sitt utbud, döpt till Ness. Men den ersÀtter inte den existerande, Nevis, snarare hamnar den i filen bredvid, med blott en aning lÀttare prislapp.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Nevis var en av de första helintegrerade instegsbilarna nÀr den hade premiÀr 2010. En omedelbar succé, som hÄller i sig Àn idag. Genom Ären har modellen förfinats och förbÀttrats, sÄ som husbilar har för vana. Priset stiger i takt med att glansen putsas upp och idag Àr man inte lÀngre det billigaste alternativet pÄ marknaden.
DĂ€r kommer Ness in.
I Sverige sĂ€ljs Ness fullutrustad frĂ„n start â 130W solpanel, vĂ€rmegolv, isolerad uppvĂ€rmd spillvattentank, stereo, TV, 6kw vĂ€rmare med elpatron, markis, cykelstĂ€ll, antisladdsystem, antispinnsystem med mera. Allt ingĂ„r! Vilket sjĂ€lvklart underlĂ€ttar för sĂ„vĂ€l köpare som sĂ€ljare och förenklar framtida inbytesaffĂ€rer dĂ„ alla svensksĂ„lda bilar Ă€r lika vĂ€lutrustade.
Trivs bÀst i 90 km/h
Jag tar plats i förarsĂ€tet, insteget Ă€r högt och dörren öppnar inte fullt ut, â jag kĂ€nner mig aningen motarbetad. VĂ€l pĂ„ plats hittar jag snabbt en bekvĂ€m körstĂ€llning. BĂ€ltet Ă€r integrerat i stolen, det ger optimal bĂ€ltesergonomi â ett plus sĂ€kerhetsmĂ€ssigt.
Bilen Àr lÀttkörd, kÀnslan för hörnen kommer direkt och placeringen pÄ vÀgen Àr instinktiv. Speglarna av busstyp Àr stora och ger full koll. Men ihop med de breda A-stolparna skymmer de sikten i rondeller och korsningar och leder till ett evigt uggletittande.
Basmotorn pÄ 130 hÀstar Àr kopplad till en sexvÀxlad manuell lÄda,. Den duger gott och ekipaget pinnar pÄ bra upp till 90 km/h; vad vi kallar husbilslunk. Detta Àr bilens trivselfart. Man kan utan vidare Äka fortare, men dÄ ökar vÀgljudet markant och vindbyarna rycker i ratten. PÄ smÄ ringlande vÀgar i hastighet runt 70 km/h uppför sig bilen föredömligt.
PĂ„ sĂ€kerhetssidan finns det man kan krĂ€va av en modern husbil â antisladd, antispinn, ABS bromsar, dubbla airbags, hillholder och en funktion som hĂ„ller nere farten i branta utförsbackar. För min komfort finns farthĂ„llare, AC, elhiss, elspeglar och normalt Ă€ven en stereo. Den sistnĂ€mnda Ă€r dock inte monterad pĂ„ testbilen.
VĂ€lj minst 3 650 kilo
Garaget lĂ€ngst bak Ă€r stort nog för cyklarna. Ăven vĂ€rmaren, garderoberna och merparten överskĂ„p har placerats bakom bakaxeln. Ska man behĂ„lla de fina vĂ€gegenskaperna fĂ„r man lasta med eftertanke. Risken att överlasta bakaxeln Ă€r överhĂ€ngande (om ordvitsen tillĂ„ts). McLouis anger en maxvikt i garaget pĂ„ 120 kilo, en klok grĂ€ns som ska respekteras.
För tvÄ resenÀrer rÀcker stuvutrymmena fuller vÀl. Med fyra man ombord blir det att ta med det nödvÀndigaste. Bilen saknar dubbelgolv, tekniken stjÀl en hel del stuvutrymme.
Med tanke pÄ det stora garaget, de mÄnga överskÄpen och den rikliga standardutrustningen Àr det en god idé att köpa bilen med 3 650 kilos totalvikt istÀllet för normala 3 500 kilo. Olastad och outrustad vÀger bilen nÀmligen in pÄ 3 033 pannor. RÀkna med att den utrustad enligt svenska importörens standard har lagt pÄ sig 100-150 kilo.
En tanke slÄr mig. Merparten av köparna Àr Àldre par, varför Àr fyra sovplatser standard? Ut med taksÀngen, lÀtta Ätskilliga kilo, vinn volym och öka trivselkÀnslan.
Familjen pĂ„ fyra lĂ€gger upp ytterligare 20 000 kronor för ett âheavy chassiâ som registreras med en totalvikt pĂ„ max 4 400 kilo, dĂ„ passerar lastvikten med rĂ„ge ett ton.
Tre sÀsonger inga problem
McLouis marknadsförs inte som vinterbilar, men utrustas vÀl och mycket av den utrustningen frÀmjar vintercamping. Vi har i tvÄ omgÄngar vintertestat fabrikatet utan att frysa. Ness har vad som krÀvs för att klara kylan. Isolerad uppvÀrmd spillvattentank, 6kw vÀrmare med elpatron och elektriskt vÀrmegolv. De spröda ABS kjolarna Àr numera glasfiberarmerad polyester som tÄl kyla bÀttre och lagas med lÀtthet.
Dock inga luftspalter runt möblerna. Risk för kondensbildning sÄledes. Tömningen till spillvattentanken Àr utanpÄliggande, alltsÄ inte frostskyddad. VÀrmarens placering lÀngst bak gör att vÀrmen sprids ojÀmnt, varmare bak i sovrummet och svalare framme vid sittgruppen eftersom luften fÀrdats lÄngt innan den nÄr dit.
Jag bedömer bilen vara en kapabel tresÀsongersbil, det rÀcker lÄngt i denna prisklass.
Jag tycker
Ăr lite kluven inför Ness. Hade den ersatt Nevis vore det enkelt att bedöma bilen. Priset Ă€r helrĂ€tt, bygget modernt, utrustningen diger och kvalitetskĂ€nslan sviker inte. Dessutom ser den ganska bra ut. En klockren hit med andra ord. Och lanseringen pĂ„ Europas mĂ€ssor visar att kunderna hĂ„ller med. Ness sĂ€ljer bra.
Problemet, om Àn ett angenÀmnt sÄdant, Àr att man kan sÀga precis samma sak om Nevis. Den Àr visserligen 30 000 kronor dyrare men med högre finish pÄ möblerna, nÄgra ytterligare överskÄp i sovrummet och störtbÄge runt förarhytten.  Den Àr lite tyngre Àn Ness vilket betyder lÀgre lastvikt, nog sÄ betydelsefullt.
SÄ hur svarar jag pÄ frÄgan i rubriken? De som tycker om högblank finish och den exklusivare kÀnslan i Nevis fÄr avgöra om det Àr vÀrt 30 000 kronor.  De som hellre anvÀnder 30 000 kronor till annat försakar ingenting, varken i funktion, komfort eller kvalitet.
Fakta
- Modell McLouis Ness 73G
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg / 4 400 kg
- Max last 477 kg / 627 kg / 1 267 kg
- L x B x H 740 x 232 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 739 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i KungsÀngen
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhiss, AC, farthÄllare, 6kw Truma luftburen vÀrme med elpatron, vÀrmegolv, 130W solpanel, kyl med separat frys, fönster i bodelsdörren, myggnÀt till bodelsdörrens öppning, centrallÄs Àven för bodelsdörren, markis (ej monterad pÄ testbilen) stereo (ej monterad pÄ testbilen).
Fakta
Vi gillar
- LÀttkörd
- Hög utrustningsnivĂ„ â komplett faktiskt
- PrisvÀrd
- Modernt byggd. TrÀfri konstruktion, isolering med slutna celler
- Sittgruppen som umgÀngesplats
- Sovrummet
Â
Vi önskar
- LĂ€gre insteg förarplats â 50 centimeter i ett kliv Ă€r för mycket.
- Att man dragit fram pÄfyllningen av spolarvÀtska sÄ man kan fylla utan tratt med slang
- Att gasolutrymmet var rymligare och dÀrmed mer lÀttjobbat
- Ett fönster över lillsoffan
- Ett nÄgot mindre bord för att fÄ mer plats i soffan nÀr den anvÀnds som baksÀte.
- Â