Detta är en alkovbil med fokus på funktion. Flärden har man lämnat därhän. Därmed inte sagt att bilen saknar trivsel.
Omvärderad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Som en av få fristående tillverkare sticker Rimor ut med ett stort utbud av alkovbilar vars kännetecken är stora garage och god lastförmåga.
Bilen står på ett bakhjulsdrivet Ford chassi med tvillinghjul, en generation som fått utstå mycket spott och spe i husbilsvärlden. För mjukt och gungigt är den främsta kritiken. Och visst, det är ett mjukt avstämt chassi. Tar man en kurva i för högt tempo niger bilen rejält. När man bor i bilen är stödben nödvändigt.
Å andra sidan. Kör man lugnt och med god planering är den bekväm. Särskilt tydlig blir komfortvinsten när vägen är dålig. Långt bekvämare än Fiats moderna nervöst avstämda chassin. Vi trivdes bakom ratten. Framstolarna har ingen snurrmekanism – en fyrsitsdinette gör den onödig – det ger hög, bekväm sittställning. Motorn drar bra trots att den endast är på 115 kusar. Vi saknade inte kraft, men ekipaget är inte lämpad för höga farter, dels för att det kostar mycket bränsle, dels för att det bullrar friskt från motorn. Isoleringen mellan motorrum och kupé är inget att skriva hem till mor om. Redan när man startar reagerar man på att det låter mer än brukligt på moderna husbilar. Utrustningsnivån är hygglig, inte mer. AC, elspeglar, CD och dubbla airbags.
De invändiga stegen i tunn plast släpper in en hel del vägljud, irriterande på grusiga vårvägar.
Dubbla alkover
Umgänget ombord sker i en fyrsittsdinette med fyra bältade platser. Bra när barnen vill ha kompisar med sig. Här sitter man samlat och komfortabelt. Fönstret är väl tilltaget och utsikten god. Åt vänster vill säga, åt höger finns inga fönster alls, inte ens i dörren. Synd. Under färd vill man ha runtomsikt.
Dinetten är enkelt bäddbar, sex personer kan sova i bilen. Raka dynor utan stöd för svank och lår avslöjar att bädd- gått före sittkomforten. En lika vanlig som olycklig prioritering som kräver gott sittfläsk under långa färder.
Nattlogin sker i alkover fram och bak. Jag kallar dem alkover då det är nästan lika högt upp till båda. Det blir så när man vill ha ett rejält garage. Jag föredrar en lägre, lättare tillgänglig bädd akteröver eftersom det är svårt att nyttja garagets höjd. Praktiskt med god höjd i garaget för cyklarnas skull, menar du. Inte här ombord. På bakstammen finns ett cykelställ för fyra cyklar. Antalet vittnar om tilltro till bilens konstruktion. Betydligt exklusivare tillverkare begränsar antalet till tre för att inte belasta väggen onödigt mycket.
Den främre alkovens bädd går att skjuta fram för att underlätta passagen mellan kupé och bodel. Det ökar rymdkänslan och trivseln ombord. Här finns bilens bästa bädd – när man väl kommit på plats via den lösa stegen. 210 x 145 centimeter stor madrass, högt i tak, rejält fallskydd och ett draperi som insynsskydd. Toppenfin barnkammare. Ett fönster ger ljus och utsikt. Faktiskt finns en avställningshylla också. Garderoben innanför dörren går inte ända upp till taket utan slutar i höjd med alkovbädden och är försedd med ett litet räcke.
Den aktre bädden är inte lika generöst tilltagen. Blott 128 centimeters bredd och låg takhöjd drar ner betyget. Men plus i kanten för hyllan som löper runt sängen, fönstret på bakstammen och takluckan som vädrar ut.
Fint kök, men var är lådorna?
Toaletten är ljus men plastig. Den ser ut att gå sönder bara man kastar en blick på den, men funktionen är helt okej. Duschen är försedd med draperi. Knappast i nivå med moderna vik- och skjutdörrar. Men ett draperi har sina fördelar. Det skramlar inte under färd och volymen är flexibel, inte helt oviktigt när man böjer sig ner efter tvålen.
Köket är smått otroligt. Det sträcker sig över halva bodelens längd med en arbetsbänk som överträffar det mesta. Men priset för bänken är högt. Ingen hög kyl med separat frys får plats. Svårsmält för många svenska husbilister. Men i en bil som riktar sig till barnfamiljer är behovet av arbetsyta större än en ergonomiskt korrekt placerad kyl – låt vara att man får prioritera vad som ska få plats i kylen.
Jag saknar lådor. En ynka bestickslåda är inte mycket att hänga i granen. Underskåpen sväljer fövisso en hel del, men de är omöjliga att hålla ordning i och svåra att utnyttja effektivt.
Att värmaren har sin plats här stjäl utrymme. På en modern bil hade den placerats undangömd i garaget eller nederst i garderoben.
Ingen vinterbil
Hallen är helt okej. Två invändiga steg tvingar visserligen in skorna i bodelen innan de kan tas av. Om man inte gör som tyskarna, lägger skorna i en plastback innan man går in. Klädhängare saknas. Men det gör inget eftersom en garderob finns till hands omedelbart till höger innanför dörren. Här ryms både jackor och skor.
Vintercampare har här inget att hämta. Värmaren är inte lika effektiv som dagens. Elpatron saknas. Spillvattentanken ligger visserligen frostfritt under främre dinettedynan men väggarna är lövtunna.
Dock, bilen tar sig fram på vinterväg utan problem, bakhjulsdrift och tvillinghjul är bästa lösning för vinterväglag.
Vi tycker
En väl fungerande familjebil. Visst önskar man högre kvalitet. Men då måste man vara beredd att slanta därefter. Här får man faktiskt bra mycket husbil för dryga 350 000 kronor.
Även om den här generations Ford chassi inte är lika bra som dagens är det långt bättre än sitt rykte. Om bodelen passar galoscherna ska man inte låta chassit stå i vägen för ett köp.
Fakta
- Modell Rimor Katamarano 5
- Årsmodell 2005
- Ursprungsland Italien
- Chassi Ford
- Motor Turbodiesel på 115 hk
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 2995 mil
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 425 kg inkl resande
- Bränsletank 80 liter
- LxBxH 715 x 225 centimeter
- Antal bäddar 4+2
- Antal bältade platser 6
- Pris 369 000 kr
- Vi lånade bilen av Mobilen i Borås
Håller än
- Bakhjulsdrift och tvillinghjul
- Köket
- Alkoven
Hopplöst ute
- Högt motorljud
- Hög och smal säng bak
- Saknar insynsskydd
Utrustning testbil
Elhissar, AC, CD, kyl/frys, spis, luftburet värmesystem, kassettoa, markis, cykelställ för fyra cyklar, dragkrok