Globebus är Dethleffs serie med lite smalare husbilar. En mycket populär modellserie ute i Europa där man jagar höga lastvikter i 3,5 tons husbilar. På mässan hade man premiär på den Ford baserade versionen – Globebus Go.
Av Stefan Janeld
Som nämns i ingressen är lastvikterna på smala husbilar högre. Dethleffs har i Globebus Go dessutom tagit steget att använda Truma Combi 6kW diesel som standardvärmare. I kombination med en 86 liters kompressorkyl klarar man sig med en liten gasolflaska åt spisen, placerad i kökskommoden. Utan de två P11:or som fulla väger ca 23 kg/styck sparar man en hel del vikt och vinner stuvutrymme. De som behöver större kyl kan beställa en på 149 liter.
Två utrustningsversioner
De som beställer Globebus Go med Comfortpaket får regnsensor, klimatanläggning, takfönster ovanför förarhyttan. Lägg till Vinterkomfortpaketet och du får 155hk motorn med automat, elektrisk golvvärme, solpanel och ett 168 Ah litiumbatteri.
Det är inte en allt för vild gissning att svenska handlare kommer beställa bilarna med båda dessa paket.
Två planlösningar
Eftersom detta är smala husbilar har Dethleffs valt att avstå planlösning med queensbed. I T15 är det en tvärbädd och i T45 enkelbäddar.
T15 är Dethleffs mest kompakta halvintegrerade husbil. 599 cm lång och 220 cm bred är bara aningen mer än en plåtis. Men med betydligt mer rymd tack vare raka väggar.
T45 är 669 cm lång, ovanligt kort för en långbäddarsbil.
På mässan ställde man ut Globebus Go T15 och T45.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med Globebus Go T15 och även se planskiss och en interiörbild av T45. Klicka för bildtexter