Rymmer fyra, bÀst för tvÄ!
Genom att bredda en notoriskt trÄng passage och ge generösa garantier sticker Ci Riviera 66 XT ut i mÀngden. Att den sover fyra betyder dock inte att det Àr en bra familjehusbil!
Â
Text och foto Stefan janeld
Â
Det Àr en stekhet dag i Poggibonsi, Toscana. I skuggan snuddar kvicksilvret 41° C. I bilen mÀter vi 63° C. VÀgen Àr ömsom snustorr grusvÀg som yr likt ett uppbÄd i en spaggettivÀstern bakom bilen, ömsom dÄligt asfalterad byvÀg som ringlar upp och ner för de branta backarna och genom smÄ byar med vittrade stenhus.
Chassi och hjulstÀll arbetar stenhÄrt för att svÀlja alla gropar och gupp. De lyckas sisÄdÀr.
Bilen Àr olastad och stÄr pÄ ett lightchassi. Normalt en mycket bekvÀm kombination. Men nÀr vÀgarna Àr sÄ hÀr dÄliga Àr tyngd det enda som ger komfort. Det skumpar en hel del under testet.
Imponerande Àr att inredningen inte gnekar mer Àn den gör, det Àr mest resonansljud frÄn hjulstÀllen som hörs. Inte ens den invÀndiga trappan gör sig pÄmind. En av skjutdörrarna i badrummet slet sig under fÀrden, i övrigt höll sig allt pÄ plats.
Motorn Àr den 130 kusar starka versionen av Fiats 2,3 liters motor. Den orkar med lÀtthet ta bilen upp för lÄnga backar med 12-13% stigning. MotorvÀgstempo var inte att tÀnka pÄ under fÀrden, men vÄr erfarenhet av motorn Àr stor och vi vet att den fixar Àven det.
PĂ„ sĂ€kerhetssidan Ă€r bilen vĂ€l utrustad â ABS, antispinn med hillholderfunktion, antisladd och Ă€ven HDC â Hill Descent Control â som ser till att hĂ„lla krypfart i brant nedförslut och tillĂ„ter föraren koncentrera sig pĂ„ att styra.
Komfortkontot innehÄller manuell AC, farthÄllare, elhissar, elspeglar och centrallÄs, men saknar navigation, backkamera och stereo.
Nu ska man ha i minnet att det var en förseriebil. Hur den rustas för svenska marknaden ÄterstÄr att se.
BÀst som tvÄpersonerbil
Bilen ser pĂ„ pappret ut att fungera som familjebil. Ăverambitiöst, om du frĂ„gar mig. Den mĂ„ ha fyra sovplatser, men har inte nog med stuvutrymme för fyra personer, i alla fall inte för en lĂ„ngresa.
LĂ„t oss ta fram luppen.
Bak i sovrummet finns tvÄ garderober och tvÄ överskÄp. Det rÀcker för tvÄ. Badrummet rymmer gott och vÀl familjens attiraljer och i köket finns plats för stekpannan, kastruller och torrvaror. Kylen Àr stor.
Under sittgruppens soffor platsar vattentank och batteri och under taksĂ€ngen finns smĂ„ överskĂ„p. Thatâs it. Var ska barnen ha sin packning? I garaget? DĂ€r finns förvisso en hel del plats men dĂ€r ska campingmöbler och cyklar rymmas.
Se bilen som en tvÄpersonersbil med möjlighet för nattgÀster en helg och det blir ett annat ljud i skÀllan.
En sak till: Lastvikten. Modellen finns enbart pÄ lightchassi, vilket innebÀr lÄg lastvikt. 400 kg med minsta motorn. Utan extrautrustning! Till Sverige blir det garanterad en generös standardutrustning. Det talar ocksÄ för att bilen lÀmpar sig bÀst för tvÄ personer. Det finns en version utan taksÀng dÀr sittgruppen bÀddas, det spar en del vikt och sittgruppen begÄvas med skylight.
Tre Ă„rstider
Ci har alltid vinnlagt sig om att isolera och vÀrma upp spillvattentankar pÄ de bilar som sÀljs i Norden. De har ocksÄ tagit fram paket med golvvÀrme, uppvÀrmda kranar, reduceringsventiler och tÀcken över hytten.
PĂ„ 2015 Ă„rs modeller har man ökat pĂ„ isoleringen i takets framkant för att undvika kondens. Golvet Ă€r nytt och har fĂ„tt glasfiber pĂ„ sĂ„vĂ€l in- som utsida. Men de viktiga luftspalterna runt möblerna â som lĂ„ter luften cirkulera och för att förhindra kondens â saknas.
Den fristÄende sÀngen har sina poÀnger vintertid i det att man slipper ligga nÀra den kalla vÀggen. Garderobernas placering i hörnen gör att man inte mÀrker av de illa isolerade hörnen i rummet. Man sover helt enkelt varmare i en drottningsÀng Àn i lÄngbÀddar.
Vi har relativt stor erfarenhet av Ci som vinterbil. BÄde i ett lÀngre vintertest i svensk vargavinter och i köldkammare. Man fryser inte ombord men vÀrmen Àr ojÀmn eftersom vÀrmaren har sin plats under sÀngen bak i bilen. Luften som ska vÀrma sittgrupp och hytt har fÀrdats lÄngt, Àr avkyld och har tappat fart. Vill man ha behaglig temperatur i sittgruppen blir det för varmt i sovrummet.
Vi kunde inte tömma spillvattentanken under vÄrt vintertest, den utvÀndiga ventilen hade frusit fast. Testbilen har samma lösning sÄ det blir samma visa igen.
Bilen fungerar bÀst som tresÀsongersbil men klarar vintercamping vid elstolpe utan problem. DÄ kan man stödvÀrma med ett oljeelement i kupén.
Jag tycker
Normalt medför den hÀr badrumslösningen trÄnga passager in till sovrummet. Ci har lyckats göra den bredare, vilket gynnar framkomligheten. Det talar för Ci Riviera 66 XT jÀmfört med andra fabrikat med samma planlösning.
En annan fördel Àr garantierna. Sex Ärs fuktskadegaranti Àr inte kattskit.
I övrigt tycker jag Ci lyckats fÄ till en god kvalitet, det Àr inte lÄngt till premiumkÀnsla. Det nya möblemanget kÀnns ombonad, jag tycker om lite mörkare interiörer. Sittgruppen Àr en bekvÀm umgÀngesplats, men som vanligt kan man debattera om bordet verkligen behöver vara sÄ stort.
För tvÄ personer som letar en modernt byggd husbil till rimligt pris och med goda garantier Àr Ci Riviera 66 XT ett gott alternativ.
Fakta
- Modell Ci Riviera 66 XT
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat 3,5 ton
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg
- Max last ca 400 kg / 550 kg (ej faststÀlld i skrivade stund)
- L x B x H 743 x 231 x 300 centimeter
- InvÀndig höjd 183 centimeter sittgrupp, 210 centimeter kök, 195 centimeter sovrum
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4 (en femte finns som tillval)
- Grundpris: 685 000 kr
- Vi lÄnade bilen av Ci i Italien
Utrustning testbil
ABS, Traction+, HDC â hill descent controll, AC, farthĂ„llare, elspeglar, elhissar, centrallĂ„s, 100% LED belysning, luftburen vĂ€rme ( i Sverige Ă€r 6kW med elpatron standard, testbilen hade en 4kW utan elpatron), isolerad uppvĂ€rmd spillvattentank, stor kyl med separat frys.
Vi gillar
- Modernt bygge med bra garantier mot fuktskador
- VÀlutrustad pÄ sÀkerhetssidan
- Badrummet â det bĂ€sta av denna typ vi stött pĂ„ i en halvintegrerad husbil.
- SĂ€ngen stĂ€llbar i höjd â variabelt garage, enklare komma i och ur en lĂ„g sĂ€ng
- Möjlighet till femte bÀltad plats
- Ombonad kÀnsla med hög trivselfaktor
- Ingen nivÄskillnad i golvet vid sittgruppen
Â
Vi önskar
- Mer plats för sittgruppen â man sitter skönt och umgĂ„s men det Ă€r lite trĂ„ngt under fĂ€rd
- LÀgre kök
- LÀngre sÀng
- Maxichassi för bÀttre lastvikt
- En hall
Â
Vi gillar inte
- TaksÀngen blockerar bodelsdörren
- Gasolutrymmet
- Â