SkrÀddarsydd för Sverige.
Svensken vet hur han vill ha sin husbil. Ett stort garage och lÄngbÀddar med bekvÀmt lÄg insteg. Omöjligt? I denna italienare fÄr du bÄde och.
Â
Testad av: Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto: Stefan Janeld
Â
Ci/RollerTeam Àr unik skapelse, framtagen efter önskemÄl frÄn de svenska handlarna. I Sverige sover vi helst i lÄga lÄngbÀddar, men vill ÀndÄ ha ett rymligt garage. En omöjlig kompromiss?
Nej, lösningen Àr höj- och sÀnkbara lÄngbÀddar. Att ha variabelt garage under justerbar bÀdd Àr inte nÄgot nytt i sig, men dÄ har det handlat om en tvÀrstÀlld dubbelbinge. HÀr ombord tronar tvÄ enkelbÀddar. De stÄr brett isÀr, det tÀr pÄ bÀddmÄttet men gör det bekvÀmt att stÄ och veva sÀngarna till önskad höjd. Höjden justeras steglöst med en markisvev som sticks in i garaget via en lucka. UtvÀxlingen Àr lÄg. Att fÄ ner bÀdden gÄr hyggligt lÀtt, att veva upp den Àr tyngre. Mekanismen Àr enkelt konstruerad för att inte riskera mankemang. SÀngarna hÀnger i bilbÀltesband som löper pÄ rullar. BÄde i sitt lÀgsta och högsta lÀge Àr bÀddarna stadiga. Som tillbehör finns möjlighet att bÀdda ihop sÀngarna till en stor dubbelsÀng. Smart.
LÀtt att manövrera
Bakom ratten Àr det som vanligt i Fiat. Trots att stolarna har stÀllbar sittdyna och dubbla armstöd sitter jag inte bekvÀmt. Den djupa kopplingspedalen lockar mig allt för nÀra ratten.
UtrustningsnivÄn Àr hygglig: CD spelare, luftkonditionering, elspeglar och elhissar. Men blott en airbag, tji antispin, tji antisladd och ingen farthÄllare.
Men jag har kul bakom ratten. Under huven ruvar Fiats pigga treliters motor pÄ 157 hÀstkrafter. Eftersom alla Ci/RollerTeam byggs pÄ Fiats specialchassi med bredare spÄrvidd Àr fÀrden bÄde kvick och stabil.
Trots all kraft och möjligheten till snabba dagsmarscher Àr det i lÄg fart som motorvalet kommer till sin rÀtt. Motorn har progressiv styrservo standard. Den gör bilen lÀtt pÄ ratten i lÄg fart, skönt nÀr det ska manövreras pÄ trÄnga platser. I högre fart avtar servoverkan och ratten ÄterfÄr en köttig kÀnsla.
Men allt Ă€r inte âfriden und fröjdenâ under fĂ€rd. Det vĂ€snas lite mer Ă€n jag Ă€r van vid. Bovarna i dramat Ă€r dels stora takluckorna som skallrar under fĂ€rd, dels duschvĂ€ggen som har möjlighet att vĂ€snas obehindrat. DuschvĂ€ggen kan jag fĂ„ tyst pĂ„, men takluckorna Ă€r svĂ„ra att fĂ„ bukt med.
Chassit Ă€r pĂ„ testbilen ett âHeavy chassiâ, Ă€ndĂ„ Ă€r totalvikten lĂ„ga 3 500 kilo. Det gĂ„r att typa om bilen och fĂ„ upp totalvikten till 4 000 kilo och dĂ€rmed höja den godkĂ€nda lastvikten frĂ„n 339 till 839 kilo. Den möjligheten finns inte pĂ„ modeller med âLight chassitâ som levereras till bilar med 2,3 liters motor.
Ljus och rymd
PÄ pappret Àr bilen perfekt för en svensk husbilist. Rymligt sovrum, stor toa med separat duschkabin, ett vinkelkök med högt placerad kyl och separat frys, en bÀddbar vinkeldinette som badar i ljus och sist men inte minst, vid behov ett rejÀlt garage. I bodelen dominerar jordtoner i brunt och grÄtt. Trots den ganska mörka fÀrgskalan Àr interiören ljus med god rymdkÀnsla. Ljuset kommer frÄn ett stort öppningsbart takfönster ovan dinetten och en rejÀl taklucka. Totalt finns fyra takluckor i bilen, vÀl sörjt för sÄvÀl vÀdring som ljusinslÀpp alltsÄ. All belysning Àr moderna strömsnÄla LED lampor. HÀr har Ci/AutoRoller kommit lÀngre Àn de flesta fabrikat som fortsatt blandar halogen och LED.
Toalettutrymmet Àr generöst tilltaget. Ett fönster tar bort grottkÀnslan. Det Àr mycket design men det förtar inte funktionen. Mitt emot toalettutrymmet Àr den separata duschkabinen. En ganska trÄng historia, funktionen rÀddas av en sittplats. Armaturerna har god kÀnsla.
Köket i vinkel Àr modernt och vÀlutrustat. Det enda som saknas Àr ugn, kostar extra. Den trelÄgiga spisens lock kan öppnas i tvÄ sektioner, en utmÀrkt lösning som Dethleffs var först pÄ plan med. Vaket av Ci/AutoRoller att ta efter. CentrallÄsning av lÄdorna Àr ytterligare en positiv detalj, liksom den rymliga hon, Àven om den saknar tÀcklock. Blandarna Àr monterade i skottet mellan kök och dinette. En effektfull designlösning med fin funktion. Blandaren hamnar högt, vilket som bekant underlÀttar att fylla stora kastruller och karaffer. Den enda lite allvarligare anmÀrkningen pÄ köket Àr den höga arbetshöjden, 95 centimeter. Hemmastandard Àr 90 centimeter.
Dinetten â en vinkeldinette till form men inte till funktion â Ă€r bekvĂ€m med rejĂ€la svankstöd som kan bĂ€ttras pĂ„ med lösa kilar och sittdynor med bra lĂ„rstöd och rejĂ€lt sittdjup ger sann lĂ„ngfĂ€rdskomfort Ă€ven för de som reser baktill.
Fem fĂ„r plats, men under lĂ€ngre sittningar blott fyra â bordet rymmer heller inte fler Ă€n fyra kuvert. Dinetten kan konverteras till en obekvĂ€m extrasĂ€ng. Vi anser att bilen Ă€r en strikt tvĂ„personersbil. Ăven om man haft högre ambitioner frĂ„n tillverkarhĂ„ll.
Hallen har dörr med fönster och klÀdhÀngare. Ett skofack döljer sig bakom en snygg lucka. Eller borde göra det. Luckan viks ut som stöd för skivan som ska anvÀndas dÄ dinetten bÀddas, men dÀr bakom finns ingen öppning. Vore bilen min öppnade jag sjÀlvklart upp för ett skofack med en sticksÄg.
Den invÀndiga trappan slÀpper in en del vÀgljud under fÀrd. En utvÀndig trappa hade inte bara varit tystare under fÀrd, den hade Àven möjliggjort ett helt plant bodelsgolv. Nu finns tvÄ ganska höga trösklar i bilen, en bak vid sovrummets insteg och en fram vid dinetten.
Ingen vinterbil
Visserligen finns en rejÀl luftburen vÀrmare med elpatron och uppvÀrmd isolerad spillvattentank, men det rÀcker inte: oisolerat insteg, stort takfönstret, avsaknad av luftspalter bakom skÄp och annat möblemang. Visst kan man hÄlla vÀrmen nÀr det kryper under nollan, men det kostar orimligt med gasol. NÄgon enstaka skidÄkarweekend kan man planera in. Den seriöse vintercamparen letar annan bil.
Vi tycker
En ambitiös husbil som vill vara alla till lags. Men har man inte siktat lite vÀl högt, pressat in för mÄnga moderna attribut? Varför inte avstÄ vinkeldinetten till förmÄn för en vanlig halvdinette och lÄtit duschen dela utrymme med toaletten? Med ytterligare 20 centimeter pÄ lÀngden och vÄr kritik hade fallit platt i backen.
KvalitetsmÀssigt kÀnns den helt okej. Bra kÀnsla i beslag och handtag. Snickerier i nivÄ med prislappen. Textilierna kÀnns faktiskt mer pÄkostade Àn priset skvallrar om.
Det mÀrks att mycket jobb lagts pÄ design. Resultatet Àr enligt min mening lyckat. NÀr vi summerar bilen finner vi den vara en praktisk, körglad och i grunden vÀlutrustad husbil för tvÄ personer utan intresse av vintercamping.
Fakta
- Modell Ci/RollerTeam Granduca 285 P
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 339 kg inkl resande
- LxBxH 738 x 231 x 275 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 108 + 50 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 (i katalogen hÀvdas 4-5)
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 647 000:- (2,3l motor och light chassi)
- Pris testbil 678 000:-
- Vi lÄnade testbilen av Caravanhallen
Plus
- Innovativ bÀdd-/garagelösning
- Takfönstret
- Köregenskaperna
- LED belysning i hela bilen
- BekvÀma dinettedynor
Â
Minus
- TrÄngt gasolutrymme
- TrÄng duschkabin
- Dinettens bÀddbarhet
Utrustning testbil
Höj- och sÀnkbara framstolar med tiltbar dyna, förarairbag, AC, elhissar, elspeglar, CD, luftburen vÀrme med elpatron, isolerad och uppvÀrmd spillvatttentank, myggdörr, förberedd för cykelstÀll