Begagnatdödaren frÄn Toscana
Med en prislapp pĂ„ 529 000 kronor Ă€r Rimor Sweden 2 klart billigaste i klassen. ĂndĂ„ Ă€r specifikationerna goda och utrustningslistan lĂ„ng. MĂ„nga vĂ€ljer att köpa den istĂ€llet för en bĂ€ttre begagnad. Gör de rĂ€tt? GĂ„r de i en fĂ€lla?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Italienska Rimor, med bas i Poggibonsi i Toscana, har de senaste Ären haft stora framgÄngar i Sverige, det sÀljs ett hundratal bilar per Är. En av nycklarna till framgÄngen Àr gott samarbete mellan importör och fabrik. Importören har valt att utrusta bilarna vÀl frÄn start och haft mer Àn ett finger med i spelet nÀr man designat och planerat bilarna. Rimor har varit lyhörda och tagit fram precis de modeller och utrustningspaket som importören önskat.
Rimor Sweden Limited Edition 2 Àr helt ny, framtagen för sÀsongen 2016. Testbilen Àr den första som snickrats ihop och en del Àndringar Àr redan bestÀmda. SÀngarna kommer sÀnkas pÄ produktionsmodellerna och det blir en utvÀndig lastlucka in till stuvutrymmet under vÀnster sÀng.
Syskonmodellen, Sweden 1, har sÄlts nÄgra Är nu. TvÄ saker skiljer modellerna Ät. Sweden 1 har delat badrum mitt i bilen och höga sÀngar, Sweden 2 har badrummet lÀngst bak och lÄga sÀngar.
Komfortabelt chassi
Rimor Ă€r en av fĂ„ tillverkare som satsar stort pĂ„ Renaults chassi som bas för sina husbilar. JĂ€mfört med Fiat Ă€r förarmiljön i Renault renare, fĂ€rre knappar och vred, ingen stor mittkonsol. Men allt finns dĂ€r: farthĂ„llare, AC, elhissar, elspeglar, till och med stereo Ă€r standard. Ăven sĂ€kerhetsutrustningen Ă€r fullödig â ABS bromsar, dubbla airbags, antispinnsystem och antisladdsystem.
Fortfarande jĂ€mfört med Fiat har motorn en mjukare gĂ„ng, motorljudet Ă€r mer dĂ€mpat och chassiet Ă€r mjukare satt. Svajig fĂ€rd? Nej, men det slĂ„r inte lika hĂ„rt i vĂ€gskarvar och potthĂ„l. Plus för Renault i min bok. Ăven om ett stramare chassi Ă€r mer kommunikativt och stabilare vid stillastĂ„ende.
Motorn pÄ 125 hÀstar klarar accelerationen genom vÀxlarna utan knot och hÀnger utan vidare med i motorvÀgstempo. Den manuella lÄdan Àr lÀttjobbad, sex vÀxlar framÄt, en bakÄt.
Det enda som stör under fÀrd Àr vÀgljudet som letar sig genom bodelsdörren, inte i lÄga farter men i motorvÀgstempo. Dörren har bara en central lÄspunkt och det rÀcker inte för att hÄlla helt tÀtt, det glipar lite i nederkant.
I trÀngre miljö Àr bilen smidig, tacka en kort hjulbas för det. Men en kort hjulbas Àr inte bara av godo, överhÀnget Àr rejÀlt, man ska vara medveten om att man viftar med en lÄng svans. SÀrskilt nÀr man svÀnger ut frÄn dieselpumpen eller om man parkerat lÀngs en vÀgg, ett staket eller en hög trottoarkant.
Enligt specifikationen Àr dubbla armstöd standard, men testbilen har bara ett per stol; under fÀrd gör det inte sÄ mycket för man kan vila ena armen mot dörren, men som mysfÄtölj blir det sÀmre komfort med blott ett stöd för tvÄ armar.
BÀst för tvÄ!
Testbilen har fyra sovplatser, Ă€ven om taksĂ€ngens mĂ„tt bĂ€st passar för tvĂ„ förĂ€lskade ungdomar. Sett till lastvikten Ă€r det svĂ„rt att packa för fyra personers semester. Bilen vĂ€ger in pĂ„ ca 3 100 kilo, vilket ger 400 kilo kvar för passagerare och packning. Nota bene basutrustning orĂ€knad: köksutensilier, campingmöbler, verktyg och fast monterad extrautrustning (markis, TV solceller, extra stort batteri) â allt detta kĂ€kar lastvikt. VĂ„r erfarenhet Ă€r att en husbil i genomsnitt lĂ€gger pĂ„ sig 100-150 kilo utrustad och klar. DĂ€rför Ă€r Rimor Sweden Limited Edition 2 bĂ€st lĂ€mpad för tvĂ„ personer.
De tu har Ä andra sidan gott om skÄp, hyllor och annan förvaring, faktiskt mer invÀndig stuv Àn de flesta i prisklassen; överskÄpen Àr vÀl tilltagna och de öppna skÄpen Àr mÄnga och rymliga. Garderoben i sovrummet skÀms inte heller för sig.
Eftersom bilen saknar garage och mÄnga överskÄp har en framskjuten placering kommer lasten automatiskt fördelas jÀmnt.
Ovanligt, men smart, vÀrmesystem
NÄgra egentliga vinterambitioner har inte den hÀr gunstlingen, Àven om den utrustats med frostskyddad spillvattentank och golvvÀrme. Och att det finns kraft nog i dieselvÀrmaren frÄn Webasto att hÄlla de boende varma och goa rÄder det ingen tvekan om.
Men i grunden Ă€r det en sommarbil utan luftspalter runt möblerna, utanpĂ„liggande tömning till spillvattentanken och kjolar av ABS plast – spröda som kex i kyla.
Under bilen Àr slangar dragna, avlopp frÄn badrum och kök och en lÄng avgasslang till vÀrmaren. De samlar slask, snö och is. Inte idealiskt vintertid.
Ett sportlov vid elstolpe Àr inga bekymmer. Att förlÀnga sÀsongen en bit in pÄ hösten gÄr ocksÄ bra.
VÀrmesystemet Àr vÀrt nÄgra extra ord. DieselvÀrmaren frÄn Webasto Àr pÄ 3 500 watt. SnÄlt i jÀmförelse med Trumas panna pÄ 6 000 watt. Men siffrorna sÀger inte hela sanningen. En del av energin i Trumas panna gÄr Ät till att hÄlla vattnet i den inbyggda varmvattenberedaren varmt.
Webastos vÀrmare Àr monterad under bilen, i mitten, för att fÄ sÄ korta vÀrmeslangar som möjligt. Det betyder att man utnyttjar kapaciteten optimalt. Att placera en Truma lika fördelaktigt Àr svÄrt eftersom den mÄste sitta inne i bilen och placeringen styrs av planlösningen.
En dieselvÀrmare nöjer sig med fÀrre depÄstopp, en dieseltank pÄ 80 liter rÀcker betydligt lÀngre Àn 22 kilo gasol. Och, bÀst av allt: inga nattliga besök i gasolutrymmet för att skifta flaska.
Varmvatten ombesörjer en separat, gasoldriven varmvattenberedare.
Genom att sÀra pÄ vÀrmare och varmvattenberedare utnyttjas vÀrmarens effekt optimalt och uppvÀrmning av vattnet sker snabbt. Ett bra system som sakta vinner gehör ute i Europa.
Jag tycker
Rimor Sweden 2 kan sammanfattas som en enkelt byggd och vÀl utrustad husbil. Resultatet Àr överraskande gott. Visst, kraven pÄ en bil för en halv miljon Àr lÀgre Àn pÄ den för 700 000. Men, handen pÄ hjÀrtat (eller pÄ plÄnboken). Hur mÄnga förstagÄngsköpare behöver mer husbil Àn sÄ hÀr? Allt som behövs finns pÄ plats.
Det Àr lÀtt att komma överens med tekniken ombord eftersom den Àr befriad frÄn komplicerade finesser. Skönt för nybörjaren.
Det enda som Àr onödigt simpelt utfört Àr duschkabinen, det Àr inte okej att Är 2015 bygga dusch med lösa skivor sammanfogade med polyuretanmassa.
I övrigt överraskar bilen positivt â sittgruppen Ă€r en bekvĂ€m umgĂ€ngesplats med stabilt pelarbord, sĂ€ngarna Ă€r inte sĂ€mre Ă€n i betydligt dyrare husbilar, ramförsedda fönster minskar risken för fuktskador, vattenpumpen Ă€r en rejĂ€l tryckvattenpump som kommer hĂ„lla i evigheter. Snickerierna mĂ„ vara enkla, men de varken skramlar eller glipar.
Summa summarum: Bilen Ă€r en bra nybörjarbil, enkel att ta till sig, befriad frĂ„n âsmartaâ lösningar som krĂ€ver husbilsvana. En vĂ€rdig begagnatdödare â kostar som en begagnad men kommer med fulla garantier.
Dessutom: lÄgt pris gör att vÀrdetappet blir minimalt nÀr det Àr dags att byta upp sig.
Fakta
- Modell Rimor Sweden Limited Edition 2
- Ursprungsland Italien
- Chassi Renault Master
- Motor 2,3dci 125hk
- Vridmoment 310 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 438 kg
- L x B x H 747 x 234 x 295 centimeter
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 3,5 - 4
- Antal bÀltade platser 5
- Grundpris: 529 000 kronor
- Pris som testad: 541 000 kronor
- www.rimor.it
- Vi lÄnade bilen av Lindströms Husbilar & Husvagnar i Enköping
Vi gillar
- Komfortabel fÀrd
- PrisvÀrd
- VĂ€lutrustad
- DieselvÀrmare i kombination med extern gasoldriven vv-beredare
- Sittgruppen â kompakt men bekvĂ€m
- Gott om stuv
- Enkelt utförande ger intuitivt handhavande
Â
Vi önskar
- Bodelsdörr med dubbla lÄs
- BĂ€ttre gasolutrymme â Ă€r plastigt och trĂ„ngt
- Duschkabin utan skarvar som tÀtas med tÀtningsmassa
- Kortare överhÀng
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, ESP, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC, stereo, vÀrmegolv, dieselvÀrmare 3500w, elektriskt vÀrmegolv, gasoldriven vv-beredare, trelÄgig spis, kyl med separat frys, myggnÀtsdörr, markis (tillval 12 000:-), isolerad spillvattentank, tv förberedd