Kapabel utan krusiduller
Det Àr uppfriskande att testa en husbil som vet vad den vill och kan och som inte krÄnglar till saker och ting med diverse fiffiga lösningar för att locka fler mÄlgrupper. Clever For2 Àr som namnet antyder bekvÀm och ÀndamÄlsenlig för tvÄ personer.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Clever byggs i Ungern och har bara funnits i tre Är pÄ marknaden. Men tillverkaren Àr ingen duvunge och heller ingen nischtillverkare.
Bilarna byggs i den fabrik dÀr Knaus byggde sina inredda skÄpbilar innan de fick nya Àgare 2009. Clever gjorde sin debut pÄ Caravan Salon 2012. Succén var total, 200 bilar levererades första Äret. Idag, tre Är senare, har produktionen nÄtt 600 bilar per Är. NÀsta Är planeras det för 1 000 bilar.
En sĂ„dan raket pĂ„ marknaden gĂ„r sjĂ€lvklart inte obemĂ€rkt förbi. Giganten i segmentet â Pössl â har köpt majoriteten i företaget. Clever positioneras strax under Pössl prismĂ€ssigt, men prisskillnaden Ă€r liten och stammar inte ur kvalitetsskillnad.
Deja vĂč
Testbilen Ă€r en helt ny modell, sĂ„ ny att den i skrivande stund inte ens finns med pĂ„ företagets hemsida. Men jag kĂ€nner igen den. Modellnamnet, For2, var tidigare en del av Pösslâs modellflora. DĂ„ baserad pĂ„ Ford Transit. NĂ€r Transit kom i ny tappning inför denna sĂ€song lades modellen ner. Men nu har den alltsĂ„ Ă„teruppstĂ„tt â i Clevers kostym.
Och mycket Ă€r sig likt. En grundlĂ€ggande sak har dock förĂ€ndrats â bredden. Förra generationen Ford Transit var sju centimeter smalare. Inte mycket kan tyckas, men tillrĂ€ckligt för att skillnaden ska bli mĂ€rkbar: mer svĂ€ngrum vid köket, enklare att trĂ„ckla sig fram till förarhytten, sĂ€ngarna vinner bredd vilket gynnar nattkomforten. Men! Dagtid Ă€r den extra bredden av ondo eftersom sittdjupet i sofforna Ă€r för stort för att man med normal sittposition ska nĂ„ de lĂ„ga ryggstöden. Det blir till att bulla upp med kuddar.
Clever har trots lÄg prislapp valt ramförsedda rutor och kostat pÄ insynsskydd i form av pliséer istÀllet för simpelt draperi. Pengar har lagts dÀr de gör som mest nytta. Inte dÀr de syns mest i form av flÀrd och bling. Klokt.
à andra sidan har vinteregenskaperna kommit i andra hand. En 4kW Truma gasolvÀrmare utan elpatron kommer hÄlla kylan ute, ingen tvekan om det.
Men spillvattentanken vÀrms inte och runt möblerna saknas luftspalter. Det kommer rasa kallt frÄn rutor och bakdörrar nÀr nattkylan hÀlsar pÄ.
För den envise som nyttjar bilen vintertid finns tillbehör som hÄller kylan stÄngen för en billig peng. LÀmnas spillvattentankens tömning pÄ glÀnt och placeras en balja under utloppet sÄ gÄr det an vintertid.
Personbilslik att köra
Basbilen Àr en 5,4 meter kort Citroën Jumper med en 2,2 liters Ford turbodiesel pÄ 130 hÀstkrafter, kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda.
AlltsÄ inte Fiats 130 hÀstars motor, vilket man skulle kunna tro eftersom Citroën Jumper och Fiat Ducato byggs i samma fabrik. Specifikationerna Àr dock nÀrmast identiska, sÄ Àven körkÀnslan. Bilen Àr pigg, rapp rentav. PÄ motorvÀgen hÄller man utan problem jÀmna steg med personbilarna. I trÀngre trafikmiljö kastar man runt bilen lekande lÀtt och oroas aldrig över storleken. Personbilslika köregenskaper Àr en lika lÄng som trÀffsÀker etikett.
Testdagen Ă€r blĂ„sig, det tar i ordentligt i byarna. ĂndĂ„ Ă€r fĂ€rden utmed blekingekusten stadig. Och trots stor taklucka störs vi inte av vindbrus. Ăven inredningen hĂ„ller klaffen.
Komforten Àr god, det faktum att framstolarna inte har snurrplatta gör att man sitter lÀgre Àn i Fiat. Citroëns stolar Àr dock inte riktigt lika bekvÀma som Fiats nya stolar.
UtrustningsnivÄn Àr den förvÀntade. PÄ komfortsidan finner vi: elhissar, elspeglar, AC, farthÄllare, CD stereo (ej monterad men ingÄr), centrallÄs för alla dörrar. Dubbla airbags, ABS bromsar, antisladdsystem (ESP) och ett enklare antispinnsystem fyller sÀkerhetskontot.
Jag tycker
Jag Àr som sagt svag för husbilar som inte kompromissar bort sin funktion genom att blidka alla möjliga kundgrupper. Testbilen har en tydlig mÄlgrupp och levererar varken mer eller mindre Àn vad den mÄlgruppen behöver. FulltrÀff i mina ögon.
Trots att modellen Àr tydligt nischad har den inte förlorat sin mÄngsidighet. Clever For2 Àr lika delar vardagsbil som helg- och semesternöje.  Ett par behöver ingen annan bil.
PÄ semestern Àr den en snabb reskamrat pÄ autobahn och en smidig transportör i trÄnga stÀder och byar. Ryms i en P-ruta och förargar ingen var den Àn stÄr.
KvalitetsmÀssigt Àr det god ordning pÄ beslag, utrustning och snickerier. Ramförsedda rutor erbjuder inte mÄnga i den hÀr prisklassen. Varken design eller innovation gör vÀsen av sig, enkelt men robust kan bygget sammanfattas.
TvĂ„ saker drar ner betyget â sĂ€ngarna Ă€r i kortaste laget och soffans sittdjup Ă€r för stort för bra komfort. Man kan Ă€ven argumentera för ett lite högre kök och stöd som hĂ„ller uppe sĂ€ngarna nĂ€r man ska ner i utrymmet under dem.
PÄ plussidan hamnar en ljus och trivsam atmosfÀr och god utsikt. Med bakdörrarna och skjutdörren öppnade sitter man ute inne. Glöm campingbordet och stolarna, de varken behövs eller fÄr plats.
Att Clever lyckats vÀl i Tyskland Àr lÀtt att förstÄ. Om tillverkaren kan öka sin produktion sÄ det finns bilar att köpa kan de mycket vÀl hitta en marknad Àven i vÄrt avlÄnga land.
Fakta
- Modell Clever For2
- Ursprungsland Ungern
- Chassi Citroën Jumper
- Motor 2,2 HDi 130hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 780 kg
- L x B x H 541 x 205 x 252 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 2
- Pris som testad 469 000 kronor
- www.clever-mobile.de
- Vi lÄnade bilen av Husbilar i Pukavik
Vi gillar
- Smidig och pigg att köra
- Utsikten frÄn sittgruppen
- Ramfönster
- Insynsskydd i plissé
- Bra badrum utan trollerinummer
- Robust bygge
- ĂndamĂ„lsenligt inredd
Â
Vi önskar
- Tjockare ryggstöd som minskar sittdjupet i soffan
- LÀngre sÀngar
- NÄgot högre kök
Â
Vi gillar inte
- Inget som hÄller uppe sÀngarna nÀr man ska ner i stuvutrymmena
- SvÄrt utnyttja stuvutrymmet under vÀnster soffa dÄ elektroniken sitter helt oskyddad
- TrÄng passage till hytten
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem, antisladdsystem, AC, farthÄllare, elhiss, elspeglar, centrallÄs inklusive bodel, CD radio (ej monterad), mörklÀggningsgardiner i plissé, markis, spis, kylskÄp, eltrappsteg, luftburen vÀrme 4kW, softclose skjutdörr