Ryktet spreds sig på mässan. ”I hall 3 står det en helt vansinnig plåtis på MAN, med en prislapp på 890 000 Euro”.
Självklart var jag tvungen att gå dit för att se om ryktet var sant. Det jag fann var en plåtis byggd efter två familjefäders behov och önskemål. Dyr, ja. Vansinnig, icke då. Snarare fantastisk.
Av Stefan Janeld
Vanyx har som projekt funnits i fyra år. Startat av två familjefäder i trettioårsåldern. Den ena är extremsportare och vill komma till avlägsna platser för att utöva sin hobby. Den andre är design- och teknikintresserad. Tillsammans ville de skapa den ultimata plåtisen. Kravlistan var inte enkel att få ihop:
- 1: Ska ta sig fram i terräng och snö. Alltså 4WD
- 2: Självförsörjande på energi i flera veckor
- 3: Vara bekväm för en familj om fyra
- 4: Allt ombord ska styras med en central app
- 5: Totalvikt på 3,5 ton med 500 kg lastvikt.
MAN har en bra 4WD så de valde den som bas, kryddad med luftfjädring så man får högre komfort och även möjlighet att höja bilen vid behov. En diffspärr att använda när det är riktigt svårt att få grepp. Motorn är på 250 hk.
Lättviktstak
MAN är dock för liten för att rymma en barnfamilj. Man valde att höja taket för att rymma en stor säng. En normalt sett tung lösning. Men man kontaktade Fraunhofer Institutet som specialiserar sig på bland annat lättviktsbyggen. De tog fram ett tak i kolfiber som med isolering väger totalt 70 kg. Imponerande!
Även bakstammen är i kolfiber för att spara vikt och få den funktionalitet man önskade. Man ville bort från de stora bakdörrarna och istället ha ett badrum bak med ett smalt och högt garage jämte.
Möblerna är också lättviksbyggen. Men de känns solida. För att synliggöra detta lättviktstänk är handfat, diskho och toalock i kolfiber.
Gott om ström
På taket är det 800W solpaneler och batteripaketet består av 1200 Ah litium. Gott om ström således. Genom att man återcirkulerar gråvattnet genom ett avancerat reningssystem har man tillgång till ca 700 liter vatten. En 6kW dieselvärmare jagar väck kyla och fukt. Man har satsat mycket på isoleringen för att få ner energiförbrukningen, man använder en isolering från Armaflex.
Två taksängar
Taksängen är en historia i sig, eller snarare taksängarna, för de är två. En främre och en bakre. Den främre lyfts med gasdämpare. Den bakre lyfts en decimeter med elmotor för att ge ståhöjd i köket.
Tuff yta
När man rör sig i terrängen är det lätt att grenar repar lacken. Därför valde man en ytfinnish som heter Linex Premium, utvecklad för militärt bruk och hård som flinta.
Även bodelens fönster är ytbehandlade för att motstå repor.
Man kan beställa olika versioner
Den utställda bilen kostar som sagt 890 000 Euro. Men man kan köpa bilen i versioner från 300 000 Euro. De offerter man har ute ligger runt 500 000 Euro. Kunderna har stort inflytande över teknik och utförande.
Inte så vansinnig
Jag kan förstå att man tycker denna bil är vansinnig. Men den är född ur ett behov, en vision. Den är heller inte prålig eller flashig. Den är inte tillverkad för att vara dyr, den bara blev det när man fått allt man ville ha. Det gör att jag uppskattar den.
I bildgalleriet nedan kan ni bekanta er närmare med denna exklusiva plåtis.